supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

צמחי מרפא אורגניים - הכי קרובים לטבע

מאת: - מיצוי צמחי מרפא אורגניים
נהוג לדבר בשבחם של ירקות ופירות אורגניים, אבל שימוש בגידולים אורגניים בעולם תוספי התזונה ושמני המרפא - חשוב לא פחות

הכי קרוב לטבע. צילום: נוביקס

Novix_Inside

על חשיבות השימוש בירקות ופירות אורגניים אין עוררין, אבל בכל הנוגע לשימוש בגידולים אורגניים בעולם תוספי התזונה ושמני המרפא, כמעט ואין נותנים את הדעת.

הסיבה היא שגידול של צמחי מרפא אורגניים, על שלל יתרונותיהם, דורש השקעה מרובה ולכן נדיר בארץ.

קחו למשל גידולים כדוגמת לבנדר ("מלך השמנים") ואזוב ("האנטיביוטיקה של הטבע"), שכל כך מזוהים עם ארץ ישראל, ונדמה כמעט שגדלים מעצמם בנופי ארצנו.

ודאי תופתעו לדעת איזה טיפול מסור הללו דורשים, על מנת שנוכל לקבל מוצרים אורגניים איכותיים – החל בעלים לחליטות תה וכלה בטינקטורות, שמנים ארומטיים, שמני תשרית, הידרוסול (תוצר לוואי של תהליך זיקוק השנן המופיע כתמיסה מימית), ואף קרמים ומוצרי טיפוח.

ציונות כחול לבן

חברת נוביקס היא התגשמות מפעל החלוציות בארץ ישראל, ונחשבת לייחודית בתחום צמחי המרפא. זו החברה היחידה בארץ הממצה ומזקקת שמנים ותוספי תזונה מאזוב ולבנדר אורגניים, הנמצאים תחת פיקוח תווי התקן הישראליים של סקאל ואגריאור.

החברה רוכשת את השתילים שלה מחברת חישתיל וכל תהליך הייצור נעשה על ידה ובפיקוחה הצמוד: החל מבחירת סוגי הצמחים, דרך שתילה, השקיה, גיזום, עישוב ידני והזיקוק המסורתי של הצמחים (בתהליך מבוקר ואיטי, בטמפרטורה נמוכה ואפס לחץ).

כך שותלים. צילום: נוביקס

כך שותלים. צילום: נוביקס

הכל נעשה בתשומת לב, באהבה ותוך שמירה על איכות הצמחים  והחומרים הפעילים.

למעשה החברה מייצרת את מרבית חומרי הגלם של מוצריה באופן בלעדי,  וכך מפקחת ומבטיחה את האיכות הגבוהה של המוצרים המשווקים על ידה, תוך ניצול מקסימלי של תכונות הצמחים.

מקור נוסף לגאווה הוא העובדה שתהליך הגידול והייצור של חברת נוביקס נעשה באפס פסולת! כל חלקי הצמח הופכים למוצרים. כך למשל פסולת הזיקוק משמשת לחיפוי האדמה בין ערוגות הצמחים ומסייעת במניעת גדילת עשבים שוטים וטיוב הקרקע.

כל מוצרי החברה מיוצרים במפעלים מאושרי משרד הבריאות ובעלי תקן GMP העולמי.

עישוב

בחקלאות הקונבנציונלית, הדרך הנפוצה להתמודד עם עשבים שוטים שגדלים בין הגידולים השונים היא פשוטה.

בדרך כלל נהוג להשתמש בקוטלי עשבים על בסיס כימיקלים שונים. הם נחשבים לרעילים, אך מונעים צמיחה לא רצויה של עשבים.

חשיפה מתמשכת לחומרים אלה, הרת אסון לא רק לבני האדם אלא גם למערכות האקולוגיות הסמוכות. היא עשויה לפגוע באוכלוסיית החי וצומח גם באזורים מרוחקים יותר שלא רוססו. זאת עקב הסעה של שאריות חומרי ההדברה על ידי רוח ו/או מים.

בגידולי אזוב ולבנדר אורגניים, כדוגמת אלו של חברת נוביקס, העישוב נעשה בעבודת כפיים במלוא מובן המילה.

שעות וימים רבים מושקעים בעישוב ידני של החלקות, על ידי עשרות ידיים עובדות. זאת במטרה לעשב את גידולי הפרא שגדלים לא רק לאורך או בין החלקות, אלא גם בתוך השיחים עצמם.

צמחי המרפא מקבלים טיפול אישי מסור. צילום: נוביקס

צמחי המרפא מקבלים טיפול אישי מסור. צילום: נוביקס

התמודדות עם מזיקים

כל חקלאי יודע, כי במהלך העונה הוא עשוי למצוא עצמו מתמודד עם מזיקים שעשויים לאיים על הגידולים שעיבד בזיעת אפו. המזיקים עשויים לפגוע בצמחים וגם בפרנסה של החקלאי שעשוי למצוא את עצמו עם כמות תוצרים קטנה יותר, יחסית להשקעה של חודשים רבים.

בחקלאות הקונבנציונלית הפתרון הוא פשוט – שימוש בחומרי הדברה כימיים שפעולתם מהירה או דישון במינרלים תעשייתיים, תוך עלות מזערית.

בחקלאות האורגנית הדרך הנפוצה להתמודדות עם מזיקים, היא באמצעות שימוש בהדברה ביולוגית.

במקום לעשות שימוש בתכשירים כימים שמתנדפים ושוקעים בקרקע או מזהמים את מי התהום, הרעיון הוא לנצל את משאבי הטבע. כלומר, למצוא את האויבים הטבעיים של המזיקים השונים או לעשות שימוש בחומרים שאורגניזמים חיים מסוימים מפרישים נגד אורגניזמים אחרים.

אחד מהיתרונות הגלומים בשיטות הדברה אלו, הוא בכך שאוכלוסיית המזיק אינה נכחדת לחלוטין ואינה מסוגלת לפתח עמידות נגד המזיק. כך, אין חשש לפגיעה או הפרה של האיזון הביולוגי בטבע.

כך למשל, לפני כשנה התמודדה חברת נוביקס עם שדה אזוב שנפגע על ידי אקריות  – חרקים פרוקי רגליים קטנים המשתייכים למחלקת העכבישנים.

היה חשש שהללו יגרמו לתופעות כגון הצהבה, התייבשות, הפסקת הצימוח, פגיעה באיכות וכמות היבול ואף למותם של הצמחים.

בחברת נוביקס  לא אמרו נואש. הם נקטו בהדברה ביולוגית באמצעות אקריות מזן פרסימיליס, הגדולה פי שניים מהאקרית המזיקה ומהירה ממנה. ההימור הצליח. למרבה השמחה תוך שלושה שבועות השדה חזר לעצמו והאקריות הטובות המשיכו להתרבות.

אורח רצוי בשדות הגידול. צילום: נוביקס

אורח רצוי בשדות הגידול. צילום: נוביקס

לכתבות בנושא חשיבות צריכת מוצרים אורגניים ונזקי ההדברה:

מהו מזון אורגני ולמה עלינו לבחור בו?

על נזקי ההדברה והחומרים הכימיים

הקשר בין חומרי הדברה ל-ADHD

צמחים שגדלים באהבה

חברת נוביקס מגדלת באהבה מספר דונמים של צמחי מרפא,  בצפון הארץ בישובים עופר, לביא ושעל. האזוב שזהו בית הגידול הטבעי שלו והלבנדר.

את האזוב קוטפים פעמיים בשנה. בפעם הראשונה באביב – בזמן פריחתו. אלא שאז נמנעים מלגעת בפרחים וקוצרים את העלים בלבד, מהם מכינים את התשריות והטינקטורות.

הפעם השנייה,היא באוגוסט. אז הצמח מכיל את הכמות הגדולה ביותר של שמן ושל החומר הפעיל קרבקרול.

הגידול  השני הוא צמח נוסף המוכר לכולנו – לבנדר. הלבנדר הוא צמח רב שנתי שפעם בשנה – בחודש יוני, מעניק לנו הזדמנות ליהנות מפריחה עוצרת נשימה: מרבדים סגולים מרחיבי לב.

הקציר של הצמח מתבצע במהלך חודש יולי, אז גם תכולת השמן שלו היא הגבוהה ביותר. נוביקס מגדלים זן לבנדר ייחודי בשם "גרוסו". זן שפותח והותאם לתנאי ארץ ישראל על ידי יחידת התבלינים בנווה יער שבראשה עומד הפרופסור נתיב דודאי.

בין מוצרי החברה ניתן למצוא:  שמנים ארומטיים, תרסיסים, סירופים וקרמים טיפוליים. כל אלה מבוססים על אזוב ולבנדר – שני הצמחים רבי העוצמה. חשוב לציין כי אריזות החברה ניתנות למיחזור והיא נמנעת משימוש בפלסטיק.

ממוצרי חברת נוביקס. צילום: עדי שנפיק

ממוצרי חברת נוביקס. צילום: עדי שנפיק

למידע נוסף על מוצרי החברה ועל סגולותיהם של האזוב והלבנדר

 

צרו קשר עם נוביקס



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו