bari14_Fly
Nikui_Fly

עייפות בלוטת התריס

מאת: מתוך מגזין תזונה פלוס כתבה של מרדכי הוכברג
זמן קריאה: 3 דקות
לבלוטת התריס יש תפקיד מרכזי באיזון האנרגיה בגוף. בכתבה הבאה נלמד כיצד ניתן לזהות אם אנחנו סובלים מתת- תפקוד של בלוטת התריס המתבטאת בעייפות, חולשת שרירים, חוסר ריכוז וכד'...
Nadar_IN

למעשה, כל פעולה בגוף מצריכה אנרגיה. לבלוטת התריס יש תפקיד מרכזי באיזון האנרגיה בגוף. בלוטה זו מייצרת את ההורמון תירוקסין- T4 ובעזרת שני אנזימים, שאחד מהם קשור למינרל סלניום, הורמון זה הופך ל-T3, ההורמון המפעיל את שחרור האנרגיה בתאי הגוף.
למערכת הורמונאלית זו יש תפקיד מפתח במערכות האנרגיה של הגוף, אבל לא כל מצבי עייפות וחוסר אנרגיה נגרמים רק בגלל חולשה בתפקודים של בלוטת הורמונים זו.

הורמון T3 שולט על הקצב הבסיסי של חילוף החומרים. חילוף חומרים זה נעשה כל הזמן, הן בערנות והן בשינה, הן בפעילות גופנית והן בפעילות רוחנית. בגוף יש כ-100 טריליוני תאים הממשיכים לייצר אנרגיה באופן קבוע. הפעולה של הורמוני בלוטת התריס היא בסיס לפעולות נוספות והיא מספקת אנרגיה לפעולת הורמונים נוספים. אם יש החלשה בפעולת בלוטת התריס, שום מערכת בגוף לא פועלת במיטיבה.

כאשר אדם מגביר את פעילותו במשך היום, נכנסים לתמונה גורמים נוספים. כל הפעילויות מבוקרות ע"י מערכת האדרנלים, פעולת השרירים, שריפת קלוריות יותר מואצת והגברת המהירות בה תאים מייצרים אנרגיה. גם אם בלוטת התריס לא עובדת במיטיבה, האדם יכול להפיק יותר מאמצים, לפי הכוונת בלוטת האדרנל. אבל, אז הוא תלוי גם במעוררים חיצוניים כמו קפאין, סוכר או סיגריות. גורמים אלו ממריצים את הגוף בלי כיסוי טבעי לכך ובסופו של תהליך האדם נעשה יותר ויותר מותש.

7-8 שעות שינה נדרשות לחידוש הכוחות

כמות האנרגיה האצורה בשרירים די בה כדי להפעיל את הגוף בחיי היומיום. כך, בהגיע הלילה האדם עייף וישן כדי לחדש את כוחותיו. אבל, שינה חייבת להיות מספקת. שבע שעות הן מינימום הכרחי כדי לשמר את האנרגיה ולא לפגוע בתפקוד בלוטת התריס, 8 שעות שינה טובות עוד יותר. חוסר שינה גורם לעייפות וליתרגיה. כאשר בלוטת התריס נחלשת עקב חוסר שינה וגורמים נוספים שיסקרו בהמשך, קשה לה לספק די אנרגיה לצרכי הגוף והאדם לא מסוגל לבצע פעולות שקל היה לו לבצע בעבר.

שורה של מצבים מצריכים שחרור יותר אנרגיה. יש דרישה מוגברת לאנרגיה בזמן המחזור החודשי, בהריון, בהתעמלות, מצבי לחץ ודרישות של פעילות גופנית החורגת מן השגרה. כך, בזמן טרום המחזור מתפתח מצב המכונה סינדרום טרום מחזורי. הדרישות האנרגטיות של גוף האישה בתקופת המחזור החודשי פשוט גבוהות מדי,  במקרים לא מעטים בגלל רקע של חולשת בלוטת התריס. הריון הוא תמיד מצב של עומס על פעולת בלוטת התריס שצריכה לייצר הורמונים לשני גופים במקביל. לכן, יש לעיתים גדילה שפירה של בלוטת התריס בזמן הריון.

חולשת שרירים- סימן מובהק לתת פעילות בלוטת התריס

הורמון בלוטת התריס פועל במשותף עם השרירים – כאשר יש התאמה בין שתי פעולות אלו, האדם נמצא בכושר גופני טוב. בנושא זה, יש חשיבות מרכזית להפעלת הגוף ע"י התעמלות מתאימה לכל אחד לפי מצבו. העדר פעילות גופנית תורמת לפעילות לקויה של בלוטת התריס. ככל שאדם שומר על כושר גופני טוב יותר, כך פוחת הסיכון לסבול מעייפות הקשורה לבלוטת התריס. התעמלות ופעילויות גופניות אחרות חשוב לעשות על בסיס קבוע – חולשת שרירים היא סימן מובהק לתת-פעילות של בלוטת התריס.

אחד מן הסימפטומים היותר שכיחים במצבים כאלו הוא חוסר ריכוז, בייחוד אחרי הצהריים. מבחינת הורמוני בלוטת התריס, המוח שונה מכל איבר אחר. בעוד שהפיכת ההורמון T4 ל-T3 לשם תפקודי איברים שונים נעשית בבלוטת התריס עצמה, עבור תפקוד תאי המוח, תהליך כזה נעשה במוח עצמו. פעולת המוח היא מדד מאוד רגיש למצב של בלוטת התריס והסימפטומים לכך שונים מאלו הקורים עם נפילות סוכר מסיבותיהן השונות. לאדם עייף יש חוסר בהירות במחשבה והפרעה בחדות המחשבה. הוא נוטה לישון כל היום ויכול אף לחוש מדוכא. הרדמות פתאומית כאשר אדם נח על כורסה בחוסר מעש אף היא סימן להתשת בלוטת התריס.

לא כל הסימנים קורים לכל אחד. אבל, אם האדם שופע אנרגיה ושומר על רמת אנרגיה נאותה כל שעות היום, אם הוא מסוגל לעשות פעילות גופנית ושריריו בכושר, אין לו עייפות הקשורה לבלוטת התריס. למעשה, את עייפות בלוטת התריס לא ניתן לגלות בשום בדיקה מעבדתית. תוצאות בדיקה כזו יכולות להיות בנורמה ובכל זאת האדם לא מרגיש טוב. הסימפטומים אף פעם לא משקרים.

חשיבות לצריכת אצות ים עשירות ביודן

הורמוני בלוטת התריס מכילים יודן. ההיפוך של- T4 ל-T3 מצריך סלניום. לכן, יש חשיבות עליונה לצריכת אצות ים. כל סוגי אצות הים המיובשות עשירות ביודן, פרט לנורי ולווקאמה שעברה עיבוד לפתיתים. המקור היותר טוב לסלניום הוא אגוז ברזיל. שתיית מים מופלרים גורמת לכך שהפלואוריד נקשר לבלוטת התריס במקום יודן ונוצרים הורמונים מזויפים חסרי כל ערך. זו עוד סיבה, מאוד מרכזית, שלא לשתות ולא לבשל עם מים מופלרים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו