himalayaKrem_Fly
Nikui_Fly

הרבה יותר מבריאה - תזונת גאפס

מאת: מערכת Eatwell
זמן קריאה: 7 דקות
הפרעות קשב וריכוז, דיכאון, אוטיזם ועוד שלל בעיות, הן חלק ממה שתזונת ה-GAPS מתמודדת איתו
bari14_In

מהי תזונת GAPS וכיצד היא יכולה להשפיע על תופעות ותסמינים נוירולוגיים והתנהגותיים כמו הפרעות קשב וריכוז, דיכאון, אוטיזם, דיספרקסיה, דיסלקסיה ואפילו סכיזופרניה, וכיצד אימא אחת לילד מתוק אחד המאובחן על הספקטרום האוטיסטי תיעדה את המסע התזונתי הפרטי של בנה באמצעות ספר ראשון מסוגו בשפה העברית בו היא קיבצה מאה מתכונים ידידותיים לתזונת GAPS  שכל הורה יכול להכין.


GAPS – ראשי תיבות של Gut and Psychology Syndrome.
או לחלופין  – Gut and Physiology Syndrome, היא כותרת גג לכל הבעיות הבריאותיות הנובעות מהפרעות בחיידקי המעי במערכת העיכול; בעיות הקשורות לתפקוד של מערכת העצבים והמוח מחד, ובעיות פיזיולוגיות רבות מאידך.

הפרוטוקול נוצר על ידי דר' נטשה קמפבל מק'ברייד –
– MMedSci (neurology), MMedSci (nutrition)  Natasha Campbell-cBride MD

 

ד"ר נטשה למדה לימודי רפואה ברוסיה וסיימה בהצטיינות (אוניברסיטת בקשיר, רוסיה, 1984), התמחתה בנוירולוגיה, היגרה לאנגליה, והיא בעלת תואר שני בתזונה מאוניברסיטת שפילד באנגליה.

התיאוריה של קמבפל-מקברייד מתמקדת בבריאותם של חיידקי המעי: חיידקי המעי הם אוכלוסייה גדולה ביותר – מספר החיידקים בגופנו גדול פי עשרה ממספר התאים בגוף, מספר עצום. רק בשנים האחרונות התחלנו ללמוד את תפקידיהם של החיידקים בגוף, וכיצד להתחשב בהם לטובת בריאותנו. מסתבר שההתעלמות שלנו מהם במשך עשרות שנים הייתה לרעתנו. ממחקרים חדשים אנו למדים שהחיידקים מבצעים אינספור פעולות לטובת בריאות הגוף: העיכול המיטבי, היכולת שלנו להתמודד עם לחץ, החיוניות שלנו ואף המחשבות והרגשות שלנו, תלויים בבריאותם של חיידקי מערכת העיכול, במגוון שלהם ובהרכבם.

 הסביבה המודרנית, לפי קמפבל-מקברייד, מלאה בגורמים שפוגעים בחיידקי המעי, ברמה מסוכנת שמעולם לא הייתה כמוה בהיסטוריה. המים, האוויר והמזון מלאים בחומרים שהורגים חיידקים מסוימים ומאפשרים לאחרים לשרוד, דבר המאפשר התפתחות של קנדידה ופטריות שונות, ועלול ליצור חוסר איזון מסוכן. הבעיה מחריפה הרבה יותר כשאנחנו מקבלים מרשם לאנטיביוטיקה שלא תמיד לצורך, או נוטלים תרופות רבות באופן תדיר. רוב אוכלוסיית העולם המערבי סובלת בשלב זה או אחר מחוסר איזון או נזק לחיידקי המעי, מצב שפעמים רבות מוביל להידרדרות במצב הבריאותי הכללי.

 

מסיבות דומות נוצרת פגיעה בחיידקי המעי אצל תינוקות ופעוטות, עוד לפני שנוצרת אצלם התייצבות בריאה של חיידקי המעי. תינוק שאך נולד נחשף לחיידקים של אמו (טובים או לא טובים), נחשף לחיסונים ביום הלידה, למזון מתועש שהאם אוכלת, ולמזון המעובד שמיועד לתינוקות. כל אלה עלולים לפגוע בהתפתחות התקינה והמגוונת של חיידקי המעי של התינוק, ולהשפיע על התפתחותו הפיזית, התפתחותו המנטלית ובריאותו.

 

תזונה שמחזקת את מערכת החיסון

חלק גדול מאד ממערכת החיסון שלנו ממוקם במעי, ולחיידקים תפקיד חשוב בשמירה על תפקודה התקין. למשל, לחיידקים יש תפקיד מרכזי בשמירה על דופן מעי בריאה, אטומה, תקינה ובררנית. כאשר אטימותו של המעי ניזוקה כתוצאה מפגיעה בחיידקים, מולקולות שונות שאינן אמורות לעבור את דופן המעי, עלולות לזלוג אל זרם הדם. המולקולות האלה יכולות להיות תוצרי פירוק של מזון מעוכל-חלקית, אך גם תוצרים רעילים של חיידקים לא ידידותיים. זליגה של אלו דרך דפנות המעי ה"פגומות" אל זרם הדם, מייצרת בעיות בריאות שונות ומגוונות. ניתן לראות סביבנו באופן שכיח למדי ומעורר דאגה ריבוי אלרגיות למזון, מחלות אוטואימוניות, עייפות, סוכרת, פיברומיאלגיה ועוד. חומרים רעילים עלולים להגיע גם למוח ולגרום לבעיות כמו דיכאון, חרדות, ובעיות נפשיות אחרות.

המצב חמור במיוחד אצל תינוקות ואצל פעוטות שמוחם וגופם עדיין נמצאים בהתפתחות מואצת. אצלם, כל פגיעה בחיידקי המעי עלולה לגרום להשפעות מרחיקות לכת על בריאות מערכת העיכול והיכולת לספוג מזונות, ומשם קצרה הדרך לבעיות פיזיולוגיות שונות כמו אקזמה, אסתמה, אלרגיות מסכנות-חיים ומחלות אוטואימוניות.

כשהרעילות ממערכת העיכול מוצאת את דרכה אל מוח התינוק או הילד, אנו עלולים לראות בעיות התפתחות, בעיות תקשורת, בעיות למידה, ADHD ,דיסלקציה, דיספרקסיה או אוטיזם. גם בעיות אכילה שונות כמו בררנות קיצונית באוכל, בעיות שונות של גרייה סביב הפה, בעיות בליעה ורגישות למרקמים, עשויות כולן להיות קשורות בבריאות חיידקי המעי, והשפעתה על ספיגת המזונות ועל היווצרות חסרים תזונתיים אצל הילד.

החדשות הטובות הן שאנחנו יכולים לתמוך במו ידינו בהבראת חיידקי המעי שלנו ובהבראת רירית המעי. כשאלו מחלימים בעזרת תכניתGAPS  הכוללת דיאטה, תוספים, ושינויים באורח החיים, גם בעיות בריאות אחרות משתפרות. זה מה שהתכנית נועדה לעשות. ד"ר קמפבל- מקברייד גילתה את עיקרון התכנית במהלך טיפול בפציינטים שהגיעו אליה עם בעיות נוירולוגיות לצד בעיות בדרכי העיכול. כשהליקויים בדרכי העיכול הבריאו ואוכלוסיית החיידקים התייצבה, הבעיות הנוירולוגיות של המטופלים החלו להשתפר באופן דרמטי, ואצל חלק מהמטופלים אף נעלמו לחלוטין. כך היא הבינה שיש קשר בין בריאות מערכת העיכול לבריאות המוח ובריאות מערכת העצבים.

 

מאתגרים אישיים של הילד להצלחה תזונתית וקולינרית – המסע של יעל


יעל פרל, אימא לתמר, נעה ועופר, היא אימא שלא קיבלה בשוויון נפש את התסמינים הקשים של בנה עופר אשר אובחן בגיל 3 על הספקטרום האוטיסטי.
בהקדמה האישית והמרגשת לספרה ובין המתכונים יעל כותבת :

בגיל שלוש, עופר התחיל לנסוע מדי בוקר לגן תקשורת המיועד לילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי, במסגרת "החינוך המיוחד". עופר הוא ילדון קסום ומתוק, לא ורבאלי, נוכח בהווייתו ומתקשר עם הסביבה כמעט בכל דרך חלופית, מלבד באמצעות דיבור ממשי. לעופר שיער שחור חלק, פנים עגולות ולבנות ועיניים גדולות ויוקדות. עופר אוהב אדם. אוהב מגע ודיגדוגים, ילד שמעניק את החיבוקים הפתאומיים שלו בדיוק בזמן שבו המחובק זקוק להם.

עופר אוהב להתהלך יחף במשך שעות בחצר הגדולה סביב הבית, על האדמה ובין השיחים, להתנדנד בערסל תחת צלו של עץ הלימון, ולצחקק אל מול העלים המתבדרים ברוח. לפעמים, כשאני שומעת את האינטונציות שבוקעות מגרונו וההפוגות ביניהן, אני יכולה להישבע שהוא משוחח, בדרכו שלו, עם חבר דמיוני, אף על פי שאוזניי ושכלי מוגבלים מלהבין את שפתו "

היום עופר מתקדם מיום ליום יותר ויותר ברמת התקשורת שלו עם הסביבה, הוא הרבה יותר ברור בהבעת רצונותיו, רגשותיו ,הרבה יותר עצמאי מבעבר והוא סה"כ  ילד רגוע אך גם סקרן ושובב, חסון ובריא שישן מעולה ואוכל מזון מגוון.

לא כך היה בסביבת גיל שלוש. למעשה,  הכל היה ההפך הגמור: פעוט שלא   ישן יותר משעתיים רצופות בלילה, מתעורר בצרחות מבעיתות, מטיח את גופו הקטן בכל רהיט, מכה את ראשו באגרופיו הקטנים, מתהלך על קצות האצבעות, מנפנף בידיו ללא הפסקה, לא מגיב לשמו, ונדמה כי הוא כלוא בתוך מוחו המעורפל.

זו השנה השלישית שלנו במסע האוטיזם וזה אכן מסע ארוך, איטי ומפותל, רצוף אתגרים והפתעות שרובן, לפחות בהתחלה, היו לא נעימות, ואילו היום המציאות מאוזנת ואנו חווים אותה מהצד החיובי של הספקטרום, ופחות מהצד ה…פחות חיובי.

המסע הזה "אילץ" אותי לחבוש את כובע הסטודנטית האוטודידקטית, וללמוד כפי שמעולם לא למדתי אף תחום בחיי (גם לא בבית הספר לאחיות, שם למדתי שנתיים מלאות בעבר. אני לא אחות מוסמכת, אבל מאהבתי וזיקתי לתחום מגיע הצמא שלי ללמוד ולהבין תהליכים ביולוגיים/פיזיולוגיים שמתרחשים בגוף. בקיצור, גרופית של מדע ללא תעודה או הסמכה פורמלית). בתהליך הלימוד האינטנסיבי של תחומי הטיפול האפשריים בתסמיני האוטיזם, מעבר לתחום הטיפולי ההתנהגותי, נחשפתי לתחום הביו-רפואי, או לרפואה הפונקציונלית אם תרצו,  והבנתי עד כמה לחומרי התזונה השונים יש חשיבות להתפתחותו של הילד.

עופר ויעל. במסע ה-GAPS

 

את עיקר הוויטמינים, המינרלים והנוטריינטים, עופר מקבל מהמזון שהוא אוכל.

יהיה קל יותר לציין מה הוא לא אוכל מאשר את מה שהוא כן.

הוא לא אוכל דגנים (ולא רק "ללא גלוטן").

הוא לא אוכל עמילנים.

 

הוא לא אוכל סוכרים מעובדים ואינו צורך שמנים צמחיים, מלבד שמן קוקוס ושמן זית כתית טהור. יתר השומנים שהוא צורך הם מן החי.

נשמע לכם מוכר? מזכיר לכם תזונה קיטוגנית? אולי פליאוליתית?

אז הבת דודה שלהם .

 

תזונת גאפס מא' עד ת'

ככל שהעמקתי בלימודי תכנית הגאפס, גיליתי כמה היא זהה, אבל בדיוק, לסיפורים שסיפרו לי הוריי איך הוריהם הזינו אותם, אי אז ברוסיה, כשהפרות היו חופשיות והוזנו בעשב מרעה, ואת הביצים נתנו תרנגולות החצר שניזונו מזרעים, שאריות קומפוסט אורגני ותולעים. מי שלא היו לו תרנגולות, רכש ביצים בשוק המקומי, ממי שכן היו לו. כנ"ל לגבי החלב שנחלב מפרות מרעה, והפירות והירקות שגודלו ונמכרו רק בעונה.

הזיכרון הכי פועם שיש לי מהביקורים אצל סבתא חנה, שעלתה לישראל מבריה"מ לשעבר, הוא האוכל שבישלה. אני זוכרת בעיקר את מרק העוף, שלא היה בו ולו גרם אבקות תעשייתיות ומעובדות, ואת חבית (כן, חבית) העגבניות המוחמצות שעמדה במרפסת המוצלת של מטבחה. בקיץ היה גם אבטיח מוחמץ (לגמרי! תנסו). זו לא הייתה רק קולינריה תרבותית, זו הייתה הדרך הבריאותית המובנת מאליה כדרך חיים.

עוד סיפרו לי הוריי, שלא על כל דבר ועניין היו רצים לרופא כדי שירשום אנטיביוטיקה, כי ידעו למנוע את רוב המחלות על ידי  פרו-ביוטיקה טבעית (מאותם ירקות מותססים וקפיר).

בשנה הראשונה להתנסות שלי בגאפס, נהגתי להישאר עד מאוחר בערב במטבח, כדי ללמוד אילו מאכלים מותרים בתכנית. הלימוד התרחש במטבח, משום שלא היה מנוס מהתנסות בחומרי גלם שחלקם היו זרים לי.  

בהיעדר מתכונים מגוונים ונגישים, ערכתי לא מעט ניסויים שחלקם לא זכו להגיע לצלחת.

היום, שלוש שנים אחרי, כשהמרכיבים המותרים בתכנית ברורים ו"היד והעין זוכרות" את הכמויות, החיים קלים יותר. בעיקר כשמדובר בארוחת הבוקר.

כשהתחלתי לארוז לעופר את המזון בקופסאות אוכל לגן, שיתפתי את תמונותיהן ברשת החברתית, וההתעניינות הנלהבת מצד הורים אחרים לא איחרה לבוא. משם נולד גם דף הפייסבוק, ואחריו קבוצת שיתוף מתכונים וטיפים שלי ושל הורים נוספים. לאחר כשנתיים ומעל מאתיים מתכונים, עלה הביקוש לספר שיאגד את כל הטוב הזה ויגיש אותו לקהל בצורה מסודרת.

הספר אינו בא ללמד את עקרונות תכנית גאפס, ולא להדריך את הקוראים ביישומה. את התכנית ניתן ללמוד לבד, אך רצוי ואף מומלץ להיעזר באיש מקצוע שבקי בתכנית, ומוסמך ללוות את מי שזקוק לכך. מעבר לקריאת ספרים וחומרים רלוונטיים אחרים, תוכלו להצטרף לקבוצות הלימוד והתמיכה בפייסבוק, המנוהלות על ידי אביבה אברון, נטורופתית ומטפלת מורשית לתכנית גאפס, מנהלת המרכז הישראלי לגאפס, התכנית התזונתית לבריאות הגוף והמוח.

ספר המתכונים מתמקד בעיקר בפן הקולינרי, וכל מרכיבי המתכונים ידידותיים לגאפס.

יחד עם זאת, אלו רק מתכונים, ועצם הכנת וצריכת המאכלים לא מעיד על יישום  התכנית באופן מדויק, שכן גם את המזונות המותרים בה יש להתאים עבור מי שמיישם אותה.

 מכיוון שקיימים לא מעט מכנים משותפים בין תכנית גאפס לתזונת פליאו ולתזונה הקטוגנית, תמצאו שרוב המתכונים מתאימים גם לפרוטוקולים התזונתיים האלה. שוב, גם כאן, אין לראות במתכונים משום המלצה תזונתית או לימודית, ויש להתייעץ עם תזונאי/ת או דיאטן/נית קליניים הבקיאים בתזונות האלה.

מאחר וגלוטן לא מותר בתכנית גאפס, גם מאובחני מחלת הצליאק יכולים ליהנות מהמתכונים המגוונים בלי להתפשר על התחליפים המעובדים המוצעים להם ברשתות השיווק.

לרוב, אנשים מספרים את סיפורם ההרואי לאחר מעשה, לאחר הישג וניצחון, למען יראו אחרים במסע את עצמם, ויתמלאו בהשראה ומוטיבציה. בספר הזה אני מבקשת לאפשר לכן הצצה למסע עצמו, לא בדיעבד אלא תוך כדי, ולחלוק אותו כפי שהוא התבטא דרך המטבח שלי.

מדי יום אני חווה ו/או עדה להישגים קטנים וגדולים אצל עופר. כל יום בו למדתי משהו חדש שיקדם את בני, הוא ניצחון. תכנית גאפס היא רק ההתחלה. היא אינטגרציה של תזונה נקייה עם הטיפולים הפארא-רפואיים שבני מקבל במסגרת הגן ומחוצה לו. ילד בריא ונינוח, ילד שאוכל מזון מגוון וישן היטב בלילה, פנוי יותר ללמידה ולהשלמת הפערים.נקודה נוספת שחשוב לציין: אין לדעת כיצד ועד כמה תיטיב תכנית גאפס עם אנשים או ילדים שונים.

לצאת לדרך ולבשל גאפס

מעבר להצטיידות במצרכים המתאימים ולהכנת המנות, נדרשת התאמה אינדיבידואלית לכל אחד ואחת, שכן עבור ילדים או בוגרים מסוימים, גם מה שמותר או מומלץ בתכנית לא תמיד ייטיב או יתאים וגם כשכן, נדרשת התגייסות והתמסרות, לעיתים של המשפחה כולה, כולל המשפחה המורחבת, וכן שיתוף פעולה מצד הצוות המטפל במסגרות החינוך בכל מה שקשור להקפדה, התמדה והטמעת הלך הרוח שכך הם פני הדברים מעתה ועד… שיוחלט אחרת.

יש רק דרך אחת לדעת אם התכנית התזונתית עובדת עבורכם והיא – להיכנס למטבח! עבורי ועבור עופר, תכנית גאפס היא הבסיס עליו יושב כל טיפול נוסף שמשתלב עמה היום, וכל אלה שיתווספו בעתיד, בדרך… אל מעבר לספקטרום.

יעל פרל – בשלנית ומתכונאית מנוסה ומיומנת במטבח נטול קמחי גלוטן ועמילן, שמרים, סוכרים מעובדים, מתפיחים וקיצורי דרך. מחברת הספר : ' מאה מתכוני GAPS  לילדים '. בעלת הבלוג:  'יעל פרל – לא רק אמא' בו היא משתפת הצצות למסע החיים שלה כאימא של עופר; ילד קסום ומיוחד עם אוטיזם דרך מתכונים ממטבחה, הגיגים מעולמה , התרשמותה ודעתה האישית על עולם התוכן בנושא אוטיזם ועל גישות טיפוליות שונות שמעניינות אותה. בימים אלו יעל היא סטודנטית מן המניין בבית הספר הישראלי להומאופתיה ותזונה בראשות ד"ר חיים רוזנטל, והיא מופיעה מול קהלי הורים, מטפלים וכל מי שמעוניין לשמוע אותה מספרת על האופן בו אוטיזמעניין אותה ועל ההתמודדות האישית שלה עם הנושא. מאה מתכוני GAPS לילדים הוא ספרה הראשון.



כתובת הבלוג:
www.yaelpearl.com

שם דף הפייסבוק: יעל פרל – מתכונאית GAPS

שם קבוצת הפייסבוק : מתכוני GAPS לילדים – הקבוצה

צרו קשר עם יעל פרל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו