אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

Powered by WP Bannerize

"לגמור" מהצלחת. תזונה והתפקוד המיני שלך

מאת: ליאת אלפרט קליין
מהם המאכלים שבאמת מעוררים מינית? האם אכן קיימת תזונה שמעצימה את החשק המיני של שני המינים? ומה ההבדל ברמת ה"ביצועים" של אוכלי כל לעומת צמחונים וטבעונים?
תזונה לשיפור החשק המיני

אוכל ותפקוד מיני, צילום: 123RF

כל מחקר אשר תקראו על יחסים, תוכלו למצוא כי יחסי מין הם אחד המפתחות לחיי אינטימיות טובים עם הפרטנר שלנו. יחד עם זאת, לצד היתרונות הרגשיים קיימים גם  בריאותיים המשפיעים על גופנו. למעשה, קיום יחסי מין מחזק את מערכת החיסון, מאפשר זרימת דם טובה יותר לכל הגוף וכמובן מוריד לחצים ומאזן את מערכת העצבים.

אז נכון, כדי להגיע לרמת תדירות אשר ממנה נוכל ליהנות מכל הטוב הזה, יש צורך ב"אוירה" , יש צורך באינטימיות, בשקט, בזמן פנוי וכמובן גם בחשק…. ולכל התנאים האלה מצטרף גם מרכיב נוסף שהוכח כי קיים קשר ישיר בינו לבין רמות החשק המיני שלנו, והוא מה שאנחנו אוכלים או ההרכב התזונתי של התפריט היומי שלנו.

למזון שאנו אוכלים יש תפקיד משמעותי בכמה אספקטים: זרימת הדם שלנו לאיברי המין, שמירה על רמות גבוהות הורמונים מאוזנים ועל גורמי משיכה נוספים כמו ריח גוף, ואפילו טעם. שילוב של כל אלה מגדיר פעמים רבות את רמות החשק המיני שלנו ומכריע את רמת האטרקטיביות שלנו בעיני הצד השני.

על ריח אפשר להתווכח

החשק המיני שלנו, עוד לפני האקט עצמו, מושפע מריחו של הפרטנר הפוטנציאלי שלנו. ריח הוא גורם משיכה שמלוווה אותנו עוד משחר ההסטוריה טרם עידן הדיאורדורנטים והבשמים כאשר הכוונה הוא כמובן לריח הזיעה.

לזיעה יש תפקיד נוסף מלבד קירור גופנו. היא אחראית על פינוי רעלים וטוקסינים של הגוף שהכנסנו דרך האוכל שבחרנו לאכול. וריח הזיעה, במדוייק יותר ממראה עיניים, נותן מידע מהימן יותר לגבי הרגלי האכילה של  הפרטנר העתידי שלנו ולו בשל העובדה שהוא נקלט בתת מודע ואנחנו רגישים אליו הכי הרבה.

מחקר שבחן את הקשר בין התזונה לבין מידת הריח והמשיכה בין גברים לנשים, מצא כי גברים שניתנה להם דיאטה עשירה במוצרים מהחי למשך שבועיים דורגו כבעלי ריח פחות טוב מאותם גברים אשר ניזונו מתזונה צמחית בלבד. ריח הזיעה נאסף בתחבושות סופגות זיעה מיוחדות ואז חולקו לנשים שדרגו את ריחם.

הסיבה  להבדל המשמעותי הזה נעוצה ברמת החומציות של הגוף. אכילה של בשר מעובד או אדום יחד עם מזון עתיר שומן באופן כללי גורמת לגוף להיות חומצי יותר, ויחד עם החיידקים שנמצאים על גבי העור נוצרת ריאקצייה שתוצאותיה הם ריחות רעים המודפים מהעור וגם מהפה.. בנוסף, בשל משך הזמן הממושך שלוקח לבשר ולרכיבים שומניים להתעכל במעיים, מתרחש תהליך של תסיסה ורקבון במהלכו לא רק נוצרים גזים, אלא גם ריח לא נעים שמוצא את דרכו החוצה דרך נקבוביות העור.

פירות, ירקות, אגוזים ושקדים גורמים לתגובה בסיסית ומונעים ריח גוף חריף, ולכן אם נבסס את רוב התפריט שלנו עליהם, ריח הגוף שלנו ישתפר באופן ניכר.

לזרום עם המזון

אז אחרי שהרחנו והסנפנו את הפרטנר הפוטנציאלי שלנו, ובהחה כי התעורר גירוי, נוצרת בגופנו תגובת שרשרת: הורמונים מופרשים למחזור הדם, ובאמצעותם, אותות נשלחים מהמוח דרך מערכת העצבים לאיברי המין. אותות אלה מעודדים את כלי הדם להתרחב – מה שיוצר זקפה (גם אצל נשים וגם אצל גברים) דפיקות לב וכמובן תחושה של הנאה.

פועל יוצא של תהליך זה, הוא העובדה כי למערכת כלי הדם והלב יש תפקיד חשוב בכל הקשור לחשק ולהנאה המינית שלנו. במאמר שפורסם ב- Journal of Sexual Medicine נמצא כי נשים וגברים עלולים לחוות ירידה בזרימת הדם לאיברים הגניטליים כאשר הם צורכים מזון דל בירקות ופירות ועשיר בשומנים וכולסטרול כמו: בשר, ביצים ומוצרי חלב המכילים אחוזי שומן גבוהים. הסיבה היא כמובן מצב של היצרות עורקים המונע אספקת דם לאיברי המין – מצב אשר פוגע ב:

• יכולת להגיע מוכנים לאקט עצמו ברמת עוררות גבוהה (משחק מקדים)
• רמות הביצוע (היכולת להאריך את משך האקט ולדחות את רגע השיא)
• רמת הסיפוק וההנאה של שני הצדדים (עצמת האורגזמה).

בנוסף, אם בתפריט היומי שלכם קיימים מזונות מעובדים המכילים כימיכליים כמו חומרי טעם וריח, צבעי מאכל וחומרים משמרים המשבשים את המערך ההורמונאלי של הגוף , אתם בהחלט עלולים לחוש ירידה משמעותית נוספת בחשק המיני ובביצועים.

פרופסור דין אורניש, המוכר בעקבות מחקריו על הקשר בין תזונה למחלות לב וטרשת עורקים, ונחשב למי שהביא לעולם את הדיאטה הצמחונית, ודלת השומן כבר בשנות ה-80, טען במחקר גדול שערך כי  אנשים שהקפידו על תזונה מאוזנת המבוססת  בעיקרה על פירות וירקות טריים, לא רק שחוו תחושה כללית טובה יותר ושיפור במדדיהם בבדיקות הדם, אלא גם חוו דחף מיני גבוה יותר ועוררות  מינית גבוהה יותר (לשמחת בני/בנות זוגם).

הסיבה נעוצה בחומצת אמינו (אבן הבניין של כלל החלבונים) בשם L-ARGININE אותה ניתן למצוא בעיקר בעלים ירוקים, וירקות שורשיים (אלו הגדלים מתחת לאדמה). הארג'ינין הוא חומר מוצא של תחמוצת החנקן הפועל להרחבת כלי הדם ההקפיים ובכך מסייע ביצירת זקפה לאורך זמן.

יתרה מזו, מחקר שנערך בלוס אנג'לס ע"י דוקטור אלן הירש, קבע שאפילו הרחה של מזונות מסויימים יכולה להשפיע על מידת זרימת הדם שלנו לאיברים הגניטליים -בעיקר אצל גברים. באותו מחקר נבחנו גברים משלוש מדינות שונות (גרמניה, אנגליה וארצות הברית) והם נדרשו להריח בקבוקונים עם ריחות שונים.

לאחר הרחה של כל בקבוק, נמדדו אצלם רמות זרימת הדם לאיבר המין. הנתון המעניין הוא שכל אחד מקבוצות הנבדקים במחקר הגיב אחרת לריחות.

– אצל האמריקאים הוגברה זרימת הדם לפין ב 32% עם חשיפה לריח של פאי דלעת ולבנדר.
– אצל האנגלים הוגברה זרימת דם לפין ב- 24% עם חשיפה לריח לעוגת תפוחים.
– אצל הגרמנים הוגברה זרימת הדם לפין ב-16% עם חשיפה לריח של צלי בקר.

אצל כל הנחקרים, חשיפה לריחות מטוגנים כמו Fish and chips הראתה באופן חד משמעי ירידה של בין 6%-18% בזרימת הדם לאיברי המין.

בשורה התחתונה של סיכום המאמר, ניתן לומר כי ההשפעות של התזונה שלנו באות לידי ביטוי גם לפני שטעמנו ולו ביס אחד מהמזון שמונח לנו בצלחת, קל וחומר אחרי שהתפרק והגיע אל הדם שלנו.

ההורמון ששולט

מעבר לנושא זרימת הדם באיברים הגניטליים, ישנה חשיבות לנוכחות גבוהה של הורמון הטסטוסטרון המיוצר אצל גברים באשכים ואצל נשים (במינון הרבה יותר קטן) בשחלות.

לטסטוסטרון מגוון תפקידים מעבר לשמירה על החשק המיני. הוא בעל חשיבות מרכזית בייצור תאי זרע וכן יש לו תפקיד אנאבולי (בונה) בסימני המין המשניים כמסת השרירים והעצם, שינוי הקול ורמות השיער בגוף. הוא מגיע לשיאו בגיל ההתבגרות (גיל 17-18) ולאחר מכן רמותיו יורדות באופן משמעותי עד כדי כך שגבר בן 80 הוא בעל 30% מכמות הטסטוסטרון שהייתה לו בגיל ההתבגרות.

במחקר שפורסם עוד בתחילת שנות התשעים ע"י אוניברסיטת קיימברידג', נמצא כי רמות הטסטוסטרון באנשים שתפריטם מגיע מהצומח בלבד (טבעונים) גבוה ב 7% מאלו אוכלי הכל.  על בסיס הטענה הזו (לצד טיעונים מוסריים נוספים) החליט ארגון PETA, הפועל למען בעלי החיים בארה"ב להפיק פרסומת שמדגימה את ההבדלים בביצועיים המינים בין מי שהוא טבעוני לביו מי שהוא אוכל בשר. אין צורך לתאר כי זה האחרון מצליח "להחזיק" הרבה פחות במיטה מזה הטבעוני (לשמחת ליבה של זוגתו), ולאחר שיוצא את חדר השינה כדי להטביע את יגונו בטלפון החכם הוא נפגע ע"י מזגן גדול שמושלך עליו מלמעלה…

עוד חשוב להוסיף, כי לא די בתזונה טבעונית הנמנעת ממוצרי חלב ובשר כדי לשמור על רמות טסטוסטרון גבוהות. יש צורך שהתזונה תהיה עשירה בפירות ירקות ובעיקר בחומצות שומן חיוניות המגיעות מאגוזים, שקדים, זרעים, אבוקדו, זרעי צ'יה ועוד.

משחק מקדים בסופר

בשורה התחתונה, אם מצרפים את כל חלקי הפאזל המרכיבים את חידת הליבידו והמיניות שלנו, מגיעים למסקנה כי קיימים גורמים רבים לעוררות מינית. על חלקם לא תמיד יש לנו שליטה (מאפינים התנהגותיים, גנטיקה, מראה) אולם על התזונה, או מדויק יותר על הבחירות התזונתיות שלנו יש לנו אפשרות השפעה.

לא קיימים בעולם האקדמי מחקרים תקפים המצביעים על סוג כזה או אחר של ירק המעודד את הליבידו שלנו. יחד עם זאת, מתוך הבנת המנגנון ההורמונאלי, ניתן להסיק שמאכלים העשירים בחומרי מוצא להורמוני מין, יכולים לסייע לגוף לייצר איזון הורמונאלי טוב יותר ובחלק מהמקרים אף לייצר את אותו גירוי התחלתי רק מעצם דמיון המאכל לחלק הגניטלי של הגבר או האישה.

חלק מהמזונות הנחשבים מעוררים, עובדים על הזרמת דם טובה יותר לאיברי המין ומאפשרים גירוי גבוה יותר לאורך זמן בשל עובדה זו. הנה דוגמה ל-4 מהם:

צדפות – צדפות, מעבר לדמיונם הפיזי לאיבר המין הנשי, מכילות כמות גבוהה של אבץ. האבץ הוא מינרל ששותף בתהליך יצירת הטסטוסטרון שכאמור מהווה שחקן מפתח בחשק המיני. בנוסף,  מחקרים מראים שאבץ יכול לשפר את ספירת הזרע ואת התנועתיות שלו – אולם רק אצל מי שנמצא שחסר לו אבץ. עבור נשים, האבץ משמש כחומר מוצא לייצור אסטרוגן, פרוגסטרון וחלק מהטסטוסטרון המיוצרים בשחלות ובכך מסייע באיזון הורמונאלי .

ג'ינג'ר, ציפורן, אגוז מוסקט – תבלינים חריפים מעודדים וגבירים את זרימת הדם גם לאיברי המין. הם מחממים ולמעשה מהווים מעין "משחק מקדים" לפני הדבר האמתי. את התבלינים ניתן לצרוך באופן קבוע כתיבול למזון, אולם ניתן להרכיב גם משקה מחמם וממריץ לפני השינה ולפני הפעילות המינית.

אספרגוס – אי אפשר לקחת מהאספרגוס את צורתו הפאלית ואת הקשר שיש לו לאיבר המין הזקוף. בתרבויות עבר במאה ה-188 היה נהוג אף לתת לחתן ולכלה לאכול כמויות גדולות של אספרגוס כדי שיוכלו לממש את קשר הנישואים כבר בליל הכלולות וכדי שרמות החשק שלהם יעלו. בנוסף, האספרגוס מכיל כמות גבוהה של חומצה פולית אשר מסייעת ליצירה של תאי זרע.

אבטיח – האבטיח מכיל חומצת אמינו בשם ציטרולין. הציטרולין הופך בגוף לחומצת אמינו בשם ארגינין שמסייעת בהתרחבות כלי הדם ולכן מאפשרת זרימה טובה יותר של אותו דם לאיברי המין ובכך לעלייה משמעותית בחשק המיני.

אז לפני שאתם נכנסים למיטה שוקלים לקחת גלולת פלא שתאפשר לכם ביצועי על… פתחו את המקרר, לכו לסופר, בעיקר למחלקת הירקות והפירות – כי שם נפתח התיאבון – גם המיני.

ליאת אלפרט קליין – יועצת לאורח חיים בריא, מטפלת בתזונה מרצה לקהל הרחב

השאירו תגובה: