Nikui_Fly
Nadar_Fly

צפו לבלתי צפוי

מאת: דני מרשק, גנן חובב ובעל מאפייה בריאה
זמן קריאה: 2 דקות
זה מתחיל בטיול בוקר קבוע בגינת הירק באחד מחודשי הקיץ החמים בו דני ובתו נתקלים במלפפון משונה... הפתעה שמחה לא צפויה. זאת ועוד טיפים על הצלה והדלייה ורעיונות להכנת קישואים.
Nikui_IN

עונת המלפפונים בשיאה. הימים ימים חמים של יולי-אוגוסט ובעודי מטייל בטיול הבוקר הקבוע עם בתי לגינת הירק גילינו מלפפון בצורה של בייגל. כן, הבייגל העגול והטעים ההוא שהכי טעים לאכול אותו חם היישר מהתנור רק שהפעם הוא בצבע ירוק ובטעם של מלפפון.

בדרך למימוש עצמי – להתרכז בפתרון ולא בבעיה

המלפפון הזה מפתיע ובלתי צפוי ואני אוהב את זה! אני אוהב הפתעות בכלל ובפרט את ההפתעות שצומחות להן בגינת הירק.
המלפפון המדובר, בעודו גדל ומתפתח, נתקע באחד העמודים שהנחתי לצורך הקמת צילייה לירקות הקיץ שזקוקים לצל. המלפפון נתקע במכשול, אך ייעודו לגדול ולהפוך למלפפון בוגר, עסיסי, רווי מינרלים ומוכן למאכל אדם. המלפפון לא שאל את עצמו "למה יש פה עמוד?", או התבאס ובכה על מר גורלו, הוא פשוט התרכז בפתרון ולא בבעיה ושינה צורה כך שתאפשר את המשך גדילתו.
בסופו של תהליך הפך למלפפון בוגר בעל מראה שונה וייחודי ובנוסף היה למקור השראה עבורי לכתוב את הטור.

לקחת בחשבון צרכים מיוחדים

כאמור החום בשיאו. יש ירקות שמסתדרים יפה עם השמש הקופחת על עליהם הרחבים שקולטים את קרני השמש והופכים אותם לאוכל שמאפשר את גדילת הצמח כמו: הקישוא, הדלעת, המלפפון, הלוביה והתירס.
ויש ירקות שזקוקים לצל במהלך היום כמו העגבניות לסוגיהן והפלפלים בשלל צבעים. משתמשים ברשת צל שאפשר לקנות במשתלה או ששותלים באזורים שיש בהם צל לפחות כמה שעות במשך היום. רק תוודאו שיש באזור הזה גם שמש… במידה והחלטתם לגדל ירוקים בקיץ, כמו חסה ועשבי תבלין למיניהם, אז גם להם אני ממליץ לתת הצללה. יתרון נוסף של ההצללה הוא גם שמירה על הלחות של הקרקע לזמן רב יותר מה שמפחית את כמות ההשקיה הדרושה.

לעגבניות ופלפלים מומלץ ורצוי להכין הדלייה- מעין משענת לצמח. איך עושים את זה? סמוך לשתילי העגבניות תוקעים באדמה מספר עמודי עץ/ברזל (במרחק של כחצי מטר מהשתיל מכל כיוון) וקושרים ביניהם חוטים מקבילים במרחק של כ- 25  ס"מ בניהם. ברגע שהשתיל של העגבנייה מתחיל לגדול אנו קושרים אותו לעמודים ונותנים לעגבניות לגדול לגובה ולהישען על החוטים כך תקבלו תנובה רבה יותר בעבור כל שתיל. כנ"ל לגבי הפלפלים. בחורף עושים שימוש בהדלייה לשתילי אפונה למשל. אבל כל עונה בשעתה.

לסיום, עוד הפתעה שצמחה בשדה קישוא שגדל וגדל ולא הפסיק לגדול עד שהפך לחומר גלם לכמה מתכונים (ומאז הוא קטן וקטן).

 

קישוא מהגינה צילום: דני מרשק

קישוא מהגינה צילום: דני מרשק

מתכונים קלים מהירים ומזינים לאכול קישוא:

1. קישוא חי – קישוא אפשר ומומלץ לאכול טרי חתוך בסלט בדיוק כמו שחותכים מלפפון. ככה ניתן ליהנות מכל הויטמינים והמינרלים .

2. קישוא מאודה/מוקפץ- לאדות אותו במחבת עם מים ומעט סויה כ -5 דקות. לאחר האידוי, להעביר את הקישוא לקערה ולרוקן את המחבת מהנוזלים. להזליף שמן זית, להקפיץ שום קצוץ  כדקה עד שמזהיב ומפיץ ניחוחות. להוסיף את הקישוא המאודה ולהקפיץ כ-5 דקות.

3. קישוא צ'יפס- לחתוך את הקישוא לרוחבו לעיגולים בעובי של 3/4 ס"מ. לתבל בכמון ומלח ולשים בקערה, להוסיף שמן זית ולערבב. מחממים מחבת מבשלים כ- 2-3 דקות בכל צד ויש לכם קישוא צ'יפס.

4. כבד קצוץ צמחוני- בתבנית אפייה לפזר קוביות של קישואים בגודל של 1.5 ס"מ (5-6 קישואים) עם קוביות של בצל (2 בצלים), לתבל במלח פלפל ושמן זית. לאפות בחום של 180 מעלות עד הזהבה, מדי פעם לערבב. להעביר למעבד מזון יחד עם 2 ביצים אורגניות קשות ולעבד למחית גסה. לתבל בכמון ולהוסיף מלח ופלפל במידת הצורך. מומלץ להגיש עם לחם מלא קלוי ועגבנייה טרייה בשמן זית.

בהזדמנות זאת מאחל לכם שיהיו לכם הפתעות קיץ מפתיעות וצפו לבלתי צפוי!
דני מרשק

לאתר הבית של דני וגלית גרנולה ביתית בעבודת יד, לחצו כאן

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו