PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

בעיות קשב וריכוז – גורמים ודרכי טיפול

סיקור ההרצאה בעיות קשב וריכוז - גורמים ודרכי טיפול - טלי אנגור, רוקחת ומומחית לכימיה תרופתית
Laisha_In

הקשר הישיר בין בעיות מטאבוליות וחוסרים תזונתיים לבעיות קשב וריכוז

טלי אנגור החלה את ההרצאה בנתונים אשר הפתיעו גם אותי: אחד מתוך שבעה ילדים בישראל מאובחן עם הפרעת קשב וריכוז. למעלה מכך, במהלך 7 שנים, בין שנת 2007 ל 2014, חלה עלייה של כמעט 11% במספר הילדים אשר אובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

טלי אבחנה בין שני סוגי לקויות. הראשונה ADD (Attention deficit disorder) המתאפיינת בתסמינים מסוג מוסחות דעת, קושי בהשלמה משימות, קושי לקום בבוקר וקושי לסיים משימות. השנייהADHD  (Attention deficit hyperactivity disorder) שבה בנוסף לתסמיני ADD קיימים גם תסמיני חוסר שקט, התפרצות לשיחה או משחק, קושי לשלב פעילויות פנאי פשוטות, קושי חברתי ועוד.

אז מדוע זה קורה? מה הסיבה שמספר הילדים והבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עולה? שאלות קשות שאת התשובות להן קיבלנו מטלי בצורה פשוטה ובהירה.

הכל מתחיל במערכת העצבים, ליתר דיוק בקשר בין תא עצב אחד לשני. מהתא הפרה-סינפטי של תא העצב מופרשים נוירוטרנסמיטורים (דופמין, אפינפרין ונוראפינפרין) לסינפסה שהיא הרווח בין התאים ומשם לתא הפוסט סינפטי וכך תא מעורר את התא הבא. הקשר בין התאים נשמר וההולכה העצבית רציפה ללא ניתוקים.

בהפרעת קשב וריכוז, הדופמין לא עובר או שעובר מעט ממנו ומיד מוחזר בחזרה לתא הפרה סינפטי ונוצר למעשה נתק מחשבתי.

בטיפול העושים שימוש בתרופות, החומרים הפעילים, כדוגמת בתרופה ריטלין מעכבים את הספיגה חזרה של הדופמין והנוראפינפרין וכך הם נשארים זמן ממושך יותר בסינפסה. תרופת האדרל לעומת זאת חוסמת חסימה מוחלטת את המעבר בחזרה של הנוירוטרנסמיטורים ובכך מכריחה אותם לעבור לתא הפוסט סינפטי ואין נתק.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר בתרופות אילו הינה אינסומיה (הפרעת שינה). בנוסף קיימות תופעות לוואי נוספות כעצבנות, אובדן תיאבון, חוסר שקט, מצב רוח ירוד, חרדות ודכדוך. אדרל אף גורמת לעליה בלחץ הדם ויכולה לגרום לעצירות ויובש בפה.

טלי מיקדה את הדיון בנוירוטרנסמיטורים האחראים לקשב וריכוז – דופמין ונוראדרנלין. שקיימת חשיבות כי יעברו בצורה חלקה בין תאי העצב בכדי לשמור על ריכוז טוב, יכולת ריכוז, הקשבה, הפנמה ופוקוס.

אז מה עושים?

בטרם נפנה לקבל ייעוץ תרופתי מומלץ לבחון בסיוע בעל השכלה מדעית מתאימה באם קיימים חסרים תזונתיים ובעיות מטאבוליות העלולות לגרום או להחמיר נתק זה במערכת העצבים של הילד או הבוגר כדוגמת:

  1. בעיה מטאבולית במעיים – מחקרים מצאו קשר בין שגשוג יתר של חיידק המעיים קלוסטרידיום לבין הפרעת קשב וריכוז. החיידקים הללו מייצרים תרכובות כמו HPHPA ו-4 קרזול שמעכבות אנזים שממיר דופמין לנוראדרנלין והתוצאה רמות נוראדרנלין ואדרנלין נמוכות ובעיות קשב וריכוז.
  2. מחסור בויטמין B12 – מהווה גורם או מחמיר לבעיות קשב וריכוז. במקרה זה יש להתייחס לצורה הפעילה של ויטמין B12, מתיל קובלמין בלבד המשמש במספר תפקידים חשובים בגוף:

 

קיימות סיבות רבות לאפשרות של מחסור בויטמין 12B, דוגמאות לכך ניתן למצוא בהימנעות מאכילת מזונות מהחי (ביצים, עוף, בשר, דגים), בעיות ספיגה, צליאק ועוד הגורמים לחוסר בגורם האינטרינזי הנחוץ במעי לשם ספיגת ויטמין 12B, בעיות עיכול, מתח נפשי, דיסביוזיס (חוסר איזון בהרכב החיידקים במעיים ומחסור בחיידקי מעיים ידידותיים), ועוד.

כיצד ניתן לאתר חוסר בויטמין 12B?

בדיקות המעבדה בהן עושות שימוש קופות החולים בודקות את רמת ויטמין 12B בדם. אולם בדיקות אילו אינן בודקת את רמות הויטמין 12B הפונקציונלי אשר מצוי ברקמות ובתאי הגוף, אשר בונה את המיאלין, מפריש מלטונין, יוצר כדוריות דם אדומות ויוצר מתיונין ההכרחי ליצירת אדרנלין.

 

 

ביצים

ביצים – מומלצות לסובלים מהפרעות קשב וריכוז? צילום: Pixabay

 

אז מה עושים?

יש לבדוק את רמות ויטמין B12 במסגרת בדיקת חומצות אורגניות בשתן ביחס לפרמטרMMA – Methylmalonic acid – חומצה מתיל מלונית. כאשר קיים מחסור אמיתי בויטמין 12B תהיה הצטברות של חומצה מתיל מלונית בגוף.

 

  1. מחסור בברזל – גורם לאנמיה מיקרוציטית. ייצור מופחת של תאי דם אדומים ותאי דם אדומים קטנים באופן הגורם לעייפות וקשיי קשב וריכוז.

ברזל חיוני לסינתזה של דופמין ומשם לאדרנלין. ברזל גם חיוני לפעילות אנזימתית תקינה ולפעילות תקינה של מעגל קרבס האחראי ליצירת אנרגיה בגוף.

סיבות למחסור בברזל הינם חוסרים תזונתיים, בעיות מעיים ושגשוג יתר של פטריית קנדידה אלביקנס שניזונה מברזל לשם גדילתה.

 

  1. מחסור באבץ – מהווה גורם או מחמיר בעיות קשב וריכוז. אבץ הוא קו-פקטור בסינטזה של דופמין ואדרנלין. הסיבות למחסור באבץ יכולות להיות בדומה לדוגמאות הקודמות כתוצאה מבעיות מעיים, תזונה לקויה, שגשוג יתר של פטריית קנדידה אלביקנס ורמות גבוהות של נחושת.

נחושת ואבץ מתחרים על אותם אתרי ספיגה במעיים הרי כי רמות גבוהות של נחושת יובילו לבעיית ספיגה של אבץ. מכאן כי הבדיקה המדויקת של רמות אבץ תעשה בתוך תאי הדם האדומים.

 

לסיכום, בעיות קשב וריכוז עלולות לנבוע או להחמיר כתוצאה מבעית מטבוליות במעיים, ממחסור בויטמין B12, מחסור בברזל ומחסור באבץ. בטרם נידרש לתרופות מומלץ להתייעץ עם בעל השכלה מדעית מתאימה במטרה להפריך או לאשר קיומם של בעיות מטבוליות או חוסרים תזונתיים.

במקרים רבים טיפול מתאים יסייע רבות בהפחתת בעיה זו באופן אשר לא ידרוש לבסוף שימוש בתרופות.

הבהרה משפטית – התוכן האמור מיועד להרחבת הידע האישי וההבנה הכללית בלבד. אין לראות במופיע לעיל תחליף לייעוץ רפואי ו/או לטיפול תרופתי ו/או לטיפול המבוצע על ידי מטפל ו/או רופא ו/או להוות בכל דרך או אופן המלצה לצורך טיפול פרטני.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו