PassoverFocus_Fly
PassoverFocus_Fly

להפחית אכילה בלילה - אפשרי

מאת: מיטל הושמנד ודורית גנשר
זמן קריאה: 2 דקות
כמעט כל בן אדם שני שאנחנו פוגשות בעבודה מספר לנו כמה קשה לו הסיפור של האכילה המיותרת בלילה, איך הוא מצליח לשמור כל היום ואז בלילה הורס הכל ולא מצליח להבין איך זה קורה שוב ושוב. האם זה קורה גם לכם?
Laisha_In

חלק ראשון בסדרה

כמעט כל בן אדם שני שאנחנו פוגשות בעבודה מספר לנו כמה קשה לו הסיפור של האכילה המיותרת בלילה, איך הוא מצליח לשמור כל היום ואז בלילה הורס הכל "כמו אידיוט" וממש לא מצליח להבין איך זה קורה שוב ושוב. האם זה קורה גם לכם?

הנה נקודת מבט קוגניטיבית שיכולה לעזור לכם להתחיל לשנות את זה בהצלחה:
המח שלנו זקוק להפרדות ברורות ולכן הוא גורם לנו לעשות הפרדה בין נורמות עבודה ונורמות מנוחה. העולם הראשון של נורמות העבודה, מתקיים לאורך שעות היום – אנחנו מתאמצים, מביאים לידי ביטוי הרבה מהיכולות שלנו, מוכנים לעבוד ואפילו קשה.

העולם השני חל בשעות הערב, זה שנורמות המנוחה שולטות בו – אנחנו רוצים לנוח מעבודה, לנוח מלימודים, לנוח מלטפל בילדים או בבית, פשוט לנוח!

אבל, כל זמן שאנחנו מחזיקים בהפרדה הברורה הזו, היא עושה לנו צרות! כי בערב, כשאנחנו מחילים לחלוטין רק נורמות של מנוחה, אנו נותנים מנוחה גם לשליטה העצמית שלנו, ליכולת האיפוק שלנו, לשיקול הדעת הרציונלי שלנו. בזמן הזה, אנחנו משכנעים את עצמנו ש"היה לנו יום קשה – מגיע לנו להתפנק". והתוצאה? מצעד של נשנושים מתוקים ומלוחים שנכנס אל תוך גופנו העייף. אם "נוהל מנוחה נטו" נשמע לכם מוכר מעוד מקומות, אתם כמובן צודקים, אנחנו אוהבים להפעיל אותו גם כשאנחנו בחופשה, בנופש, במלון, בחו"ל, באירוע, במסיבה והרשימה ארוכה.

הצעד הראשון לקראת השינוי הוא קודם כל להיות מודעים לבעיה. אל תתבלבלו, הכוונה היא לא להיות מודעים לכך שהאכילה שלכם בלילה היא בעיתית ומיותרת. את זה כולכם כבר יודעים מצוין. הכוונה היא להיות מודעים לטעויות המחשבה שלנו שמחוללות את הבעיה הזו כמו למשל הרצון להפעיל בלילה את "נוהל מנוחה נטו".

אחרי הצעד הראשון אפשר להתקדם לצעד השני: לקחת אחריות ולמפות מספר אפשרויות לתיקון הטעות. לקחת אחריות משמעו לעבוד עם איך שהדברים מתנהלים במציאות. במציאות, ולמרות שזה לא מסתדר עם הרצון של המח שלנו לשמור על הפרדה ברורה, דווקא בשעות הערב מתחילה גם משמרת עבודה חשובה ביותר שלנו: המשמרת שבה אנו שומרים על בריאותנו הגופנית והנפשית.

לכן, ככל שנמשיך להתעקש להפעיל בערב את "נוהל מנוחה נטו" ונחשוב שבשם המנוחה הזו מגיע לנו "גם להתפנק עם אוכל וגם לא להתאמץ להכין משהו נורמלי ומזין" – כך נמצא את עצמנו שוב ושוב בלילה עם אכילה מוגזמת, מיותרת ומאוד לא בריאה (אוכל מתועש ומעובד). והאבסורד הכי גדול – מנוחה אמיתית אף פעם לא הולכת ביחד עם אוכל. להיפך, אכילה מיותרת מטרידה אותנו, מטרידה את מנוחתנו ואת נפשנו כי אנחנו יודעים כמה נצטער עליה. רק ללא אוכל מתאפשרת מנוחה אמיתית, גם בגוף, גם בראש וגם בנפש. כל אחד שעשה אי פעם מדיטציה או אפילו רק צם ביום כיפור, מכיר את הקשר הישיר בין פחות אוכל לבין יותר מנוחה. כעת תוכלו לבחור כיצד לשנות את הנוהל, לעדכן אותו כך שיתאים למציאות, למצוא את הדרך שלכם לשלב בו מעט נורמות עבודה ולספר לעצמכם סיפור חדש ובריא יותר לפני השינה.

בחלק הבא בסדרה: נלמד איך מנהלים נכון את אנרגית השליטה העצמית שלנו כך שיישאר ממנה משהו לשעות הקשות של הערב.

הכותבות הן מיטל הושמנד ודורית גנשר, המייסדות של "אורח חיים – הדרך לשינוי בריא", מנחות קורס מקצועי ייחודי "אימון לאורח חיים בריא"

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו