PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

לרגל יום האישה: 4 חוקרות פורצות דרך בתחום התזונה

מאת: מערכת EatWell
זמן קריאה: 3 דקות
פטריות נגד סרטן? אצות נגד קורונה וקרוהן? לכבוד יום האישה, בחרנו להציג 4 מחקרים פורצי דרך של חוקרות ממכון המחקר מיגל

דר פייגה מגזל, חוקרת את חיידקי המעי

Thymoquin_In

נשים חוקרות תזונה

"מעורבות של נשים במחקר חשובה לאין שיעור", אומרת ד"ר פייגה מגזל, חוקרת במכון המחקר מיגל, "ראשית, כיוון שיש שוני בין גברים לנשים בסימפטומים של אותה מחלה. לדוגמה: שכיחות הדיכאון גבוהה יותר בקרב נשים".

במחקרים בנושאי תזונה הנושא חשוב לדבריה עוד יותר: "מעורבות הנשים בתזונה ובהזנת בני המשפחה יותר שכיחה בקרב נשים, עדיין באופן מסורתי. הן מבינות היטב גם אינטואיטיבית, את החשיבות של הצרכים הבסיסיים והשפעותיהם על כלל המערכות בגוף האדם, וכשהן עוסקות במחקר- על אחת כמה וכמה".

אז הנה כמה מחקרים, שזוכים להכרה בינלאומית של חוקרות נשים ממכון המחקר מיגל ועשויים להשפיע על התזונה של כולנו:

האצות שישמשו לטיפול במחלות דלקתיות כרוניות

ד"ר דורית אבני,  פועלת לקדם פריצת דרך בפיתוח החומרים הטבעיים מאצות, לטובת טיפול במחלות כגון מחלת מעי דלקתית (IBD), מחלת קוליטיס ומחלת קרוהן.

למרות הידע שהצטבר בעולם לגבי האצות, על היותן מקור עשיר לחלבון, ויטמינים, חומרים אנטי דלקתיים וחומרים מועילים אחרים, רק 10-15 מתוך עשרות אלפי הזנים הידועים של אצות, משמשים לשימוש מסחרי.

מאז פרוץ מגפת הקורונה, מתקיים מחקר אינטנסיבי במעבדה, לגילוי המנגנון הגורם לסערת הציטוקינים בחולי קורונה והשפעת אצת הספירולינה למיגור מנגנון זה.

לטובת המחקר זכתה אבני במענק יוקרתי בסך 7.5 מיליון יורו על ידי תכנית המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי, והוא מעורר עניין רב בקרב רבים הרואים באצות ענף מרכזי בחקלאות העתיד.

דר' דורית אבני במכון המחקר מיגל. צילום: תקשורות

דר' דורית אבני במכון המחקר מיגל. צילום: תקשורות

עוד על יתרונות האצות באתר EatWell:

מחקרים מוכיחים – אצות מועילות למוח

אצות ים מסייעות לטיהור הגוף מרעלים

אומגה 3 מאצות

פטריות נגד סרטן

לפטריות יש ערך מזוני רב בהיותן עשירות בחלבונים, ויכולות להוות מקור חלבוני שאינו מהחי. בנוסף, הן עשירות בוויטמינים, במינרלים ובאנטי-אוקסידנטים.

פרופסור סגולה מוצפי, חוקרת בכירה במכון המחקר מיגל, חוקרת את אופיין התזונתי של פטריות מסוג Pezizales הגדלות בטבע בישראל. לצורך המחקר נעזרת פרופ' מוצפי, בחובבי טבע וחובבי פטריות, המנדבים מידע על מציאת פטריות כאלו ברחבי ישראל.

בין השאר מתמקד המחקר באספקטים הבריאותיים של פטריות המאכל כגון: פעילות נוגדת חמצון, פעילות נוגדת סרטן, פעילות אנטי בקטריאלית, השפעת תמציות פטריות על בניית עצם ועוד.

פרופ' סגולה מוצפי חוקרת פטריות

פרופ' סגולה מוצפי חוקרת פטריות

פיתוח הדברה ידידותית ובריאה לאדם ולצמח

ד"ר ליאורה שאלתיאל, חוקרת אגרואקולוגיה, קיבלה מענק של חצי מיליון שקל (במימון משותף של הרשות לחדשנות בישראל וממשלת איטליה) על מנת לפתח הדברה ידידותית ויעילה בחיסול מזיקים, תוך צמצום הפגיעה העצומה הנגרמת לגידולים החקלאיים כתוצאה מהשימוש בתכשירי הדברה רעילים.

ההתמקדות הקיימת היא במזיקי מפתח שעדיין לא קיימים פתרונות יעילים כנגדם: עש נובר העגבנייה (המזיק המרכזי בגידולי העגבניות בעולם) ועש הפרודניה, המזיק ופוגע במגוון רב של גידולים בארץ ובעולם.

דר' ליאורה שאלתיאל הרפז - למען פיתוח הדברה ידידותית

דר' ליאורה שאלתיאל הרפז – למען פיתוח הדברה ידידותית

השפעת חיידקי המעי על דכאון והפרעות שינה

ד"ר פייגה מגזל עוסקת בקשר בין תזונה, חיידקי המעי והפרעות נוירו-ביולוגית כמו ADHD, דיכאון, אינסומניה וחרדה.  בין היתר, היא עוסקת בפיתוח אפליקציה המאפשרת בעזרת הרכב חיידקי המעי להמליץ על תזונה מותאמת אישית לשיפור איכות החיים.

לאחרונה, צוות המעבדה השתתף בביצוע מחקרים קליניים עם קשישים, הסובלים מדיכאון והפרעות שינה. במסגרת המחקר הקשישים קיבלו ייעוץ והנחיה לתזונה מותאמת אישית, המבוססת על הערכה תזונתית מקיפה, הכוללת גם מידע על הרכב חיידקי המעי.

הרכב החיידקים ואפיון התוצרים שלהם נבדקו לפני ואחרי תקופת ההתערבות. במחקר עם חולים הסובלים מדיכאון, שקיבלו הנחיות לתזונה מותאמת אישית, נראתה מגמה של ירידה ברמת הדיכאון ועליה משמעותית באיכות החיים (עליה במדדים של בריאות פיזית, בריאות מנטלית ויחסים חברתיים).

תוצאות המחקרים מצביעים כי הפרעה באיזון חיידקי המעי, משפיעה כנראה על רמות הדיכאון, איכות השינה בפרט ואיכות החיים בכלל.

במעבדה שוקדים כעת בנוסף על  פיתוח תוסף מזון המבוסס על רכיבים פרו ופרה ביוטיים העשוי לסייע בהפחתת סימפטומים של דיכאון והפרעות שינה.

עוד על חיידקי המעי באתר EatWell:

אולי חיידקי המעיים הם הסיבה למצב הרוח שלכם?

הקשר בין המעי למחלות אוטואימוניות

מחקר פורץ דרך – חיידקי המעי וסרטן

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו