Thymoquin_Fly
supherb_Fly

עודף חלבון גורם לסוכרת

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה
זמן קריאה: 5 דקות
הכנס לא לסוכרת נפתח בהרצאתו המרתקת של ד"ר תל אורן שהציג לנו את נקודת המבט של הרפואה הפונקציונאלית בנוגע למחלת הסוכרת ועודף חלבון מהחי.
Laisha_In

הכנס לא לסוכרת נפתח בהרצאתו המרתקת של ד"ר תל אורן שהגיע ישר משדה התעופה. למרות שזה עתה נחת, נמרץ ומרתק כתמיד, הציג לנו את נקודת המבט של הרפואה הפונקציונאלית בנוגע למחלת הסוכרת. את מקומן של הפחמימות שתמיד הכרנו כאויב מספר אחד של חולי הסוכרת תפש עודף חלבון מהחי.

הסוכרת היא מחלה המתפתחת לאורך שנים ותלויה באופן ישיר בתזונה ובאורח החיים. זוהי בשורה טובה אך מחייבת נטילת אחריות ושינוי לא תמיד פשוט בתפישת העולם ובהרגלים של שנים. הסינדרום המטבולי הוא מצב טרום סכרתי היכול להימשך שנים רבות בלי להפוך לסוכרת.יתר לחץ דם, השמנה בטנית, עליה ברמות שומני הדם ורמות סוכר גבוהות שעולות בהדרגה משנה לשנה. לדעתו של ד"ר תל אורן רמת גלוקוז בדם של 90-95 היא גבוהה מדי ועדיף לשמור על ערכים בין 70-85.

עודף חלבון מן החי הוא הגורם העיקרי לסוכרת

על מנת להבין טוב יותר את הגורמים להתפתחות סוכרת יצאנו למסע מרתק ברחבי העולם וביקרנו בחברות פרימיטיביות שעברו המרה לאורח חיים מערבי ללא מודעות לתזונה נכונה או מערכת בריאות מתפקדת.

התופעות האופייניות תהיינה: השמנת יתר, הקרחה, עייפות וירידה בחיוניות. המגע עם המערב גורם להם  לצריכה גדולה בהרבה של חלבון מהחי אותה רואה תל אורן כאחד הגורמים העיקריים להתפתחות סוכרת. הוא איננו מפנה אצבע מאשימה כלפי הפחמימות כפי שנהוג. ברור שלא רצוי להפריז באכילת פחמימות אבל במזרח אסיה אכלו חיטה מאות שנים, זני החיטה שלהם טובים יותר ומערכת העיכול שלהם רגילה לחיטה.

לדעתו של תל אורן מה שמכריע את הכף הינה התוספת המשמעותית של חלבון מהחי והשילוב עם צריכה מוגברת של פחמימות. ולכל מי שמצדד בדיאטת הפליאוליתית הוא מסביר: בעבר אכלו חלבון מהחי פעם עד פעמיים בשנה בחגיגות ובאירועים מיוחדים. היום אוכלים בשר ועוף פעם עד פעמיים ביום, בשר מתועש באיכות ירודה, מבע"ח שהאכילו אותם בתזונה עתירה באומגה 6. לדעתו של תל אורן לאכילת הרבה חלבון מהחי יש השפעה ממכרת.


ניתן ללמוד לא מעט על מחלת הסוכרת מהתבוננות באוכלוסיות שהיגרו לארה"ב מאתיופיה ומאריתריאה.

בגיל 20 הם כבר סובלים מסוכרת טייפ 2 ומקבלים טיפול באינסולין מאחר והרופא לא מצליח לאזן אותם עם תרופות אנטי דיאבטיות. כשחיו באתיופיה הכול היה בסדר אך ההגירה לארה"ב חשפה אותם למזון זול וזמין שגרם לתחלואה. מה הוא אם כן השינוי שחל בתזונתם שגרם להתדרדרות הדרמטית הזו? באתיופיה אכלו טף (דגן מיוחד), תירס, תבואות נוספות וקטניות. המזון בארה"ב לעומת זאת מתועש לחלוטין, החיטה האמריקאית עברה הנדסה גנטית ובארה"ב הם אוכלים הרבה יותר בשר. גם בקרב האינדיאנים בארה"ב נפוצה מגיפת ההשמנה והסוכרת:כ- 99% מהם שעברו לתזונה מערבית מתועשת השמינו ולקו בסוכרת.

ערך קלורי נמוך

אנשים החיים באזורים פחות מפותחים צורכים פחות קלוריות וסביר להניח שהם גם יותר פעילים פיזית. המעבר למערב גרם לעליה ברמת הקלוריות היומית בעוד שגנטית הם היו בנויים לצריכה קלורית נמוכה יותר ולצבירת שומן בשל מחסור במזון. אכילה מרובה גורמת להם לצבירת שומן מופרזת ולדלקתיות – אחד הגורמים הראשיים להתפתחות מחלות אוטואימוניות, סרטן, שבץ, מחלות לב וכלי דם וכמובן סוכרת.

התהליך הדלקתי הוא אחד הגורמים להתפרצות של סוכרת תלוית אינסולין (סוג 1) ואף מלווה ברקע את התפתחות התנגודת לאינסולין (סוכרת סוג 2) שמחמירה בעקבות הדלקתיות.דלקתיות מזרזת את התהליך האוטואימוני וקצב התפתחות המחלה מואץ.

כמה עובדות על סוכרת

בתנגודת לאינסולין (סוכרת טייפ 2) הקולטנים לאינסולין אינם מתפקדים, הסוכר לא מצליח להיכנס לתאים והלבלב נאלץ להפריש יותר אינסולין. כתוצאה מכך עולות רמות הגלוקוז ורמות האינסולין בדם. חוסר אנרגיה זמינה בתא (הסוכר אינו מצליח להכנס) גורם לרקמות לשרוף שומנים וחומצות אמינו לצורך הפקת האנרגיה.

במצב של רמות סוכר גבוהות בדם נגרם נזק מתמיד למוח, לרקמות ולכלי הדם. נהוג לדבר על אינדקס ועומס גליקמי המתייחסים לרמות הגלוקוז בדם אבל חשוב לזכור כי רמות פרוקטוז גבוהות בדם מסוכנות אפילו יותר מהגלוקוז ולזכור את חשיבות כמות הסיבים התזונתיים הנמצאים בכל אחד מסוגי המזונות השונים.

המוגלובין מסוכרר


על מנת לברר את רמת הסוכר הממוצעת בדם במשך שלושת החודשים האחרונים מבצעים בקופות החולים בדיקת המוגלובין מסוכרר או C1A. הגבול העליון הוא 6 ומעיד על רמת גלוקוז ממוצעת של בין 138-140, הרמה הרצויה בבדיקה זו היא 5. 

רמות גבוהות של סוכר בדם מאיצות את תהליך ההזדקנות

יש מספר גורמים לעליה ברמות הסוכר בדם. קרינה חשמלית הנפלטת מהשקעים בבית גורמת לעלייה חדה של רמות הסוכר בדם. ד"ר תל אורן ממליץ להתרחק מהקירות ולהקפיד על הארקה תקינה. סטרס קשה גורם גם הוא לעליה חדה ברמות הסוכר בדם וסטרס תמידי יגרום לרמה גבוהה תמידית. חוסר תנועה ופעילות גופנית, זכרו שדי בפעילות גופנית מתונה בשגרה בשילוב עם פעילות מאומצת לשרירים על מנת להוריד את הרמה הממוצעת של הגלוקוז בדם.

מזון מהחי מעלה רמות קורטיזול בדם והוא מעלה את רמת הסוכר למרות שהאינדקס הגליקמי שלו נמוך. תופעה זו נצפתה אצל חברות פרימיטיביות שאכלו הרבה מזון מהחי ונתגלו בדמם רמות סוכר גבוהות.

 

 

פירות, פרוקטוז וצום מיצים

בניגוד להרבה אחרים, ד"ר תל אורן אינו ממליץ על צום מיצים. המיץ הינו פרוקטוז נקי הוא מסביר, ללא הסיבים התזונתיים שבפרי, מיצי פירות או משקאות ממותקים מעלים רמות סוכר בדם והנזק שגורם הפרוקטוז גרוע פי עשר מנזקי הגלוקוז. תל אורן ממליץ לצרוך פירות שלמים בלבד, המכילים סיבים תזונתיים המאטים את קצב ספיגת הסוכר לדם. רמות סוכר גבוהות בדם גורמות נזק מצטבר לנימי הדם הקטנים ולכן פוגעות באיברים עשירים בדם כמו הכליות, העיניים, והלב.

מזונות מעוררי דלקת ותפקוד לקוי של מערכת העיכול

דלקתיות ומחלות אוטואימוניות מתחילות במערכת עיכול שאינה מתפקדת כהלכה. הדלקתיות גורמת להאטה בספיגת המזון ולספיגה לקויה של רכיבי תזונה חיוניים.

ויטמיני B קומפלקס, חומצה פולית, אלמנטים מתכתיים כמו מנגן, כרום, ונדיום, אבץ, נחושת, מגנזיום וקלציום נחוצים וחשובים לתהליך חילוף החומרים של הגלוקוז ומחסור בהם יגרום לשיבוש בפעולתם של הקולטנים לאינסולין.

תסיסה וריקבון במעי ורמת דלקתיות גבוהה גורמים לירידה בספיגה ולמעי דליף, מזון מעוכל חלקית דולף ממערכת העיכול למחזור הדם בצורת מולקולות חלבוניות שלא פורקו עד הסוף והן גורמות להפעלת מערכת החיסון ולדלקתיות ברקמות ובכלי הדם.

רגישות לגלוטן, גליאדין, קזאין וחלבונים נוספים

רגישות לגלוטן וגליאדין (חלבון נוסף הנמצא בחיטה) היא תופעה נפוצה מאד וניתן לגלות אותה בבדיקת צואה מיוחדת המגלה נוגדנים במערכת העיכול כתוצאה מאכילת מזונות המכילים גלוטן.

נוגדנים אלו לא בהכרח יופיעו בבדיקות הדם ולכן היא מדויקת יותר מבדיקות הדם שנערכות כיום בקופות החולים. חשוב לציין כי רגישות לסוג חלבון אחד עלולה לגרום לרגישות לסוגי חלבונים נוספים ולעורר תגובה חיסונית. מה שיכריע את הכף יהיה למה נחשפנו הכי הרבה בזמן שנוצרה הדלקתיות והפכנו רגישים גם אליו. זו הסיבה שבגללה לא מומלץ לאכול הרבה סוגי חלבונים מורכבים ביום אחד.  

סוכרת חדשה הרבה יותר קלה לטיפול וניתן לרפא אותה לגמרי במיוחד בתחילתו של הטיפול הרפואי. מערכת החיסון שהגיבה לחלבון מסוים שעורר תגובה חיסונית, תקפה את תאי הבטא בלבלב הדומים לאותו חלבון. אם נמנעים מהמזון הספציפי הזה ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולשקם את תפקודם של תאי הלבלב. תהליך זה הוא הפיך עד מצב שבו 80% מהם נפגע ויצא מתפקוד ע"י עצירת התהליך הדלקתי. פחות מ-20% תאי בטא מתפקדים בלבלב היא נקודת האל חזור.

תזונה של מזון חי "row food" מתאפיינת באינדקס גליקמי נמוך יותר ממזון מבושל והיא גם דלה בגלוטן ובחלבונים בעיתיים לכן היא משפיעה לטובה על חולי סוכרת.

מי שאוכל מזון מן החי נחשף להומוציסטאין בבשר בע"ח אותם הוא אוכל הגורם נזק לכלי הדם. זכרו כי שומן מעלה דלקתיות אבל חשוב לצרוך שומנים בריאים כמובן במידה.

ד"ר תל אורן איננו ממליץ על שום דיאטה קיצונית מידי: מזון מלא, בריא ללא רכיבים מעוררי דלקת שניתן להקפיד עליו לאורך זמן בשגרה. חשוב לצרוך פירות שאינם מכילים הרבה פרוקטוז, לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע ולהתרחק מקרינה אלקטרומגנטית. צמחי מרפא ותוספים כמו ג'ימנמה, קינמון, חילבה ותוסף כרום פיקולינט מסייעים בשלב הראשון של התפרצות הסוכרת.

 

 

מזונות מומלצים

השמנים המומלצים הם אלו המופקים מפירות כמו שמן אבוקדו, שמן קוקוס ושמן זית איכותי, חשוב לצרוך אותם במתינות ולפזר אותם על פני כל הארוחות במשך היום. כשמדובר בשמנים חשוב להיזהר מצריכת שומנים מעופשים ולא להפריז בצריכת אגוזים ושקדים. ייבוש אגוזים ושקדים במייבש מזון איננו מומלץ מאחר והוא גורם לעיפוש השמנים הטובים שבהם והם גורמים נזק לתאי הלבלב המייצרים אינסולין.

חשוב להמעיט באכילת דגנים ולבחור את המלאים שאינם אלרגניים. מזון עמילני (תפו"א, בטטות) או שומני חשוב לשלב תמיד עם ירקות ע"מ להוריד עומס ממערכת העיכול. ירקות עשירים בנוגדי חמצון המסייעים בהגנה על מערכות הגוף, קלים לעיכול והם "מדללים" את המזונות המרוכזים והכבדים יותר.

בנוסף ביופלבנואידים הנמצאים בשפע בפירות וירקות (חומרי הצבע שבהם) מגנים על קולטני האינסולין ומשפרים את תפקודם. זו הסיבה להמלצה לצרוך כמה שיותר ירקות טריים או תוספי תזונה שמכילים ביופלבנואידים.

הקפידו לשלב ויטמין 12B וויטמין D הידוע כמפחית סיכון להתפתחות סוכרת, השמנת יתר והסינדרום המטבולי. גם קומפלקס ויטמיני B, ונדיום וכרום מסייעים לשפר את הרגישות של הקולטנים לאינסולין.

ד"ר תל אורן ממליץ בחום על אכילת קטניות ודגנים נטולי גלוטן בעלי ערך גליקמי נמוך כמו קינואה למשל. אומגה 3 מסוג ALA הנמצאת בצומח בלבד, טובה למניעה וטיפול בסוכרת והיא יציבה יותר מזו המופקת מדגים שלטענתו נוטה יותר להתעפש ולהתקלקל. בנוסף חשוב להפחית צריכת מזונות העשירים באומגה 6 ולאכול הרבה עלים ירוקים ואצות.

 

 

  

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו