supherb_Fly
supherb_Fly

ישנן דלקות טובות

מאת: אמבר רוגע, מנחת סדנאות לתזונה טבעית
זמן קריאה: 6 דקות
דלקת חריפה, כזו שמציקה ונראית לעין באזור מקומי בגוף, היא דווקא תגובה בריאה של הגוף לפציעות, זיהום או גירוי. הסכנה היא בדלקות הכרוניות היוצאות מכלל שליטה
supherb_IN

בריאות היא עסק מבלבל, וכשנוספים לה פחדים מוצדקים, דיס-אינפורמציה מטעם הממסד הרפואי ואינטרסים כלכליים של חברות גדולות, נוצר לעתים קרובות מצב שבו האדם החולה מודע רק לאפשרות אחת בריפוי שלו: קבלת מרשם מהרופא. קחו לדוגמה את הנושא של דלקות. דלקת כשלעצמה, בניגוד לדעה המקובלת, אינה רעה, זהו תהליך ריפוי, שבלעדיו אין חיים.

דלקת חריפה, כזו שמציקה ונראית לעין באזור מקומי בגוף, היא דווקא תגובה בריאה של הגוף לפציעות, זיהום או גירוי. הסכנה נמצאת בדלקות הכרוניות, המתמשכות, שפוגעות לאט ובחשאי באברים רבים בגוף, ואליהן צריך לשים את הלב משום שהן מצביעות על בעיה מערכתית שמנציחה את עצמה; מי שחולה בהן הוא תהליך הריפוי עצמו.

אמיר קלי על הקשר בין קרמים ורפואה סינית

לשם התמקדות בנקודה הזו ארגנה חברת "PROFESSIONALS" יום עיון שנגע באספקטים שונים של טיפול טבעי בדלקות. את היום פתח אמיר קלי, מטפל סיני ותיק המתמחה בטיפול טבעי במחלות עור ופרקים, שהסביר בהרצאתו מדוע עדיפה הגישה ההוליסטית על פני הגישה המערבית כאשר מדובר בטיפול במקרים של דלקת קלה עד בינונית. בעוד שחברות התרופות מתמקדות בסנתוז של חומר בודד וזיקוק שלו, מחקרים מוכיחים שפעולה של חומר יחיד ומרוכז אינה יעילה כמו השפעתם ההוליסטית של צמחים, שבנוסף להשפעתם הרצויה על המערכת בה אנו רוצים לטפל, יעבדו בו זמנית וישפרו גם מערכות אחרות בגוף.

קחו את צמח הפלודנדרון, לדוגמה, אחד הכוכבים של היום. לצמח זה פעילות אנטי-דלקתית ואנטי-בקטריאלית ידועה, עם מעט תופעות לוואי, שטוב לבעיות עור ולבעיות פרקים בו זמנית. אחד החומרים הפעילים בו, ברברין, גורם לו לעבוד טוב יותר יחד עם הצמח רובארב (ריבס) – פעילותם מחזקת זה את השפעתו של זה. ואילו חוזקו של החומר הפעיל ברובארב, rehin, עולה פי 100 עד 1000 בעקבות סינרגיה עם חומרים נוספים, כך שהחומרים הטבעיים בסינרגיה הנכונה מעצימים זה את פעולתו של זה, ויחד מעצימים את פעולת המערכת, הגוף.

אך ככל שהמחקרים בתחום מתפתחים, מבינה תעשיית התרופות את הפוטנציאל בשימוש בצמחים, וכך אושרה ב-2006 בארהב תרופה בוטאנית ליבלות ויראליות, שמבוססת על תמציות תה ירוק.

כך גם במקרה של TNF אלפא, סוג חלבון ידוע לשמצה במערכת החיסונית שמהווה חלק בתגובת הגוף לזיהומים. כאשר רמות החלבון גבוהות הגוף תוקף תאים בריאים, מעודד דלקות והרס תאים. הרפואה המערבית ניסתה לפתור את הבעיה בניסויים על ידי מתן תרופות ביולוגיות מרוכזות לחיות, שאמנם הורידו את רמת הTNF אלפא אך גם העלו את רמת הסרטן אצל אותן חיות, עקב הורדת המערכת החיסונית. הראייה הנטורופתית מחפשת את הצמחים שיפעלו להנמכת החלבון: איסטיס – צמח ממשפחת המצליבים שמסלק חום ורעילות, וחוסם TNFאלפא; רובארב; DAN SHEN – מרווה סינית; ג'נטיאן scabra radix – צמח שטעמו מר מאוד, כמו צמחים מרפאים אנטי-דלקתיים רבים. זוהי אחת הסיבות לכך שקלי ממליץ לצרוך את הצמחים הללו בקפסולות, מה גם שבנטילת תוסף בקפסולה צריך כמות גבוהה פחות בשימוש בצמח עצמו עקב הריכוז הגבוה.

מזונות מעכבי tnf אלפא הם כורכום שעליו תוכלו לקרוא בהרחבה כאן, ואומגה 3, אלא שגם אותם ממליץ קלי לקחת בתוספים ולא במזון, מכיוון שהכורכומין (החומר הפעיל בכורכום) נשטף די מהר במערכת העיכול, ואילו בקפסולות מצמידים אותו לפיפרין (החומר הפעיל בפלפל שחור), שנשאר יותר זמן בגוף.
גם החומרים הפעילים בתה ירוק מעכבים TNFאלפא, אומגה 3 וג'ינג'ר מצוינים גם לדלקות פרקים. בכל מקרה, יש לתת מספר חודשים כדי לראות התקדמות בתוצאות הטיפול.

ד"ר ראול רודריגז

ד"ר ראול רודריגז שוטף כלים

אחרי קלי עלה ד"ר ראול רודריגז, מייסד מכללת מדיסין, רופא קונבנציונלי שהתמחה ברפואה סינית והקים את "המרכז לרפואה טבעית", המציע פתרונות הוליסטיים מקיפים ומגוון תוספי תזונה. למרות כל תאריו ולמרות נושא ההרצאה חמור הסבר, הפגין ד"ר רודריגז קלילות מרעננת לאורך כל ההרצאה, במיוחד כאשר תיאר את עיסוקו בעיקר כשוטף כלים.

בהרצאתו תיאר ד"ר רודריגז את הדלקת הטובה והדלקת הרעה. כאשר מדובר בדלקת אקוטית, חודר למערכת פאתוגן (מחולל מחלה כגון חיידק); משמר הגבול שלנו, הנויטרופילים ומקרופגים, פועלים, ויש הפרשה של מרחיבי כלי דם – תאי דם לבנים נודדים לאזור משום שמתאפשרת הגעת יתר חמצן למקום, זרימת הדם המוגברת גורמת לנפיחות, אודם, בהמשך בצקת. ואז מגורים חיישני הכאב, שאחת ממטרותיו היא להגביל את התנועתיות של האזור הפגוע כדי לאפשר לו להחלים. כעת עולה טמפרטורת הגוף. לחום הזה יש תפקיד חשוב, ואם הוא לא מעלה את טמפרטורת הגוף ביותר מ – 2 מעלות (מעל 39 מעלות), אין סיבה לרוץ לרופא: לגורמים המזהמים יש אנזימים, שעובדים בצורה אופטימלית בטווח טמפרטורה מסוים; כשהטמפרטורה של הגוף עולה, זה פוגע באנזימים האלה ולגוף קל יותר להתמודד איתם. לכן לא מומלץ לקחת כדור להורדת החום.

כיצד נוצרות מחלות מעי דלקתיות?

אחד מהגורמים להן הוא הימצאות מוגלה במערכת העיכול שלנו, וזו, טוען רודריגז בתוקף, מגיע לגופינו ישירות ממוצרי החלב, משום ששיטת החליבה האינטנסיבית בימינו יוצרת בהכרח גירוי יתר המביא לדלקת בעטין, אך התקן הישראלי מאפשר לרמה גבוהה של תאי דם לבנים (שנוכחותם מעידה על זיהום) להימצא במוצרי החלב מהפרות, ועוד יותר מכך בחלב הכבשים והעזים. חלק מהחיידקים הללו אמנם מושמדים בפיסטור, אך חלקם, כמו המיקובקטריום טוברקילוזוס – בן דוד של השחפת – עמידים לפסטור. כאשר חלבן של הפרות החולות מתערבב יחד עם זה של הבריאות במיכלי החלב, מגיע החיידק לגופינו וחודר לרירית המעי, שם יגרום למחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס, באוכלוסיה הרגישה או מועדת גנטית.

לאחר עליית החום בדלקת בריאה, משתחררים ציטוקינים (חלבונים קטנים אשר מהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון ובין תאים השייכים לרקמות הגוף); תאים לבנים נודדים דרך כלי הדם; החיידקים הפולשים מאותרים ונבלעים. תאי עור מתים נאספים ומסולקים, תאים חדשים גדלים.

הבעיה, כאמור, היא בדלקת לא-בריאה, כרונית, שאותה משווה ד"ר רודריגז לגחלים לוחשות שממשיכות לבעור ולהתפשט בגוף בחשאי, והורסות מערכות. עם זאת הוא מציע למי שאינו רוצה לחלות בשום דלקת כרונית להפסיק לנשום – מכיוון שגם באוויר יש מזהמים רבים, מדיאוקסינים שנוצרים בשריפת פסולת ועד חומרים רעילים לעיכוב בעירה המכסים לפי החוק רהיטים רבים.

התהליך הדלקתי יכול לקרות בכל רקמה בגוף, חיצונית או פנימית, עקב זיהום חיידקי, וירוס, פטריה, מחלה אוטואימונית, או פגיעה פיזית. בבסיס של אלצהיימר, סרטן, מחלות כלי דם, מעי קרוהן ודלקת פרקים, יש דלקות כרוניות. דלקות חניכיים הן מסוכנות במיוחד, משום שבחניכיים יש הרבה כלי דם כך שזיהום כרוני יוביל את הטוקסינים של החיידקים משם לכל הגוף.

גם על הזדקנות אפשר להסתכל כהצטברות תהליכי דלקת כרוניים במשך השנים: החיים המודרניים יצרו "מגפת אנטיגנים חדשה" – עשרות אלפי חומרים חדשים מיוצרים ונשפכים לסביבה, חשיפה לכל החומרים האלה, שחלקם קרצינוגנים, מפעיל תגובה אוטואימונית; ככל שמזדקנים גדלים הזיכרון האימוני ומספר הנוגדנים העצמיים שאנו מפתחים.

כמעט לכולנו יש זיהומים כרוניים כמו קנדידה, הליקובקטור; אלה גורמים לגירוי כרוני של מערכת החיסון עד שהיא מאבדת את שפיותה.

דרך חשובה לבדוק את רמת הדלקתיות בגוף היא בדיקת (CRP  (C reactive protein – חלבון הנמצא בפלסמת הדם ומיוצר על ידי תאי הכבד, שיש לבדוק בשקיעת דם. עליה גדולה מסמנת מצב דלקתי אקוטי; דווקא עליה קטנה קשורה למצבים כרוניים. כאשר ערכי הCRP עולים זה מנבא התקף לב; נמצא CRP גבוה במקרי סכרת, מפרצת באבי העורקים, אלצהיימר, אוסטיאופורוזיס, וסוגי סרטן שונים ועוד. למחלות רבות יש מנגנונים משותפים, ולכן אולי ניתן לטפל בהן יחד.

הטיפול עליו ממליץ ד"ר רודריגז הוא קודם כל מעבר מתזונה שהוא קורא לה סינתטית, לרציונלית: הורדה או צמצום מוצרי חלב, בשר וסוכר, ואז טיהור המעי, מלחמה בפתוגנים ושיקום הפלורה של המעי (כדאי להפיג את הקדרות הוא ממליץ גם על שירה בציבור). התוספים הראשיים לצורך העניין הם ויטמין D החסר לכולנו, אומגה 3 (עליו הוא מדבר כסטרואידים של הטבע), ויטמין C, קומפלקס B, נוגדי חמצון, כורכום, שמן קצח (בו חומצה לינולאית) וכלורלה המסלקת רעלים מהגוף. חומרים מווסתים נוספים המאזנים נגד תהליכי הדלקת הינם פרוביוטיקה, נוגדי חמצון, שמן אורגנו, מי כסף וקיו 10.

דקלה פרץ ודלקות המעיים

ההרצאה הבאה, של המטפלת ברפואה סינית ובתזונה דקלה פרץ, חזרה לנושא דלקות המעי והתעמקה בנושא. חשוב להבחין בין דלקת חולפת שנגרמת מזיהום או הרעלת מזון, שחולפת מעצמה, לבין מחלות מעיים דלקתיות כרוניות.

הטיפול הטבעי בגסטרואנטריטיס (זיהום חולף): שתייה מרובה בכמויות קטנות כדי לא להתייבש; הפסקת עישון, קפאין ואלכוהול; חליטות צמחים – קמומיל, ג'ינג'ר, שומר; תזונה מבושלת קלה לעיכול. במצב אקוטי יותר, ממליצה דקלה על תוספי תזונה – פרוביוטיקה – 1 כמוסה 4 פעמים ביום לעצירת השלשול; פניני מנטה – מונעים עוויתות ועובדים מהר; שמן קוקוס – אשר בו 3 חומצות שומן חשובות: קפרית, קפרילית ולאורית – אנטי ויראלית. אפשר לעשות בו שימושים חיצוניים לשיער ולעור כמו גם פנימיים. שמן אורגנו משמש כעזרה ראשונה – מקצר את המחלה אם לוקחים 8-10 טיפות, 4-5 פעמים ביום, על קיבה ריקה. הוא עובד ממש כמו אנטיביוטיקה ולכן צריך להשלים אותו בפרוביוטיקה, ולזכור שהוא פוגע בספיגת ברזל. וכמובן שיש טינקטורות יעודיות. עוד על פרוביוטיקה תמצאו כאן

מחלות מעיים

הסיפור אחר במחלות מעי כרוניות. קוליטיס פוגעת במעי הגס, זוהי מחלה דלקתית רציפה המתחילה באזור פי הטבעת ומתפשטת; הקרוהן חודרת את כל שכבת המעי, יכולה לבוא לביטוי מהפה עד פי הטבעת, ויכולה ליצור סיבוכים כמו הצרויות מעי עד כדי חסימות. הטיפול המערבי מנסה להפחית את תדירות וחומרת ההתקפים במחלות אלה ולרפא את רירית המעי, ולהשלים חוסרים תזונתיים הנוצרים. האנטיביוטיקה ועוד. תכשירים, תרופות אנטיביוטיקה וסטרואידים אינם מספקים פתרון. מחלות אלה יכולות יכול להוביל לתת-תזונה עקב הספיגה הלקויה של המזון, ובמקרים חמורים אף לפיגור בהתפתחות. בתקופת רמיסיה – רגיעה – רצוי לחזור לתזונה רגילה ולהשלים חוסרים תזונתיים.

הפרוטוקול הטיפולי עליו ממליצה פרץ הוא כורכום, אומגה 3, פרוביוטיקה, כלורלה – אותה כדאי להתחיל בהדרגה ורק במצבי רמיסיה, קולאגן, שמן קוקוס ושמן קצח. משקה אלוורה מרגיע את הרירית – מקרר ומרגיע מבפנים, כמו גם בחוץ. איקס-קר היא כמוסה המתאימה למגוון מצבים כלליים. לקריאה נוספת בנושא אלוורה לחצו כאן.

לסיים עם בועז שוורץ ודיאטת פרו

אחרון לאותו יום עלה הנטורופת בועז שוורץ, ממפתחי תוספי המזון ושיטת הדיאטה דיאט-פרו יחד עם ד"ר רודריגז. שוורץ חלק איתנו את הסיפור האישי שלו – הוא עצמו השתמש במוצר לצורך ירידה במשקל, ודיווח שכבר בשבוע הראשון ירד 5 קילו ובעקבות התהליך פיתח איזון תזונתי מחודש המאפשר לו לאכול על פני כל היום את מה שהיה אוכל בארוחה אחת. הוא סיפר גם את סיפורה של שיטת הדיאטה, שפותחה בארה"ב ויובאה לישראל על ידיו ועל ידי ד"ר רודריגז, לא לפני שבדקו אותה קלינית וערכו בה שינויים ועדכונים. בין השאר התאימו את הדיאטה לאופי הישראלי הדורש לראות תוצאות ומהר.

סך הכל למדנו ביום העיון עוד על הקשר בין התהליכים הקורים בגוף האדם לבין העולם החיצון, עם הסביבה אותה הוא הורס והצמחים שיכולים להציל אותו. נקודה למחשבה.

לאתר של אמבר רוגע

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו