Nikui_Fly
Sunrider_Fly

חיזוק מערכת החיסון ע"פ עקרונות הרמב"ם

מאת: - מרצה לבריאות טבעית ורפואת הרמב"ם
רוצים מערכת חיסון חזקה שתמודד על כל מה שיבוא? לרמב"ם יש שיטה בדוקה שתשמור עליכם בריאים ושמחים - הכירו 3 עקרונות פשוטים שעושים את כל ההבדל!

צילום: unsplash

himalayaKrem_IN

אנחנו בתקופת החורף וכולנו רוצים מערכת חיסונית חזקה ויעילה שתתמודד עם המחלות העונתיות. תפקידה של המערכת החיסונית מתחלקת ל – 3 חלקים:

 

הבעיה מתחילה כאשר מערכת החיסון שלנו לא חזקה מספיק ולא עומדת בפני כמות הפולשים, לכן אנחנו צריכים לדאוג שגופנו ישאף לבריאות המיטבית.

ע"פ הרמב"ם בריאות היא תוצאה של שלושה פרמטרים

 

בכתבה אני רוצה לתת לכם כלים משלושת הפרמטרים מתוך רפואת הרמב"ם אשר יסייעו לכם לחזק את המערכת החיסונית שלכם:

הנפש היא היישות בגוף האדם

חיזוק הנפש הוא השלב הראשון לחיזוק המערכת החיסונית ע"פ הרמב"ם. שני טיפים הרמב"ם נתן לנו:

"ואם רצה לכעוס על בניו כדי לחנכם יראה עצמו בפניהם שהוא כועס, אבל תהיה דעתו מיושבת בינו לבין עצמו, כאדם שהוא מדמה".

כאמא לילדים אני מאוד מתחברת למשפט הזה וגם לקושי לממש אותו. העניין הוא להיות מודעים ולנסות לחנך את ילדינו להראות להם שאנחנו כועסים, מבלי לכעוס.

אחד הכלים שאני נותנת למטופליי בקליניקה – נשימות סרעפתיות. אלו נשימות עמוקות שמסייעות להרגעת לחץ ע"י העלאת הדומיננטיות הפרא סימפטטית בגופנו, הנשימות הללו נמצאו ע"י מחקרים כמורידות לחץ דם. 8 דקות של נשימות מאפשרות לגוף להיות רגוע יותר ל 3-4 שעות.

יאזן אוכלו

זה השלב השני. נוסף על החשיבות של סוג המזון שאותו אנחנו מכניסים לפה, חשוב גם לדעת איך, כמה ובאיזה שילובי מזונות להזין את גופנו. הרמב"ם מזהיר:"אכילה גסה לגוף כל אדם היא כמו סם המוות והיא עיקר כל החלאים"

הרמב"ם

צילום: unsplash

מכירים את זה שאתם מתפוצצים מהאוכל? זה הדבר המזיק ביותר שאתם עושים לגוף שלכם, בשלבים הללו הגוף שלנו לא מצליח לספוג היטב את כל הויטמינים והמינרלים שאנחנו זקוקים להם כדי שהמערכת החיסונית שלנו תעבוד ביעילות. תסיימו את הארוחה כשאתם עוד קצת רעבים. השיטה שהמדע מצא ועובדת היטב בחיים שלי – לאכול בצלחת קטנה יותר. מחקרים מצאו שאנשים שאוכלים בצלחת קטנה יותר אוכלים פחות.

גם אכילה לפי עונות השנה היא מפתח לבריאות טובה לפי הרמב"ם" "בימות החמה–אוכל מאכלים הקרים, ולא ירבה בתבלין, ואוכל את החומץ; ובימות הגשמים–אוכל אוכלין החמין, ומרבה בתבלין, ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית".

ההמלצה להרבות בתבלינים היא מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית, נעשו עשרות מחקרים על חשיבות התבלינים ונעשו מהם עשרות תוספי מזון כורכום ופלפל שחור השילוב של שניהם מחזק את החומרים הפעילים. ג'ינג'ר, כמון, מרווה, טימין, רוזמרין, פפריקה, זרעי כוסברה, זעפרן, קינמון…
בחורף אני מתבלת יותר את רוב המזונות. למשל בחביתה לילדים אני מוסיפה כורכום, פלפל שחור ושיבולת שועל.

יגביר תנועתו

השלב השלישי: "כל זמן שאדם ייגע הרבה, ואינו שבע אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק".

״לעולם יקפיד אדם על התעמלות כל אבריו. המשובח שבמיני ההתעמלות הוא שיתעמל עד שיגיעת הגוף תעורר גם את הנפש.כי שמחת הנפש והתעוררותה תבריא הגוף ורבים סרו מחלותיהם בסיבת שמחת הנפש בלבדה".

הרמב"ם

צילום: unsplash

הרמב"ם מדגיש ואומר על חשיבות הפעילות הגופנית והתרוממות הנפש ע"י פעילות גופנית. היום בזכות המדע אנחנו יודעים שפעילות גופנית משחררת הורמונים רבים המאזנים את הנפש ומזרימים את הורמון האושר אוקסיטוצין, מורידים רמות לחץ (קורטיזול).

יתרה מהפעילות של הנפש, הפעילות הגופנית מסייעת לפעילות תקינה יותר של מערכת העיכול, המוח, הלב כלי הדם. כל אלה משפיעים מאוד על המערכת החיסונית שלנו.

אני הכנסתי לחיי פעילות קצרה לפני כל ארוחה – חמש דקות של ריצה במקום, סקווטים, תרגילי ידיים ועוד…. כל פעם פעילות אחרת שמניעה את הגוף לפני הארוחה.

לסיכום: רוצים לחזק את מערכת החיסון שלכם?

תקפידו על פעילות גופנית סדירה וקבועה בעיקר זו שמרוממת לכם את הנפש. שימו לב לכמות שאתם אוכלים, תרבו בתבלינים, לאכול רק כאשר אתם באמת רעבים. השיטה שלי היא לשתות כוס מים בכל פעם שאני מרגישה רעב. ותדאגו לנפש שלכם – "נפש בריאה בגוף בריא".

צרו קשר עם שירלי יוסף



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו