himalayaKrem_Fly
Thymoquin_Fly

האם הימנעות מגלוטן משפרת את תפקוד בלוטת התריס?

מאת: - יועצת מוסמכת לאורח חיים בריא בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית ניו יורק
מומחים מכל העולם כבר מסכימים שהשלב הראשון, והמומלץ ביותר לשיפור תפקוד בלוטת התריס שלכם באמצעות תזונה, הוא הורדה של גלוטן מהתפריט. איך עושים את זה נכון? גלי הנדל מסבירה

צילום: pixabay

Nikui_IN

במהלך לימודי התזונה שלי נחשפתי למעל 100 קורסים שונים בתזונה תיאוריות שונות וגישות מנוגדות. זו הייתה חוויה משנת חיים עבורי, שגרמה לי לשאול את עצמי האם התזונה שאימצתי לעצמי לאורך שנים רבות משרתת אותי נאמנה. באותה תקופה סבלתי מ"מעי רגיז" – אותה תופעה כללית שרופאים אוהבים לאבחן, מעצירות, נפיחות וגזים, בעיות עור, עייפות וחוסר אנרגיה, קנדידה, דלקות חוזרות בדרכי השתן, ומצבי רוח. זאת על אף שעקבתי באדיקות אחר כל המלצות לתזונה בריאה ומאוזנת שכללו אכילה של מבחר גדול של ארוחות קטנות, צריכת דגנים מלאים, קטניות אגוזים והרבה מאד ירקות. אז אולי התזונה הייתה בריאה על הנייר, אך אני הרגשתי רחוקה שנות אור מבריאות טובה.

היום אני יודעת שהסיבה לכך הייתה שמה שאכלתי לא התאים למקור לכל הסימפטומים שסבלתי מהם: תת פעילות של בלוטת התריס. לקח לי 10 שנים רצופות אכזבות וסקפטיות מצד רופאים עד שקיבלתי אבחון לתת פעילות של הבלוטה. כשזה סוף סוף קרה, אמרו לי לקחת טיפול תרופתי ושלחו אותי הביתה. למודת קרבות, כבר הבנתי שזה לא יספיק, ושכדי להרגיש טוב יותר, עלי למצוא את הדרך לעזור לעצמי. לשם כך השקעתי במחקר מעמיק על התזונה המיטבית לבלוטת התריס וערכתי את כל הניסויים האפשריים על גופי. ככל שהעמקתי וחקרתי ראיתי שמסקנה אחת חזרה על עצמה בהרבה מחקרים: גלוטן הינו המזון הבעייתי ביותר לתפקודה של הבלוטה והסרתו מהתפריט הוא השינוי המשמעותי ביותר שאנחנו יכולים לעשות לקראת איזונה.

הסיבה לכך היא הדמיון בין המבנה המולקולרי של הגלוטן למבנה של בלוטת התריס. חלבוני הגליאדין המרכיבים את הגלוטן עשויים להתמקם ברקמות בלוטת התריס, פעולה שתגרום למערכת החיסונית של גופנו לזהות אותם כפולשים זרים ולתקוף מיידית, מצב זה יחמיר את תפקוד הבלוטה שתימצא תחת מתקפה ויקטין את היכולת של הגוף ליצר הורמון פעיל שייספג כראוי בתאים. במרבית המחקרים הקיימים כיום הסרה של גלוטן ומזונות בעייתים נוספים הביאו להפחתה של ההתקפה המתרחשת בגוף על בלוטת התריס, אותה ניתן למדוד באמצעות בדיקת דם פשוטה לרמות הנוגדנים TPO. בתמונה שצירפתי מטה תוכלו לראות ההפחתה ברמות הנוגדנים האישיים שלי מרמה של 144 לרמה של 64 שקרתה כתוצאה מהורדת גלוטן!

בדיקת הנוגדנים לבלוטת התריס TPO

עכשיו, כל זה טוב ויפה, אבל כמו רוב האנשים, אתם יכולים לתאר לעצמכם שהמחשבה שעלי להוריד גלוטן לא שימחה אותי במיוחד. זה לא שקמתי בוקר אחד מלאת אנרגיה וחשבתי "איזה כיף לי! אני עומדת להתחיל תזונה ללא גלוטן!". למעשה, המחשבה היתה יותר כמו "אלוהים אדירים! איך אסתדר בלי הלחם האהוב?? מה אקח לעבודה? מה אוכל במסעדות, מסיבות ומפגשים חברתיים? איך בכלל אוכל להמנע מעוגות עוגיות ושאר דבהרים מנחמים שאכלתי מאז ומעולם?"

בלוטת התריס נורמה

רמות הנודגנים לבלוטת התריס שלי Thyroid Peroxidase ab

אחרי שלב ההיסטריה הבנתי שאני צריכה להתחיל ולחנך את עצמי מחדש. שאם אני רוצה באמת להרגיש טוב אני צריכה המציא לי מזונות טעימים, מגוונים, צבעוניים ומשמחים שיחליפו את הרחמים העצמיים על העדרן של עוגות למיניהן. למזלי, היה לי כבר ידע מקצועי מקיף בתזונה להתבסס עליו. שילוב של הידע הזה עם הרבה נסיונות במטבח ועם שעות רבות של מחשבה הובילו ליצירה של המון רעיונות לארוחות, תפריטים ומתכונים שבאמצעותם אני מנהלת תזונה נטולת גלוטן כבר מעל 7 שנים! כיוון שאני לא מאלו שאוהבים מתכונים מסובכים שמצריכים שעות במטבח, יצרתי מתכונים נטולי גלוטן שניתן להכין גם ב- 5 דקות עבודה ופיתחתי שיטה מוכחת להתארגנות יעילה וקלה במטבח! היום תזונה ללא גלוטן וללא מיני מזונות בעיתיים לבלוטת התריס הם חלק אינטגרלי משגרת החיים שלי ורמת הנוגדנים לבלוטת התריס ממשיכה לרדת ולרדת במסע שלי להחלמה.

כדי להוכיח לכם שהתזונה שלי היא באמת שמחה צבעונית ומגוונת הנה כמה דוגמאות:

ללא גלוטן

צילום: גלי הנדל

אז מומחים מכל העולם כבר מסכימים שהשלב הראשון והמומלץ ביותר לשיפור תפקוד הבלוטה שלכם באמצעות תזונה הוא הורדה של גלוטן מהתפריט. כמי שעשתה שינוי כזה בעצמה ויש לה גם הוכחות מעבדה חותכות בנוסף לשיפור הסימפטומים שמהם סבלתי. אני יכולה לומר לכם בוודאות כי זה השינוי המשמעותי החשוב ביותר שתוכלו לבצע. אם אתם לא מרגישים טוב אני קוראת לכם לא להסס ולהתחיל את השינוי עוד היום!

על איך מתחילים מתמידים ומצליחים בתזונה ללא גלוטן ואילו מזונות בעייתיים נוספים עלינו להסיר מהתזונה, מה לאכול במקום ומהם 4 המזונות החשובים ביותר לתפקוד הבלוטה אני מסבירה בסדנת "תזונה לבלוטת התריס" לשיקום ושיפור הבריאות שלכם שתפתח ב29.5.17 בתל אביב לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן עכשיו.

גלי הנדל – תזונה יצירתית

צרו קשר עם גלי הנדל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו