Thymoquin_Fly
Nikui_Fly

יצירה טבעונית במטבח

מאת: מיכל צפיר (צ'צ'קס)
זמן קריאה: 3 דקות
מקום יפיפה, אישה חכמה אחת והרבה ידיים שקוצצות ומערבבות. התכנסנו במטבחה המלא בכל טוב של גילת רווה אור ליצירת מנות בריאות, קלות, מלאות בעושר וגורמות אושר. הכל משתלב היטב במטבח הביתי, והטעם – אלוהי!

לאהוב את המזון החדש, צילום: 123RF

himalayaKrem_IN

גילת רווה אור מלמדת בישול טבעוני שמתאים לכל אחד

"סדנת בישול טבעוני ביישוב "שמשית" ביום שישי בבוקר"…. מודה שבהתחלה הייתי סקפטית לגבי הרעיון הזה. לנסוע עד "שמשית" שבעמק יזרעאל בשביל להשתתף בסדנת בישול טבעונית?

בתור מישהי שגרה במרכז ובישול, לצערי הרב, הוא לא אחת מהמיומנויות העיקריות שלי. אני אוהבת להכין את הסלט האישי שלי עם הטוסט או מקסימום ללכת לבית קפה על יד הבית ולהזמין ארוחת בוקר כזו או אחרת, מה שנשמע לי תחילה יותר מלהיב. אך מצד שני, למה לא לנסות? בוקר שישי יפה, נסיעה לצפון המלווה בנוף מדהים וירוק והכי חשוב ספונטניות ורוח טובה.

אני חייבת לשתף אתכם שהסדנה, ביוזמתה של גילת רווה אור המקסימה, היתה אחד הדברים היותר מהנים שעשיתי לאחרונה. מה שהכי יפה זה שלא צריך להיות שף מקצועי או בשלן גדול בשביל להשתתף בה. כל אחד יכול ואני ממליצה בחום לכל אחד ואחת להתנסות בחוויה יוצאת דופן ומרהיבה מבחינת צבעים, ריחות, מרקמים וטעם נ פ ל א!!!

מיהי גילת רווה אור?

גילת רווה אור, תושבת היישוב הקהילתי "שמשית", היא מורה בכירה ליוגה, השוקדת גם על לימודי הטוווינה המשוייכת לתורת הרפואה הסינית. המוטו העיקרי שעל פיו מבססת גילת את סדנת הבישול שלה, מתבסס על עיקרון מתוך הפילוסופיה הסינית: כל אדם מגיע לעולם עם מספר נשימות קבוע מראש, מספר לעיסות קבוע מראש ומספר מילים קבוע מראש. היא מאמינה במשפט שאומר שאצל בני האדם טמון המפתח לאריכות חיים ואיכות חיים גבוהה ובריאה. אנחנו רק צריכים להחליט להשתמש בו.

על פי עקרונות אלו, מגישה גילת למשתתפים בסדנה שלה חווית בישול מגוונת ורחבה של מנות טבעוניות בשלל צבעים וניחוחות נפלאים, שמוגשים באהבה רבה, והם אפילו פשוטים להכנה.

ההשראה של גילת לבישול טבעוני

גילת לוקחת השראה ליצירות הבישול הטבעוניות מב.ק.ס איינגאר, ממייסדי תורת היוגה ואחד מהמורים המשפיעים בעולם. איינגר טוען שהמזון הוא הכוח המרכזי בחיינו. הוא יוצר את האנרגיה ואת המהות שאנו, בני האדם, מקבלים. האופי שלנו מתגבש על ידי סוגי המזון שאנו אוכלים והדרך בה אנו אוכלים. הבחירה של בן האדם אם להיות צמחוני, אינה נובעת רק מבחירות אישיות, אלא ממסורת, מערכים ומהרגלים בהם כל אחד גדל והורגל. גילת גם מזכירה את דברי הרמב"ם, הטוען שהאדם צריך להתקרב לכל מה שעוזר לגוף להיות בריא, ולהתרחק מדברים שיגרמו לו להיות חולה: "לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב, ולא ישתה אלא כשהוא צמא ואל ישהה נקביו אפילו רגע אחד" (הרמב"ם הלכות דעות, פרק ד').

גילת, מעצם היותה מתרגלת ומורה ליוגה, מדגישה סובלנות, איפוק, מתינות ואת היכולת שלנו לראות את התמונה בכללותה. אלו מאפשרים לכל אחד מאיתנו, לבחור את מה שגורם לו להרגיש הכי טוב ועל פי קווים אלו, צריכה להיבנות התזונה אצל כל אדם.

חווית בישול יוצאת מן הכלל

כבר בכניסה ליישוב "שמשית", ניתן היה להבחין בנוף פסטורלי ומשגע ועצי פרי בכל עבר. במיוחד היה קשה להתעלם מעצי הפרי המשגעים בחצר ביתה של גילת, שעיטרו את חלונות ביתה והפיצו ריח של גן עדן. התחלנו בהכנת שייק ירוק ובריא. רק מהמרקם ומהטעם הנהדר כבר להעלאה בתוחלת חיינו. ההכנות והבישולים התרחשו תוך כדי הסברים ומידע אודות הגישה של גילת לכל הקשור לתזונה. גישה הנגזרת מעיסוקה המקצועי. הבית מקסים וחמים, ובשילוב כל הירוק הפסטורלי שמשקיף מבחוץ, ניתן היה לראות בעיניה של גילת את אהבתה הגדולה לבישול איכותי בריא. לאחר המשקה הנהדר, הפשלנו שרוולים והתחלנו בהכנת המנה הראשונה: קרפצ'יו סלק טרי ורענן – מנה מנצחת ובריאה בעלת מרקם משגע.

אחר כך עברנו למנה שהטריפה את חושיי באופן אישי – סלק ממולא באורז אדום ועדשים שחורות מונבטות. כולנו היינו שותפים מלאים להכנות ולבישול במטבחה העשיר בכל טוב של גילת: משתתף אחד חתך בצל, אחר ערבב את מלית האורז – כל אחד תרם לעשייה המוצלחת. נוכחנו לראות כי ההכנות פשוטות והמנה קלה להכנה.

המשכנו לבשל בתוך ניחוחות נפלאים. המנה הבאה הייתה לביבות בוטנים. הופתעתי לגלות, שאפילו אני ויכולת הבישול המוגבלת שלי הצלחתי להכין יופי של לביבות בוטנים. כל כך טעימות ובריאות! גילת הסבירה לנו על סוגי שמנים ועל יתרונותיהם התזונתיים. למשל נוכחתי לדעת שלשמן הקוקוס יתרונות בריאותיים רבים, ביניהם למשל הורדת כולסטרול. זאת הודות לחומצות השומן בינוניות השרשרת שאותן הוא מכיל.

לאחר מכן, עברנו להכנה משותפת מסביב לשולחן של עלי אורז ממולאים בשלל ירקות טריים, שמן שומשום, רוטב צ'ילי וסויה – כולם שייכים לאסכולת הרואו פוד.

גילת פינקה אותנו בלחמי בריאות טריים, שאפתה במו ידיה באותו הבוקר. אליהם היא צרפה שלל ממרחים בעלי מרקם עשיר וטעים ביותר.

את מנת הקינוח העשירה בכל טוב בריא אפשרי, אני מכנה "עוגת קינואה": סלט קינואה אדומה מונבטת וקלויה. כל הטעמים, העיצוב, המרקמים והכי חשוב הטעם, השאירו את משתתפי הסדנא בפה פעור. הלוואי והיה ניתן לטעום דרך מאמר זה את המנות המדהימות הללו. התמונות ידברו בעד עצמן.

לסיכום

הגעתי לסדנת בישול טבעוני לראשונה בחיי, נסעתי מהמרכז עד ליישוב "שמשית"! אני כל כך שמחה שעשיתי זאת וממליצה בחום לכל אחד ואחת לעבור חוויה צבעונית, יצירתית ומטריפת חושים בכל הקשור לאוכל ובריאות. יצאתי נשכרת בהרבה מאוד ידע, והעשרתי את המטבח הביתי שלי באוכל בריא, מגוון ופשוט להכנה – ובעיקר טעים בצורה בלתי רגילה. מסתבר, שבמטבח הטבעוני השמים הם הגבול!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו