PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

כלים למניעה וריפוי סוכרת

מאת: ד"ר ראול רודריגז
זמן קריאה: 5 דקות
ד"ר רודריגז עלה על במת הכנס "לא לסוכרת" והקדיש זמן לא מבוטל לתיאור מצבו העגום של המזון הזמין לרובנו כיום. על פניו נראה שכולם בעצם כבר מודעים לכך, אולם למעשה יש להתעורר טיפה יותר מסתבר
supherb_IN

איכות המזון שלנו

ד"ר ראול רודריגז עלה על במת הכנס והקדיש זמן לא מבוטל לתיאור מצבו העגום של המזון הזמין לרובנו כיום. על פניו נראה שכולם בעצם כבר מודעים לכך, אולם למעשה זוהי משימה חשובה ביותר לעורר ולפתח מודעות אצל הצרכנים ולגרום להם להבין כמה המצב חמור. רק אם תתעורר דרישה אמיתית, למזון איכותי יותר, מכמה שיותר אנשים דברים יוכלו להשתנות.

תיעוש החקלאות, המזון והרפואה

במאה השנים האחרונות השתלטו קבוצות כלכליות גדולות על החקלאות ויצרו מצב בו עבור בצע כסף המזון שלנו הונדס גנטית ושונה בצורה משמעותית על מנת להגדיל עוד יותר את הרווחים שלהן. המזון שלנו מורעל באופן קבוע בחומרי דישון והדברה מסוכנים, חסרים בו רכיבי תזונה שאמורים להיות בו ומאות אלפי מולקולות שלא מוכרות לפיזיולוגיה שלנו חודרות לגוף עם המזון הזה. כתוצאה מכך הגוף מקבל דלק שלא מתאים לו מה שגורם כמובן לשיבושים לא קטנים במערכת כולה. כשאנו מגיעים למערכת הבריאות היא דואגת שנקבל טיפול שישאיר אותנו חולים  זמן ממושך על מנת שנמשיך לרכוש תרופות בקביעות ולפרנס את תעשיית התרופות, עוד גוף בעל עוצמה כלכלית אדירה. אדם בריא איננו כלכלי, אבל חולה כרוני הוא מקור הכנסה מצוין לחברות התרופות.

שפע מזון באיכות ירודה

בזמן מלחמת העולם הראשונה הפסיקו לזקק את הקמח באנגליה ובדנמרק, בשל המחסור במזון מאחר והסובין והנבט הוסיפו עוד 20% לנפח שלו. למרות ההפצצות מהאוויר והמתח הרב בו היו שרויים התושבים ירדה התחלואה הקשה ב-28%בתקופה זו. בסיום המלחמה כשחזרו להשתמש בקמח לבן חזרה התחלואה לעלות בדיוק באותם אחוזים. והנה האבסורד הגדול של הדור שלנו: יש לנו שפע עצום של מזון כמוהו לא היה מעולם בהיסטוריה האנושית אבל איכותו ירודה, הערך הקלורי שלו גבוה וחסרים בו רכיבי תזונה חיוניים. כך נוצר מצב אבסורדי בו חצי עולם מת מרעב והחצי השני מת מעודף מזון. המזון שלנו המכיל רעלים רבים וחסר רכיבים תזונתיים חיוניים לבריאות מוגש לילדנו בבתי הספר ובצבא, בבתי החולים ובמקומות עבודה המעסיקים אלפי אנשים.

התבוננות במצב הבריאותי של רוב האוכלוסייה מגלה תמונה משעממת למדי:
רוב האנשים סובלים מזיהומים כרוניים וגופם מלא בחיידקים, וירוסים ופטריות.
החל מגיל מסוים ואילך רבים סובלים מן התסמונת המטבולית ומבעיות כרוניות נוספות איתן הם נאלצים לחיות. אצל רבים מערכת העיכול נמצאת תחת כיבוש של חיידקים רעים ואוכלוסיית החיידקים הטובים מתמעטת והולכת. בעזרת החלטה נחושה, תזונה נכונה וקצת ידע ניתן להחזיר לא פעם את הגלגל לאחור ולמנוע מצבים רבים כמו סרטן, סוכרת, מחלות מפרקים ורבים אחרים.

מה רצוי וכדאי לאכול

את התשובה לשאלה המטרידה רבים בעולם המזוהם והמתועש שלנו טוען ד"ר רודריגז נמצא אם נחקור את הסביבה הטבעית בה התפתחנו.

כמה שיותר סיבים וכמה שפחות סוכר

במשך מיליוני שנות אבולוציה עיצבה הסביבה הטבעית שהקיפה אותנו את הפיזיולוגיה שלנו. תזונת אבותינו הייתה עשירה בסיבים תזונתיים אותם משווה ד"ר רודריגז למטאטא המנקה את דרכי העיכול. סוכר כמעט ולא היה נגיש לאבותינו הקדומים ואדם צרך בממוצע כ-5 כפות סוכר בשנה (כמות השווה בערך למה שהאדם המודרני צורך ביום אחד).

חלב ומוצריו – אל תכניסו אויבים הביתה

ד"ר רודריגז מדרבן את הקהל להיגמל מן "הלבן" כלומר החלב ומוצריו וטוען שחלב הינו אופיום להמונים. בתהליך עיכול הקזאין שבחלב נוצר בגוף מורפיו קזאין, חלב הינו מזון ממכר וכל סוגי החלב (כולל חלב האם) מכילים הורמונים מאיצי גדילה הגורמים לבנים לתופעה הנקראת גניקומסטיה (גדילת החזה) או להתפתחות מוקדמת אצל הבנות. בנוסף לחלב מזכיר ד"ר רודריגז גם את המלח והקמח הלבן כמזונות שרצוי להיגמל מהם.

ד"ר רודריגז מדבר על ירידה מדאיגה בפוריות בארץ המתבטאת בירידה של 50% בספירת הזרע אצל גברים רבים ועל הימצאות של אסטרוגן ופרוגסטרון בבדיקות השתן של אנשים הצורכים חלב ומוצריו. לדעתו הורמונים אלו מדכאים את ייצור הזרע. 

אכילת בשר מזיקה לבריאות ולאיכות הסביבה

ד"ר רודריגז איננו ממליץ על אכילת בשר אותה הוא מגדיר כאכילת גוויות, הבשר מתעכל באיטיות ונרקב בבטן. הריגת בעל חיים ע"מ לאכלו, בנוסף להיותה מאד לא הומאנית היא גם לא בריאה. את הבשר הנמכר היום במרכולים שלנו הוא מגדיר כרעיל והחומרים שמוסיפים לו הופכים אותו למסוכן ומזיק. אין מה לחפש בסופרמרקט, רוב האוכל שנקנה שם יהיה מלא בחמרים משמרים, צבעי מאכל, שומנים לא בריאים, הורמונים ועוד שלל חומרים שגאוני תעשיית המזון זקקו על מנת שנחלה הכי מהר שאפשר. הוא ממליץ להימנע ככל האפשר מאכילת חלבונים מהחי ולצרוך מזון טרי, נקי, לא מרוסס לא מעובד ולא מהונדס גנטית. להפחתה בצריכת הבשר ומוצרי החלב יש גם אספקט סביבתי משמעותי: היא תוריד את כמות גזי החממה ב-30%.

כשמדובר בסוכרת ברור מאליו שחשוב להכיר את נושא האינדקס הגליקמי, מזון שמעלה רמות סוכר בדם במהירות מזיק לבריאותנו. עדיף לצרוך מזונות דלי סוכר ועתירי סיבים המתפרקים במתינות.

מה כן חשוב להכניס לתפריט שלנו

ירקות בשפע, פירות, קטניות, סויה, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים, שמנים איכותיים ואצות ים. רצוי לצרוך ירקות בכל צורה אפשרית: חיים, מבושלים, בסלטים, כשייקים ירוקים, בתבשילי ומרקי ירקות.

אגוזים גם הם רכיב שחשוב להכניסו לתזונה כי הם בריאים, טעימים, משביעים, מכילים מינרלים, שומן בריא וסיבים. כמובן לא מומלחים או קלויים אלא טריים ויש לשמור אותם בקירור על מנת שלא יתעפשו.

קטניות כדאי לאכול לפחות פעם ביום מאחר והן משביעות, בעלות אינדקס גליקמי נמוך, משפרות עמידות לאינסולין, מכילות חלבון קל לעיכול, ויטמינים ומינרלים ומקנות תחושת שובע.

דגנים הוא ממליץ לצרוך מלאים בלבד ומזכיר את מגיפת ה"ברי ברי" שתקפה את דרום מזרח אסיה כאשר עברו שם לתזונה של אורז לבן. זוהי מחלה הנובעת ממחסור בויטמין 1B (תיאמין) שנעלם עם הליטוש של הדגנים.

בניגוד לרבים אחרים ד"ר רודריגז איננו משמיץ את הסויה אבל ממליץ לצרוך אותה במתינות ולבחור מוצרים פחות מעובדים. אדממה, פולי סויה, מעט טופו וחלב סויה זה בסדר ועדיף בכל מקרה על חלב פרה.

זרעים הם רכיב חשוב בתזונה, טחינה משומשום מלא (כי העושר האמיתי נמצא בקליפת השומשום) וגם זרעי דלעת וחמניות לא קלויים ולא מעובדים חשוב להוסיף לתפריט היומי.

שמנים איכותיים

אומגה 3 חסר בתזונה בארץ, מאחר ו-1/6 ממשקל המוח הינו אומגה 3 חשוב לצרוך מספיק ממנו גם על מנת להפחית דלקתיות בגוף. שמן קצח מכיל חומצה לינולאית בריכוז גבוה השומרת על בריאות העור והרקמות הריריות. שמן שומשום ושמן אבוקדו נמצאים גם הם ברשימת השמנים המומלצים, תמיד כמובן מכבישה קרה. שמן קוקוס שרבות דובר לאחרונה בתרומתו לבריאותנו, נחשב לשמן עמיד בחום, איננו מתחמצן בטיגון מה שהופך אותו לשמן האידיאלי לבישול ואפיה. קיים דמיון רב בין שמן הקוקוס והקולסטרום (חלב האם הראשון מיד אחרי הלידה) שניהם מכילים חומצה לאורית וחומצה קפרילית. חומצות אלו מסייעות לתינוק לאזן את פלורת חיידקי המעי שלו. שמן זית מומלץ כמובן בעיקר לתיבול וחשוב לזכור ששמנים הם מוצר בעל ערך קלורי גבוה ולצרוך אותם בכמות קטנה.

תוספים מומלצים

מזון נוסף שד"ר רודריגז משבח הן האצות מן הים. אצות מכילות הרבה יוד החסר מאד בתזונה שלנו וחיוני לתפקוד תקין של בלוטת התריס וקצב חילוף החומרים.


גם על הכלורלה הוא ממליץ אותה הוא מגדיר כמולטי ויטמין מולטי מינרל המסייע לסילוק רעלים מן הגוף. היא קושרת מתכות כבדות ומסלקת אותן מן הגוף ואף מסייעת לשיקום חומצות הגרעין.

בנוסף לכל מה שהוזכר גם קומפלקס ויטמיני B, ויטמין C כ-2,000 מ"ג ביום, ויטמין D יחד עם חשיפה לשמש, וקו אנזים 10Q לנוטלי הסטטינים. חומצה אלפא ליפואית ALA לסובלים מסוכרת מסייעת בתהליך ההחלמה ונוגדי חמצון תמיד חשובים.

חשוב לייצר לחץ ולדרוש מוצרים איכותיים ובריאים

המרגרינה מצטברת בקרומי התאים ועלולה לגרום להתפתחות עמידות לאינסולין וסוכרת. חשוב לדעת כי מוצרים רבים מכילים מרגרינה מוסווית ולהימנע מהם: בורקס, ג'חנון, מלאווח, חטיפים, עוגות ומאפים הנמצאים על המדף במרכולים ואפילו לחמים מקמח מלא מכילים לא פעם מרגרינה.

עלי זית לטיפול בסוכרת ויתר לחץ דם 

קל ופשוט להכנה, חליטת עלי זית לטיפול בסוכרת, יתר לחץ דם וזיהומים, שימו חופן עלי זית בטרמוס עם מים רותחים והקפידו לשתות במשך היום. גם חליטות צמחים, תה ירוק ותה רגיל מומלצים בשגרה.

חיידקים טובים חיידקים רעים ומה שביניהם

במי השתייה שלנו יש הרבה אנטיביוטיקה המגיעה מבעלי החיים שאנו מגדלים וכלור שמוסיפים להם הנכנסים למערכת העיכול והורגים את החיידקים הטובים שלנו. זכרו כי בקבוקי המים המינרלים העשויים פלסטיק מכילים ביספינול A הידוע כמסכן את הבריאות.

חשוב לקחת פרוביוטיקה על מנת לטפח את אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי ולשמור על בריאותו. פרויקט שיקום שכונות כפי שהוא מגדיר אותו, "שיקום אוכלוסיית החיידקים הטובים" במעי חשוב ביותר גם לחולי סוכרת ולעיתים יש לנקוט בצעדים דרסטיים. קילוף שכבות צואה שנדבקו לדפנות המעי הגס במשך שנים של אכילת חיטה ומוצריה, הגלוטן משמש כדבק ומי שצרך הרבה קמח לבן יכול בהחלט לחשוב על הידרוקולוניקס (שטיפת וניקוי של דפנות המעי) בהתייעצות עם אנשי מקצוע כמובן. יש מקרים בהם מפונים בתהליך זה כ-4 קילוגרמים של צואה ישנה הדבוקה לדפנות המעי.

ניקוי דרכי המרה חשוב גם הוא על מנת לסלק אבני מרה החוסמות אותן מה שיכול לחסוך אלפי ניתוחים מיותרים להסרת כיס המרה. אצל רבים דרכי המרה בכבד חסומות ומלאות באבני כולסטרול שכדאי להמיס ולפורר על מנת להגיע לתפקוד תקין.

אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה והרבליסטית קלינית ayeletoffir@gmail.com

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו