Nikui_Fly
Nikui_Fly

שמונה עובדות חשובות על שמן כנגד שמונה נרות

מאת: - נטורופתיה, אירידולוגיה, דיקור. התמחות בטיפול במחלות כרוניות וסרטן, ניקוי גוף מרעלים, סדנאות בישול ואפיה בריאים
איזה שמן הכי בריא לנו? בואו להתעדכן במחקר חדש מהארוורד ולהבין איזה שמן יהיה הכי בריא עבורכם

איזה שמן הכי טוב לנו? צילום: RF123

Nikui_IN

חג החנוכה בפתח ובו כביכול יש אישור בשם המסורת לטיגונים עד אין סוף.  אתם וודאי יודעים כבר  שטיגון לא עושה עימנו חסד ושיש שמנים שלא רצוי אפילו להכניס הביתה אבל שומן הוא אחד מאבות המזון שמיתוסים רבים נקשרו בשמו- אז הרי לפניכם 8 מיתוסים – אחד לכל נר בחנוכייה-  על אב מזון חשוב זה:

מיתוס מספר 1: דיאטה ללא שומנים מורידה מהר יותר במשקל

ראשית, הגוף זקוק לשומנים כדי לבצע תהליכים שונים בגוף כגון פירוק מסת שומן מיותרת- לדוגמה, חומצת השומן אומגה 3 מעודדת תהליכי הרזיה. גם בשקדים, השייכים לקבוצת השומנים, יש חומצות שומן התורמות לירידה במשקל!

שנית, גם אם הגוף לא יקבל שומנים הרי שהוא מספיק חכם כדי לייצר שומן מעודף פחמימות. לכן אל תתפלאו אם אתם אוכלים הרבה פירות ודגנים ורמת השומנים בדמכם עולה. כדאי תמיד להעדיף תזונה הכוללת את כל רכיבי המזון כאשר שומנים (ממקור בריא) הם אב מזון חשוב ובלתי נפרד ממנה.

מיתוס מספר 2: עדיף לאכול סלט ללא שמן – כך הוא יכיל פחות קלוריות

יהיה זה בזבוז תזונתי לאכול סלט או כל ירק שהוא ללא שמן כיוון  שהויטמינים A, D, K, E ונוגדי חימצון  שונים כגון ליקופן ובטא קרוטן (נוגדי חימצון עוצמתיים ביותר במניעת סרטן) ייספגו בגוף רק בנוכחות שמן. אם לא שילבתם מזון שומני בסלט (שמן, אגוזים, שקדים, אבוקדו וכו') הרי שגופכם לא יספוג ויטמינים ונוגדי חימצון חשובים.

מיתוס מספר 3: שמן מזוכך הינו שמן זך, טהור ובריא

כל שמן שכתוב עליו "מזוכך" הינו שמן שעבר 7 תהליכים תעשייתיים שנועדו לנטרל את ריחו, צבעו וטעמו. בין השאר, הוא עובר תהליך חימום של 230 מעלות (זה גורם לנטרול הריח). מתקבל שמן מלא ברדיקלים חופשיים הנוטה לשקוע בדפנות העורקים ולהעלות את רמת הכולסטרול הרע (שמני קנולה, סויה, חמניות ותירס הם שמנים מזוככים). יש לצרוך רק שמנים מכבישה קרה אשר לא עברו תהליכי חימום ולכן נשמר טעמם, צבעם וריחם. המועדפים ביותר לשימוש הם שמן הזית ושמן הקוקוס בכבישה קרה . זיכרו- שמן מזוכך הינו שמן מסוכן!

מיתוס מספר 4: מרגרינה עדיפה על חמאה

מרגרינה מקורה בשמן נוזלי אשר עבר תהליך הרסני שגרם לו להיות מוצק. תהליך זה נקרא הידרוגנציה (= הרוויה במימנים). לכן כל המרגרינות למיניהם- כולל מחמאה, מזולה וכו' הן מסוכנות לבריאות, נוטות לשקוע בעורקים, לקדם תהליכים סרטניים בגוף, מחלישות את מערכת החיסון, מעלות את רמת הכולסטרול הרע ועוד רעות חולות. למרגרינה יש כמה שמות ועל מוצרים מוכנים ברשימת הרכיבים תמצאו אותה כ "שומן צמחי/שומן צמחי מוקשה/שומן צמחי מוקשה חלקית- אלו שמותיה הנרדפים ובד"כ תמצאו אותם בעוגות ועוגיות קנויות, גלידה, וופלים, בורקס, מלווח, בצק עלים ועוד.

חמאה עדיפה כמובן, בהיותה מוצר טבעי שמוקשה מלכתחילה בטמפרטורת חדר, ואפילו יש בה ויטמינים שונים כגון ויטמין E ו A וחומצה בוטירית שחשובה לבריאות המעיים. אין זה אומר שניתן לאכול חמאה ללא הגבלה, אך היא עדיפה על המרגרינה והחמאה המומלצת היא הגהיי או בשמה הנוסף- מנה- חמאה מזוככת בעלת סגולות מרפא.

מיתוס מספר 5: אגוזים ושקדים יש לשמור במקפיא

באגוזים שונים ובשקדים יש ויטמין E  שהוא ויטמין מאד רגיש אשר נהרס בטמפרטורות נמוכות. על כן כדאי לשמור במקרר וחשוב לאחסן בצנצנת זכוכית ולא בפלסטיק כיוון שהחומרים הרעילים של הפלסטיק משחררים מולקולות הזולגות למאכלים המאוחסנים בו בפרט אם הם שומניים, על כן כל מזון המכיל שמן כגון תבשיל עם שמן, אבוקדו וכדומה יש לשמור בכלי זכוכית אטומים ולא בכלי פלסטיק (מולקולות הפלסטיק החודרות למזון גורמות בין השאר להפרעות הורמונליות, הפרעות עצביות ולתהליכים סרטניים).

 

שמן קוקוס

שמן קוקוס – טוב או רע?

מיתוס מספר 6: שמן קוקוס אינו בריא כיוון שהוא מכיל שומן רווי

לפני מספר חודשים התפרסם מחקר שנעשה בהרווארד שטען ששמן הקוקוס הוא רעל כיוון שהוא מכיל כמות גבוהה של שומן רווי שמזיק ללב. המחקר המוטה והמוטעה הזה הביא לשורה של מחקרים שמצאו שצריכה של שמן קוקוס מעלה את רמת הכולסטרול הטוב, שהשומן הרווי שבו הוא מסוג מיוחד שמחזק את מערכת החיסון, הלב והמח ולא נאגר ברקמות השומן. שמן הקוקוס אף מכיל נוגדי חימצון ומועיל לירידה בשומן בטני.

ועוד מספר עובדות חשובות על שמן הקוקוס הנפלא: כמחצית מחומצות השומן שבו הן חומצות נדירות בטבע והן נקראות חומצה לאורית שהיא אנטי חיידקית, אנטי ויראלית ואנטי פרזיטית. חומצה זו מצויה גם בחלב אם והיא מחזקת את מערכת החיסון של היילוד. בשמן הקוקוס מצויה גם חומצה קפרילית- זוהי חומצה אנטי פטרייתית ואנטי חיידקית והיא מועילה מאד למערכת העיכול שלנו.  ובנוסף, שמן הקוקוס הוא השמן הבטוח ביותר בחימום ואינו מתחמצן בקלות ולכן מתאים לאפות איתו, לבשל איתו ולטגן איתו- ריכשו שמן קוקוס מכבישה קרה ולא את אחיו המזוכך נטול הטעם…

 

מיתוס מספר 7: שמן זית הוא השמן המועדף לכל מטרה

שמן הזית המוכר הוא שמן טוב ובריא ונחקר רבות בהקשר ליעילותו בטיפול בעודף כולסטרול ובסוכרת. רצוי להשתמש בו בתיבול למאכלים קרים ואם אופים או מחממים איתו רצוי לא לחממו מעבר ל 180 מעלות.

כדאי  לקנותו בכמות קטנה, בבקבוק זכוכית כהה, לשמור את הבקבוק הרחק מאור ומחום ולסגור במהירות האפשרית לאחר השימוש.

כאמור לעיל, השמן הבטוח ביותר בחימום הוא שמן הקוקוס מכבישה קרה אך אם רוצים לטגן חביתה שלא תהיה בטעם של קוקוס ניתן לעשות זאת עם שמן זית, רק חשוב לא לחמם אותו מדי (אפשר להכין חביתה על אש נמוכה). ובכל מקרה עדיף לחמם שמן זית מכבישה קרה ולא שמן קנולה/חמניות/תירס/סויה מזוכך שהוא כבר מטוגן.

 

שמן זית - שמן צמחי טבעי

שמן זית – שמן צמחי טבעי. צילום: RF123

מיתוס מספר 8: למי שיש כולסטרול גבוה אסור לאכול ביצים

בביצה אמנם יש כ 2/3 מכמות הכולסטרול המומלץ ליום, אך חשוב לקבל ממנה את הכולסטרול הזה כיוון שהיא מכילה לציטין וכולין, חומרים שממוססים עודפי כולסטרול בכבד, וגם כיוון שאם הגוף לא יקבל כולסטרול מהמזון, הכבד ייצר כולסטרול בעודף! צורת ההכנה הרצויה של ביצים היא שליקה לביצה כמעט קשה (כמעט- כדי לא להרוג את חומצות השומן הרב בלתי רוויות שבביצה), או ביצת עין- כאשר יש לכסות את המחבת ולבשל על אש נמוכה 6-8 דקות. חשוב לצרוך ביצים אורגניות שמכילות יותר אומגה 3- חומצת שומן המועילה לבריאות הלב, המח, נוגדת דלקות ומזרזת ירידה במשקל.

צרו קשר עם אפרת נבון, נטורופתית, מדקרת ואירידיולוגית



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו