PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

על מה פטריות "יכולות"

מאת: טל בן דוד
זמן קריאה: 4 דקות
אוהבים פטריות? כדאי לכם! יש פטריות שמלאות בחלבון, יש פטריות עשירות בנוגדי חמצון, יש פטריות שמווסתות את מערכת החיסון ויש פטריות שמסייעות להתמודדות עם סרטן ועם כימותרפיה - קבלו את מלכות היער

המאי-טאקי נחשבת למזון-על (חוות תקוע)

PassoverFocus_IN

בתפיסתנו האינטואיטיבית פטריות נחשבות בטעות לירק אך למעשה הן ממלכה בפני עצמה שדווקא קרובה יותר לבעלי חיים מאשר לצמחים. לפטריות אין שורשים, עלים, פרחים וזרעים אלא שני חלקים עיקריים התפטיר (מיצליום) שנמצא מתחת לפני האדמה ודרכו נספגים חומרי המזון והמים וגוף הפטריה שנמצא מעל פני השטח ומכיל את אברי הריבוי.

פטריית המאי-טאקי

פטריית המאי-טאקי נמנית על 'מזונות העל'. מזונות אלה נחשבים גם כמזון וגם כתרופה. למזונות מסוג זה יש את היכולת להגביר את כוח החיות הטבעית והאנרגיה של הגוף.

לפטריית המאי-טאקי היסטוריה ארוכה ועתיקה, סגולותיה הרפואיות ידועות במזרח כבר מלפני אלפי שנים. מקור השם המאי-טאקי הוא בשפה היפנית ופירושו "הפטרייה הרוקדת", היפנים נהגו לאמור שבר המזל שמצא את הפטרייה ירקוד מרב שמחה כי ערכה לא יסולא בפז, ומכאן שמה העממי.

כיום, היא בין פטריות המאכל החשובות ביותר שתורבתו ושמגודלות לצרכי מאכל ורפואה.

סגולות רפואיות. עד לאחרונה סגולותיה הרפואיות של המאי-טאקי נחשבו לחלק מהרפואה עממית, אולם כיום הולכים ורבים המחקרים המגלים את יתרונותיה הבריאותיים. היתרונות הבריאותיים העיקריים המיוחסים למאי- טאקי הם מניעת סרטן והפחתת גידולים סרטניים, איזון רמות סוכר בדם ושיפור תפקוד מערכת החיסון.

מבין המחקרים שנעשו בהקשר של סרטן נעשו על מיצוי רפואי של הפטריה שנבדק ונמצא כבעל יכולת לעודד יצירת תאים של מערכת החיסון שמשמידים תאים סרטניים ונלחמים בהתפתחות הגידול. היכולת האנטי סרטנית של המאי-טאקי מייוחסת לפוליסכרידים הייחודיים שלה כגון בטא-גלוקן, הטרופוליסכריד ופרוטאוגליקן.

ב-1997 נמצא שלמאי-טאקי השפעה על יעילות טיפולים כימותרפיים. הממצאים הראו שהמאי-טאקי פועלת בסינרגיה עם תרופה כימותראפית בשם מיטומיצין C (הידוע גם כ-MMC).

בהמשך נמצא שלמאי-טאקי השפעה מייטיבה על חולי סרטן, גם אם הם הפסיקו טיפולים כימותראפיים בשל תופעות הלוואי הקשות. נוסף על כך נמצאה הקלה בתופעות אצל חולי סרטן שסבלו מאובדן תיאבון, הקאות, בחילות ונשירת שיער.

טיפים להכנה ובישול. את פטריות המאי-טאקי המיובשות משחזרים כ-20 דקות במים חמים. לאחר מכן ניתן להשתמש בהן כבפטריות טריות. מומלץ להוסיף פטריות מאי-טאקי למרקים, תבשילי ירקות ולפסטות.

פטריית השי-טאקי

פטריית השי-טאקי היא פטריית מאכל הגדלה ביערות ומקורה באסיה. היא בין פטריות המאכל החשובות ביותר שתורבתו ומגודלות לצרכי מאכל ורפואה.

לפטריית השי-טאקי יש היסטוריה ארוכה וסגולותיה הרפואיות היו ידועות לסינים עוד מלפני 6,000 שנים. טעמה העשיר התחבב בקלות על הקהל המערבי והיום, יש לה מקום של כבוד על מדפי המרכולים, במסעדות ובמטבחים הביתיים.

פטריית השי-טאקי משמשת לא רק למאכל אלא גם בתעשיית צמחי המרפא שמפיקה מיצוי רפואי מהפטריה בשלמותה. היא לא רק טעימה ומעשירה כל מאכל אלא גם בעלת יתרונות בריאותיים רבים ונחשבת לאחד המזונות הנחקרים יותר כיום.

שיטאקי

מחזקת מערכת חיסון ומטפלת בזיהומים. שי-טאקי (חוות תקוע)

סגולות רפואיות. היתרונות הבריאותיים המיוחסים לשי-טאקי הם מניעת סרטן וטיפול בסרטן, טיפול ברמות גבוהות של כולסטרול, חיזוק מערכת החיסון וטיפול בזיהומים. מחקרים מראים שהשי-טאקי היא אנטי-סרטנית, מורידה רמות כולסטרול בדם ומעכבת התפתחות וירוסים. על כך בהמשך. רוב המחקרים שנעשו בהקשר של סרטן נעשו על מיצוי רפואי של הפטרייה. אולם לאחרונה הולכת וגוברת הידיעה שגם לאכילת הפטרייה כחלק מהתפריט יש יתרונות בריאותיים, אפילו בהקשר של מניעת סרטן ובעיקר סרטן הערמונית, סרטן השד וסרטן המעי הגס.

מעכבת גידולים סרטניים. השי-טאקי נבדקה ונמצאה כבעלת יכולת לעכב גדילה של גידולים סרטניים על ידי עידוד מוות תאי של תאים סרטניים (אפופטוזיס). היכולת האנטי סרטנית של השי-טאקי מיוחסת הן לפוליסכרידים הייחודיים שלה כמו גם למרכיבים אחרים שאינם בעלי מבנה פולסכרידי.

עירור מערכת החיסון. נמצא כי לשיטאקי היכולת למנע עירור יתר של מערכת החיסון כמו במקרה של אלרגיה. מצד שני היא בעלת יכולת המרצה של מערכת החיסון במקרה של חולשת המערכת. די לשלבה בתזונה היומית כדי להנות מיתרונותיה כמאזנת המערכת. היא ממריצה בעת הצורך וממתנת בעת הצורך ובמילים אחרות לשיטאקה יש השפעה מאזנת.

מחלות לב וכלי דם. השי-טאקי נחקרה בהקשר של בעיות כלי דם ולב משלוש זוויות שונות, ומצא כי היא מסייעת בהפחתת רמות כולסטרול בדם. מגינה מפני מחלות כלי דם ולב כולל טרשת עורקים על ידי מניעת התפתחות רובד טרשתי על דפנות כלי הדם. יש בה תכולת נוגדי החמצון גבוהה.

חוסר בברזל. השי-טאקי היא מקור מצוין לברזל שאינו מן החי. במחקרים שנעשו על עכברי מעבדה הראו שהפטרייה לא רק שמכילה ברזל בכמות יפה אלא גם זמינותו של הברזל שבה גבוהה יותר משל תוספי הברזל המקובלים.

טיפים לשימוש. פטריות השי-טאקי עשירות בטעם ומשתלבות באופן מושלם במרקים, מוקפצים, פשטידות מאפים ועוד ועוד.

פטריות היער

משפחת פטריות היער היא משפחה גדולה ומרשימה של פטריות מאכל רבות מגוונות בצורתן, צבעיהן וטעמן. פטריות היער מהוות את הקבוצה הגדולה ביותר בעולם של פטריות שתורבתו על ידי האדם וכיום הן בין הפטריות הנפוצות והזמינות ביותר לשימוש. הן מונות סוגים רבים של פטריות כאשר הפופולאריות ביותר למאכל הן פטריית היער (פטריית הצדפה), פטריית מלך היער ופטריית החצוצרה הזהובה.

לפטריות היער מראה חיצוני מגוון, טעמן משובח והן נפלאות בתבשילים, מוקפצים, מרקים, פשטידות ועוד מנות רבות.

פטריות לסרטן

הקפיצו אותה! חצוצרה זהובה (חוות תקוע)

לפטריות היער מרקם בשרני וטעם עדין אך יחד עם זאת חזק יותר מפטריות השמפיניון. הן משתלבות בחינניות במגוון רחב של מנות, למעשה בכל מנות הפטריות המוכרות כגון מרקי פטריות, פשטידות, פסטות, מאפים ועוד רבות. בשל כמות החלבון היפה, כ-16%, ומרקמן הבשרני הן מהוות תחליף בשר ומקור חלבון נהדר לטבעונים וצמחוניים.

לפטריות מלך היער מראה אלגנטי ושונה מפטריות אחרות בהיותן בעלות רגל עבה ובשרנית שכולה אכילה וכיפה קטנה ושזופה. פטריות מלך היער מתאימות למנות עתירות נוזלים- מרקים, רטבים ולצלייה על הגריל לאחר השרייה במרינדה. בשל מרקמן הבשרני הן מהוות תחליף ראוי לנמנעים מאכילת בשר ומתאימות לספורטאים כמקור חלבוני ואנרגטי. נוסף על כך הן עשירות בפחמימות, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ובברזל ומתאימות לסובלים מאנמיה.

פטריות חצוצרה זהובה גדלות במקבצים של כיפות בעלות צבע צהוב לימוני מרהיב. הן בעלות מרקם קטיפתי ורגליים לבנות מעוקלות. טעמה וריחה מזכירים ניחוח עדין של יער. הן מתאימות בשילוב סלטים ומוקפצים לאחר בישול/ הקפצה קצרים. בישול ארוך עלול לפגוע בצבען הזהוב.

סגולות רפואיות. כאמור, הפטריות עשירות בחלבונים, מכילות מינרלים ובהם אשלגן, מגנזיום, סידן, ברזל ומנגן, נוגדי חמצון משמעותיים ובהם חומצה גאלית, ליקופן, בטא קרוטן וכן חומצה כלורוגנית ומונאקולין K עליהם נרחיב בהמשך.

פעילותן הבריאותית. פטריות היער הן בעלות נוגדי חמצון חזקים ובכך עשויות לסייע בשמירה על רקמות הגוף, במניעת נזקים והתפתחות מחלות, בנוסף הן אנטי דלקתיות, אנטי סרטניות, משפרות תפקוד מערכת חיסון, עשויות לסייע באיזון רמות כולסטרול בדם ללא תופעות הלוואי של תרופות ועוד.

לסיכום

משפחת הפטריות מהווה עולם ומלואו, עולם של צורות, צבעים, חן, טעם וכן עולם שלם של יתרונות בריאותיים. שלוב פטריות באופן קבוע בתפריט התזונתי עשוי להעלות את חיוניות הגוף וכך לשפר את איכות החיים.

הכתבה באדיבות חברת תקוע

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו