supherb_Fly
supherb_Fly

למה אנחנו מזדקנים?

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
סיקור הרצאתו של ד"ר אלכסנדר ארדיטי בכנס "אוכלים בריא"; אז מה הקשר בין התזונה שלנו להזדקנות?
PassoverFocus_IN

כששואלים את ד"ר אלכסנדר ארדיטי לגילו, הוא לא מתבייש לומר שכבר חגג 80 גבורות. כי מבחינתו גילו הביולוגי עומד על 74. שש שנים פחות מגילו האמיתי. והוא באמת ההוכחה שאפשר להראות, להרגיש ולתפקד באופן בכל גיל על אף המגבלות. את הסוד שלו הוא תולה בין היתר בנטילה של הורמונים טבעיים, המסייעים לו לעצור את מחוגי הזמן. אז למה אנחנו בעצם מזדקנים? האם הכול תלוי בשעון החול שאוזל? לא בהכרח. ד"ר ארדיטי מונה את הסיבות הבאות:

1. קיימת ירידה בייצור האנרגיה בתא שמתבטאת בחוסר אנרגיה ועייפות.תאי הגוף מייצרים אנרגיה, הנחוצה לנו לצורך פעילויות ותפקודים שונים, באמצעות המיטוכונדריה – אברון זעיר ומיוחד הנמצא בתאי הגוף שלנו. המיטוכונדריה נעזרת בחומרים כדוגמת סוכר, שומן, חלבון וחמצן לייצור אנרגיה בפורמט של מולקולות ATP. כאשר המיטוכונדריה של התא נפגעת יפגעו תפקודים שונים וגם טמפרטורת הגוף שלנו תרד ל 34-35 מעלות צלזיוס. האינטרס שלנו הוא לשמור על מיטוכונדריה פעילה.

 

מהם תפקידי המיטוכונדריה?

– היא מייצרת כולסטרול בתאי הגוף והופכת אותם להורמוני מין בבלוטות המתאימות. – מאפשרת כניסה של מתכות לתאים (בעיקר ברזל). לכן מייצרת המוגלובין במח העצם. – משפיעה על תהליך ההזדקנות – אם לא נשמור עליה פעילה, נזדקן במהירות.- מפקחת על תהליך האפופטוזיס (מוות מתוכנן של תאים) ומניעת סרטן.  – מאפשרת פעילותם של אנזימים שונים בגוף.מה נחוץ למיטוכונדריה?- ויטמינים כדוגמת בי קומפלקס וויטמין D. – מינרלים כדוגמת: מגנזיום, סידן, אשלגן, סלניום, אבץ, ברזל, נחושת ועוד.- כולין, קרניטין, קרנוזין (CARNOSINE), קו קיו 10, אומגה 3, חומצה אלפא ליפואית.- שיפור תפקוד גלוטתיון שהתאים מייצרים לניטרול רדיקלים חופשיים.- רמות נמוכות של דלקת בגוף וחשיפה מועטה לרעלים.- רמות תקינות של הורמון התריס 3  T, שהמיטוכונדריה משתמשת בו לייצור אנרגיה (בשליש העליון).  – רמות טסטוסטרון תקינות אצל גברים (בשליש העליון)- רמות פרוגסטרון תקינות אצל נשים (רמה מיטבית).

אילו גורמים עשויים לפגוע במיטוכונדריה שלנו?

א. חשיפה לרעלים וכן תרופות, כמו למשל אנטיביוטיקה, תרופות פסיכיאטריות, גלולות למניעת הריון, תרופות לשיכוך כאבים ודלקת ועוד. כך למשל סטטינים לרמות גבוהות של כולסטרול, שכאשר צורכים אותם הם גורמים לירידה ברמה של האנזים קו קיו 10 והמיטוכונדריה לא מתפקדת ביעילות. אליבא דד"ר ארדיטי, כל אדם שלוקח סטטינים יפתח סוכרת בשלב מסוים בחייו. כיוון שהסוכר צריך להכנס למיטוכונדריה כדי לייצר אנרגיה. וכאשר המיטוכונדריה לא מנצלת את הסוכר לייצור אנרגיה, רמות הסוכר בדם יעלו.

ממתיקים

עלייה ברמות הסוכר גורמת להזדקנות, בסופו של דבר. צילום: 123RF

 

ב. עלייה ברדיקלים חופשיים שמזיקים לגוף שלנו וגורמים לתהליכי דלקת כרוניים. הרדיקלים החופשיים נוצרים גם כחלק מתוצרי הלוואי של ייצור האנרגיה ומחשיפה לגורמים חיצוניים (זיהום אויר, עישון, קרינה, חומרי הדברה וכימיקלים במזון). כאשר אין לנו כמות מספקת של נוגדי חימצון, הם פוגעים במבני התא ובמיטוכונדריה. דבר המוביל להאטה בחילוף החומרים, תחושת עייפות וחולשה והתפתחות מחלות שונות.

ג. ירידה הדרגתית ברמת ההורמונים הטבעיים (כמו הורמוני בלוטת התריס למשל) שהגוף מייצר וכן בויטמינים ומינרלים. גופנו מייצר כ 100 הורמונים שהולכים ופוחתים עם השנים, ומשתנים בהדרגה. קיימים הורמונים המופקים מכולסטרול. ואחרים המופקים מחומצות אמינו. כדי לגשר על הפער והחסרים, ממליץ ד"ר ארדיטי להשתמש בהורמונים זהים ביולוגית, הדומים להורמונים שהגוף מייצר, ולא להיעזר בהורמונים סינטטים המיוצרים ע"י חברות התרופות, שנחשבים זרים לגוף ועשויים לגרום לתופעות לוואי וייצור של רדיקלים חופשיים.

4. עלייה הדרגתית ברמת הסוכר בדם, שמתחבר לחלבון ושומן, הגורם לנזק הדרגתי ברקמות הגוף השונות. כדוגמת ירידה בפעילות מערכת החיסון.

 

הורמונים שמשמעותיים לתפקוד תקין של הגוף

הורמונים המיוצרים מכולסטרול:

1. פרגננולון – הורמון זה הנמצא בריכוז גבוה פי 70 במוח בהשוואה לדם, משמש לייצור מוליכות חשמלית המאפשרת לתאים לתקשר זה עם זה ושומר על תפקוד תקין של תאי העצב. בגיל 20 הפעילות שלו נמצאית בשיאה ועם הזמן הולכת ופוחתת עד שסביב גיל 55 תגרום לבעיות זיכרון, פגיעה ביכולות קוגנטיביות ועוד. ואם לא נטפל בחסרים שלו, נסבול בגיל 70-80 מדמנציה ואלצהיימר.

2. DHEA – הורמון המיוצר גם הוא מכולסטרול ומשמש כחומר גלם לייצור הורמונים אחרים. תינוק ברחם זקוק לרמות גבוהות שלו על מנת לפתח את תאי המוח. ולאחר הלידה הוא עולה בהתמדה, עד שמגיע לרמה המכסימלית שלו בגילאי 20-30.

3. טסטוסטרון אצל גברים – הורמון חשוב זה, משתתף בייצור אנרגיה במיטוכונדריה. כאשר הרמות שלו נמוכות, הדבר יגרום לחילוף חומרים איטי ולעלייה במשקל. לכן חשוב שיהיה בשליש העליון של הנורמה.

4. אסטרדיול אצל גברים – הורמון זה מושפע מרמות הטסטוסטרון. כאשר אדם מבוגר משמין, הטסטוסטרון שלו הופך לאסטרדיול. רמות גבוהות של הורמון זה נקשרו לבלוטת ערמונית מוגדלת, סרטן ערמונית וכן להופעה של שדיים אצל גברים. הפתרון: נטילה של תוסף תזונה המונע המרה של טסטוסטרון לאסטרדיול ע"י חסימה של האנזים ארומטאז.

5. אסטרדיול ופרוגסטרון אצל נשים – בגילאי הפוריות, רמות הפרוגסטרון בגוף גדולות מרמות האסטרודיול כדי לאפשר לגוף לפתח רירית תקינה של רחם. במידה ורמות הפרוגסטרון נמוכות וגם טמפרטורת הגוף, העובר לא יתפתח כראוי. מגיל 35 קיימת ירידה בפרוגסטרון ועלייה ברמות האסטרדיול. הדבר יתבטא בתופעות כגון: מיגרנות, שינויים במצב הרוח, מחזור לא תקין (כאבים, דימום רב), השמנה בטנית וכן השמנה באיזור השוקיים, רגליים וישבן.

6. קורטיזול (בלוטת אדרנל) – רמות גבוהות של קורטיזול נקשרו לתופעות כגון השמנה, עלייה ברמות הסוכר ותנגודת לאינסולין, פגיעה בבלוטת התריס ועוד. כאשר הרמות של הקורטיזול נמצאות מעל לשליש העליון של הנורמה, יש נקוט בצעדים להפחתת סטרס.

 

הורמונים המיוצרים מחומצות אמינו:

1. הורמון הגדילה  IGF1 – מורכב מ 59 חומצות אמינו. בגיל 15 ההורמון מגיע לשיאו ומתחיל לרדת בהדרגה. הוא מסייע בשמירה על טלומרים ארוכים וחלוקה תקינה של תאים. כאשר הוא יורד, קיימת פגיעה במראה שלנו – הסחוסים לא יתחדשו, תהיה פגיעה במפרקים ועוד.

2. מלטונין (בלוטת אצטרובל) – הורמון השומר על תאי המוח מפני פגיעה של רדיקלים חופשיים ומסייע בייצור מוליכות חשמלית. ע"פ ד"ר ארדיטי, אין כמעט אדם אחרי גיל 50 שלא מתלונן על הפרעות שינה, עקב ירידה ברמות ההורמון.

3. הורמוני תריס – בלוטת התריס היא הבלוטה הכי חשובה בגוף. וההורמון 3T הוא ההורמון החשוב ביותר לייצור אנרגיה במיטוכונדריה. כאשר אין בגוף המרה מספקת של 4T ל 3T (בבדיקות הדם צריך להיות בשליש העליון של הנורמה) טמפרטורת הגוף תהיה נמוכה מהרגיל ותפגע בתפקודי אנזימים שונים ונחווה תסמינים של תת פעילות. אחד מהאנזימים החשובים להמרה הוא דיודינאז המושפע מסטרס, רמות קורטיזול גבוהות, תרופות, דיאטת כסאח ועוד. הפתרון ע"פ ד"ר ארדיטי הוא לשפר את תפקודי האנזים (הזקוק למשל למינרלים כדוגמת סלניום, אבץ, ברזל וכן לפרוגסטרון וטסטוסטרון) או לקבל 3T ממקור חיצוני.

4. אינסולין – כאשר התאים בגוף אינם מנצלים את מולקולות הסוכר, הוא הופך לגליקוגן וגורם לעלייה ברמות הטריגליצרידים והכולסטרול שנאגרים בתאי השומן וכן לכבד שומני.אחת ההמלצות של ד"ר ארדיטי לסכרתיים, המעוניינים להמנע מתנודות ברמות הסוכר היא להמנע מפחמימות. ובעיקר מגלוטן (לא יותר מ 50 גרם בארוחה) שעשוי לגרום גם לתסמונת של המעי הדליף, מעיים דלקתיות, מחלות אוטואימוניות – וכמובן שלתנודות ברמות הסוכר בדם. 5. בלוטת התימוס –  מערכת החיסון נחלשת כיוון שבלוטת התימוס מצטמקת עם הזמן, וגורמת לירידה במספר לימפוציטים מסוג T – במקביל לירידה בכדוריות דם לבנות, מה שמעלה את החשיפה שלנו למחלות. מומלץ לצרוך ויטמינים ומינרלים שתומכים בבלוטה ומעוררים את פעילותה. וכן פרוביוטיקה, כיוון שהמעיים הם האזור הגי גדול של תאים ששומרים על מערכת החיסון.

שומן טראנס

טריגליצרידים – שומנים שהגוף שלכם לא אוהב (123RF)

 

התקצרות של טלומרים

תאי הגוף שלנו יכולים להתחלק עד מספר פעמים קבוע מראש. כאשר הם מפסיקים להתחלק, הם גורמים לנו לאבד את המראה הצעיר שלנו. בכל כרומוזום יש סיגנלים  –  (זנבות קטנים שקיימים בקצוות הדנ"א ובכרומוזומים, שנופלים או מתקצרים, עד שהתא מאבד את היכולת שלו להתחלק ואז התאים בגוף מפסיקים לתפקד, רקמות מפסיקות להתחדש וכן הלאה. כדי לשמור על טלומרים ארוכים, חשוב לשמור על תזונה מיטבית, רמת הורמונים תקינה, לנטרל רדיקלים חופשיים, לעסוק בפעילות גופנית, לשמור על רמות מספקות של הורמון הגדילה . למידע נוסף על הדרך לעצור את שעון הגיל,

מומלץ לקרוא את ספרו של ד"ר ארדיטי "רפואת אנטי אייג'ינג" שיצא בהוצאת פוקוס.

הכותבת היתה אורחת בכנס אוכלים בריא 10 שהתקיים זה השנה העשירית. בקרוב ייערך כנס אוכלים בריא הראשון במודיעין.

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו