himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

עוגיות "אוראו" ממכרות כקוקאין

מאת: שיר גז, עורכת אתר בריאות healtip
זמן קריאה: 2 דקות
בשבוע האחרון, הרשת הוצפה בידיעות על מחקר שמצא כי עוגיות אוראו עלולות להיות ממכרות יותר מקוקאין.במחקר מטעם מכללת קונטיקט, שבוצע על גבי עכברים, מצאו החוקרים כי העוגיות מגרות את המוח בדיוק כפי שסמים כגון קוקאין ומורפין עושים זאת.
Laisha_In

לא ממש מדובר בחדשות, בטח שלא מרעישות. גם לא בניסיון ליצור פרובוקציה זולה. רבות דובר כבר על ההשפעה הממכרת, וודאי שהמזיקה, של ממתקים בפרט וג'אנק פוד בכלל. לממתקים ולחטיפים תעשייתיים לא בלבד שאין כל ערך תזונתי, אלא הם אף מזיקים מבחינות כל-כך רבות: החל בהשלכות התנהגותיות ופסיכולוגיות כגון עצבנות, דכאון, תלות, התמכרות, וכלה בהשלכות פיזיות חמורות, כגון השמנה, שהיא מחלת המאה ה-21, סוכרת, כילוי מאגרי הויטמינים והמינרלים בגוף, העלאת הסיכון למחלות לב, והשלכות נוספות רבות שהיריעה צרה מלהכילן.

דמיינו את המקרה הבא: מפורסמת ידיעה על זוג הורים, או אפילו על קהילה שלמה של הורים, שנותנים משקאות חריפים לילדיהם מגיל צעיר. סביר להניח שמקרה כזה היה מעורר סערה ציבורית עצומה, ולחץ ציבורי כה גדול, עד שלרשויות לא הייתה נותרת ברירה, אלא להתערב, ואולי אפילו להרחיק את הילדים האלו מחיק משפחותיהם. אז מה ההבדל, בעצם, בין הורים כאלו לבין הורים שנותנים לילדיהם ממתקים?
כמו דברים רבים בחיים, להשלכות משתיית משקאות חריפים יש קוים משיקים רבים להשלכות מאכילת ממתקים. אם עושים את שניהם במידה- הם לא אמורים לפגוע משמעותית באורח החיים או בבריאות, כך לפחות לפי ההמלצות המקובלות. אבל אם צורכים אותם על בסיס יומיומי- הם עלולים לגרום לנזקים מצטברים עצומים, ולהפחית את איכות החיים.

בממתקים, כמו בסמים ובאלכוהול, השאלה האם אתם יודעים מתי לעצור

הורים וסבים רבים, מתנהגים פעמים רבות כמו דילרים: "למה אתה עצוב? הנה, קח קוביית שוקולד", או "אם תיתן לי חיבוק- אני אתן לך חטיף". אז זה אמנם פתרון מהיר ופשוט לכאורה, למקרה של ילד עצוב או לרכישת אהדה של הילד, אבל הוא גם פתרון אגואיסטי במיוחד. הרי ההורים מזיקים לילד, והוא הופך למכור של ממש. מאוחר יותר, בדומה לדילרים, ההורים מנצלים את ההתמכרות לצרכים שלהם: אחרי שהילד כבר מכור- הוא בא כבר בעצמו לבקש עוד "מנה". אבל אז המחיר כבר עולה, קיימות התניות: רוצה ממתק? תתנהג יפה, תכין שיעורי בית, תשטוף כלים, או אפילו תתן חיבוק ונשיקה. מזל שאתם לא מתנים את האהבה של הילד בממתק.

וכן, לפעמים הסיטואציות האלו מזכירות סיטואציות של דילר שמנסה למכור סמים ברחוב: הסבתא, שרוצה רק נשיקה קטנה מהנכד, לוקחת אותו לצד, בדיוק ברגע שההורים לא שמים לב, ומציעה לו עוד ממתק "הנה, אבא ואמא לא צריכים לדעת".

אז האם קיים באמת הבדל בין הורים שנותנים עוד ועוד ממתקים לילד, לבין הורים שנותנים לילדיהם לשתות משקאות חריפים, אבל במידה? לא בטוח. גם אספקה מוגזמת של ממתקים עשויה להיחשב כהזנחה, ולגרום לנזקים בטווח קצר יחסית.

למרבית הצער, סביר להניח, שכמו בתחומים אחרים, גם כאן ההגיון לא משחק תפקיד. ממתקים פשוט זוכים ליחסי ציבור טובים יותר משל משקאות חריפים, לפחות בהקשר של ילדים. ואולי, פשוט, מדובר בלובי חזק יותר של חברות המזון המהיר. כך או כך, אתם כהורים לא צריכים לבחור להתעלם, או לבחור להיות מושפעים מיחסי הציבור להם זוכים הממתקים. אם יש בידיכם את המידע, אל תבחרו להתעלם ממנו. בטח שלא כאשר מדובר בבריאות, הפיזית והנפשית, של ילדיכם.

המחקר המדובר

שיר גז, עורכת אתר בריאות healtip

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו