himalayaKrem_Fly
Nadar_Fly

חגיגה של טעמים וחיבור לטבע

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
קחו חלב, גבינות, ביצים, בשר, עוף, דגים ודבש ותוציאו אותם מהמטבח שלכם. מה יישאר? כמעט כלום. כך לפחות נדמה במחשבה ראשונה

ברטון קרפרי מקורי, צילום: חגית אריאלי שיינפלד

Sunrider_Article

למי ששוטט בין דוכנים האוכל בפסטיבל הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים בשבוע שעבר, נדמה שדבר לא חסר. להיפך. היה היצע שלם ושפע של מזונות ותבשילים עתירי יתרונות תזונתיים, לצד קינוחים ודברי מתיקה.

טבעונות היא כבר מזמן אינה נחלתם של אנשים אשר חסים על בעלי החיים ומעוניינים להימנע מפגיעה או ניצול של בעלי חיים. היא גם אינה מוגבלת לאנשים החרדים לשלום כדור הארץ (תעשיית המזון מן החי היא אחת מהתעשיות המזהמות והבזבזניות על פני הגלובוס) או לאנשים הבוחרים לאמץ תפריט שאינו מכיל מוצרים מן החי משיקולים בריאותיים ורצון למניעת מחלות. כיום לא מעט אנשים מעוניינים להרחיב את מגוון המזונות שהם אוכלים, לשלב בין העולמות, להמעיט בצריכת מזון מעובד ועם זאת ליהנות מתפריט טעים בריא ואיכותי מחומרי גלם משובחים.

כאשר מקבלים החלטה לאמץ אורח חיים מסוים, חשוב שתהיה לנו איזו שהיא רשת תמיכה שתאפשר לנו לדבוק בסגנון החיים החדש, מבלי שהדבר יהיה כרוך במאמץ מיוחד. שיהיה לנו מגוון של מזונות. שנרגיש שאנחנו לא משלמים מחיר בלתי אפשרי על דרך החיים החדשה שבחרנו. שהתפריט יהיה מזין ומאוזן ללא חשש לחסרים תזונתיים. ולא פחות חשוב – שיהיה ערב לחיך. כיום ניתן למצוא מעל מדפי הסופר, מעל ל 3000 מוצרים המוגדרים כ"טבעוניים". ויותר ויותר חברות גדולות במשק "קפצו" על הטרנד הבריאותי שהלך והתחזק בארץ בשנים האחרונות והחלו "לטבען" חלק ממוצרי הדגל שלהם.

אבל יריד הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה (ומסתובב בכל הארץ) נותן כבוד לאו דווקא לחברות והיצרנים הגדולים במשק, אלא לאנשים פרטיים שהקימו עסקים בעשר ידיים מתוך תחושת שליחות, דאגה ואהבה לאוכל ולכדור עליו אנו חיים.

מזון בר קיימא

אחד מהמוצרים הבסיסיים בתפריט הטבעוני הן קטניות. לפני שנה וחצי הכריז האו"ם על הקטניות כעל מזון בר קיימא המכוון לביטחון ותזונה בריאה. עדשים, שעועית ואפונה על סוגיהם השונים מהווים מקור מעולה לחלבון, עשירים בוויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וסיבים תזונתיים. מסייעים באיזון רמות כולסטרול, סוכר, פעילות תקינה של מערכת העיכול, מניעת השמנה ועוד.

"חומוס בוטיק שייקל'ה" ו"חומוס העגלה מבית שייקל'ה" מראשון לציון, בפסטיבל הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

אחת הקטניות האהובות בישראל – החומוס, זוכה למקום של כבוד במטבם הים תיכוני וגם אצל צוות החומוסאים העומדים מאחורי "חומוס בוטיק שייקל'ה" ו"חומוס העגלה מבית שייקל'ה" מראשון לציון. לדברי מייסד העסק – אמיר ימטוביץ ושותפו טל, הסוד של הכנת חומוס מעולה בטעם ביתי הוא שילוב של שני סוגי חומוס –  כך למשל, חומוס בולגרי שהוא קטן, דחוס ומרוכז וחומוס הדס בעל המרקם האוורירי. לדברי ימטוביץ, שערך גם הדגמה במקום, ניתן להכין חומוס טעים מכל גרגיר, אם מקפידים על בישול, ריכוך, צינון ושטיפה נכונים (עד שמי החומוס הופכים לצלולים כמו מי שתיה).  ובניגוד למה שנדמה, לא חייבים "לנגב" חומוס עם פיתה עתירת קלוריות. ניתן ליהנות גם ממנה משביעה ודלת קלוריות של חומוס בשילוב עם סלט ירקות ולצאת שבעים ומסופקים.

"אור אדיר אוכל ואהבה" ממושב שער אפרים שבשרון, בפסטיבל הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

אם התגעגעתם לצ'אנה דאל וניחוחות מהודו, מוזמנים להכיר את "אור אדיר אוכל ואהבה" ממושב שער אפרים שבשרון. מה שהתחיל כסיפור אהבה בתת היבשת בין אור לאדיר, הפך לעסק משפחתי שמשלב בין האהבה להודו לתשוקה לבישול. מנת הדגל שלהם היא טאלי שכולל מבחר תבשילי קטניות וירקות לצד אורז מבושם. בנוסף מציעים גם מומו, סמוסה (כיסוני בצק עשויים קמח וממולאים תפוח אדמה ואפונה), אלו גובי, טופו טיקה ועוד טעמים מהמטבח האהוב על חובבי הז'אנר.

מבחר מעדנים בלתי מוגבל

אותנטבעי מדימונה הוא מפעל הדגל של קהילת העבריים בדימונה, בפסטיבל הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

מרכיב נוסף מרכזי במטבח הטבעוני הוא הסייטן. אותנטבעי מדימונה הוא מפעל הדגל של קהילת העבריים בדימונה, הידועים בהקפדה על אורח חיים טבעוני ובריא מזה 50 שנה. הללו הפכו את הסייטן (המופק מחלבון החיטה) לאחד מהתחליפים הפופולאריים לחלבון מן החי. נדמה שמבחר המעדנים שניתן להרכיב ממנו הוא בלתי מוגבל – "בורגר", קישים (ללקק את האצבעות מקיש החצילים), פשטידות ועוד. אבל גולת הכותרת מבחינתי הייתה עוגת "גבינה" עם דובדבנים על בסיס סויה. לאחרונה החלו לשווק ברשתות השיווק גם מוצרים כדוגמת סייטן בנוסח שווארמה ופשטידת טופו מקרוני.

גבי פוקס הוא שף פרטי מפתח תקוה, בעל ניסיון של כ-12 שנה בתחום הקולינריה ובוגר בית הספר הגבוה לקולינריה – תדמור. הוא עורך סדנאות בישול ומספק שירותי קייטרינג לאירועים על בסיס טבעוני. אם מאסתם ברבע עוף ובורקס, תוכלו למצוא בתפריט שלו לזניה, מוסקה, סינייה וכן תבשילים ללא גלוטן.

ארומה סלטים מציעים מבחר של תבשילים טעימים כדוגמת סמבוסק חומוס או תפוחי אדמה, אנטיפסטי, סלטי עדשים וסלטי ירקות ממטבחה של אודט שלמדה בישול בגרמניה והקימה את העסק המשפחתי שלה לפני 10 שנים. תוכלו להנות מהמעדנים שלה בגן העיר, איכילוב וצומת בילו.

"טבעוני אסלי" מטירה, מביא טעמים מהמטבח הערבי, בפסטיבל הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

"טבעוני אסלי" מטירה, מביא טעמים מהמטבח הערבי. בניסיון למצוא לעצמו אוכל טבעוני, שיתבסס על השורשים עליהם גדל, החל יוסף לבשל תבשילים ביתיים וכך נולד עסק משפחתי טבעוני, ייחודי למגזר, המביא לצד תבשילי אורז בניחוחות, צבעים וטעמים שונים, מקלובה, גם מנות שעד לפני זמן קצר אפשר היה רק לחלום עליהם, כדוגמת כנאפה טבעוני מתקתק, המבוסס על סויה, חלב אורז וניל, שקדים, בוטנים, בקלאווה ועוד מהמטבח הערבי העתיק.

 

ברטון קרפרי מקורי מתל אביב, הוא מיזם של עמית לביא שמביא טעמי בריאות במתכונת של קרפים מתוקים ומלוחים על בסיס כוסמת ירוקה שנטחנת מדי יום, אותם למד להכין בתקופה שהתגורר בפאריז במשך כשנה וחצי, לאחר שחיפש תחליף לג'אנק פוד המקומי. אני התענגתי על קרפרי של טחינה חציל שמתפצפץ בפה ומתאים גם לחולי צליאק ולאנשים המתנזרים מגלוטן.

מתוק לי מתוק לי

שוקולד בוטיק VEGATINO של הדר פיורינטינו, בפסטיבל הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

שוקולד עושים באהבה או לא עושים בכלל. כשטועמים את השוקולד שמכינה הדר פיורנטינו בעלת שוקולד בוטיק VEGATINO אין ספק שהוא נעשה באהבה. הדר, טבעונית מזה 10 שנים, מייצרת שוקולד מחמאת קקאו, עיסת קקאו ואבקת קקאו שחשוב לה לציין שמגיעים ממקומות בהם נעשה סחר הוגן. בין הטעמים שהיא מציעה, ניתן להזכיר שוקולד "חלב" עם אגוזי לוז, שוקולד במילוי חמאת בוטנים, עם שברי בייגלה, לבן עם עוגיות, מריר, גנאש קוקוס חלומי ועוד. השוקולד מתאים לרגישים ללקטוז ולאוהבי השוקולד באשר הם. כרגע מבוסס על סוכר להמתקה, אבל בקרוב כך סיפרה לי הדר, תצא מהדורה מיוחדת עם סירופ מייפל.

"אברהם אפינו" מציע מאפים ועוגות טבעוניות על בסיס קמח כוסמין, בפסטיבל הטבעונות שנערך בקניון שבעת הכוכבים

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

רגע לפני שהיה נדמה לי שלא נותר לי מקום בבטן אפילו לפירור, גיליתי את העוגות הנפלאות של "אברהם אפינו" – שמציע מאפים ועוגות טבעוניות על בסיס קמח כוסמין, שמן קוקוס, סוכר קנים וחומרים איכותיים אחרים בטעמי תפוז קוקוס, גזר, תפוח עץ ופרג, שמרים שוקולד קוקוס ועוד שנימוחות בפה וממלאות באושר.

היריד כלל גם מציגים נוספים והדגמות בישול וכן מוצרים מתחום הקוסמטיקה והטיפוח על בסיס טבעי.

הדבר היחיד שהעיב על החגיגה הקולינרית שהייתי עדה לה, היה המחשבה על האפשרויות המוגבלות של מזונות ומוצרים טבעוניים לאנשים שצריכים להימנע מגלוטן וסויה על נגזרותיה השונות מסיבות בריאותיות. מקווה שיהיה מי שירים את הכפפה ויענה לאתגר.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו