SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

החיים המשקל ומה שביניהם

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה והרבליסטית קלינית
אל תסתובבו בבית בטרנינג רחב – זה יגרום לכם לחשוב שאתם רזים וכך תאכלו יותר. תחליפו את הטיגון באפייה ותנסו לפחות פעם בשבוע לעשות ספורט. איילת אופיר מביאה טיפים מההרצאה של מיכל צפיר

קלילה נמרצת ומלאת התלהבות תפסה את מקומה על הבמה בתיאטרון גבעתיים  מיכל צפיר. הקהל היה מורכב ברובו מנשים אבל ביניהן נראתה פה ושם נוכחות גברית. מיכל צפיר, שחקנית וזמרת, הייתה תינוקת שמנמנה שהפכה לילדה, נערה ובחורה מלאה. היא מתארת מסכת ייסורים של צומות ודיאטות, כאבי בטן ואשפוזים. היא ניסתה את כל הדיאטות האפשריות, ירדה במשקל ושוב עלתה, בהריונות עלתה 20 ק"ג בכל פעם ובשלישי אף הגדילה לעשות והוסיפה 35 ק"ג למשקלה.

הבנתי שצריך לעשות שינוי

מיכל פותחת בחשבון נפש ומשתפת אותנו בתובנות שהצטברו בדרך הארוכה לשינוי שעברה. לא אהבתי את עצמי, הבנתי שאני שמנה, שזה מפריע לחיים ולקריירה שלי ומסכן את בריאותי. הצלחתי לרדת ולשמור על המשקל רק כאשר הפסקתי לעשות דיאטה. ומה בכל זאת היא עשתה? שינוי מהותי באורח החיים, בצורת המחשבה וכמובן פעילות גופנית שהפכה לחלק בלתי נפרד מחייה.

להרחיק את הגורמים להשמנה

חשוב לאתר הרגלים רעים ולשנותם בהדרגה, אומרת צפיר, ודוגמאות לא חסרות: להימנע מאכילה בהיסח הדעת מול הטלוויזיה או סתם מתוך שעמום ותסכול, לזהות אכילה רגשית ולהתמודד אתה. שינוי הרגלים לוקח זמן אבל ההישגים יישמרו, תנו לעצמכם את הזמן הזה. מיכל הורידה 30 ק"ג במשך 3 שנים אבל ההישג נשאר. תשלימו עם זה שזה לוקח זמן ותהפכו את ההרגל החדש לאורח חיים.

תרגול והתמדה

שינוי הרגלים של 40 שנה לוקח זמן, תתכוננו לכך שיהיו פספוסים אבל תמשיכו הלאה. תלמדו לאהוב את מה שיש, לשפר בהדרגה ולשאוב כוח מתחומי חיים אחרים בהם יש לכם נחת. לא חייבים לעשות ספורט אבל אם אפשר אז כמובן שזה רצוי מאד. אם אי אפשר ללכת כל יום היא מדגישה, לכו רק פעם בשבוע, אבל תעשו משהו.

תכנון והתארגנות

אם רוצים להצליח חשוב להתארגן ולתכנן את היום ולקחת אוכל אתנו ע"מ לייצר אלטרנטיבה בריאה. עצרו אצל הירקן, קנו המון ירקות ופירות. חשוב שיהיה בבית אוכל בריא בשפע ודאגו שיהיה זמין ונגיש לכולם. הכינו מגשי פירות וירקות, נסו להיות יצירתיים ולפתות את בני הבית לאכול בריא. זכרו, לא כדאי לדלג על ארוחת הבוקר ולהגיע לצהריים מורעבים, אכלו ארוחת בוקר קטנה ואז תוכלו לאכול פחות בצהריים. הוסיפו הרבה ירקות לכל ארוחה, הקפידו לשתות מספיק מים במשך היום והיפרדו לנצח ממשקאות ממותקים ומוגזים. שפע ירקות, דגנים מלאים, ארוחות מסודרות בזמנים קבועים יחזיקו אתכם שבעים ומסופקים לאורך זמן.

לשמור את האויבים מחוץ לבית

אויבים אסור להכניס הביתה, מדובר כמובן בחטיפים, מאפים וממתקים. אם חייבים לאכול משהו מתוק אפשר ללכת לקנות משהו קטן, לאכול אותו וזהו.

כשיוצאים לקניות, מתארחים או סתם בבית

חשוב להקפיד לא לצאת לקניות רעבים (קונים יותר), להכין רשימה ולהקדיש מחשבה מה מכניסים הביתה. כל מה שארוז עדיף להשאיר על המדף בסופר ולהקפיד לקרוא את רשימת הרכיבים. גם במסעדות יש אלטרנטיבות בריאות יותר וחשוב להכיר ולבחור אותן. כשמוזמנים אפשר להביא סלט כך שתהיה לנו אלטרנטיבה בריאה. אפשר לכתוב יומן תזונה ולעקוב אחרי מה שאנחנו אוכלים.

מיכל צפיר. בימים של הטרנינג הרחב

אל תלבשו טרנינג רחב בבית

את הבגדים שגדולים עלינו רצוי להעביר הלאה ולא לחשוב שנצטרך אותם אם נשמין מחדש. מיכל ממליצה לא להסתובב בבית בטרנינג רחב כי אז יש סיכוי שנאכל יותר. את הטיגון אפשר להחליף באפיה, הניחו את השניצלים על תבנית, כסו בנייר אפיה והכניסו לתנור, מיכל מבטיחה שזה יוצא טעים.

ניהול סדר יום ותכנון שבועי

תכננו את היום שלכם והתארגנו בהתאם. חשוב לבחור ספורט או פעילות גופנית מתאימה ומהנה ולשלב אותה בתכנון השבועי. אצל הירקן, בניגוד לסופר, כן קונים עם העיניים – שלל ירקות ופירות בלי הגבלה. הם עשירים בויטמינים ומינרלים, מעניקים תחושת שובע וזולים. אפשר להצטייד בבוקר בקופסת ירקות שתהיה אתנו כל היום. כשאוכלים בחוץ יש להיזהר מרטבים עתירי קלוריות ולהגביל את הכמויות אבל לא לוותר על ארוחות. מבשלים בריא לכל המשפחה – גם לילדים. נסו לעודד אותם לטעום, לוקח זמן להתרגל לטעמים חדשים אז אל תתייאשו.

מיכל צפיר היום

בחופשה נסו תמיד לשלב ספורט או הליכה ברגל וזכרו כי אלכוהול מכיל הרבה סוכר וגורם להשמנה בטנית. אפשר ורצוי להצטרף לקבוצת תמיכה שתעזור לשמר הישגים. אני, היא מדגישה, למדתי לעשות בחירות שמקדמות אותי והרווחתי את החיים שלי. זה הצריך תרגול, שינוי דפוסי מחשבה אבל נחלצתי ממעגל האימים של השמנה והרזיה. מיכל מסיימת את הרצאתה בהצעה: תנסו – מקסימום זה יצליח גם לכם!

אילת אופיר, הרבליסטית ומטפלת בכירה באיור וודה  ayeletoffir@gmail.com

השאירו תגובה: