11_flyL

Powered by WP Bannerize

11_flyR

Powered by WP Bannerize

פסח מהצומח? יש חיה כזאת!

מאת: אורי שביט
העלייה במודעות התזונתית מסיבות בריאותיות, אקולוגיות ומוסריות, מחלחלת גם אל שולחן החג. כך תיערכו לסדר טבעוני

עד לפני כמה שנים אחדות, איש לא היה חושב לזוז אפילו מילימטר מהתפריט הידוע והקבוע (ולעיתים גם המשעמם, בואו נודה) של ליל הסדר – ולו רק בגלל ההרגל והסכנה הטמונה במתיחות משפחתית גם בלי שינויים בתפריט – הבחירה הקלה היתה תמיד לדבוק במסורת. אבל לאחרונה רוחות השינויים הקולינאריים והתזונתיים מנשבות חזק כל כך, שהן מצליחות  לחלחל אפילו אל ליל הסדר, שזה שווה ערך ברוב המשפחות ללשנות סדרי עולם.

אז נכון – מאכלי החג המסורתיים אף פעם לא נודעו כבריאים במיוחד או קרובים לתזונה הצמחו-טבעונית. חלקם התפתחו מתוך המסורת וסמלי החג וחלקם פשוט התקבעו כמין חובה כזאת, שכרוכה בצורך להאביס את עצמנו עד להתפקע, כאילו שאם לא נאכל הרבה מעל לקיבולת הקיבה שלנו, לא נקבל כראוי את החג. לרוב התוצאה של הזלילה הבלתי נשלטת הזו תהיה תחושת כבדות, עליה מהירה במשקל, בעיות עיכול והרבה חרטה בדיעבד.

עבור מי שכן יבחר להכניס מנות טבעוניות לארוחת הסדר, ודאי מי שעורך ליל סדר מלא על טהרת הצומח – מדובר ברווח נקי. המנות הצמחיות קלות יותר לעיכול, מכבידות פחות על הגוף ומפחיתות את תחושת הכבדות והעייפות בסיום הארוחה, מה שאומר שהפעם יהיה לכם סיכוי להגיע עד ל"חג גדיא" במצב של ערנות ואנרגיה גבוהה. בנוסף, מנות צמחיות יהיו משופעות בערכים תזונתיים – מגוון של סוגי ירקות, טריים ומבושלים, מספקים שפע חומרי תזונה נהדרים לגוף, מינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים. מהצד השני, מאכלים צמחיים מכילים לרוב הרבה פחות שומן, אפס אחוז כולסטרול ונטולי מרכיבים נוספים שאנחנו מעדיפים להשאיר מחוץ לצלחת, גם בימי החג.

כאשר מצרפים לבונוסים הבריאותיים גם את צמצום הפגיעה בסביבה שתעשיית המזון מן החי גורמת לה באופן משמעותי וכמובן את ההימנעות מפגיעה בבעלי חיים, הרווחנו כפליים, שלא לדבר על ההזדמנות לארח ברוחב לב בני משפחה טבעונים וצמחונים, שזוכים לשפע רחב של מנות לבחור מהן.

בלי חיקויים – מבשלים ממה שיש

אם החלטתם להעשיר את השולחן במנות טבעוניות או לערוך סדר טבעוני ממש, השלב הראשון היה לערוך היכרות עם מתכונים לפסח שעושים שימוש בחומרי גלם מן הצומח בלבד. אלה יהיו לרוב מתכונים מכמה סוגים, אלה שמנסים לחקות ככל הניתן את המנות המסורתיות בגרסאות טבעוניות, אפילו עד כדי המצאת מתכון ל"גפילטע" טבעוני; אלה שנצמדים ככל הניתן למקור ומשנים בו רכיב אחד או שניים כדי להתאימו לאורחים הטבעונים, כמו למשך מתכון לקניידלעך בלי ביצים; אני אישית מעדיפה את הגישה שלא מנסה לשחזר ולחקות את המאכלים שאני מעדיפה להימנע מהם – ומכינה מתכונים כשרים לפסח עם מיטב חומרי הגלם מן הצומח, העיקר שיהיו חגיגיים וטעימים, ולאו דווקא מנסים להידמות למתכונים המוכרים. כך שולחן החג הופך לחגיגה צבעונית ומפתיעה של מנות מגוונות ומעניינות, שישמחו אפילו את בני המשפחה השמרניים ביותר.

הדוגמאות למנות כאלה רבות ומגוונות. החיים יותר קלים לאוכלי קטניות, שיכולים להכין מהן קציצות, תבשילים, ממרחים וסלטים נהדרים שמתאימים מאד לחג. אחרים יכולים להשתמש בירקות שלמים כדי להכין מהם מנות מרהיבות – גזרים, סלקים, בטטות ואפילו דלוריות צלויות בשלמותן יכולים להוות בסיס למנות שיפארו את השולחן. דפי אורז מגולגלים יכולים לשמש כמעטפת נפלאה למנה ראשונה, וקינוחים נהדרים מבוססי פירות או שוקולד יסגרו את הארוחה. וזה בלי שספרנו את הממולאים, הסלטים והתוספות שממילא נמצאים על השולחן ולרוב, אפילו בלי להתכוון, הם ממילא טבעוניים.

ממרח עדשים שחורות ואגוזי מלך

הנה דוגמא למתכון שקצת מזכיר בטעם, קצת מזכיר במראה, ובעיקר כל כך טעים בזכות עצמו, שאף אחד לא יחשוב שהוא נמצא על השולחן כתחליף לכבד הקצוץ.

החומרים:

חצי ק"ג גרם עדשים שחורות, מבושלות
בצל גדול, פרוס גס
חצי כוס אגוזי מלך
רבע צרור פטרוזיליה, קצוצה גס
שני גבעולי בצל ירוק קצוצים (החלק הירוק)
מעט שמן זית
מלח ים אטלנטי, פלפל שחור גרוס טרי

כך מכינים:

1. מטגנים את רצועות הבצל במעט שמן זית במשך כ-5 דקות, עד שהבצל מתרכך ומזהיב. מעבירים את הבצל למיכל של מעבד מזון.
2. מוסיפים לבצל המטוגן את העדשים המבושלות, אגוזי המלך והפטרוזיליה. מוסיפים מעט שמן זית ומעבדים עד שמתקבלת משחה גסה וגרגירית או חלקה (מי שרוצה יכול להוסיף מעט מים).
3. מעבירים את הממרח לקערה, מוסיפים את הבצל הירוק ומתבלים במלח ובפלפל. מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול.

 

נכתב על ידי אורי שביט, עורכת ובעלת בלוג המתכונים טבעוניות נהנות יותר

השאירו תגובה: