MORE_FLYL

Powered by WP Bannerize

SHOR_FLYR

Powered by WP Bannerize

מה הקשר בין אבץ לקורונה?

ד"ר אולגה רז מסבירה על חשיבות האבץ ומסבירה מה הקשר בינו לבין מחלת הקורונה

האם אבץ יכול להיות פתרון לחיזוק המערכת? יצאנו לבדוק.

אם אתם מחפשים מידע על קורונה, ייתכן שנתקלתם בהמלצות שאומרות שהוא יכול למנוע או להקל בהתמודדות עם הוירוס. מה אומרים הנתונים בשטח? במחקר מטה אנליזה (הסוקר מספר מחקרים) מראה כי לתוספי אבץ בקרב חולי שפעת ישנה השפעה חיובית על משך המחלה, בכ-30% בממוצע (פורסם ב 2017 ב-Journal of the Royal Society of Medicine). החולים קיבלו אבץ נוזלי ואחת המטרות הייתה להשוות תרכובות שונות של אבץ. יש לתת את הדעת לכך, שמדובר בטיפול בשפעת רגילה ולא במחלות מערכת הנשימה קשות יותר ובודאי לא בקורונה.

פנינו לד"ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוני' אריאל שמסתייגת קצת מהממצאים: "הסתייגותי מהממצאים נובעת מכך שלא נבדק האם הנבדקים סבלו מחסר באבץ מלכתחילה", היא מסבירה.

כדאי לדעת: תוספת אבץ בחולי שפעת מקטינה את משך המחלה ב 30%
אך מינוני יתר עלולים לגרום להרעלת אבץ, להחלשת המערכת החיסונית, לאנמיה ולתופעות לוואי נוספות לכן חשוב להתייעץ עם גורם רפואי

מה אתה עושה, אבץ?
האבץ משתתף ביותר מ-300 תהליכים בגוף, ביניהם בתפקוד התקין ובשמירה על המערכת החיסונית על כל שלוחותיה, למשל בתהליכי החלוקה והתפתחות התאים, בייצור ה- DNA, בהגלדת פצעים, בניצול מיטבי של פחמימות לאנרגיה, בתחושות טעם וריח ועוד (Shills, Human nutrition in health and disease).
הקשר בין האבץ למערכת החיסונית נחקר רבות ואין ספר שחוסר באבץ עלול להחליש את המערכת החיסונית. אחת העבודות שהתפרסמה ב-Archives of Biochemistry and Biophysics (2016) מצאה כי ירידה ברמת סטטוס האבץ קשורה להחלשה של המערכת החיסונית.
חשיבות האבץ לפעילות תקינה של המערכת החיסונית הפך ללא ספק לידע בסיסי.
הסימנים המובהקים לחסר באבץ הם ירידה בחושי טעם וריח, ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, דכדוך ודיכאון, נשירת שער משמעותית, שלשול, כתמים לבנים על הציפורניים, ועוד.
בקבוצת הסיכון לחסר באבץ נמצאים מבוגרים, בעלי מחלות סוכרת, מחלות מערכת העיכול הכוללות קשיי ספיגה, מחלות כבד, אוכלוסיה שעברה ניתוחים בריאטריים, צמחונים וטבעונים, אלכוהוליסטים, נשים הרות ומיניקות.

 

כדאי לי ללכת לרופא, לבדוק אם אני צריכה תוספת אבץ?

"מחסור באבץ לא ממש הנושא המדובר בארץ, מה שנקרא לא להיט, אולי בגלל שעדיין לא גילו מחסור משמעותי לאבץ באוכלוסייה, להבדיל, למשל, ממחסור בוויטמינים D או B12".

איזה אוכל את אוהבת אישית לתחזוק מאגר האבץ?

"האמת, כשאני אוכלת אני לא חושבת על תחזוק , אני רק בוחרת אוכל בריא, ומתוספים לוקחת רק וויטמין D כל יום, B12 פעם בשבוע, מגנזיום, אלה דברים ידועים שנחקרו רבות, אפשר לקבוע מינון מתאים שלא עושה נזק, ישנן בדיקת דם לברור רמת הוויטמינים. מבחינת האבץ אני אוהבת בקר רזה מדי פעם, הנתחים הרזים, כמו סינטה, פילה, שייטל, צ'ך וכדומה, חזה עוף, ביצים, לחם מלא ודגנים מלאים, ובהתחשב בכך שבמזונות רבים יש אבץ בכמות קטנה, נראה לי שאני מגיעה לרמה מומלצת".

במחקר שהתייחסת אליו לקחו אבץ נוזלי, זה משהו שהיית ממליצה לנסות?

"מי שלא אוכל מזון העשיר באבץ, כדאי לקחת תוסף, לא חייב להיות נוזלי, רק לא להגזים בכמויות. מי שלוקח מולטי וויטמינים, יש בהם אבץ בכמות לא גדולה, אבל זה יכול לתת השלמה לאבץ באוכל. לפני שלוקחים תוסף אבץ כדאי להתייעץ עם מומחה בתחום".

כמה אבץ צריך ביום?

הקצובה היומית המומלצת היא 8 מ"ג לנשים, 11 מ"ג לגברים, הצריכה עולה בהריון והנקה. כמות המקסימלית שלא כדאי לעבור אותה (Upper Limit) היא 40 מ"ג, כמות שאין חשש להגיע אליה באמצעות אוכל בלבד, אלא רק עם תוספי תזונה, למעט באמצעות אכילת צדפות כל יום, מה שבמדינה שלנו לא נפוץ.

כמויות גדולות של אבץ יכולות להגיע רק מתוספי תזונה. הספיגה נפגעת במידת מה על ידי פיטאטים (phytates) בדגנים וקטניות ועל ידי זרחן בחלב. חלבון מעודד ספיגת אבץ. אנחנו לא אוגרים אבץ, ולכן חשוב לקבל אותו מהמזון על בסיס יום יומי.

באיזה מזונות נמצא אבץ?

ב-100 גרם של המוצרים הבאים ישנה הכמות הנתונה במ"ג של אבץ:

בשר בקר: 5-6 (אני תמיד ממליצה על נתחים רזים יחסית של בקר, כמו סינטה, פילה, צ'ך, וויסברטן ועוד)
סרדינים משומרים: 3
סרטנים: 6
צדפות 45 (!)
שרימפס ולובסטרים: 2
קטניות לאחר בישול: 1
שקדים, אגוזי ברזיל, בוטנים, חמאת בוטנים, אגוזי לוז, אגוזי מלך: 3-4
חזה עוף: 2 (ביתר החלקים פחות)
גבינה צהובה: 3-4
דגנים מלאים, כמו חיטה, קינואה, שיבולת שועל: כ-3 (מכילים פיטאטים, שפוגעים בספיגה)
בביצה אחת יש כ-2 מ"ג אבץ

תכולת האבץ ביתר המזונות מעטה, אך אם אוכלים מכל קבוצות המזון אפשר להגיע לרמה לא רעה.

איזה תוספי תזונה לבחור?

"המינון המתאים למילוי חסרים הוא כ-15-20 מ"ג ביום, לתקופות מוגדרות. ראיתי גם טבליות של 50 מ"ג, של 25 מ"ג, אבץ נוזלי ולמציצה. שימו לב למינונים! רוב סוגי התכשירים נחשבים טובים, כמו פיקולינט, מונומטיונין, גלוקונט, ציטרט ואצטט. הספיגה יורדת עם לוקחים אבץ עם מינרלים אחרים, כמו ברזל, סידן, ומגנזיום. להשתדל לקחת במרחק זמן מדגנים וקטניות, המכילים פיטאטים שפוגעים בספיגה".

מה הם סימני עודף אבץ?

"בחילות והקאות נצפו במחקרים רבים שניתנו בהם כמויות גדולות מאוד של אבץ, מעל 1000 מ"ג, אך בחלק מהאנשים התופעות האלה הופיעו גם במינונים נמוכים בהרבה, בסביבות 150 מ"ג. בנוסף יכולים להופיע כאבי בטן ושלשולים, שינויים בחוש הטעם והריח, וטעם מתכתי בפה (במיוחד אחרי נטילת אבץ נוזלי), כאבים בחזה, סימנים דומים לשפעת, קשיי נשימה, סחרחורת, ועילפון. למרות שאבץ חשוב מאוד לתפקוד תקין של המערכת החיסונית, עודפי אבץ יכולים דווקא להחליש את המערכת החיסונית, וגם לגרום לאנמיה ולחסר בנחושת. כתרופה להרעלת אבץ משתמשים לפעמים בשתיית חלב, משום שהוא מכיל הרבה זרחן, שמפריע לספיגת אבץ. משתמשים גם בפחם פעיל, ועצמאים אחרים, תלוי ברמת הנזק. בכל מקרה, לא כדאי לקחת כמויות גדולות של אבץ, ואם מרגישים תופעות לוואי, יש לפנות בדחיפות לעזרה רפואית".

.References

 Ulrika M. Agnew and Todd L. Slesinger. Zinc Toxicity. StatPearls Publishing; 20202.

Petar G. Igic, et al. Toxic Effects Associated with Consumption of Zinc. Mayo Clin Proc. 2002; 77:713-7163.

Nazanin Roohani, et al. Zinc and its importance for human health: Anintegrative review. J Res Med Sci. 2013; 18(2): 144–157.4. U

Zinc. Fact Sheet for Health Professionals. U.S. National Institute of Health Department of Health & Human Services. Office of Dietary Supplements

השאירו תגובה: