אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

מזונות על מרחבי תבל

מאת: ניר לוי, העורך המדעי של הספר "סופרפודס"
ניר לוי סייר ברחבי העולם והביא איתו סיפורים ומזונות על ייחודיים, בעלי סגולות ריפוי רבות. בין טבעונות למזון טבעי, בין גרגרי יער ושמני אגוזים נפרש עולם עשיר של בריאות. האם זה טרנד בריאותי או בסיס לתזונת העידן החדש?

מזונות-על (סופרפודס), מזונות אקזוטיים המגיעים אלינו מכל קצוות העולם, הם בעלי הריכוז הגבוה ביותר של ויטמינים, מינרלים חומצות אמינו, נוגדי חמצון וערכים תזונתיים רבים אחרים. דוגמה לכך היא הספירולינה – אצה כחולה ירוקה העשירה מאוד במינרלים ובעלת ריכוז החלבון הגבוה ביותר בטבע: 65% – פי 3 וחצי יותר מבשר.

למזונות-העל התוודעתי לראשונה בקוסטה ריקה, כשהוזמנתי לבשל במטבחה הבריא מאוד של קהילת פאצ'ה ממה, המונה למעלה ממאתיים תושבים קבועים ועוברי אורח ומתגוררת ביער קסום למרגלות האוקיינוס הפסיפי. קהילת פאצ'ה ממה חיה אורח חיים בריא הכולל תזונה טבעונית, המורכבת ברובה ממזון צמחי חי (רו-פוד) ומזונות-על. מזונות-העל מהווים חלק משמעותי בתזונה היומיומית הן של מבוגרים והן של ילדים. בפאצ'ה ממה התאפשר לי לחוות לעומק את אורח החיים הזה מקרוב וגם להתנסות כשף בבישול יצירתי הכולל את כל חומרי הגלם המדהימים האלו.

מזון-העל הראשון שהתוודעתי אליו היה השוקולד. כאשר לעסתי את פולי הקקאו הטריים הרגשתי מייד את האנרגיה האצורה בתוך פולי הזהב האלה. עם הזמן הכרתי סוגים נוספים של מזונות-על. ספרו של דיוויד וולף Superfood היווה אז אבן דרך משמעותית עבורי. קראתי את הספר שוב ושוב בתשוקה רבה והוא עזר לי להבין טוב יותר מהם מזונות-על.‬ בנוסף, זכיתי להשתתף בסדנת מזונות-על שהעביר דיוויד בפאצ'ה ממה. באותה שנה התבססה תזונתי כמעט רק על רו-פוד ומזונות-על וכתוצאה מכך רמות האנרגיה שהגעתי אליהן היו גבוהות בצורה יוצאת דופן.

כשחזרתי לארץ היה לי ברור שאני רוצה לחלוק את החוויה הזאת עם אחרים. ואכן, בשנים האחרונות אני מעביר סדנאות בישול שבהן אני מלמד כיצד לשלב מזונות-על בתזונה היומיומית. מדהים לראות איך מזונות-על עוזרים לאנשים להתחזק, להשתקם אנרגטית, להירפא ממחלות, לנקות את הגוף, להפחית במשקל ולהשתחרר מהרגלי אכילה גרועים!

מה שאני הכי אוהב זה לראות איך בדרך החיוב, מבלי להיאבק בדחפים ויצרים אנחנו משלבים את מזונות-העל בתזונה שלנו, ולאט לאט ההרגלים הפחות טובים והמשיכה לאוכל פחות בריא מתחילים להיעלם מעצמם. למשל אם נכין משקאות מפולי קקאו אמיתיים או אם נתחיל את הבוקר בשייק ירוק המכיל גם מזונות-על, סביר מאוד שזה כל כך יספק אותנו שלא נרצה כלל לשתות קפה. תוספת של מזונות-על לתזונה היומית שלנו תספק לגופנו את כל הוויטמינים והמינרלים שהוא צריך ובאיכות ספיגה גבוהה במיוחד.

מזונות-על גם מתאימים לאורח החיים המהיר של היום –‬ שייק בוקר אחד יספק את כל הערכים התזונתיים שהגוף צריך בצורה הקלה ביותר לעיכול וספיגה, ומניסיון, יומכם הולך להיראות אחרת.

למרות הטרנד ההולך וגובר‬ אל לנו לחשוב לרגע כי אלו הם מזונות חדשים על כדור הארץ שלנו –‬ מזונות-על הם מזונות עתיקים וכיום הם חוזרים אלינו לתודעה והופכים נגישים יותר ויותר. לשמחתנו, אנו חיים כיום בתקופה של שפע שמאפשרת לנו לצרוך מזונות עשירים במיוחד באיכות גבוהה מאי פעם וכך ליהנות מהמתנות היקרות ביותר של אמא אדמה.‬

בראוניז שוקולד גולמי (צילום: ניר לוי)

בראוניז שוקולד גולמי (צילום: ניר לוי)

בראוניז שוקולד גולמי

• 2 כוסות אגוזי מלך
• ¼2 כוסות תמרים מהג'ול, מגולענים
• 1 כוס אבקת קקאו
• 2 כפות אבקת לוקומה
• ¼ כפית מלח-ים
• 1 כוס שקדים קצוצים

ערבלו את אגוזי המלך במעבד מזון, אבל הקפידו שלא לטחון אותם יותר מדי. הוסיפו את אבקת הקקאו, אבקת הלוקומה והמלח וערבבו.

הוסיפו את התמרים, זה אחר זה, בעוד מעבד המזון ממשיך לפעול, עד שתיווצר עיסה בעלת מרקם פתיתי שנדבק בקלות כשדוחסים את העיסה לתבנית. אם העיסה יבשה מדי, הוסיפו עוד תמרים.
ערבבו בקערה גדולה את העיסה עם השקדים הקצוצים. העבירו את העיסה לתבנית מרובעת עם נייר אפייה, שטחו אותה ולחצו אותה היטב לתחתית התבנית.
קררו במקרר או הקפיאו למשך שעה. שמרו במקרר. להגשה חתכו את העוגה לריבועים ובזקו מעל מעט אבקת קקאו.

משקה קקאו אצטקי (צילום: ניר לוי)

משקה קקאו אצטקי (צילום: ניר לוי)

משקה קקאו אצטקי

משקה קקאו מרוכז, מעורר, מגביר אנרגיה – יכול להוות תחליף מצוין לקפה!

• 3 כפות שבבי קקאו
• 2 כפות אבקת קקאו
• 2 תמרים
• 1 כף צימוקים שחורים
• 1 כף גוג'י ברי
• 1 כפית תמצית וניל
• קורט מלח
• קורט אבקת צ'ילי חריף
• חופן אגוזי קשיו או ‬שקדים‬
• 2 כוסות מים קרים (או מים רותחים, אם אתם רוצים משקה קקאו חם)
• 1 כף סירופ מייפל אמיתי
• 1 כפית מאקה
• 1 כפית לוקומה
קורט אבקת קינמון (אופציה)

ערבבו את כל המרכיבים בבלנדר ליצירת מרקם חלק. אם רצונכם במשקה קר מאוד – הוסיפו כמה קוביות קרח.

פסטו אומגה (צילום: ניר לוי)

פסטו אומגה (צילום: ניר לוי)

פסטו אומגה

פסטו בזיליקום עשיר באומגה-3 ובכלורופיל. במתכון זה נעשה שימוש בזרעי קנביס כתחליף לצנוברים.

• 1 חבילה זר עלי בזיליקום טריים, קצוצים (½1 כוסות)
• ½ חבילה פטרוזיליה (¾ כוס)
• 2 שיני שום כתושות
• ¼ כוס זרעי קנביס (המפ)
• ¼ כוס שמן זית או שמן קנביס (המפ)
• 1 כף מיץ לימון
• ½ כפית מלח-ים אטלנטי
• קורט פלפל שחור
• 1 כפית שמרי-בירה (תחליף טבעוני לגבינת פרמזן)

ערבבו את כל המרכיבים במעבד מזון, ואחסנו במקרר בצנצנת אטומה.
ממרח זה מעולה למריחה על כריכים, כרוטב לפסטה או כתוספת לכל ארוחה!

לימונדה גוג’‬י צ’‬יה ‬‬‬‬ (צילום: ניר לוי)

לימונדה גוג’‬י צ’‬יה ‬‬‬‬ (צילום: ניר לוי)

לימונדה גוג’‬י צ’‬יה ‬‬‬‬

המשקה המרענן האולטימטיבי.
מי הקוקוס, הלימון וגרגירי הגוג’‬י מעולים לאישוש האנרגיה – במיוחד בימי הקיץ החמים! ‬‬

• 1 לימון שלם, קלוף (לא מיץ)
• חופן גרגירי גוג’‬י‬‬
• 3 כפות סירופ אגבה
• 3 כפות זרעי צ’‬יה ‬‬
• 4 כפיות אבקת מי קוקוס
• 2 כוסות מים
• כמה קוביות קרח

ערבבו בבלנדר את כל המרכיבים עד לקבלת מיץ כתום כמו מיץ גזר. הגישו קר.

שייק של נוגדי-חמצון, לשיפור המערכת החיסונית (צילום: ניר לוי)

שייק של נוגדי-חמצון, לשיפור המערכת החיסונית (צילום: ניר לוי)

שייק של נוגדי-חמצון, לשיפור המערכת החיסונית

• 1 כוס חלב אורז או חלב שקדים
• 2 בננות
• 8 תותים
• ½ כוס אוכמניות כחולות קפואות
• 1 כף אבקת אסאי
• 1 כף פולי קקאו או שבבי קקאו
• 1 כף אבקת מאקה
• 1 כפית אבקת מוקונה
• מעט מיץ לימון
• כמה קוביות קרח

ערבבו את כל המרכיבים בבלנדר, מזגו לשתי כוסות ותיהנו מהתחושה הטובה!

 

השאירו תגובה: