bari14_Fly
Thymoquin_Fly

סוכרת וקדם סוכרת - לא חייבים להיפרד מאוכל טוב

מאת: תמיר גרבי
זמן קריאה: 3 דקות
אמרו לכם שזה גנטי ולכל החיים או שאולי אתם חוששים מהגבלות רבות של טיפול תזונתי? זה לא חייב להיות כך - טיפול תזונתי שלא טומן בחובו הגבלות רבות ומאפשר מגוון מזונות כולל מתוקים

דיאטה עשירה שלא 'מפעילה' את הסוכרת (123RF)

bari14_In

כבר בשנת 2001 התפרסם בירחון היוקרתי The New England Journal of Medicine מחקר שעקב אחר 84,941 נשים ומצא ש- 91% ממקרי הסוכרת נגרמים בגלל תזונה ואורח חיים, מאז התפרסמו עוד מאמרים וספרים שמראים שתזונה ואורח חיים הם גורמים מרכזיים בסוכרת- בכתבה זו אדון בפן התזונתי.

להפעיל את הפוטנציאל הגנטי

סוכרת הינה מחלה בעלת רקע גנטי, אמנם סוג התזונה קובע במידה רבה אם המחלה תבוא לידי ביטוי או לא. חלק מהאוכלוסייה רגישים מבחינה גנטית לגלוקוז, כלומר, לקולטנים שעל התאים שלהם יש קושי לקלוט את הגלוקוז מזרם הדם ולהכניסו לתוך התאים. בתזונה מערבית טיפוסית רוב הגלוקוז מגיע מפחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה, מה שמחמיר את הבעיה. פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה גורמות לעליה מהירה של גלוקוז לזרם הדם, במצב של רגישות לגלוקוז, הקושי של התאים לקלוט את הגלוקוז גדול יותר, כך שמופרשת כמות גבוהה יותר של אינסולין כדי לנסות לשפר את קליטת הגלוקוז בקולטנים וכניסתו לתאים וכך נוצר לו מעגל קסמים הרסני : רמות אינסולין גבוהות גורמות להשמנה בטנית, רקמת השומן בבטן מפרישה את הורמון האדיפונקטין שפוגע גם הוא ביכולת של התאים לקלוט את הגלוקוז, מצב שמוחמר בהדרגה עם כל ארוחה של פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה. אכילת פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה ← יכולת מופחתת של התאים לקלוט את הגלוקוז ← הפרשה מרובה של אינסולין ← השמנה בטנית ← רמות גבוהות של אדיפונקטין ← החמרה ביכולת של התאים לקלוט את הגלוקוז וחוזר חלילה. מצב זה לאורך שנים גורם מחד ליכולת מועטה של התאים לקלוט את הגלוקוז ומאידך להפרשה מוגברת של אינסולין עד לכדי ניוון תאי בטא בלבלב והפחתה משמעותית ביכולת להפריש אינסולין, דהיינו סוכרת.

סוכרת נחשבת למגפה בעולם המערבי וסיבוכיה יכולים להיות קשים: נוירופתיה היקפית, רטינופתיה, נפרופתיה ואוטם בשריר הלב. החדשות הטובות הן שניתן למנוע ואף לרפא מחלה קשה זו על ידי טיפול פשוט ולא מורכב ומסובך מידי המבוסס בעיקרו על שינוי תזונתי; מעבר מתזונה בעלת אינדקס גליקמי גבוה לתזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך ובטווח התחתון של הבינוני.

אינדקס גליקמי הוא חישוב של השפעת מזונות שונים על רמת הגלוקוז בדם לאחר הארוחה, הבסיס להשוואה הוא גלוקוז בעל אינדקס גליקמי 100. נוהגים לחלק את האינדקס הגליקמי לשלושה רמות: מזונות עם אינדקס גליקמי גבוה: 70 ומעלה, מזונות עם אינדקס גליקמי בינוני: 55-69 ומזונות עם אינדקס גליקמי נמוך: 55 ומטה. ככל שהפחמימות במזון מתפרקות מהר יותר במערכת העיכול כך האינדקס הגליקמי שלהן גבוה יותר, מה שמפתיע הוא שלא רק לפחמימות מעובדות כמו בסוכר ובקמח לבן יש אינדקס גליקמי גבוה אלה גם לפחמימות מורכבות מדגנים מלאים שנחשבים לבריאים. לדוגמה: לחם מחיטה מלאה 77, אורז מלא 76- אלו מדדים זהים לסוכר לבן, לחם לבן ואורז לבן. לעומת זאת לרוב סוגי הפירות אינדקס גליקמי נמוך. לדוגמה: תפוח 28, אגס 33 ודובדבנים 22.

תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך ובטווח התחתון של הבינוני גורמת לעליה מתונה של גלוקוז לדם ולכן היא אינה "מפעילה" את הפוטנציאל הגנטי. עליות מתונות של סוכר לדם "מאפשרות" לתאים לקלוט ביתר יעילות את הגלוקוז ללא צורך ברמות גבוהות של אינסולין, כך לא נגרמת השמנה בטנית שהיא הגורם ש"מתווך" בין תזונה בעלת אינדקס גליקמי גבוה לסוכרת ובכך נמנע מעגל הקסמים שגורם לביטוי המחלה.

תזונה עשירה, טעימה ולא מגבילה

תפריט לסוכרתיים

טחינה. בעלת אינדקס גליקמי נמוך (123RF)

הבנת הפתופיזיולוגיה של הסוכרת והקשר המשמעותי שלה לסוג התזונה מאפשרת "תרופה תזונתית" למניעה וריפוי של סוכרת שכוללת חלבונים רזים (דגי ים וביצים- בעלי אינדקס גליקמי 0), שומנים אנטי דלקתיים (אבוקדו, אגוזים, שקדים, שמן זית, טחינה – בעלי אינדקס גליקמי 0), ירקות, פירות, קטניות וסוגי דגנים מסוימים שמוכרים ונאכלים על ידי רוב האוכלוסייה. בנוסף להשפעה של תזונה זו על ויסות חילוף החומרים של הסוכר היא עשירה בחומרים אנטי דלקתיים ונוגדי חמצון שמרפאים את הדלקת והנזק החמצוני שנוצר בכלי הדם כתוצאה מהסוכר. מעבר להשפעה ה"תרופתית" שיש לתזונה זו היא גם עונה על הצורך באכילת שומן, חלבון ומתוק ומתאפשרת ליישום ביתר קלות כמעט בכול מקום ולכן לא היא מגבילה מבחינה חברתית, טעם ותכנון יתר וכך משפרת את  ההיענות של המטופל.

דוגמאות לסוגי מזון בעל אינדקס גליקמי גבוה: חיטה, סוכר, תפו"א, קמח לסוגיו, אורז לסוגיו (מלבד בסמטי).

דוגמאות לסוגי מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך ובטווח התחתון של הבינוני: רוב סוגי הירקות, שקדים, אגוזים, אבוקדו, שמן זית, טחינה, דגי ים, ביצים, עוף, הודו, רוב סוגי הפירות, שוקולד מריר 85%, חומוס,  עדשים, שעועית, אורז בסמטי, כוסמת, גריסים, שיבולת שועל.

לסיכום: סוכרת הינה מחלה עם סיבוכים קשים, ניתן למנוע ולרפא את המחלה בעזרת שינוי תזונתי,שינוי זה מכיל מזונות נפוצים שמוכרים ואהובים על רוב האוכלוסייה ולכן הוא מפחית את מגבלת הקושי משינוי לצד זה שהוא מגביר באופן משמעותי את היכולת למנוע ולרפא סוכרת.

תמיר גרבי, נטורופת ND בגישה הוליסטית

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו