PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

צמחונים – רזים ומוחצנים יותר?!

מחקר חדש רומז שצמחונים חיים טוב. פנינו לדיאטנית קלינית כדי להבין מה אפשר ללמוד מהמחקר ואיך כולנו יכולים להפיק תועלת מהפחתת צריכת בשר
PassoverFocus_IN

ב-15 ביוני התפרסם מאמר מחקר חדש ומסקרן שרומז שהבחירה בצמחונות טובה, ולא רק לגזרה שלנו.

החוקרים התייחסו לעובדה ש-6.1 מיליון גרמנים הכריזו על עצמם צמחונים בשנה האחרונה, זוהי עלייה משמעותית לעומת השנה הקודמת. המחקר נערך בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת ביה"ח לייפציג והתמקדה ב-9,000 משתתפים – גברים ונשים במבחר גילאים ורמות השכלה נפרדות.

 

פנינו לדנה איבנקובסקי, דיאטנית קלינית בשירותי בריאות כללית ודוקוטרנטית בבית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת חיפה; היא חברת עמותת הדיאטנים בישראל.

 

דנה הגיעה על מנת לעשות לנו סדר בתוצאות המחקר: "המחקר מעניין, החוקרים השתמשו בביג דאטה ובדקו את הנושא של הימנעות מבשר מעובד ונקניקים. עם זאת, צריך לשים לב – הם לא התייחסו לנושאים חשובים:

 

העובדה שהנחקרים הגיעו למשקל גוף נמוך יותר אינה מעניינת בפני עצמה, הם לא התייחסו לעוד היבטים אז המסקנה לא חזקה בעיני".

 

צמחונים = מוחצנים?

מה שהפתיע אותנו במחקר הוא העובדה שהוא לא רק מתמקד במשקל, אלא גם טוען שהצמחונות משפיעה על ההתנהגות של המשתתפים. איך זה עובד? דנה מסבירה: "מה שכן מעניין הוא המאפיינים ההתנהגותיים שנמצאו בקרב אלו שהחזיקו מעמד בהמנעות במשך 12 חודשים: הם ראו שמי שמי שנמנע ממוצרים מן החי היה בעל נטיה להיות פחות נוירוטי, ומה שחיובי – פתיחות יותר גדולה. הם גם נהנו מבריאות יותר טובה".

מי שהיה טבעוני היה עם פתיחות נמוכה יותר, לדברי דנה. "יש מאמר מאוד יפה על מאפיינים רגשיים שהתפרסם עכשיו בישראל, של ד"ר משה משעלי – הוא מתייחס לכך שיש לנמנעים מיקוד שליטה פנימי בנושא הבריאות.

הייתי לוקחת מהמאמר את הנושא של העקביות. לנושא ה-BMI אי אפשר להתייחס ברצינות. כשאתה מתייחס רק למשקל, אפשר לומר שכל דיאטה שמגבילה מוצרי מזון תסייע להגבלה קלורית, אבל כשאתה לא מתקנן את זה, ולא יודע כמה זמן אנשים דבקים בהימנעות ולא יודע מה טיב התזונה אז המסקנה לוקה בחסר".

 

מה המשמעות של BMI נמוך יותר?

לדברי דנה המדד של ה-BMI אינו מספק ולא מעניק תמונה כוללת וחבל שלא בדקו היבטים בריאותי נוספים.

הפחתת בשר היא רעיון טוב, בלי קשר למחקר החדש

 

דנה בימים אלו שוקדת על דוקטורט בנושא רכיבים דלקתיים שיש בבשר אדום והקשר שלהם לתוצאות מטבוליות בכבד וסרטן המעי הגס. "בבשר אדום ובשר מעובד יש תכולת שמן גבוהה, חומרי תשמורת והמון מייצבים שהם בטח לא בריאים. צריכה רבה שלהם מקושרת להמון מחלות – כבד שומני, סוכרת, סרטן המעי הגס ועוד. גם בישראל ההנחיות החדשות של משרד הבריאות הן להגביל צריכת בשר אדום ל-300 גרם לשבוע ולהימנע מבשר מעובד.

האיגוד האמריקאי הזהיר מפני בשר מעובד כבר ב-2016 וגם בשר אדום קרוב לוודאי מסרטן, לדבריהם.

אני בעד להגביל בשר אדום ולהימנע מבשר מעובד. אי אפשר לשים את הדגים באותה קטגוריה, כי הם כן מגינים מפני מחלות שונות. לגבי עוף – תוצאות המחקרים אינן חד משמעיות".

 

אז אני מבינה שאת ממליצה בחום להפחית בשר?

"חד משמעית כן. הפחתת בשר טובה לבריאות. אפילו במשפחתו הארגנטינאית של בעלי הפחיתו בשר כי מבינים שזה חיוני".

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו