himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

שלוש פעמים גלידה

מאת: שני ריף- פרופסורסקי, נטורופתית
זמן קריאה: 3 דקות
לכבוד הקיץ שני ריף- פרופסוסקי מציעה לנו כמה רעיונות להכנת גלידה ביתית (כמו גלידת טופו!) ומנסה לעמוד על הסתירה הפנימית שיש בגלידת בריאות (למשל גלידה לא דווקא יעילה לקרר את הגוף). קיץ נעים לכולנו!
Nadar_IN

לקראת שבועות היתה כתבה בחדשות ערוץ 2 על תחליפי חלב שעסקה ברגישויות ובתחליפים אפשריים.

הראו גן ילדים אורגני מיוחד שלא מגישים בו מוצרי חלב, פיליס גלזר הדגימה עוגת "גבינה" מטופו, הראו מפעל לטופו והראו אותי מכינה חלב שיבולת-שועל בעזרת מכונה ביתית מיוחדת.
אחותי סיפרה לבן שלה שזו פעם שלישית לפחות שאני מופיעה בטלויזיה והוא אמר שאני צריכה להכין גלידה מטופו.

בהתחלה טופו לא נשמע לי רעיון כל כך טוב לגלידה בגלל המרקם, אבל החלטתי לנסות להרים את הכפפה. מעבר לכך, ישנם הרבה רעיונות נוספים לגלידות בריאות.

במידה מסויימת במושג "גלידת בריאות" ישנה סתירה פנימית.

 

אין צורך להימנע אך רצוי להמעיט בצריכתה אפילו אם היא מכילה חומרי גלם בריאים, מכמה סיבות, ביניהן:

 

א. קור מקהה את חוש הטעם (אגב זו אחת הסיבות שתבשיל שאמור להיות מוגש חם והתקרר או לא חומם כראוי הוא בד"כ פחות טעים). לכן, כדי שהגלידה תרגיש מספיק מתוקה כשהיא קפואה, צריכים להכין אותה הרבה יותר מתוקה ממה שהיינו אוכלים אותה פושרת. רוצים הוכחה? נסו:

 

בפעם הבאה שאתם אוכלים גלידה, תטעמו קצת כשהיא קפואה, אחר-כך תפשירו חלק ותטעמו שוב, ותגלו שהחלק שהפשיר הרבה יותר מתוק. כבר הסכמנו שמתוק זה חשוב, אבל במידה. אז אפשר לאכול, אבל מעט.

ב. מזון קר מאוד נוטה לקרר את מערכת העיכול ולגרום להאטה בפעילותה. כמו-כן החשיפה לקור מעוררת את הריריות שלנו לייצור ליחה כחלק ממערך ההגנה. נכון שחום הקיבה מנטרל את הקור של הגלידה, אך יש גבול כמה אנחנו רוצים לאתגר אותה. בכל-זאת היא צריכה להשקיע בזה אנרגיה.

שני טיפים שיכולים לנטרל במשהו את השפעת הקור ובו-בזמן להרחיב את ההנאה שלנו מהטעם:
* להוסיף תבלינים מחממים כגון ג'ינג'ר, קינמון, ציפורן וכדומה

* להחזיק את הגלידה בפה עד שהיא נמסה לפני שבולעים.

כשחם לנו מאוד, מזון קר הוא לא מה שיעזור לקרר אותנו חוץ מאשר ברגע הראשון. אחר-כך הגוף יזרים לשם יותר דם כדי להגן על עצמו מהקור ושוב יהיה לנו חם. לכן הפתרון המתאים יותר הוא שתייה מספקת, מים, נשימה איטית ורגועה.

ג. אני מניחה שגם אם תתחילו עכשיו להכין גלידות ביתיות, מדי פעם עדיין תאכלו גלידה קנויה. לשמחתי בשנה-שנתיים האחרונות גיליתי שחלק מהיצרנים התחילו להשתמש בחומרים פחות מזיקים כגון צבעי מאכל טבעיים, אך גם הן עדיין מכילות כמויות גדולות של סוכר לבן במקרה הטוב וממתיקים מלאכותיים במקרה הרע ושל חומרים אחרים שאינם תורמים לבריאותנו.

אפילו הגלידות האורגניות הנפלאות של שולי מ"סל אורגני" בכפר יהושע, בחלקן הן גלידות שמנת על-בסיס שמנת בקר (אמנם אורגני, אך עדיין בקר ועדיין שמנת), ובחלקן מומתקות בסוכר (אמנם סוכר קנים אורגני אך עדיין סוכר. חלקן מומתקות בדרכים טבעיות אחרות). אגב גלידות הפירות שלה מבוססות בחלקן על תוצרת המטע האורגני שלה. מומלץ לטעום!

אם רוצים להכין בבית, להלן מספר רעיונות מתוך אינסוף האפשרויות הקיימות:

1. הכי פשוט זה קרטיבים:

 

לוקחים מיץ, עדיף מפרי טרי אך אפשר גם קנוי או אפילו להתפשר על תרכיז, אבל להקפיד שיהיה עשוי מ-100% פרי. מוסיפים חתיכות של פרי טרי ו/או פירות יבשים, קורט קינמון ומכניסים לכלים של קרטיבים.

2. להכנת סורבה:

לוקחים מפירות העונה, למשל אבטיח ו/או תותים, אפרסקים וכו'. אפשר גם בננות, המרקם שונה. טוחנים בבלנדר או מעבד מזון, מכניסים למקפיא עד שמתחיל לקפוא אך לא קופא לגמרי, מוציאים וטוחנים שוב, ולפני שמספיק להפשיר מחזירים למקפיא.

3. גלידה מטופו, קצת יותר נועז:

 

שלגון גלידה מטופו צילום: חן פרופסורסקי

גלידה מטופו


מצרכים:

200 גרם טופו, רצוי רך
2 בננות בשלות מאוד
5 תמרים "מג'הול" רכים וגדולים
כף שמן קוקוס (בעונה הזו הוא רך ונוח להשתמש בו)
קורט מלח
1/2 כפית קינמון טחון
1/4 כפית זנגביל טחון
3 כפות דבש
מעט וניל טבעי

 

אופן הכנה:

1. מערבלים הכל יחד לקבלת תערובת חלקה. טועמים, אם המתיקות סבירה, כדאי להמתיק עוד טיפונת כדי שהיא תישאר סבירה גם אחרי ההקפאה.

2. מקפיאים כמות קטנה, את השאר שומרים במקרר. אחרי כמה שעות, טועמים ואם זה טעים אז מקפיאים את השאר. אם לא, אפשר לתקן את הטעם של החלק שעוד לא הקפאנו.

 

אפשר כמובן לשחק עם המרכיבים:

* לקבלת טעם המזכיר חלבה אפשר להחליף את שמן הקוקוס בטחינה גולמית.

* אפשר להחליף את הדבש בממתיקים טבעיים אחרים, להמתיק קצת יותר או קצת פחות.

* אפשר להשתמש בתבלינים אחרים.

* אפשר להוסיף כמה אגוזים לאחר הטחינה.

* אפשר להחליף את הטופו או חלקו ביוגורט עזים ולקבל "פרוזן יוגורט".


קיץ נעים וטעים!
שני

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו