supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

מה אכלה אסתר המלכה?

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
אולי יש מקום להעניק לאסתר קרדיט עבור הישג נוסף - האישה הראשונה ששמה את המטבח הצמחוני "על המפה" והכניסה אותו ללב ליבו של העם הפרסי - ארמון אחשוורוש

צילום: 123RF

supherb_IN

אסתר המלכה תיזכר לעולם בתולדות ישראל כמי שהצילה את העם היושב בפרס, מגורל עקוב מדם וכמי שהצליחה לבטל את רוע הגזירה של המן הרשע ולהציל את בני עמה מכיליון גשמי ורוחני.

אבל אולי יש מקום להעניק לאסתר קרדיט עבור הישג נוסף – האישה הראשונה ששמה את המטבח הצמחוני "על המפה" והכניסה אותו ללב ליבו של העם הפרסי – ארמון אחשוורוש.

האוכל שהסתיר את יהדותה של אסתר

כזכור, אחד האתגרים המשמעותיים עמם נאלצה אסתר להתמודד במהלך שהותה בארמון, הוא הצורך להסתיר את דבר יהדותה. לכן, כדי לשמור על צביונה היהודי היא עשתה שימוש בתחבולות שונות ומשונות, כדי להמשיך ולמלא אחר מצוות היהדות. כך למשל, נמנעה מלטעום את המאכלים שהגישו לה בביתו של האחשוורוש בתואנה שהיא צמחונית.

מתברר כי לסוגייה הטריוויאלית לכאורה של מה היה התפריט של אסתר בארמון, הקדישו חז"ל לא מעט דיונים ופרשנויות. במחקר שנערך בראשות ד"ר ארנון עצמון במחלקה לתלמוד ולתורה שבעל פה, בפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר אילן, והתמקד בשאלת הכשרות של אסתר, על רקע הפרשנויות השונות של חז"ל לדמותה, הגיעו החוקרים למסקנה כי אסתר המלכה שמרה על זהותה היהודית ההלכתית ונמנעה מאכילת מזונות אסורים (דהיינו לא כשרים) בארמון המלך – כדוגמת לחם ובשר. וכן נמנעה משתיית יין נסך.

ע"פ האזכור במגילה, ניזונה אסתר בעיקר מזירעונים ומים, לאחר שנועצה עם דניאל הנביא, ששימש כרבו של מרדכי.

בקהילות ישראל השונות, יש מי שפרש את המונח "זירעונים" כקטניות. ואכן, בלא מעט עדות נוהגים לאכול במהלך ימי החג גרגרי חומוס מבושלים ומתובלים.

לא על הקטניות לבדן

פרשנות אחרת למילה זירעונים מתייחסת לזרעי הפרג, אותם אנו נוהגים לאכול במתכונת של מילוי באוזני ההמן המסורתיות. אולם לא יעלה על הדעת, כי התפריט של אסתר התבסס על זרעונים  ומים בלבד. לכן, רב הפרשנים מחזיקים בדיעה כי אסתר המלכה ביססה את התזונה שלה על אכילת ירקות, פירות, אורז ודגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים – שהמטבח הפרסי עשיר בהם.

ומי יודע, אולי יש מי שיאמר שדווקא העובדה שאסתר המלכה ניזונה מתפריט צמחוני, היא זו אשר סייעה לה להתחזק מבחינה פיסית ורוחנית ולהתמודד עם האתגרים המשמעותיים שזימן לה הגורל.

חג שמח !

מסכות, רעשנים ואזני המן, כנראה שהתפריט של אסתר המלכה היה צמחוני וכשר למהדרין

צילום: 123RF

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו