himalayaKrem_Fly
Sunrider_Fly

גם ילדים עם רגישות למזון חוזרים לבי"ס

מאת: אביטל דותן
זמן קריאה: 2 דקות
מפלצת הגלוטן – כיצד תכינו את ילדיכם המאובחן בצליאק, הרגיש לגלוטן או מזון אחר לחזרה לבית הספר ולגן

צילום: 123RF

באנר אביטל דותן

חוזרים לבית הספר… שלהי הקיץ מלווים תמיד בהתרגשות ותכונת התכוננות, מחדדים עפרונות, קונים נעליים חדשות וחושבים על ההזדמנות להכיר חברים חדשים ומורים חדשים. תקופה זו יכולה להיות גם מאיימת ומטרידה לילדים, מתוחה ומלווה בחששות ואי ודאות.

לא רק שאין לדעת מה החזרה לבית הספר צופנת עבורם, עליהם גם להיפרד מחודשיים של חופש והרפיה ולחזור לשגרת חיים מלחיצה ועמוסה. חלק מהילדים יודעים להביע במילים את מה שהם מרגישים ואחרים יבטאו אותם בשינויים במצב רוח, שינוים בתאבון ובהרגלי התזונה וחוסר שקט בכלל.

ילד המתמודד עם אתגר בריאותי כמו תזונה השונה משל חבריו ייהנה מאד אם תפעלו כבר מראש ותכינו אותו ותחזקו אותו לקראת החזרה לבית הספר.

הנה מספר רעיונות לתקופת מעבר נינוחה ומעצימה ככל האפשר:

שלושת הרעיונות הראשונים הם כלליים ויתאימו לכל ילדי הבית ואילו 2 הסעיפים האחרונים מכוונים לילד המתמודד עם רגישות למזון.

לעשות כיף

הפכו את חווית הקניות וההתארגנות לבית הספר להרפתקה כיפית.

תכננו מראש עם הילדים את מסע הקניות הטקסי לחנויות ולקניונים כדי להצטייד בכל הנחוץ לבית הספר. הרעיון הוא להפוך אירוע מתיש לחוויה חדשה – "הקניונים העמוסים יהיו מלאים בתכונה נהדרת של אנשים נרגשים, אנחנו נבלה, נקנה בכייף", ואם עדין זה נראה די מבאס הצמידו לזה פעילות אטרקטיבית שתוכלו ליהנות ממנה מיד אחרי סיום הקניות.

לדבר רגשות

עודדו את הילדים לדבר על הרגשות והמחשבות שמעסיקים אותם לקראת החזרה לבית הספר. אפשרו לילדים לספר לכם בכנות מהן הציפיות ומהם החששות לקראת השנה המתחדשת. אל תציעו את נוסחת ההרגעה השטחית והמידית: "הכל יהיה בסדר", או "הכל טוב" השנואה מאד על ילדיי כאשר אני משתמשת בה… במקום זה עודדו את הילדים להמשיך לדבר על מה שמטריד אותם וחשבו על דרכי התמודדות שבהן תוכלו ביחד למצוא פתרון מדויק וישיר לחששות. תהיו חיוביים, היו חלק מהפתרון.

חזרה לשגרה

התחילו בשגרת הלימודים לפני החזרה לבית הספר, תיהנו  משארית הקיץ כל עוד החופש בתוקף.

חחח… לא אמרתי כלום…

צליאק אצל ילדים

צילום: 123RF

שינה מאד חשובה וכולנו גדולים כקטנים במיטבנו אחרי שנת לילה טובה. הכינו את בגדי בית הספר והכירו היטב את המסלול שבו הילד צריך להגיע אל בית הספר. באותה חשיבות ממש אני מתייחסת גם להנאה משארית החופש ולמיצוי הימים האחרונים.

הכינו מראש ארוחות כיפיות, טעימות, שנראות "דומות" לארוחות של כל האחרים. גם לילדים שסובלים מרגישות למזון צריכות להיות ארוחות שקל להוציא מתיק האוכל , אסתטיות ומגוונות. למשל מטבלי חומוס, אבוקדו, פסטה בצורת חיות, שניצלוני עוף ללא גלוטן ועוד.

העצימו את ילדכם בדרך של לימוד וחינוך לתזונה ללא גלוטן בצורה חיובית. הכינו אתו "נאום מעצים" המסביר את האתגרים התזונתיים שעומדים לפניו לכל חבר לכיתה המתעניין. נאום כזה יחזק את הביטחון העצמי שלו ויכין אותו מראש וללא מתח למצבים  שבהם יידרש להסביר מהו האוכל המיוחד שהוא אוכל ולא ידע מה לענות.

המלצה נוספת עם מתנה

שתפו את המורה, בקשו ממנו ליזום שיחה על נושא הרגישות למזון ובאופן כללי על היות כל ילד יחיד ומיוחד בעל כישורים ומתנות ויחד איתם גם אתגרים להתמודד איתם.

אני מצרפת את הסיפור הקצר שמתאים לילדים בגנים ובכיתות הראשונות של בית ספר יסודי:

"נעה, מה מותר לך לאכול". אפשר להקריא אותו ולערוך בעקבותיו דיון קצר.

נעה הייתה רק בת 5 כשנודע למשפחתה שהיא חולה במחלת הצליאק. הבשורה נשמעה מפחידה ביותר.

סבתא של נעה, סגנית מנהלת בביה"ס יסודי (וגם דודה שלי) פנתה אלי וביחד יצרנו ספר  "נעה, מה מותר לך לאכול".

רצינו להעצים את נעה, ואתה את על הילדים שמתמודדים עם האתגר הבריאותי בצורה משמחת ומעוררת השראה.

במשך השנים הספר נדד בגנים רבים ובכיתות ראשונות של ביה"ס יסודי עם סבתא של נעה – המחנכת ואימא של נעה, כותבת ספרי מתמטיקה לבתי ספר. וכמובן עם נעה.

 

בברכת שנה טובה,

אביטל דותן, נטורופתית מתמחה בצומות מיצים

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו