ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

11_flyR

Powered by WP Bannerize

בסיסי לדעת: חומציות מהי?

מאת: אפרת נבון כהן, נטורופתית ואירידולוגית M.A , N.D
האם ידעתם שלכל מזון ישנה דרגת חומציות- בסיסיות ושהיא בעלת השפעה מכרעת במניעת מחלות או התפתחותן?


האם ידעתם שלכל מזון ישנה דרגת חומציות- בסיסיות ושהיא בעלת השפעה מכרעת במניעת מחלות או התפתחותן?

בשנות החמישים קיבל רופא בשם ד"ר אוטו וורבורג פרס נובל על תגליתו המדהימה לפיה, תאי סרטן משגשגים בסביבת PH חומצי ולא שורדים בסביבת PH בסיסי. גילוי זה היווה פריצת דרך חשובה באשר לטיפול ולמניעת סרטן, אך גם שפך אור על הדרך למניעה וטיפול במחלות כרוניות או מחלות המערבות שגשוג חיידקים, וירוסים ופטריות. מהי אם כן אותה דרגת PH שחשוב שנכיר?

PH הוא סולם למדידת החומציות – בסיסיות של כל מזון. הערכים בו נעים בין 0 (חומצי מאוד) לבין 14 (בסיסי מאוד), כאשר ערך 7 נחשב ניטראלי. כל מזון שנאכל מעורר בגוף תגובה חומצית או בסיסית שאיננה נובעת ישירות מרמת החומציות של המזון לפני שנצרך. נוזל החלב, לדוגמה, הוא בסיסי אך מייצר תגובה חומצית בגוף. לעומת זאת, לימון הוא חומצי אך מייצר בגוף תגובה בסיסית.

דרגת PH  תקינה בדם נעה בין 7.36 -7.45 ומאפשרת לגוף לתפקד ביעילות. כאשר המזון נכנס לגופינו הוא עובר פירוק שבמהלכו נוצרים החומרים הבסיסיים או החומציים בגוף. צריכת מזונות חומציים גורמת מיד לתגובה חומצית המפרה את הטווח העדין שבו הדם צריך להיות ובתגובה לכך, מגיב הגוף על ידי שרשרת תהליכים הרסניים המעודדים התפתחות מחלות שונות כגון דלקות מפרקים, סוכרת, חולשה של מערכת החיסון, עייפות, אוסטאופרוזיס, יתר לחץ דם, אבנים בכליות, הזדקנות מואצת, השמנה, כיבים עיכוליים, פצעי בגרות ואף סרטן.

לדוגמה: מוצרי חלב יוצרים תגובה חומצית וכאשר צורכים אותם הגוף מגיב בפירוק סידן מהעצם והכנסתו לדם כיוון שהסידן הוא מינרל בסיסי והוא עוזר בהבססת הדם חזרה לטווח הרצוי. אי לכך הטענה שמוצרי חלב מחזקים את העצמות- לא רק שאינה נכונה אלא הפוכה: צריכת מוצרי חלב גורמת לדלדול עצמות ולאוסאופרוזיס!

דרך נוספת שבה הגוף מנטרל חומצה היא באמצעות גלוטמין, שהיא חומצת אמינו בסיסית שנמצאת בעיקר בשרירים. צריכה עודפת של מזונות המעוררים תגובה חומצית בגוף מביאה לשחרור גלוטמין מהשרירים וגורמת לירידה במסת השריר ולהחלשת הגוף.

מבין המזונות החומציים ביותר: כל המוצרים מהחי (בשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב), חיטה ומוצריה (גם חיטה מלאה), אורז לבן, קורנפלקס, קפה, סוכר, ממתיקים מלאכותיים, שמנים מזוככים, מיצים מוגזים (בעיקר קולה) בוטנים ועוד.

מבין המזונות הבסיסיים ביותר: ירקות ירוקים, ירקות כתומים, ירקות שורש, פירות (למעט חמוציות ושזיפים) עדשים, קינואה, אורז בסמטי מלא, כוסמת, שמן זית, בצל, אבוקדו, מולסה, שקדים, כמון, אגוזי קשיו, גרעינים, שיבולת שועל, אננס, לימון ועוד.

ההמלצה היא לאכול עד 20% מזון חומצי וכ 80% מזון בסיסי. הרבו בצריכת מזונות בסיסיים והמעיטו ככל האפשר בצריכת מזונות חומציים לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות.

אפרת נבון כהן

השאירו תגובה: