SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

מחקר חדש: הטבע מפחית תשוקה לג'אנק פוד

אביבית ברקוביץ' - המרכז המקצועי לליקוט
מאת: - ליקוט צמחי בר למאכל ולמרפא, מתכונים עם צמחי הבר, הכנת ארון תרופות טבעי מלוקט
האם המלחמה בקרייבים לג׳אנק פוד, סיגריות ואלכוהול תוכרע בטבע?

צילום: PEXELS

עכשיו זה רשמי ואפילו הוכח מחקרית: חשיפה לסביבות טבעיות מפחיתה חשקים למזונות מזיקים ורגשות שליליים.

מדהים, נכון?

בעצם מה שהחוקרים הוכיחו הוא שמספיק לצאת לסביבות ירוקות, בטבע או בעיר, כבר מפחיתה חשקים למזונות מתוקים, שמנים ומשמינים, אלכוהול וסיגריות.

 

השבוע התפרסם מחקר חדש מאוניברסיטת פליימות׳ שבארצות הברית שמראה שאנשים שרואים יותר מרחבים ירוקים (עשירים בצמחים) חווים פחות חשקים לאלכוהול, סיגריות ומזונות מזיקים.

המאמר פורסם בז׳ורנל המדעי הנחשב Health & Place. המחקר הזה שהובל על ידי חוקרים באוניברסיטה הוא הראשון שהראה שחשיפה פאסיבית (כן, כן, אפילו לא צריך להתאמץ ולעשות פעילות גופנית או מאמץ אחר) למרחבים ירוקים קשורה לתדירות ועוצמה מופחתת של חשקים להרגלים הלא בריאים שלנו.

 

המחקר הזה מגיע אחרי מחקר קודם שהוכיח מדעית שפעילות גופנית בטבע מפחיתה חשקים כאלו. ועכשיו מתברר שאפילו לא צריך לעשות פעילות גופנית, רק להסתכל על הצמחים.

 

הטבע ישמור עלינו בריאים ורזים יותר

החוקרים מציינים שתוצאות המחקר הזה מוכיחות שיש הכרח להגן ולהשקיע במרחבים ירוקים בתוך ערים כדי למקסם את הבריאות של התושבים. 

לין מרטין שהובילה את המחקר הזה מספרת – אנחנו יודעים כבר כמה שנים ששהיה בטבע מובילה לאיכות חיים (wellbeing) טובה יותר. אבל במחקר הזה מצאנו שמספיק לראות מרחבים ירוקים כדי להעלות את איכות החיים.

 

תותי עץ בקערה, הם אחד מצמחי המרפא העוצמתיים עבור טיפול טבעי בסוכרת סוג 2

מחקרים אומרים: הטבע יגרום לנו לאכול בריא יותר. צילום: pixabay

 

החוקרים מצאו שאנשים שיש להם גישה לגינה (ציבורית או פרטית) או מרחב ירוק חחר, חוו רמות נמוכות יותר של חשקים למזון מזיק בתדירות נמוכה יותר.

 

ד״ר סבינה פהל, פרופסור לפסיכולוגיה מוסיפה – הקרייבים שאנשים חווים תורמת למגוון התנהגויות הפוגעות בבריאות כמו עישון, שתייה מוגזמת של אלכוהול, ואכילה לא בריאה. ההתנהגויות האלה בתורן תורמות לבעיות הבריאות הכי גדולות של תקופתנו: סרטן, השמנת יתר, וסוכרת.

 

מחקר  נוסף שפורסם ביוני השנה הראה שאנשים שבילו לפחות שעתיים בטבע בשבוע דיווחו על שינויים לטובה במצב הרוח ובמצב הבריאות.

 

אז מה בעצם קורה כאן?

איך יתכן שמספיק לנו לראות צמחים ירוקים, או לצאת לטבע וכבר טוב לנו הרבה יותר?

 

אם שואלים את פרופסור יובל נח הררי שחקר את מהלך ההיסטוריה האנושית והמהפכות שהאנושות עברה מאז שנוצרה, הוא מציין בבירור – אנחנו אנשים מודרניים שכלואים בגוף של ציידים לקטים.

הוא מסביר שהפיזיולוגיה שלנו, הדרך בה התפיסה והקוגניציה שלנו פועלת, עדיין מותאמות לאורח חיים וסביבת מחיה של ציידים לקטים. אבל רובנו חיים בתוך בתי גידול ואזורי מחייה מודרנים שעשירים בחללים סגורים וממוזגים, ועניים בטבע. המזון שאנחנו בנויים אליו מורכב מצמחים ו(יסלחו לי הטבעוניים) בשר, ואילו המזון שאנו אוכלים ברובו מתועש ומעובד.

המנגנון שאחראי להסתגלות לבתי גידול חדשים וסביבות מחייה חדשות – האבולוציה, הוא מנגנון איטי שדורש עשרות דורות, ומכיוון שהמהפיכות האחרונות הן רק בנות מאות שנים, עדיין לא הסתגלנו לתנאים החדשים.

טיול בטבע ישנה את חיינו?

צילום: PEXELS

 

התוצאה של אי ההתאמה היא בדיוק אותן הבעיות הבריאותיות שאנו חווים בצורת מחלות שאינן ממקור של זיהום חיצוני (כמו שפעת ומחלות ויראליות וחיידקיות אחרות), אלא מערכות של הגוף שמפסיקות לתפקד או שהתפקוד שלהן משתבש. דוגמאות לשיבושים כאלה לא חסר, לדוגמא כמות האנשים (ובעיקר נשים) שסובלים מחוסר איזון של בלוטת התריס, הלבלב שלנו שלא עומד בדפוס צריכת הסוכר שלנו שהשתנה דרמטית במאות השנים האחרונות וגורם לסוכרת להיות מגיפה ברמה עולמית, סרטן שהוא בעצם שיבושים במנגנון התרבות התאים, אבנים המצטברות במרה ובכליות, ועוד ועוד.

 

מחקרים מראים שאורח החיים הישבני שרובנו מנהלים, פוגע בבריאות בצורה משמעותית.

אורח החיים הציידי-לקטי שניהלנו עד לפני רגע (במונחי אבולוציה), היה אורח חיים דינמי שהצריך הליכה של מרחקים גדולים. 

מחקרים מראים שהוספת פעילות גופנית מתונה סדירה כמו הליכה משפרת גם את התפקוד של מערכות הגוף, וגם את מצב הרוח והמצב הנפשי.

 

הדיעה האישית שלי, שמתחזקת יותר ויותר ככל שאני יוצאת יותר לטבע, ופוגשת יותר ויותר אנשים בטבע, בסדנאות וקורסים, היא שבעצם, אנחנו כמו רכבת שירדה קצת מהמסילה.

כן, הרכבת ממשיכה לנסוע.

כי בכל זאת יש לה גלגלים.

אבל, החיכוך בחצץ והיעדר הכיוון גורמים לנסיעה להיות מאוד איטית, משובשת וקשה וזה בדיוק מה שאנחנו רואים בגוף ובנפש שלנו.

 

מה אני מציעה?

להיזכר. להיזכר במה שטוב לנו: אוכל טבעי ובריא שהוא כמה שפחות מעובד, אורח חיים שכולל הרבה נופים ירוקים ו…פעילות גופנית מתונה שעושה לנו טוב.

 

ואם זה לא אפשרי?

יש הרבה צמחי בר למאכל ולמרפא שגדלים ממש ממש ליד הבית שיכולים מאוד לעזור להפחתת חשקים ולתחושה גופנית ונפשית טובה יותר.

 

הנה רשימת הצמחים המובילים שלי:

 

ואיך אפשר שלא – מילה אחת על ליקוט:

ליקוט עובד עלינו בשיטת ״משוך בגזר״: הוא נותן לנו סיבות מעולות לצאת לטבע, לאמץ אורח חיים דינמי (זוכרים את המחקר של לפחות שעתיים בטבע?), ולהכניס יותר מזון טבעי וצמחי לחיים.

נכון שלא תמיד יש לנו זמן לצאת לטבע, תמיד יש דברים יותר חשובים, כמו… ללכת לקנות משהו שצריכים.

אז הליקוט הוא כמו ללכת לחנות טבע לקניות , אבל… להשאיר את כרטיס האשראי בבית כי הכל בחינם.

 

יש יתרון נוסף לליקוט – הוא מכריח אותנו להתמקד בצמחים, בירוק שבטבע, וכבר ראינו שהמחקר האחרון שהתפרסם גילה שלראות ירוק עוזר להפחית חשקים והרגלים מזיקים. זה רווח כפול.

וגם – אתם יודעים איך זה – מה שמתמקדים בו – גדל. אז אם מתמקדים בירוק – פתאום רואים יותר ממנו.

 

אני מזמינה אתכם להצטרף לקייטנת הליקוט בה תקבלו כל יום למשך שבועיים צמח אחר, שגדל ממש ליד הבית ואפשר ללקט ולשלב בתזונה או בארון התרופות הלקטי. הקייטנה הזו היא דיגיטלית וחינמית לגמרי.

וגם אם אתם לא יכולים לצאת לטבע עכשיו, שמרו את המיילים שקיבלתם ופתחו אותם כשיהיה לכם פנאי.

 

להצטרפות לקייטנה: https://likut.ravpage.co.il/summer-camp2019?ref=prmsg

 

רפרנסים:

  1. Leanne Martin, Sabine Pahl, Mathew P. White, Jon May. Natural environments and craving: The mediating role of negative affect. Health & Place, 2019; 58: 102160 DOI: 10.1016/j.healthplace.2019.102160
  2. Mathew P. White, Ian Alcock, James Grellier, Benedict W. Wheeler, Terry Hartig, Sara L. Warber, Angie Bone, Michael H. Depledge & Lora E. Fleming . Spending at least 120 minutes a week in nature is associated with good health and wellbeing . Scientific Reports volume 9
  3. יובל נח הררי – קיצור תולדות האנושות. 2011 בהוצאת דביר.

צרו קשר עם אביבית ברקוביץ' - המרכז המקצועי לליקוט
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: