PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

החשוד המיידי: סוכר מעובד

איך שלא תסתכלו על זה, הטיפול בהפרעות קשב מתחיל קודם כל בשינוי עמוק של תזונת הילד. המטרה הראשונה: סילוק הסוכרים המעובדים החוצה מהבית. לכבוד הכנס המקצועי הראשון לטיפול בבעיה, הנה תוכנית פעולה לשתף בה גם את הילדים
Thymoquin_In

הילד אובחן כלוקה בהפרעת קשב וריכוז. הרופא, וגם המורה, ששים להמליץ לכם על רטלין אבל בתוככם מקננת הרגשה שלא צריך לעשות את זה, שזוהי תגובה קיצונית מדי, עם השלכות גופניות גדולות מדי. ובכן, תחושת הבטן שלכם בהחלט מוצדקת. רטלין, נגזרת של קוקאין, הוא בהחלט לא משהו שיטיב עם המוח של ילדיכם. למורה בכיתה יהיה אולי קצת שקט, אבל הילד שלכם רק ילך ויצבור עוד ועוד חוסר איזונים.

הדרך העמוקה וארוכת הטווח לטפל בהפרעות קשב וריכוז היא באמצעות שינוי תזונתי. אין ספק שצמחי מרפא ותוספים כמו אומגה 3 בהחלט יעזרו וישלימו את התמונה – אבל השינוי האמיתי מתחיל קודם כל על השולחן. הנה פרק מתוך הספר "ללא רטלין", שיסייע לכם להתחיל להתניע תהליך של שינוי תזונתי לאיזון הפרעות קשב וריכוז.

הדרך הטובה ביותר להצליח בתוכנית לשינוי תזונת הילד היא לגייס את כל בני המשפחה לשינוי.

הבה נתחיל בבחינת הפריטים שיש לכם במזווה ובמקרר. כדי שהתוכנית החדשה תצליח, זרקו לפח את כל המוצרים שמכילים סוכר, חיטה או חלב. שימו לב: אנחנו לא ממליצים על הימנעות משיבולת שועל ושיפון המכילים מעט גלוטן בכמויות קטנות. היפטרו גם מכל המזונות שמכילים חומרי טעם או ממתיקים מלאכותיים. קראו את הכיתוב שעל גבי כל מוצרי המזון הארוזים או המשומרים שברשותכם. היו מוכנים להפתעות. מוצרים פופולאריים רבים מכילים חיטה כמרכיב סמוי וסירופ תירס עשיר בפרוקטוז, וכמובן, חומרים מלאכותיים נוספים. זכרו כי למרות שאינכם חייבים להשתמש אך ורק במוצרים אורגניים, כדאי לכם לקנות פירות וירקות טריים בכל הזדמנות. חשבו "נקי". חשבו "טבעי".

שתפו את ילדכם בתהליך

ילדים נוטים להתלהב יותר מהתפריט החדש אם הם מרגישים שהם משתתפים באופן פעיל ביצירתו. לפניכם מספר רעיונות:

• שתפו את ילדכם בחיפוש אחר מתכונים חדשים בספרי בישול ובאתרי אינטרנט. בחרו יחד את המזונות החדשים שברצונכם לנסות.

• הכריזו על פתיחת "פיצרייה" או "מסעדת פסטה" ביתית ותנו לילדכם לבחור את המרכיבים האהובים עליו (השתמשו בגבינת טופו בלבד, אם בכלל). סביר להניח שהוא יסכים לאכול את המזונות שהוא "הכין". ככל שילדכם יהיה מעורב יותר בהכנת הארוחה, הוא גם ייהנה ממנה יותר.

• תנו לילדכם להכין בעצמו את החטיפים שלו.

גדלו נבטים בעצמכם

ילדכם יאהב לאכול מזונות שהוא גידל בעצמו. אחת הפעילויות הפשוטות שתוכלו לעשות עם ילדכם היא הנבטה. שימו חצי כוס קטניה מסוג עדשים (שלמות) או שעועית מונג (מאש) בקערה מלאה במים והשרו במשך 10 שעות. לאחר מכן העבירו למסננת או מתקן הנבטה. ניתן לרכוש את המתקן במרכולים ומחירו אינו יקר. כדאי לפזר את הקטניה באופן שווה על פני המסננת ולשמור על לחות על ידי הזלפת טיפות מים. לאחר יומיים-שלושה יצא נבט קטן. ניתן לאכול את הקטניה גם ללא בישול. ניתן להנביט גם זרעי אלפלפה או גרעיני חמניות ללא השרייה מוקדמת ובתהליך זהה. כשהזרעים מצמיחים קצוות ירוקים קטנים, אכלו אותם! את הנבטים שלא נאכלו שימו במיכל סגור ואחסנו במקרר. ניתן לאכול אותם במשך חמישה ימים.

קניות לשם ריפוי: הימנעו ממלכודות

לדעתי, התזונה הטובה ביותר עבור ילדים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות מבוססת על תוצרת טרייה ומרכיבים טבעיים. לצערי, חלק מההורים עסוקים ולחוצים כל כך, עד שהם אינם יכולים לבשל בעצמם ארוחות מלאות כל פעם. בחלק מהארוחות תוכלו להשתמש בפריטים מוכנים שאותם ניתן להשיג ברשתות השיווק. כשאנחנו יוצאים לקניות, אנחנו תמיד רוצים למצוא את החלופות הטבעיות והבריאות ביותר שקיימות על המדפים.
למרבה הצער, כשאנחנו מגיעים למחלקת המזון של החנות, כושר השיפוט שלנו מושפע מאריזות המוצרים המטעות והמשכנעות. על מוצרים רבים ניתן למצוא את הכיתוב "מכיל רכיבים טבעיים בלבד". רבים מהמזונות והמשקאות שמתיימרים להיות טבעיים, אינם כאלה כלל. לאמתו של דבר, רוב המזונות ה"טבעיים" לכאורה שאנחנו קונים בחנויות אינם בריאים לנו, ורבים מהם מכילים כמות גדולה כל כך של סוכר, עד כי טענת היצרנים בדבר סגולות הבריאות שלהם אינה אלא מגוחכת.

בכל הנוגע ליצרני המזון זכרו זאת: האריזות מיועדות כדי לגרום לכם לקחת את המוצר מהמדף ולהביא אותו אל הקופה. ליצרנים אין כל אחריות כלפיכם או כלפי משפחתכם. לא אכפת להם אם המוצר מחמיר את בעיות ההתנהגות של ילדכם. אם תקראו את רשימת המרכיבים של המוצרים השונים תוכלו לדעת בוודאות מה באמת כדאי לכם ולילדכם לאכול.
ככלל, ככל שהמוצר מכיל מרכיבים מלאכותיים מעטים יותר, כך ייטב. האם שמעתם בעבר את המשפט: "אם לא שמעתם על הרכיב הזה או שאינכם יכולים לבטא את שמו, כנראה שהוא מזיק לבריאותכם"? ובכן, זה נכון. אולם, אל תניחו ליצרנים להוליך אתכם שולל באמצעות ניסוחים מתוחכמים. לפניכם מספר רשימות שבעזרתן תוכלו לצאת מהחנות עם מוצרים מלאים וטבעיים, שטובים לבריאות הילד.

בראש ובראשונה, הימנעו מכל המוצרים שמכילים צבעי מאכל מלאכותיים. נושא הוספת צבעי מאכל נתון לשינויים בתקנות משרד הבריאות ולעיתים תוסף שהותר נאסר וההיפך. הימנעות היא הדרך הבטוחה ביותר.

הימנעו מכל המזונות המכילים ממתיקים מלאכותיים. שמותיהם של חלק מהממתיקים המלאכותיים עשויים להישמע לכם כמו שמות של ויטמינים. היזהרו שלא לטעות. לפניכם רשימת מילים שצריכות להוות עבורכם "דגל אדום": מונוסודיום גלוטמט או הממתיקים המלאכותיים אספרטיים, אליטיים, איזומאלט, ציקלאמאט, דולצין ואצסולפאם K. אם השמות האלה מופיעים ברשימת מרכיבי המוצר, אל תקנו אותו.

הימנעו מכל המזונות שמכילים חומרי טעם מלאכותיים. דעו כי יצרני המזון אינם מחויבים לציין על גבי התוויות את כל חומרי הטעם שבהם הם משתמשים (ממילא לרובם אין שמות נפוצים). הם חייבים רק לכתוב את המילים "חומרי טעם מלאכותיים", כך שאם אתם רואים את שלוש המילים האלו, החזירו את המוצר למדף ואל תקנו אותו. חלק מהטעמים, שמכונים "חומרי טעם טבעיים", כגון תמצית שקדים (benzaldehyde), מיוצרים למעשה על ידי אותן החברות המייצרות גם את חומרי הטעם המלאכותיים, ובדומה להם, עלולים לגרום לתופעות לוואי שליליות ולהשפיע לרעה על ההתנהגות ומצב הרוח של ילדים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות. אם על תווית המוצר מופיעות המילים "חומרי טעם מלאכותיים", "חומרי טעם טבעיים", "ממתיקים מלאכותיים" או אפילו "ממתיקים טבעיים" או כל תוספת טעם אחרת, רצוי להימנע ממנו.

אל תיקחו כמובן מאליו שיצרנים הטוענים כי המוצר שלהם "בריא" או מכיל "רכיבים טבעיים בלבד" אכן מספרים לכם את האמת עליו. הרי סוכר הוא מזון טבעי לגמרי, אך כולנו כבר יודעים כמה הוא לא בריא, במיוחד לילדים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

לילדים ולהורים שמגיעים למרפאתי, אני מספר שהכלב שלי מייצר צואת כלבים שהיא 100% טבעית ואורגנית, אך אין פירושו של דבר שאני רוצה לאכול אותה. כשאתם רואים את הכיתוב "100% טבעי" על אריזת המוצר, הפעילו את ההיגיון הבריא שלכם ובדקו את רשימת המרכיבים שהוא מכיל.

כשמוצר מסוים מתיימר להיות "מועשר" או אפילו "מועשר ב-11 ויטמינים ומינרלים שונים", אתם חייבים לשאול את עצמכם לאן נעלמו הוויטמינים והמינרלים המקוריים שהיו בו. מסתבר שהם אבדו במהלך תהליכי העיבוד הרבים ולכן, היה צורך להחזיר אותם בחזרה בדרכים שונות. מוצר מעובד ומועשר אינו מתקרב בערכו התזונתי והבריאותי למוצר טבעי.

אולם, כדי שלא תגיעו למסקנה המוטעית שחלק מהערך התזונתי של המוצר המעובד הוחזר לו, עליכם לדעת כי חלק מהרכיבים התזונתיים הוחזרו בכמויות לא טבעיות, שאינן נספגות היטב, אינן נתונות לפיקוח של רשויות החוק ואינן טובות לבריאותנו. המילים "מועשר בוויטמינים ומינרלים" צריכות להוות תמרור אזהרה עבורכם. ייתכן מאוד שהמוצר שבידכם אינו כה טבעי ובריא כפי שהיצרנים טוענים.

רשימת קניות חלופית

כשאתם משוטטים בין המדפים בחנויות או ברשתות השיווק, עליכם לזכור כי התוכנית הטבעית לריפוי הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות אינה מתמקדת רק בהצבת גבולות תזונתיים. זוהי הזדמנות עבורכם לגלות בעצמכם שלמזונות מסוימים שאתם אוכלים מדי יום יש תחליפים טובים, בריאים ומזינים יותר. את המזונות המעובדים בתפריט המשפחתי, תוכלו להחליף במוצרים טבעיים יותר, שילדכם ייהנה מהם לא פחות. לפניכם טבלה שמציגה את המוצרים הגרועים שמהם עליכם להימנע, ומולם, את החלופות הטובות יותר הקיימות בשוק. קחו אתכם את הרשימה כשאתם יוצאים לקניות. לתלות על המקרר

 

פרטים נוספים על הספר בלי רטלין, הוצ' פוקוס

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו