In2024_Fly
Thymoquin_Fly

משפחה של חלוצים אורגניים

מאת: ענת חפץ
זמן קריאה: 2 דקות
כבר שלושים שנה מגדלת משפחת עוזיהו תוצרת אורגנית בנגב המערבי, בגן הירק 'טבע הבשור'. "אורגני זו לא רק שיטת גידול, זו תפיסת עולם שלוקחת אחריות על איכות הסביבה לטובת הדורות הבאים"
PassoverFocus_IN

באמצע שדה של כרוביות גדולות במושב עין-הבשור שבנגב המערבי עומד איש חייכן ונמרץ בבגדי עבודה ומביט בירקות העגלגלים בעיניים אוהבות. אמנון עוזיהו, חקלאי כבר קרוב לחמישים שנה, מגדל בשלושים השנים האחרונות אך ורק גידולים אורגניים בלב ליבו של חבל הבשור, המכונה גם "אסם הירקות של ישראל". עכשיו הוא מחכה לכרוביות היפות שיסיימו להבשיל ויתחילו לעשות את דרכן ללקוחות הנאמנים של המשק שלו בכל רחבי הארץ.

אמנון ואשתו לאה התחילו לגדל אורגני הרבה לפני שהעניין נכנס לאופנה בישראל, מתוך ערכים הקושרים בין כבוד לבני אדם, בריאותם והסביבה בה הם חיים. "אורגני היא לא רק שיטת גידול", הוא מסביר, "זו תפיסת עולם המחייבת להוגנות ואיכפתיות. החקלאות האורגנית רואה את טובת הסביבה ולוקחת אחריות על בריאות ואיכות הסביבה לטובת הדורות הבאים".
מאמינים בשיטה האורגנית

המשק האורגני של משפחת עוזיהו, 'טבע הבשור', משתרע על פני 200 דונם של ערוגות, בתי רשת וחממות המצמיחות מגוון גדול של ירקות ועשבי תבלין עזי-טעם, יפים ונקיים מרעלים. את המשק מנהל היום רועי, בנם של אמנון ולאה, שחי עם משפחתו במושב. ארבעת ילדיו, יחד עם בני הדודים שגרים בשכנות, אוהבים להסתובב בין הערוגות ולקטוף גידולים טריים שלא צריך אפילו לשטוף לפני הביס הראשון. ככה זה כשהכל אורגני.

כחלק מדור החלוצים של החקלאות האורגנית בארץ, בני משפחת עוזיהו הם בעלי מקצוע עתירי ניסיון שמכירים את שיטות הגידול לעומקן. החקלאות האורגנית, שבה נמנעים משימוש בחומרי הפרייה, הדברה ודישון רעילים, מאלצת את המגדלים להתמודד עם מזיקים ופגעים שונים ללא מניפולציות ודורשת מהם יצירתיות, התמדה ואמונה אמיתית. בהתאם, המשק שלהם מחויב לדרישות התקן האורגני העולמי של IFOAM, מפוקח על ידי אגריאור וחבר בארגון לחקלאות אורגנית בישראל.

מהאינטרנט עד לפתח הבית

לפני 12 שנים החלו ב'טבע הבשור' לשווק את התוצרת שלהם ישירות ללקוחות שחיפשו גישה לגידולים אורגנים מגוונים וטריים. גם כאן הם היו מהראשונים בתחום, שהיום הוא כבר מפותח מאוד בארץ. "תוצרת אורגנית היא לא לעשירים בלבד, אבל ברשתות השיווק מוצרים אורגניים נמכרים בדרך כלל במחירים מאוד גבוהים", מסביר אמנון. "כשאנחנו משווקים ישירות לבית הלקוח, אנחנו חוסכים פערי תיווך ויכולים למכור במחירים הוגנים וסבירים מאוד".

יתרון נוסף הוא הטריות. בניגוד לרשתות השיווק, שבהן הפירות והירקות מחכים לפעמים שבועיים על המדף, ב'טבע הבשור' קוטפים את התוצרת בהתאם להזמנה מהלקוח והיא מגיעה אליו תוך יום-יומיים מהקטיף. חישבו כמה זה קל: אתם נכנסים לאתר האינטרנט, בוחרים את הירקות והפירות בהם אתם מעוניינים לשבוע הקרוב מתוך מבחר עונתי גדול, וכל מה שנשאר לכם הוא לחכות לבואו של השליח לדלת ביתכם עם ארגז מלא בכל טוב.

 

סופרמרקט אורגני

ל'טבע הבשור' יש, כאמור, לקוחות נאמנים בכל הארץ ועם השנים זיהו אנשי המשק שבקרב הצרכנים שלהם יש ביקוש למוצרים אורגניים נוספים מלבד פירות וירקות טריים. וכך התרחב בהדרגה ההיצע של 'טבע הבשור' והוא כולל היום רשימה ארוכה ואיכותית של מוצרים כמו לחם, ביצים, דגנים וקטניות, פירות יבשים, ממרחים, משקאות, חליטות ואפילו מוצרי היגיינה אקולוגיים. כל הספקים עומדים גם הם בתקנים האורגניים המחמירים.

לאחרונה הצטרפו לממלכה של משפחת עוזיהו שלוש בקתות אירוח שמציעות אירוח דרומי חם שכולל שפע ירקות אורגניים מגן הירק. הצימרים נראים כמו המשך טבעי של 'טבע הבשור' – שהעמיד את האהבה לסביבה ו לאדם במרכזו, ומציעים אי של שלווה ירוקה בליבו של האזור היפה והמיוחד הזה. ובינתיים, עד הנסיעה הבאה דרומה, אפשר לקבל טעימה בריאה מהנגב המערבי דרך הירקות הנהדרים שגדלים שם.

טבע הבשור

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו