LipoMag_Migdal
LipoMag_Migdal

איך ניתן לסייע לייצור ויטמין D בעור באמצעות תזונה

מאת: - הוצאת ספרי הבריאות הגדולה בישראל
התברכנו בארץ שטופת שמש, אך זה עדיין אינו אומר שאנו מייצרים בגופנו מספיק ויטמין D. מה ניתן לעשות מבחינת התזונה כדי לסייע לגופנו להפיק יותר ויטמין D מהשמש?
האם יש קשר בין מה שאנחנו אוכלים ליעילות ייצור ויטמין D בעור?

האם יש קשר בין מה שאנחנו אוכלים ליעילות ייצור ויטמין D בעור?

מתוך הספר "חבקו את השמש!" של ד"ר עדיאל תל-אורן, ד"ר מארק סורנסון וד"ר ויליאם גרנט:

האם תזונה יכולה להגביר את יעילות הייצור של ויטמין D בעור?

מכיוון שוויטמין D מיוצר מנגזרת של כולסטרול שנמצאת בעור, מובן שרמת הכולסטרול בגוף חשובה.

כידוע, הכבד מייצר כ-80% מהכולסטרול אצל רוב האנשים (קרוב ל-100% אצל טבעונים).

Mayven_NoFilter_Inside

לכן רצוי לשמור על כבד בריא ועל רמת כולסטרול תקינה ולא נמוכה מדי (למרות מה שהקרדיולוג אומר לכם).

הכולסטרול הוא חומר חשוב וחיוני לבריאותנו – ממנו אנו מייצרים הורמונים רבים (כולל ההורמון ויטמין D), ויש לו תפקידים חשובים ביותר במערכת העצבים, בכלי הדם, במערכת החיסון ובכל רקמות הגוף.

יכולת הכבד לייצר כולסטרול יורדת כאשר הוא נפגע מתזונה לקויה וכשהוא מורעל על ידי חשיפה סביבתית לחומרי הדברה, קוטלי עשבים, תוצרי פלסטיק, רעלנים מחשיפה לעובש, רעלים תעשייתיים, תרופות ומוצרי מזון מעובדים ומזוהמים.

גם כבד שומני (מחלה כרונית אסימפטומטית נפוצה ביותר) אינו מתפקד כהלכה, ועלול להיגרם על ידי השמנת יתר, סוכרת ותסמונת מטבולית, צום ארוך, שתיית אלכוהול, חשיפה מרובה לפרוקטוזה מרוכזת או חופשית דרך מיצים ממותקים, סירופ תירס או אגבה, מיץ תפוחים ואגסים ועוד.

עדיף לוותר על אלכוהול ומיצים ממותקים

עדיף לוותר על אלכוהול ומיצים ממותקים

חשוב לציין שהכבד גם מייצר חלבונים המשנעים את ויטמין D מהעור לאזורים אחרים בגוף.

כשחלבונים אלה מתבזבזים ונעלמים בעקבות בעיות ספיגה-מחדש במערכת העיכול, מחלות בכליות או כשהכבד עצמו חולני ואינו מייצר מספיק מחלבונים אלה, רמת הוויטמין הנמדדת בדם יורדת.

כבד שנפגע תפקודו עלול להמיר פחות מהוויטמין D שנוצר בעור, ולכן רמת הוויטמין שנמדד בדם, לאחר ההמרה, יכולה להיות נמוכה מהצפוי.

האמור לעיל בהקשר לייצור ויטמין D אינו מעיד בהכרח על יעילות הייצור של פוטו-נוטריאנטים אחרים בעור.

בכל מקרה, אני מקפיד לבדוק את בריאות הכבד, הכליות, ומערכת העיכול אצל מטופליי, ומורה להם לשהות בשמש קצת יותר ממה שנראה לכאורה כמספיק, ליתר ביטחון.

לקריאה נוספת של מאמרים העוסקים בשמירה על בריאות הכבד:

צריכת סוכרים וכבד שומני

כבד עליו: משקאות לניקוי הכבד

ניקוי כבד בתקופת האביב

האם טמפרטורת העור ובריאותו חשובות לייצור ויטמין D? ומה בדבר עור "זקן"?

אכן, כשהעור נעשה חמים (בזכות החשיפה הישירה לשמש או בשל מזג אוויר חם או פעילות גופנית) הוא מסוגל להמיר את התוצר הראשוני שהופק מכולסטרול (שנקרא פרה-ויטמין D3).

תוצר זה עובר המרה נוספת לוויטמין D3 (כולקלציפרול) תחת השפעת אנרגיית החום בעור.

זו הסיבה לכך שבמזג אוויר קר קשה מאוד לייצר ויטמין D3.

שמשי אבל קר? ייצור ויטמין D בעור נפגע

שמשי אבל קר? ייצור ויטמין D בעור נפגע

אנשים בעלי עור קר מהרגיל (כולל עור שהזדקן ונעשה דק ושברירי), בשל מחלות בכלי הדם או פגיעה בתפקודם, או בשל בעיות עצביות הפוגעות ביכולת כלי הדם להתרחב ולהזרים דם חם לעור, יזדקקו לחשיפה מרובה יותר לשמש, לאקלים חם יותר, או לטיפול פוטוני חלופי (תרפיה סולארית ביתית) בתוך ביתם החמים.

לעור יבש, פגוע או מזדקן יכולת ייצור נמוכה ולכן יש להיחשף באופן קבוע ולזמן רב יותר. מובן שכדאי לשפר את בריאות כל הגוף, כולל העור, על ידי תזונה.

 

צרו קשר עם הוצאת פוקוס בע"מ



    * שדות חובה


    השאירו תגובה: