PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

ילדים אוכלים בריא-אפשרי

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה ובצמחי מרפא
זמן קריאה: 4 דקות
איך שמן לא איכותי משפיע על תפקוד המוח, מה צפוי לילדים שאוכלים כל יום מעדני חלב ולמה חשוב לאכול ארוחת בוקר. איילת אופיר למדה מד"ר גיל יוסף שחר איך שומרים על תזונת ילדים תקינה
Thymoquin_In

"אבות אכלו צ'יפס ושיני בנים תקהינה" – ד"ר גיל יוסף שחר, רופא העוסק ברפואה מונעת ותזונה וחוקר את רפואת הרמב"ם, אי אפשר שלא להתאהב בו במבט ראשון. לאחר סיום לימודי הרפואה החליט להקדיש את חייו לבריאות הציבור הלכה למעשה. במקום לחכות שנחלה ולרשום לנו תרופות או לבלות ימים כלילות בבתי החולים הוא פועל ללא לאות להסביר לנו כיצד לשמור על בריאותנו ובריאות ילדינו. כן ירבו.

בריאות המוח ומיצוי היכולת הקוגניטיבית המולדת

איכות התזונה בילדות חיונית לבריאות המוח ומיצוי מקסימאלי של הפוטנציאל המולד, הסביר ד"ר גיל שחר בהרצאה שנתן במסגרת אוכלים בריא 4 שהוקדשה לנושא החם: תזונת ילדים ובני נוער.

רעלים החודרים לתאי המוח פוגעים בתפקודם ובאיכות התקשורת החשמלית ביניהם. ממברנת התא מגינה עליו מחדירת חומרים מזיקים היכולים לגרום להרס התא או זליגת חומרים חשובים החוצה. אם היא לא תתפקד כראוי יחדרו רעלים ורדיקלים חופשיים לתא ויגרמו לנזק ואפילו להרס התא, וכידוע – לתא מוח שמת אין תחליף.

הממברנות בנויות מחומצות שומן והן מתחדשות כל כמה ימים. זו הסיבה שבגללה כל כך חשוב לאכול שמנים איכותיים ולהימנע משמנים מזיקים. ממברנה שתהיה בנויה מחומרי גלם איכותיים תתפקד טוב יותר, תגן על התאים ותשפר את תפקודם. שומנים מזיקים פוגעים גם בתפקודו של מחסום דם-מוח ויגרמו לחדירת חומרים מזיקים שכלי הדם אמורים למנוע את כניסתם למוח.

שמנים איכותיים ונוגדי חמצון חשובים לבריאות תאי הגוף והמוח

מה הם אם כן השמנים הטובים לנו? לתיבול בלבד שמן זית "כתית מעולה" בכבישה קרה ברמת חומציות שלא תעלה על 0.8% ועדיף 0.5%. החומציות מזיקה לגוף, מעלה דלקתיות בכלי הדם ומאפשרת לרעלנים לחדור לתאי הגוף. לא מומלץ לחמם או לבשל עם שמן זית שהופך בחימום לשומן "טראנס" וגורם נזק עצום לגוף ולתאי המוח. השמן המומלץ ביותר לבישול ואפיה הינו שמן הקוקוס, מכבישה קרה כמובן. יציב בחימום, אמנם שומן רווי אך ממקור צמחי (אינו שוקע בעורקים וידוע כקוטל חיידקים ווירוסים). לבדיקת איכות השמן ניתן לבדוק אם הוא הופך לנוזלי בטמפרטורה של 24 מעלות ומתקשה בקירור. נוגדי חמצון נמצא כמובן בפירות וירקות שחשוב לגוון בהם ככל האפשר.

שמני טראנס – פוגעים בתפקוד הגוף כולו

בחימום ובטיגון הופך השמן לשומן טראנס, אחד המזיקים הגדולים ביותר לבריאות הגוף והמוח. גופנו איננו מסוגל לזהות אותו או להשתמש בו והוא שוקע בדפנות העורקים, מונע דיפוזיה של חומרים חיוניים מכלי הדם לתאי הגוף  וגורם לנזק רב

אז מה נוכל לעשות?

להפחית כמה שניתן בטיגון, להמעיט בצריכת שומנים מן החי הנוטים לשקוע בדפנות העורקים. חומצות שומן אלו עשירות באומגה 6 הידועה כמעודדת תהליכים דלקתיים, הגורמים לחדירת רעלים לתאי הגוף. חשוב להימנע מצריכת שמנים לא יציבים המתחמצנים בקלות כמו שמן פשתן ושמן דקלים. כל השמנים המזוככים עוברים תהליך של חימום המנטרל את נוגדי החמצון הטבעיים שלהם ולכן הם מתחמצנים בקלות ולא מומלצים כלל.

ד"ר גיל שחר היה נחרץ מאד בקשר לשמנים שעלינו להוציא לחלוטין מן התזונה שלנו: שמן קנולה, סויה, תירס וחמניות. ומה הוא השומן הבריא ביותר לתאי המוח? כמובן אומגה 3 אותו ניתן למצוא בדגי ים, אצות, עלים ירוקים, אגוזי מלך וזרעי פשתן. זרעים ואגוזים יש לצרוך טריים בלבד (לא קלויים או מומלחים) ולשמור אותם תמיד בקירור. לסובלים מבעיות קשב וריכוז עם או בלי היפר אקטיביות מייעץ ד"ר גיל שחר להפחית בצריכת מזונות עשירים באומגה 6, ולהקפיד לצרוך שומנים בריאים. חשוב לזכור כי במזונות מעובדים מסתתרים שמנים מעופשים ושמני טראנס המזיקים מאד לבריאותנו.

מחקרים מן השנים האחרונות

מחקרים הראו כי מזון מהחי הגורם לגדילה מואצת ומיצוי פוטנציאל הגדילה של ילדינו גם מעלה את הסיכון לתחלואה בסוגי סרטן רבים בהמשך החיים. בשלות מינית מוקדמת מגדילה גם היא את הסיכון לסוגי סרטן הורמונאליים ואנדוקריניים. לכל מי שנכנס לפאניקה הנה בשורה משמחת – הנקה מורידה רמות אסטרוגן במידה משמעותית ומקטינה את הסיכון של האם ללקות בסרטן יותר מכל דבר אחר (שימו לב – מדובר בהנקה לפחות עד גיל שנתיים).

והגברים שבינינו? גם הם לא התחמקו – כמו האסטרוגן כך גם דינו של הטסטוסטרון. רמות גבוהות שלו בדם בילדות כתוצאה מאכילת מזון מן החי מגבירות את הסיכון ללקות בסרטן הערמונית בבגרות. ואם לא נבהלנו מספיק שימו לב: מחקרים הראו בבירור כי צריכת מוצרי חלב בילדות מגבירה את הסיכון לפתח סוכרת נעורים או סרטן המעי הגס בגיל מבוגר. ולמי שעד כה לא נכנס ללחץ הגיעה הבשורה הבאה: רעלים מסוכנים מן הסביבה מצטברים ברקמת השומן של בעלי החיים אותם אנו אוכלים.

ולסיכום וכמה עצות פרקטיות לחיי היומיום:

שומן איכותי הוא חומר גלם חיוני למוח, לעומתו שומן רווי שוקע בדפנות העורקים. אגוזי מלך מהווים מקור מעולה לאומגה 3, הקפידו לשמור אותם בקירור. הימנעו ממרגרינה, בצק עלים, מאפים, עוגיות, בורקס ובכלל מזון תעשייתי המכיל שמנים מזיקים וחומרים משמרים. הרבו באכילת פירות, ירקות, עלים ירוקים, זרעים, אגוזים, נבטים וקטניות מונבטות.

משקאות קלים גורמים לאיבוד מסת עצם, משקאות דייאט גורמים לעליה בצריכת מזון, עליה במשקל וצבירת שומן בגוף ומעלים את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי. לעומתם פירות וירקות הופכים את הדם לבסיסי ומסייעים להגיע לצפיפות עצם מקסימאלית.

מאד חשוב להעיר את ילדכם בזמן על מנת שיאכל ארוחת בוקר בבית בשלווה ובנחת. פרי, שקדים מושרים או כמה אגוזים ימלאו היטב פונקציה חשובה זו. רצוי תמיד לתת לילדים שקית של נשנושים בריאים כצידה לדרך כמו: שקדים, אגוזים, צימוקים או פירות יבשים אחרים, רצוי אורגניים כמובן.

אין מניעה מתזונה צמחונית טבעונית לילדים אולם היא צריכה להיות מוקפדת מאד ולהכיל שפע של פירות, ירקות, שקדים אגוזים וזרעים. המעוניינים יכולים לשלב מנה בשרית אחת בשבוע.

ממוצרי חלב מומלץ להימנע לחלוטין, בקר או עוף פעם עד פעמיים בשבוע לכל היותר. על דגים מומלץ לוותר בכלל או לצרוך פעם בשבוע בשל העובדה שהם מזוהמים במתכות רעילות. המזון המועדף מן החי הן ביצים מאחר ואינן מכילות שומן וגם הן בין פעם לשלוש פעמים בשבוע עדיף בתוך תבשילים.

הלחם כמובן חשוב שיהיה מדגנים מלאים (חיטה, כוסמין, שיפון), שלא יכיל שמן כלל (כי הם מתחמצנים בתהליך האפייה) וכמובן תמיד עדיף מחמצת שאור.

כיצד לחנך את ילדנו לתזונה בריאה – ובכן חשוב לתת להם דוגמה אישית, להוציא מן הבית את הפיתויים והדברים הלא בריאים ולמלא אותו במזון בריא וטעים שיהווה אלטרנטיבה הולמת.

באתר של ד"ר גיל שחר תוכלו למצוא שלל טיפים, כתבות ומתכונים בריאים. 

אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה, צמחי מרפא ותזונה' ayeletoffir@gmail.com

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו