In2024_Fly
supherb_Fly

ויטמיני B חשובים לזיכרון ולרגיעה

ירידה ביכולת קוגניטיבית עם ההזדקנות נחשבת בציבור הרחב למצב נורמלי. אך מאחר ואפשר שלא להגיע למצבים אלו - ברור שלא מדובר במצב נורמלי באמת

צילום: unsplash

PassoverFocus_IN

ירידה ביכולת קוגניטיבית עם ההזדקנות נחשבת בציבור הרחב למצב נורמלי. אך מאחר ואפשר שלא להגיע למצבים אלו – ברור שלא מדובר במצב נורמלי באמת. צריך לזכור שאף מחלת אלצהיימר לא מופיעה פתאום ובמלוא חומרתה.

מה קורה לנו במוח?

עם עליה ברמות של הומוציסטאין בגוף נוצרים במוח יותר פלאקים עמילואידיים, מצב שבו בהכרח מתפתחת מחלת אלצהיימר. עליה זו קשורה, בין היתר, לרמות נמוכות מדי של ויטמיני B. כבר מזה זמן רב ברור שישנם תוספי מזון שמשפרים את היכולת הקוגניטיבית של הנוטלים אותם.

הוכחות חותכות בנושא זה יש עם צריכת פולאטה, ריבופלווין (ויטמין B2), פרידוקסין (ויטמין B6) וויטמין B12 שאותו עדיף ליטול בצורת מתילקובאלאמין ולא בצורה הסינתטית של B12, שהיא ציאנוקובאלאמין. אם אין בגוף די כמות של רביעיית ויטמיני B אלו, בהכרח תהיה פגיעה בזיכרון.

עלייה ברמת הומוציסטאין בגוף קשורה ישירות להתפתחות מחלת אלצהיימר. במחקרים נמצא שמחסור בוויטמיני B אלו, אפילו באחד מהם, מעורר מסלול של יצירת פלאקים, פגיעה בזיכרון ועד למחלת אלצהיימר.

כדי לבדוק מה קורה בקרב אוכלוסיות שבקרבן יש מחסור בוויטמינים אלו, נערך מחקר בנושא בדרום קוריאה, שם התפריט לא מספק מנות סבירות של ויטמיני B. בארץ זו כבר בגיל 50 + נמצא של- 9.2% מהתושבים יש דמנציה ול- 27.8% יש הפרעות קוגניטיביות קלות.

4 ויטמיני B לשיפור הזיכרון

נמצא שמתן רמות גבוהות יותר של ויטמיני B2, B6, B12 ופולאטה (חומצה פולית טבעית) מעבר לרמותיהם שיש במזון עצמו הפחית את רמות ההומוציסטאין הרעילות. במחקר שותפו 321 בני אדם וחולקו לקבוצות לפי מידת הזיכרון שלהם. 100 היו עם הפרעות זיכרון קלות, 100 חולי אלצהיימר ו- 121 ללא הפרעות זיכרון. נבדקו צריכת ויטמינים אלו במזון ורמות בדם של פולאטה ושל B12 נבדקו גם רמות הומוציסטאין ועוד. נרשם גם אילו תוספים של ויטמיני B אלו נלקחו ובאיזה מינון נטלו אותם. נבדק איך השפיע מינון של B12 שנטלו משתתפים על רמות הומוציסטאין בדם.

בתוצאות בדיקות הדם נמצא שרמות פולאטה ו-B12 היו בהתאמה למנות שהם נטלו. רמת הומוציסטאין עמדה בהתאמה עם כלל ארבעת ויטמיני ה-B שהם נטלו: B2, B6, B12 ופולאטה. נמצא שככל שנטלו יותר מוויטמינים אלו הייתה רמת ההומוציסטאין פחותה יותר. רק עם נטילת כל ארבעת הוויטמינים חל שיפור זה.

לגבי השפעה על הזיכרון, אצל אלו עם הפרעות זיכרון קלות נמצא שוויטמיני B אלו עזרו לשפר את הזיכרון. אצל חולי אלצהיימר, בשלבי המחלה הראשונים בלבד, היה שיפור מסוים בעזרת תוספת ויטמיני קבוצת B אלו. הם עזרו להאט את ההידרדרות שלה.

השיפור ביכולת הקוגניטיבית נמצא עם מתן של ארבעת ויטמיני B שנסקרו לעיל. במצבים קלים גם 3 מתוכם – B2, B6, ופולאטה נמצאו משפרים יכולת זו. גם השלישיה של B6, B12 ופולאטה עזרה נגד ירידת מה ביכולת הקוגניטיבית. בקרב אלו עם יכולת קוגניטיבית טובה לא נמצא שוויטמיני B אלו שיפרו אותה. אך אין משמעות עובדה זו שמיותר ליטול ויטמיני B קומפלקס למי שמצבם הקוגניטיבי טוב. ויטמינים אלו תמיד יועילו למערכות שונות בגוף.

הכירו פורמולה נוזלית של כל ויטמיני ה-B

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו