Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

טרנד חולף זה בטוח לא

מאת: נעמה עטר, כתבת של הפורטל
זמן קריאה: 3 דקות
מגמת הבריאות המתפשטת אינה עוד טרנד חולף. נעמה בכתבתה תסקור בפנינו את השינויים והמגמות ואת ההרצאות והסדנאות שבכנס "אוכלים בריא 2" ב- 21 למאי. אנחנו נהיה שם, ואתם?!
Thymoquin_In

על מגמת המזון הבריא

אוכל בריאות הוא בודאי כבר לא טרנד חולף. שלוש רשתות סופרמרקטים ארציות למזון בריא לא בנו את תוכניותיהן העסקיות על כך שתזונה בריאה תיעלם כמו החיבה שלנו לנעלי ריבוק. היום כבר אי אפשר שלא להודות שמדובר במגמה ברורה. אולי עוד לא מיינסטרים אבל אם בקרוב, הסופר הקרוב לביתכם יפנה מחלקה שלמה למוצרי בריאות אל תגידו שלא הזהרנו.

אז מה היה לנו שם – רשתות שיווק, מגמות לימוד, מסעדות בריאות (עוד לא מספיק) חופשות בריאות, מאות בתי טבע, עשרות רופאים מאות מטפלים, פורטל אינטרנט הוצאת ספרים ומאות מותגים (תוספי תזונה, ציוד למטבח, משקאות, חטיפים ורק תגידו מה), כולם מבינים את המגמה וממהרים לחבור לתעשייה.

הדיונים הנרחבים המתקיימים היום בכל ערוצי התקשורת סביב נושא המזון הבריא מבהירים שעל גלי  המהפכה הזו – כיאה למהפכות קודמות – הולכים לגלוש גם ה'כאילו בריאים' במקרה הטוב ושרלטנים מזיקים מאוד במקרה הרע ומכיוון שהמהפכה הזו הביאה אותנו להבין שאנחנו מוכנים לשלם קצת יותר היום רק בשביל לחסוך מחר את נזקי התזונה הזולה, יהיו גם כאלה שלא ישקרו במאום אבל בהחלט ינצלו את התפיסה הזו להפקעת מחירים.

כך או כך נראה שלא תהיה ברירה וכולנו נצטרך להתחיל ללמוד מה בדיוק יש בכל המוצרים הללו שאנחנו מכניסים לפה. גם את הצורך הזה יש מי שזיהה בזמן ואם תפתחו את מסופי העניין מהמקומון בעירכם לבטח תמצאו הזמנה להרצאה/סדנה בנושא מזון בריא בריא ובושו לכם אם טרם השתתפתם באחת כזו.

כנס "אוכלים בריא"

כנס אוכלים בריא

מלבד סדנאות במתנ"ס השכונתי, בנובמבר 2009 התקיים הכנס "אוכלים בריא" שריכז את כל עולם התזונה הבריאה לעיל תחת קורת גג אחת וגרם לכל התעשייה לשאול את עצמה – איך לא חשבנו על זה קודם.

מארגני הכנס – בן יקיר מנכ"ל פורטל התזונה Eatwell ושאול טל מנכ"ל הוצאת הספרים פוקוס – מדווחים כי כ-1500 איש פקדו את שעריו והשתתפו בשש ההרצאות ושלוש סדנאות הבישול שהציעו לקהל הרחב. למעשה הכנס הוכח כהצלחה כבר שבוע לפני תחילתו כאשר כל 2200 הכרטיסים אזלו בקופות. לא מפליא לכן שב-21 למאי הקרוב יתקיים כנס "אוכלים בריא 2" אשר מתוכנן להמשיך את המסורת.

ייחודו של הכנס היה בעובדה שהוא אינו כנס ממומן וכל ההרצאות בו הינן מטעם אנשי מקצוע שאינם מייצגים חברה זו או אחרת. התכנים והמרצים מלמדים שמארגני הכנס מודעים היטב לרחשי ליבו של הצרכן המבולבל וניכר כי הסוגיות החמות יקבלו במה מתאימה.

בן יקיר, מנכ"ל Eatwell

בחירות מזון מושכלות

אם דיברנו על מוצרים "כאילו בריאים" ושוק פרוץ אזי ההרצאה שתפתח את הכנס הינה הרצאתו של ד"ר דן קרת בנושא בחירות מזון מושכלות. ד"ר דן קרת (M.D) שנחשב לאחד הסלבס של הפקולטות לרפואה משלימה צפוי ע"פ תוכניית הכנס לענות השאלה המטרידה  "כיצד לאכול בריא מבלי להשתגע ולבזבז יותר מדי אנרגיה וכסף על מזון?" ולדבר על השיקולים שאמורים להנחות אותנו בבחירת המזונות שאנו קונים.

באותה שכונה של צרכנות נבונה בחרו מארגני הכנס להתייחס גם לדיון העוד רגע נדוש מידי, בנושא המזון האורגני – כן או לא ולמה? – מנהלת הפורטל "חיים אורגניים" תגיע לכנס בכדי להוסיף מידע לויכוח המסתמן כאינסופי.

הרצאה בכנס אוכלים בריא 1

 

על תעשיית תוספי התזונה

בכנס מתייחסים גם לתעשייה הגורפת של תוספי התזונה. הערכות מדברות על שוק של כמיליארד שקל בשנה ומאות סוגים של תוספים. מול עומס כזה כדאי להגיע עם בסיס ידע כלשהו.  ד"ר גילית שטיינר מנהלת ביה"ס לרפואה משלימה במכללה האקדמית בווינגייט תרצה בכנס על תוספי תזונה ותיתן הנחיות ברורות לנטילתם, תסביר את ההבדלים בין תוספי תזונה טבעיים וסינתטיים ותסקור את הגורמים המשפיעים על צריכת הויטמינים והמינרלים היומית שלנו.

סדנאות בישול: מזון אנרגטי, אנטי אייג'ינג ורו-פוד

מעבר לכך מציע הכנס גם שלוש סדנאות בישול בנושאים כמו: מזון אנרגטי, מזון לאנטי אייג'ינג וכמובן הדבר החם שהגיע מאמריקה – מטבח האוכל החי (Raw food) ומי מכם שטרם שמע על הפלא (לאכול אוכל שלא בושל מעל 48 מעלות) מומלץ לו שישכיל וירשם להרצאתה של שירלי בר – מי שסימנה את עצמה כמומחית לרו פוד בישראל.

סדנת בישול מכנס "אוכלים בריא 1"

האבולוציה של התזונה

נקודת מבט מעניינת לתחום התזונה תינתן בכנס ע"י אורי מאיר-צ'יזיק חוקר ההיסטוריה של הרפואה התזונתית הקדומה בארץ מטעם אוניברסיטת חיפה ומחבר הספר "ליקוט צמחי בר למאכל" בהוצאת מפה. בהרצאתו על האבולוציה של התזונה ידבר אורי על ארבע מהפכות התזונה שמסתבר כי התרחשו בהיסטוריה האנושית – הבשר, החלב, הדגנים והסוכר – ואשר על פי מאיר-צ'יזיק שינו כל אחד בתורו את תזונתנו עד שכיום לא נותר כמעט זכר לתזונה שליוותה את התפתחות הגוף האנושי.

תזונה כרפואה מונעת

שני רופאים מוכרים נוספים שיגיעו לכנס הינם ד"ר עדיאל תל אורן – מנהל המרכז הבינלאומי לרפואה פונקציונלית  "אקופוליטן" שירצה על תזונה למניעה וריפוי מחלות וד"ר אריה אבני שירצה על תסמונות מערכת העיכול. ד"ר אריה אבני התפרסם בעקבות ספרו המהפכני "שוטי החלב" בהוצאת פוקוס והיה מי שלמעשה החל את המהפכה בהתייחסות לחלב בקרב מטפלים בתזונה.

כפי שמלמד הכנס המגמה של מעבר לתזונה בריאה לא באמת מסתיימת בבחירת מותגים "בריאים" יותר בסופר ופגישה או שתיים עם תזונאי/ת. אין ספק כי לנוכח האמיתות הסותרות המציפות אותנו מכל עבר בסופו של יום ייאלץ כל אחד מאיתנו שמחפש בכנות אחר שיפור איכות חייו, להשקיע מזמנו גם בלימוד של עולם התזונה שלו ושל משפחתו.

נשמח לראותכם בכנס ולקחת חלק פעיל בחזון שלנו להעלות את המודעות לתזונה בריאה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו