Mankai_Migdal
Mankai_Migdal

סרטן - מגפת המאה

מאת: ריטה שטרן
סרטן זו מגפה שניתנת למניעה באמצעות אורח חיים מודע ונכון. לצורך העניין ערכנו סריקת מאמרים, מחקרים והמלצות באתר AICR - ארגון אמריקאי לחקר הסרטן

סרטן זו מגפה שניתנת למניעה באמצעות אורח חיים מודע ונכון. לצורך העניין ערכנו סריקת מאמרים, מחקרים והמלצות באתר AICR – ארגון אמריקאי לחקר הסרטן.

לאחרונה התבשרנו שמחלת הסרטן הפכה לגורם תמותה מס' 1 בישראל: 1995בשנת 2012 נוספו 28,000 חולים חדשים, בהם כמה מאות ילדים. בישראל חיים כיום כ-200,000 חולי סרטן. עפ"י רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, ארבעת סוגי הסרטן השכיחים בישראל הם: סרטן השד סרטן מעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן הריאות.

המכון האמריקאי לחקר הסרטן (AICR) מצא כי למרות שיש צורך במחקרים נוספים לבדיקת הקשר בן סרטן לאורח חיים, הרי שעבור 12 סוגי סרטן, מחקרים מצאו קשר הדוק בן ניהול אורח חיים בריא (הכולל 3 מאפיינים מומלצים – ניהול משקל תקין, פעילות גופנית בשגרה ותזונה נכונה)  לבן מניעת סרטן. לפי המומחים, כ-1/3 ממקרי הסרטן השכיחים ביותר בארצות הברית ניתן למנוע על-ידי ביצוע ההמלצות של הארגון האמריקאי לחקר הסרטן (AICR).

Vinia_Article

ההמלצות הכלליות לניהול אורח חיים למניעת מחלת הסרטן מסתכמות ב- 10 הסעיפים הבאים:

1. שמור על משקל תקין (לא רצוי להגיע לתת משקל מנגד).
2. פעילות גופנית לפחות 30 דקות ביום.
3. המנע ממשקאות מתוקים. הגבל את כמות המזונות בעלי ערך קלורי גבוה. המנע מפחמימות הריקות, ממזון עתיר קלוריות ריקות ומזון בעל אינדקס גליקמי גבוה הנספג במהירות לדם.
4. אכול כמות ומגוון גדולים יותר של ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות – דיאטה עם שפע של ירקות, פירות, דגנים מלאים, מעט מוצרים מהחי – גבינות דלי שומן (עדיף מעיזים), עוף (עדיף אורגני) , דגים (דגי ים צפוני), קטניות (עדיף מונבטות) , אגוזים וזרעים, שמנים בלתי רוויים(כמו שמן זית או קנולה מכבישה קרה, אבוקדו, שקדים, אגוזי ברזיל, זרעוני דלעת, אגוזי מלך, זרעוני צ'יה, זרעי פשתן), דגי ים צפוני: סלמון, מקרל, הרינג, קוד, בקלה, זהבנון, הליבוט, סרדינים, דג פורל ,ביצי אומגה 3, אצות.
5. הגבל צריכה של בשר אדום (בקר, חזיר או כבש) והמנע מבשר מעובד.
6. המעט בצריכת אלכוהול – אך אם אתה צורך הגבר כמות ל2 כוסות יין ביום לגברים וכוס אחת לנשים ליום.
7. הגבל שימוש במזון מעובד ומזונות בעלי תכולת מלח (נתרו) גבוהה.
8. כדי להקטין את הסיכון לחלות בסרטן, עדיפה דיאטה מאוזנת עם מגוון רחב של מזונות מאשר נטילת תוספי תזונה.
9. מומלץ לאימהות (שאין להן מניעה ספציפית) להניק 6 חודשים ורק אחר כך להוסיף מזון אחר.
10. מומלץ לחולים ששרדו את מחלת הסרטן להמשיך בתזונה מונעת סרטן כאמור.

כדי לבחון את עצמך מומלץ למלא שאלון לדוגמא (באנגלית)

אין מזון יחיד או רכיב מזון בפני עצמו שיכול להגן עליך מפני הסרטן. ראיות חזקות מראות כי דיאטה מלאה עם מגוון רחב של מזונות צמחיים כגון ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות מסייעת בסיכון נמוך לחלות במיני סרטן רבים. במחקרי מעבדה, הרבה ויטמינים, מינרלים פיטוכימיקלים הדגימו השפעות נוגדות סרטן. אך כוחם במניעת סרטן היא לא במיצויים מבודדים אלא בפעולה הסינרגטית של תרכובות אלו בתזונה הכוללת. היות ובהמלצות יש צורך לשמור על משקל תקין, הירקות והפירות הם דל קלוריות ועוזרים לנו להגיע ולהישאר במשקל בריא. דגנים מלאים וקטניות הינם עשיר בסיבים ובעלי רמה בינונית של קלוריות ולכן אף הם יכולים לסייע במאמצי ניהול משקל תקין. לכן ע"פ המלצות AICR מומלץ בתכנון התפריט לצרוך לפחות 2/3 של המנה היומית בירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות.

רשימת מזונות שנחקרו ונמצאו נלחמים בסרטן (ע"פ הICRA):
תפוחים, אוכמניות, ברוקולי ומשפחת המצליבים, דובדבנים, גרגריים ופירות יער, קפה, זרעי פשתן, בצל ושום, פטריות, אשכולית, קטניות, סויה ומוצריה המותססים, דלעת למיניה, אגוזי מלך, ירקות עליים ירוקים (תה ירוק, תרד, כרוב קייל, חסה, חרדל, עלי סלק, עולש…), שום, תה ירוק, עגבניות ודגנים מלאים.

תחליפי חלבון מהחי במחקרים : טופו, פולי סויה ומוצרי סויה, אגוזים, קטניות.
—
מקורות חלבון צמחיים: אגוזים, זרעונים, קטניות (עדשים, חומוס, פול, שעועית), מוצרי סויה (כשאין הגבלה על סויה), סייטן (כשאין הגבלה על חיטה).

מקורות לחלבון אפשריים: מי גבינה WHEY, דגי אומגה 3, ביצי אומגה (חלבונים ללא הגבלה)

תבלינים מונעי סרטן במחקרים: כורכום (הנחקר ביותר), פלפל שחור, שום, זנגביל.


באתר  AICR יש המלצות לתחליפים בריאים

באתר יש גם מתכונים בריאים

התכנים המופיעים בכתבה זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה ספציפית טיפולית או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

ריטה שטרן

השאירו תגובה: