ECO_CU_FLYL
ECO_CU_FLYR

מה הבעיה עם שמן קוקוס?

בעד ונגד שמן קוקוס. מה אומרים המחקרים? מה אומרים המומחים?

לאחרונה שמן הקוקוס עלה לכותרות בעקבות סקירת מחקרים שמעלה טענות קשות כנגד השמן. 17 מחקרים, 730 נבדקים בסך הכל ומסקנה כללית אחת: שמן קוקוס אינו טוב לבריאות. האמנם? אנחנו באנו לעשות סדר בנתונים ולקבל פרספקטיבה נוספת על הפרסומים האחרונים.

 

להתראות לשמן קוקוס? מה אומרים הפרסומים האחרונים?

המאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת המקצועי Circulation, הוא נערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה הלאומית של סינגפור וסוקר שלל מחקרים שנערכו בארצות הברית, אירופה ואסיה.

המחקר התמקד במגוון מדדים:

 

החוקרים העמידו את שמן הקוקוס מול שמנים צמחיים שכולנו מכירים כמו שמן קנולה, שמן זית ושמן חמניות. המסקנה לגבי פרופיל השומנים בדם ברורה, לטענת החוקרים – שמן הקוקוס העלה את מדדי פרופיל השומנים בדם וכן את רמות הכולסטרול בדם (גם הכולסטרול ה"רע"). אחת הטענות הקשות היא ששמן קוקוס לא מפחית את שיעור מחלות הלב השונות או משפר את המצב לטווח הרחוק.

 

להנות מהיתרונות שיש לשמן קוקוס להציע

פנינו  לנטורפתית לירז בלומנפלד, תומכת נלהבת בשמן קוקוס. לירז היא נטורופתית שמפעילה קליניקה לאימון תזונתי לאורח חיים בריא בבסיס גישת הפליאו ותזונה קטוגנית הממוקמת בצפון בתל אביב.

יש לה הרבה טענות בנוגע למחקר: "מה עשו החוקרים? ערכו חיפוש במחקרים הקיימים שכבר נלעסו בהקשר של שומן רווי ושמן קוקוס והעלו את הדיון מחדש. בסקירה כתוב כי נלקחו מחקרים הנמשכו לפחות שבועיים?!  שבועיים זה בהחלט מספיק זמן לדגום השפעה בריאותית לפי החוקרים?"

את טוענת ששמן הקוקוס עדיף משמנים אחרים?

"ההשוואה הייתה מול שמנים צמחיים כמו – שמן קנולה, שמן חמניות, שמן סויה, תירס, ושמן זית (יוצא דופן) אשר קצרה היריעה מלתאר עד כמה הם מזיקים לבריאות שלנו מכל אספקט אפשרי כמו – סיכון למחלות לב, שומנים גבוהים בדם, דלקתיות ועוד ועוד"

 

את לא חושבת שיש בעיה עם נושא הכולסטרול?

"המחקרים כולם מתרכזים בעלייה של ה-LDL תוך כדי התעלמות ממדדים אחרים אשר כבר נחקרו וכי גילו כי שמן קוקוס דווקא משפר מדדים, כולל השפעה חיובית על ירידה במשקל, עלייה ב HDL "כולסטרול טוב" והפחתה בסיכון למחלת לב. בנוסף, הרבה מהמחקרים דגמו שמן קוקוס שעבר תהליך הידרוגנציה (כמו שעושים עם מרגרינה) אשר אינו בריא. הכוונה והמטרה היא לצרוך שמן קוקוס מכבישה קרה בלבד על מנת להנות מהיתרונות העצומים שיש לו להציע".

 

לירז מפנה למחקר שנערך ב-2015  ותומך בתועלות שמן הקוקוס וכן למחקר שבחן את הקשר בין שמן קוקוס להשמנה. "כמות המחקרים בעדו היא עצומה; העלייה במדדי ה LDL  אינה אומרת דבר. היום כבר ידוע כי מדד הLDL בפני עצמו הוא חסר משמעות. מה שחשוב האם הכולסטרול מחומצן? כולסטרול מחומצן הוא מסוכן וגורם למחלות לב (לא רק) ומה גורם לכולסטרול להתחמצן? אורח חיים לקוי כמו סוכר, פחמימות בעודף, שמנים צמחיים כמו המומלצים במחקר זה – קנולה, סויה, חמניות וכו' רק על זה אפשר לכתוב מאמר שלם. שוב התרכזו בסימפטום ולא בבעיה.

בנוסף, לפי מחקרים רמות LDL גבוהות דווקא קשורות להפחתת במחלות הקשורות למערכת העצבים כמו אלצהיימר, פרקינסון ובכלל לתפקודי מוח טובים יותר.  ובמטא אנליזה של 60 מחקרים נמצא כי אין קשר בין רמות גבוהות של שומן רווי למחלות לב.

 

יתרונות פנומנליים של שמן הקוקוס

לירז מדגישה עד כמה עוול נעשה לשמן הקוקוס: "שמן קוקוס עוזר בהפחתת השומנים בדם, כולל כבד שומני ושפר את רמות האינסולין מכמה סיבות: הוא משביע יותר ולכן יורדים במשקל, כמו כן במחקרים הראו כי הוא הפחית ב 30% את ה CRP אשר הינו מדד דלקתי. חשוב לדעת גם ששמן קוקוס הוא אנטי דלקתי, אנטי ויראלי ואנטי פטרייתי – וזה מוכח מחקרית".

 

לסיכום, היא מדגישה עד כמה השמן טוב ללב "תרבויות רבות צרכו ממנו חיו חיים נטולי מחלות לב,  כמו אנשי טוקלאו שצרכו כ 50% מהתזונה שלהם משמן קוקוס ואחוז מחלות הלב היה -0! ולאחר שהם נחשפו לחיטה, שמנים צמחיים ועוד הם התחילו לחלות בסוכרת, לב ועוד"

 

המסקנות שלנו מהמחקרים והנתונים

על דבר אחד כולם מסכימים: שומן קוקוס מכיל כ-90% חומצות שומן רווי.

האם השומן הרווי מזיק לנו? כאן נמצא סלע המחלוקת. אם אתם משלבים בתזונה שלכם שמן קוקוס או חושבים להתחיל לשלב, כדאי שתדעו שהוא עשיר בחומצת שומן לאורית שנחשבת למיטיבה. אז נכון, אי אפשר להתעלם מהעובדה שלפי המחקרים האחרונים צריכת שמן קוקוס מעלה את רמות השומנים בדם, אבל האם עלייה של השומנים הטובים היא לא סממן חיובי? רבים יטענו שכן.

ההמלצה שלנו: כדאי להכיר את הנתונים שלכם ולהבין האם יש לכם ספיציפית חשש מעלייה ברמות השומן או שמא יש מדדים אחרים שצריך לאזן. היכרות עם הצרכים שלכם תסייע לכם לעשות את הבחירה האישית הטובה ביותר.

 

אם יש טיפ שכדאי ליישם, במידה ואתם בוחרים לשלב בתפריט שלכם שמן קוקוס, הוא לבחור בשמן בכבישה קרה. הוא ללא ספק בריא יותר ובחירה ברורה, לטענת כל המומחים.

בתיאבון!

השאירו תגובה: