ECO_3
ECO_3

לאכול בשביל שניים?

מאת: ליאת פיטקובסקי, נטורופתית
איך גם מזינים את הגוף לאחר הלידה ואת התינוק היונק וגם מסייעים לגוף להיפטר מהקילוגרמים העודפים שנאגרו במהלך ההריון? ליאת פיטקובסקי מסבירה מה ההבדל בין דיאטה "רגילה" לדיאטה לאחר לידה

חוזרת לגזרה

כל ההריון חיכית לרגע הלידה ולו רק כדי לחזור לג'ינס ולשמלה, למימדים המוכרים ולתחושה הקלילה. לצערי איני יכולה להבטיח שהדרך לשם קלה, ועוד אציין שהיא שונה מכל הדיאטות שעשית עד היום בחייך.

הדיאטה שלאחר הלידה שונה מדיאטת הרזיה רגילה בשני מובנים:

1. הדיאטה מיועדת לשיקום. ההריון "גזל" רכיבים רבים וחשובים שעלינו לדאוג להשלים, במטרה לשמור על הבריאות והאנרגטיות.

MY_07_IN250

2. השינויים שאנו עוברות לאחר הלידה גדולים: סגנון החיים משתנה, את נמצאת בבית לבד מספר חודשים עם התינוק, המקרר זמין ומזמין, את עייפה ויעבור זמן רב עד להשלמת שעות השינה. את רעבה ומניקה ואין לך כוח להכין ארוחה מזינה. והתוצאה: במקום להשיל את הק"ג העודפים שתכננת מיד עם הלידה את מעלה ומעלה ומעלה.

איך מתמודדים?

ראשית חשוב שיהיו לך מספר אפשרויות בריאות, משביעות ומזינות, ושלא יהיו לך בבית פיתויים כאלה ואחרים. נשנושים בריאים לדוגמא: תפוחונים, חטיפי אנרגיה, פירות וירקות, פירות יבשים, אגוזים ושקדים, קרקרים, פריכיות אורז.

מים מים מים – תורמים לתחושת ערנות. תחושת הצמא מפורשת לעיתים כרעב, שתיה פעמים רבות מונעת זלילה.

בדיאטה שלאחר הלידה חשוב לספק לגוף את כל רכיבי התזונה, לאחר שנגזלו ממנו במהלך ההריון ולדאוג שתהליך הירידה יהיה הדרגתי, כך שלאורך כל הדרך נשמור על איזון ואנרגיה החשובים לטיפול בתינוק ובנו.

חלב אם מספק 67 קלוריות ל-100 מ"ל, ואילו האנרגיה שמשקיעה האם לייצור 100 מ"ל חלב היא 85 קלוריות, המשתווה לרבע שעה של ריצה. בששת החודשים הראשונים להנקה ייצור החלב עומד על 750 מ"ל, על כן נשים מניקות יורדות למשקל במידה ואינן מוסיפות לתפריט אנרגיה נוספת, כמובן מבלי לפגוע בתזונה בריאה ומאוזנת.

במחצית השנה השנייה, כמות החלב הממוצעת יורדת ל- 600 מ"ל ליום כיוון שתדירות ההנקה יורדת והתינוק לרוב ניזון גם ממזון מוצק.

ממחקרים עולה כי נשים שמניקות יכולות לרדת עד חצי ק"ג בשבוע ועדיין לספק כמות מספקת של חלב לגדילת התינוק.

הנקה צורכת 500 קלוריות בממוצע ליום הנקה, על כן אם תמשיכי בתזונה מאוזנת תרדי במשקל ללא מאמץ.

ההמלצה היא לשמור על צריכת אנרגיה של 1800-2200 קלוריות.

לתשומת ליבך, דיאטה קיצונית עלולה לגרום לחסרים תזונתיים לאם ולתינוק, עד הפסקת ייצור החלב.

בתקופת ההנקה מצטמצמים היקפי הישבן והירכיים שנבנו יפה וטופחו בתקופת ההריון. בנוסף, נשים מניקות זוכות לכיווץ מהיר יותר של הרחם בזכות הורמון האקסיטוצין המופרש בהנקה.

פעילות גופנית כידוע תורמת לירידה במשקל. ניתן לחזור לפעילות שישה שבועות מהלידה או חודשיים במקרה של ניתוח קיסרי. כמובן שיש להתייעץ עם הרופא המלווה ולהיות במעקב.

לאכול בשביל שניים? לא ממש

חשוב לציין שלאחר הלידה אינך צריכה "לאכול בשביל שניים". חשוב מזה, היום את דואגת לשניים וחושבת בשביל שניים, אז למענך ולמען התינוק שמרי על אנרגיה ואכילה מאוזנת, זה חשוב יותר מכל ק"ג לכאן או לכאן, הגוף יחזור לצורתו הטבעית בקצב שלו.

אל תשכחי שלקח לך תשעה חודשים לעלות את הק"ג, אז אל תנסי להשיל אותם בפחות מחודש. הקושי לרדת במשקל הולך וגדל עם הגיל ועם מספר ההריונות, על כן חשובה כאן המון סבלנות, דבקות במשימה, מטרה ריאלית ודרך נעימה להגיע אליה.

 

ליאת פיטקובסקי, נטורופתית, בוגרת לימודי נטורופתיה במכלל האקדמית בוינגייט.

השאירו תגובה: