SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

מהלכו של ריפוי בתזונה

מאת: קארונה ירון
בדרך לשיפור הבריאות, אורח החיים וירידה במשקל כדאי לבחון את הרגלי האכילה שלנו ולהתחיל תהליך ריפוי עוצמתי
גוף בריא - ריפוי

גוף בריא? צילום: PEXELS

שמענו את הביטוי המעורר You Are What You Eat והבנו שכדי להתרפא עלינו לשנות את מה שאנחנו אוכלים. אך האם ריפוי בתזונה מתייחס אך ורק לשאלת המה מתאים לי לאכול? מה לגבי האיך ולמה? כמה ומתי? לאיזה שאלה ניגשים קודם? מה הוא הסדר הנכון של תהליך ריפוי בתזונה?

השלב הראשון לריפוי בתזונה: דימיון

כשאנו ניגשים לריפוי בתזונה עלינו, קודם כל, דבר ראשון, לרתום את דמיוננו ואת כוח הרצון שלנו להחזיק תמונה של בריאותנו הנפלאה. המוח מייצר מסלולים מתוך דמיון כמו מתוך מציאות. הוא לא מבחין בין מציאות חיצונית למציאות פנימית. אז השלב הראשון בריפוי שלנו הוא לראות את עצמנו בריאים. ולראות זאת שוב ושוב כי החזרה בונה במוח מסלולים שמסנכרנים את מערכות הגוף לתמונת המציאות שיצרנו.  אז לפני שבכלל התחלנו לבנות הרגלי חיים בריאים, ולעשות מעשים שממסדים אותם, אנחנו קודם כל מדמיינים את עצמנו בריאים ומשגשגים בכל תחומי החיים. אנחנו יכולים לתלות בביתנו או במשרדנו משפט כתוב שמתאר את תמונת הבריאות הנפלאה שלנו, ציור או תמונה, שיזכירו לנו את המציאות שאנחנו בונים בתוכנו: מציאות של בריאות.

גוף בריא

לדמיין את גופנו במיטבו. צילום: PEXELS

איך אנחנו אוכלים?

השלב השני הוא לבחון את כל השאלות שסביב האכילה חוץ מאת מה שאנחנו אוכלים. איך? איך אנחנו אוכלים מתייחס למנח הגוף והלעיסה. האם אנחנו יושבים בנחת או עומדים בחפזון? האם אנחנו לועסים וטוחנים את המזון לממחה או בולעים אותו שלם? ישיבה נינוחה ולעיסה קפדנית הן הבסיס לעיכול טוב וחילוף חומרים מנצח.

מתי? מתי אנחנו אוכלים מתייחס לריתמוס של רעב ושובע במשך היום ולהפסקת אכילה בלילה. האם אנחנו אוכלים כשאנחנו רעבים או בשעות קבועות מראש? הרעב חשוב להפרשות נכונות של מיצי עיכול ומוכנות הקיבה והמעיים לקלוט מזון. האם אנחנו מפסיקים לאכול 3 שעות לפני השינה ונותנים לקיבה להתרוקן לפני שנת הלילה? כדאי שכן. אם לא, הקיבה תעבוד בשנת הלילה על חשבון מערכת החיסון.

כמה? כמה אנחנו אוכלים מתייחס לקשב שלנו אל צרכינו האמיתיים. האם אנחנו עוצרים רק כשהצלחת ריקה או כשבאמת שבענו? מתיחת יתר של הקיבה משבשת את הורמוני השובע והרעב לכל החיים. ישיבה בנחת ולעיסה קפדנית עוזרות לנו לחוש את השובע בזמנו האמיתי.

איפה? איפה אנחנו אוכלים מתייחס לסביבות השונות בהן אנו מבלים את היום ולהזנה שכל אחת מהן מאפשרת. כשבונים תוכנית ריפוי תזונתית צריך להתייחס לכל הסביבות בהן אנחנו אוכלים במשך היום.

למה? למה אנחנו אוכלים מתייחס למצבנו הנפשי בזמן האכילה. האם אנחנו אוכלים בגלל שאנחנו מוצפים ברגש או בגלל רעב פיזי? אכילה רבה בעולם היא תגובה לרגש ולא לרעב והיא משבשת את היכולות שלנו להרגיש את רגשותינו המגוונים.

בדרך לתפריט חדש ובריא

אחרי שענינו על השאלות הנ"ל ויצרנו לעצמנו כללי אכילה בריאה אנחנו יכולים להכנס לעובי הקורה של מה שאנחנו אוכלים ולבנות תפריט המורכב מחומרי ההזנה הטובים ביותר לריפוי, צמיחה, חיסון, התחדשות, רבייה ולמידה. חשוב שהתפריט יתאים לאורח חיינו ויציע לנו מגוון אפשרויות לכל ארוחה. חשוב שהתפריט יגדיר כמויות ויתייחס באופן שונה לימי השבוע ולסוף השבוע.

אקנה

לבחון את הרגלי האכילה המזיקים שלנו (123RF)

 

תוכנית הריפוי בתזונה יכולה להסתיים כאן אך היא לא תחזיק מעמד שנים רבות.בשלב הבא עלינו להגביר את היצירתיות והשמחה בתפריט המרפא. לשם כך יש לקבל מתכונים, לחקור מזונות על, ולהשתתף בסדנאות מעשיות. התרגלנו להעדיף טעם ונוחות על בריאות, והתפריט המרפא הוא תפריט בריא, ויש להתפתח בהפיכתו לטעים ונעים.

בשלב האחרון של מיסוד כללי האכילה והתפריט הבריא עלינו לנקות את הגוף מרעלים. שאריות התפריטים הקלוקלים מעברנו עדיין דבוקות לדפנות צינור העיכול שלנו ועדיין משדרות למוחנו תשדורות כימיות שמשפיעות על התשוקות שלנו למזונות אלה. זאת אומרת שאם בתפריט הבריא שלי אין גלוטן אבל גלוטן מהעבר דבוק לדופן המעי הגס שלי, המוח מקבל תשדורת לגלוטן. הקשר העצבי בין מערכת העיכול והמוח עשיר אף יותר מעמוד השדרה והמוח. אפשר לומר שמערכת העיכול היא המוח השני שלנו. אנחנו רוצים שהתשדורות ממנה יהיו נקיות ולא ישפיעו על התשוקות התזונתיות שלנו.

מתוך ניקוי הגוף נחזור לבחון את התפריט הבריא שלנו ונשדרג אותו. כשהגוף והנפש נקיים מרעלים מזון בריא טעים ומושך יותר ולכן אנחנו יכולים להחמיר עם התפריט, למשל, אם לפני הניקוי אכלנו מוצרי חלב עיזים נוכל לעזוב אותם לאחר הניקוי.

 

לא רק האוכל משנה

לסיום תהליך התזונה הבריאה עלינו לבחון את כל החומרים שאנחנו נושמים דרך האף והעור ולשנות גם אותם. חומרי הניקוי והכביסה שסביבנו, הקוסמטיקה לעורנו ושערנו, המצאות צמחים סביבנו, רמת החשיפה שלנו לקרינה, הליכה יחפה על אדמה, חשיפה לשמש, איכות המים שאנו שותים. הרי אין זה הגיוני שמערכת העיכול תקלוט את החומרים הטובים ביותר ובינתיים יחדרו לגוף חומרים מזיקים אחרים.

 

קארונה ירון

קארונה ירון – מפתחת תכנית ריפוי

בסדר הנכון הזה בנויות תוכניות הריפוי שיצרתי למחלות בחילוף חומרים:

תוכנית ריפוי לסכרת, תוכנית ריפוי ללחץ דם גבוה, תוכנית ריפוי להורדת כולסטרול. מוזמנים לקרוא עליהן כאן http://lp.karuna.co.il/

השאירו תגובה: