אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

מטבח בריא משלושה כיוונים - כנס "חיים בריא"

מאת: ליאת אלפרט קליין, יועצת לאורח חיים בריא, מטפלת בתזונה
3 המומחיות המובילות של הבישול הבריא הציגו בפנינו, בכנס "אוכלים בריא" 1, את הטריקים והגישות שיעזרנו לעשות את המעבר למטבח בריא בקלות. ההצעות למתכונים הנהדרים שלהן - כאן בפנים
בישול בריא

צילום: 123RF

המושב הרביעי בכנס "חיים בריא" נתן לנו הצצה למטבח בריא משלושה כיוונים שונים:

ד"ר איילת רוזנפלד, נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא, תיארה את הקושי העיקרי בו נתקלים מי שמעוניין לעבור לתזונה בריאה והוא כמובן ההתארגנות מראש! מנסיונה, מי שאינו מתארגן מראש על מוצרים בריאים כמו ירקות ופירות זמינים, סופו שיתפתה לאכול מכל הבא ליד… דהיינו ג'אנק!

אוכל בריא הוא אוכל עם ערך תזונתי גבוה, כזה שעשיר בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, ויטמינים מינרלים ועוד, ולא רק כזה הממלא תפקיד פונקציונאלי במאזן החלבונים-פחמימות-שומנים. למעשה, טוענת איילת, כאשר נדאג לאכול אוכל מאוזן ומגוון, לא נידרש להתעסק בקלוריות או באותו מאזן.

בהרצאתה, נתנה איילת למשתתפים כמה טיפים לניהול נכון של מטבח בריא, ביניהם:

• להשתדל להכניס שמנים טובים למטבח כמו שמן זית, אבוקדו, קוקוס ולהוציא את השמנים ה"רעים" כמו קנולה.
• להשתדל לצרוך שמנים יחד עם הסיבים שלהם…למשל: זיתים, זרעים, אגוזים, אבוקדו.
• להסתכל על רוטב לסלט כמו מקור נפלא למזון בריא: רוטב העשוי מפירות יער, לימון, המתובל בזרעים ואגוזים למשל.
• להתחיל ולקרוא את רשימת המרכיבים של מה אנחנו קונים בסופר… אם יש רכיבים שאנחנו לא מכירים על גבי המוצר, כנראה שכדאי לתפוס ממנו מרחק כי הוא סביר להניח שייצר  עומס מטבולי על הגוף ולא יתרום לבריאות שלנו.
• אם נרצה להפוך את הפירות והירקות שלנו בבית לנגישים יותר, תמיד כדאי לשטוף אותם היטב מיד לאחר קנייתם ולאחסן במקרר/מזווה כדי שהמרחק בינם ובין הכנת הסלט או הנשוש הבריא יתקצר ולא נחטא בחטא "העצלנות" ונפנה לפתוח שקית של משהו פחות בריא.

מיד אחריה עלתה זהר לוסטיגר בשן, שפית טבעית, ומטפלת ברפואה סינית. זהר הדגימה לנו שתי מנות ללא גלוטן שמהוות ארוחה בפני עצמה הבעלת ערך תזונתי גבוה.

החשיבות למטבח ללא גלוטן הפכה להיות מאד פופולארית בתקופה האחרונה, טוענת זהר, הן בשל גילוי של ילדים/מבוגרים הרגישים לגלוטן (בשל השינויים בהנדסה הגנטית שעוברת החיטה) והן ממקום "טרנדי" שמעונין להחליף את קמח החיטה בקמחים איכותיים יותר בעלי ערך תזונתי גבוה יותר.

המנה הראשונה שהודגמה היא בוריטו עם שעועית שחורה וקייל – מנה המכילה מגוון רחב של ירקות כמו: בצל, פלפל חריף שום יחד עם שעועי שחורה העטופים כולם בבוריטו שעשוי מתירס לבן, שמגיע הישר ממקסיקו ובעל ערכים תזונתיים גבוהים יותר מהתירס הצהוב המוכר שלנו.

זהר נתנה למשתתפים מספר טיפים איך להכניס את הקטניות לתזונה היום יומית שלנו מבלי לפחד מגזים… כמו למשל השריית הקטנייה עם אצת קומבו אשר תספח אליה את הגזים ותאשר עיכול נוח יותר בבטן.

בהמשך היא תיארה לנו את הדגמתה של פיצה העשוייה מקמח קינואה! ועליה הפתעות כגון גבינה העשוייה מאגוזי קשיו, תפרחת ברוקולי, וממרחים מעניינים שניתן לשלב על הפיצה כגון ממרח פלפלים קלויים, פסטו שעשוי מקייל ועוד.

אין ספק שהמטבח נטול הגלוטן פותח את הצהר למגוון רחב יותר של מתכונים העשויים מקמחים שונים כגון: טף, קוקוס, דוחן, אמרנט, עדשים, חומוס ועוד. זהר עודדה אותנו להתנסות ולנסות כל הזמן.

את המושב חתמה ענת דרור, מאמנת תזונה ושפית Raw Food, שהדגימה בקלות 3 מתכונים מתוקים שיכולים להוות יופי של ארוחה או ארוחת ביניים גם לילדים וגם למבוגרים.

לדברי ענת, קינוח מתוק ואיכותי המורכב משומנים טובים וממתיקים כמו תמרים, עשיר יותר וממלא הרבה יותר ולכן הצורך שלנו בו יהיה קטן יותר לעומת קינוח עתיר סוכר לבן ותעשייתי שלא יספק אותנו באותה מידה ולכן נרצה ממנו עוד ועוד.

ענת סיפרה לנו, שהיא הגיעה אל עולם ה RAW לאחר שראתה על עצמה את השינוי הפיזיולוגי שעברה: מאדם הסובל מעייפות לאדם חיוני מלא אנרגיות ששמח לתת מהידע ומניסיונו.

על הבמה, ענת הכינה לנו פאי קצפת המורכב מבסיס של אגוזי מלך ואגוזי קשיו, תמרים, חמאת שקדים ושמן קוקוס כאשר המלית הייתה מורכבת מקצפת קוקוס עשירה.

לאחריו, הכינה חטיפי קקאו העשויים תמרים קשיו, אבקת חרובים שמהווים קינוח מתוק וקטן שיכול לסגור ארוחה עם הצורך במתוק.

ואחרונה חביבה הייתה הבננה החצויה ועליה חמאת בטנים ללא סוכר וריבה מפרי הארוניה.

כל המתכונים הוכנו בבלנדר ומעבד מזון ללא צורך כמובן בתנור או כיריים, מה שהפך את המטבח המתוק והנא לנגיש ביותר וכמובן כזה שלא מאבד את ערכיו התזונתיים של המזון.

 ליאת אלפרט קליין, יועצת לאורח חיים בריא, מטפלת בתזונה

השאירו תגובה: