BARA_FLYL

Powered by WP Bannerize

MY_P_FLYR

Powered by WP Bannerize

אין בעיה עם סוכר וגלוטן

מאת: עינת שגיא
חושבים להוציא סוכר וגלוטן מהתפריט שלכם? חשבו שוב. לא תמיד הבעיה היא בסוכר ובגלוטן ופעמים רבות דווקא הוצאתם מהתפריט גורמת לבעיות שלא חשבנו עליהם קודם
גלוטן וסוכר

סוכר חום עדיף? (123RF)

חדשות מסעירות: אין שום בעיה עם סוכר וגלוטן!

כן, כן, מה ששמעתם – אין שום בעיה עם סוכר וגלוטן. ולא, זה לא "מחקר חדש שקובע". זו אני שקובעת. ואני גם אסביר.

מה הבעיה עם גלוטן

גלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, כוסמין, שעורה ושיפון. הוא קשה מאוד לעיכול, ובכמויות גדולות הוא עלול לגרום לבעיות מעיים עד כדי חסימת מעיים.

מה הבעיה עם סוכר

הוא מחליש את מערכת החיסון, מעלה את חומציות הדם וגורם לאיבוד סידן, יוצר ליחה, מהווה מצע לחיידקים ופטריות, גורם לעששת, גורם לאיבוד ויטמינים ומינרלים.

אז איפה החדשות פה?

הבעיה היא לא בסוכר ובגלוטן, אלא עם הכמויות שלהם בתפריט שלנו. תפריט ממוצע מכיל סוכר וגלוטן כמעט בכל ארוחה ביום. מזונות כמו לחם, פסטה, פתיתים, קוסקוס, בורגול, סולת, שניצל טבעול, דגני בוקר, פתית ולחמית נמצאים כמעט בכל בית, והם מכילים קמח חיטה (שמכיל גלוטן) וחלקם מכילים גם סוכר. סוכר גם נמצא במעדנים, סלטים קנויים, רטבים מוכנים לסלט – ובעצם כמעט בכל מוצר מעובד.

ומה הבעיה עם דיאטות ללא גלוטן וללא סוכר?

התחליפים!
רוב האנשים שמנסים להוציא את הגלוטן והסוכר מהתפריט, משתמשים בתחליפים מעובדים אחרים. לדוגמה במקום סוכר, משתמשים בממתיקים מלאכותיים (כמו סוכרזית למשל), שהם בעצם רעלים מתוקים. הבעיה היא שבגלל הטעם המתוק שלהם, הם גורמים לגוף להתנהג כאילו נכנס סוכר לגוף.

עוד דוגמה היא שבמקום קמחים המכילים גלוטן (חיטה, כוסמין, שעורה, שיפון), משתמשים בדגנים מעובדים אחרים שמכילים חומרים שאמורים לדמות את פעולת הגלוטן באפייה, כמו עמילן תירס (=סוכר), עמילן תפוחי אדמה (=סוכר), מייצבים, חומרי תפיחה, משפרי אפיה ועוד.

החדשות הטובות הן

מי שאוכל תפריט מאוזן ומקפיד על תזונה טבעית, באופן אוטומטי כמעט ואין לו גלוטן וסוכר בתפריט. ואז, אין בכלל בעיה.

לכן, המטרה צריכה להיות – לאזן את התפריט, לאכול בריא וטבעי, ולא להוציא את הגלוטן והסוכר מהתפריט. תפריט מאוזן כולל כמה שיותר מזונות, וכמה שפחות מוצרים:


דוגמה לתפריט ללא גלוטן וסוכר

ארוחת בוקר – סלט פירות מבננה תפוח ותותים
ארוחת ביניים – ירקות עם מטבל אבוקדו
ארוחת צהריים – סלט קצוץ עם קינואה, נבטוטי עדשים, חציל קלוי, בטטה ורוטב טחינה
ארוחת ביניים – כדורי תמרים ואגוזים
ארוחת ערב – ארוחה זריזה במחבת מירקות כוסמת ונבטוטי מאש

עינת שגיא היא מדריכה לתזונה טבעית ומנחת סדנאות בישול בריא וטעים

השאירו תגובה: