bari14_Fly
Nadar_Fly

יכול להיות שאתם מגישים  לילדים שלכם רעל בקערה?

מאת: ד"ר גיל יוסף שחר (M.D)
זמן קריאה: 3 דקות
העולם המערבי מאוהב בדגני בוקר ודייסות! איזה פתרון פשוט וכביכול גם מזין, אבל יכול להיות שבדגנים של הילדים שלכם יש רעל! איך נמנעים? ומה גורם לכל הבעיה?

מועשרים ב- B12 דגני בוקר

Thymoquin_In

 

אם יש מוצר שצריכתו רק הולכת ועולה לאורך השנים הוא דגני הבוקר לצידם, פורחת קטגוריית הדייסות שמיועדות לתינוקות. על פניו, מדובר בפתרון מעולה שמאפשר להורים לשלב בתזונה של היקרים להם קינואה, שיבולת שועל, קטניות ועוד דגנים שנחשבים לבריאים. האם באמת מדובר בבחירה מוצלחת? לפי המחקרים האחרונים, מסתבר שלא תמיד.

אורז - עלול להיות בעייתי?

אורז – עלול להיות בעייתי? (123RF)

 

לא נעים ולא טעים להכיר: כספית

הכספית ידועה בתור מסוכנת לאדם וכולנו שמענו אזהרות מפני הכספית במדחום שיכולה להיות קטלנית. אבל מהי המתיל-כספית? מדובר בצורה המסוכנת והרעילה יותר לגופנו שיכולה להזיק באופן קריטי למערכת העצבים של ילדים ומבוגרים.

 

בשנת 2017 יצא לאוויר מחקר שבדק את ריכוז המתיל-כספית בדייסות לתינוקות: מהעבדה בחנה 119 דייסות לתינוקות מסין וארצות הברית כדי לבחון את רמות הכספית וכן המתיל כספית בהן. הממצאים לא פשוטים: החוקרים גילו שבדייסות האורז יש ריכוז גבוה משמעותית של כספית ומתיל כספית בהשוואה לדייסות שלא הכילו אורז. המסקנה ברורה: בסבירות גבוהה מאוד, המקור לכספית הינו האורז.

 

מחקר נוסף שפורסם גם בשנת 2017 התמקד ברמות הכספית ב-36 סוגים של דייסות לתינוקות. הממצאים מזעזעים: רמת המתיל-כספית בדייסות האורז הייתה גבוהה פי 61 בהשוואה לדייסות שיבולת שועל או דייסות חיטה. כמו כן, רמת הארסן בדייסות האורז הייתה פי 9.4 בהשוואה לדייסות שיבולת שועל/חיטה.

 

הסכנה היא לא רק בדייסות

אחד המוצרים הפופולריים בקרב הורים לתינוקות בני חצי שנה עד שנה וחצי הוא ביסקוויטים לתינוקות – התינוקות אוהבים אותם, הם בריאים כביכול ומקלים עליהם בשלב בקיעת השיניים הראשונות. חוקרים שהשוו את ריכוז המתיל-כספית בביסקוויטים לתינוקות שמכילים אורז חשפו שריכוז המתיל-כספית גבוה פי 92 לעומת דייסות ללא אורז, זה במקביל לרמת ארסן גבוהה – כמעט פי חמש בהשוואה לדייסות ללא אורז.

 

אורז, ארסן וכספית – סיפור אהבה קטלני

האורז מסוכן גם כשהוא לא משולב בדייסות וביסקוויטים, מדובר במאכל עשיר בארסן וכספית. הארסן ידוע כמתכת שמעלה את הסיכון למחלות ממאירות – מתכנת קרצינוגנית.

האדמה והמים שמאפשרים לאורז לגדול עשירים במקרים רבים בארסן והוא נספג באורז ומגיע ישירות לצלחות שלנו ושל ילדינו. כיצד האדמה והמים כל כך רעילים? תחנות כח פחמיות הן המקור המרכזי לפליטת כספית אל האטמוספירה. חצי מתחנות הכח הפחמיות הפעילות בעולם, ממוקמות כיום בסין. הכספית הקטלנית נעה עם זרמי האוויר ורובה יורדת כגשם בסין וברוב מדינות המזרח הרחוק.

כמעט כל תצרוכת האורז בעולם מגיעה מסין וממדינות המזרח הרחוק. זו הסיבה שדווקא אורז מזוהם כל כך בכספית בהשוואה לחיטה, שיבולת שועל, כוסמת ועוד.

דייסת קוואקר

אולי הדייסה מזיקה לילדים שלך? (123RF)

 

יכול להיות שהדגנים או הדייסה שלכם מכילים אורז מבלי שאתם יודעים

בחנו את רשימת הרכיבים של הדגנים או הדייסה שהילדים שלכם אוכלים. משפחות רבות נוהגות לשלב את דגני הבוקר בארוחות שלהם על בסיס יומיומי וכך הצריכה של המתכות הכבדות באורז יכולה להיות גבוהה ומסוכנת.

חשוב שתדעו – חשיפה קבועה לכספית וארסן מסוכנת במיוחד לתינוקות וילדים, עקב משקל גופם הקטן, הם הרבה יותר רגישים להרעלה של מתכות כבדות.

 

איך אפשר לצמצם את החשיפה למתיל-כספית?

 

ד"ר גיל יוסף שחר  (M.D) , ראש המרכז לרפואת הרמב"ם הוא אחד מהמרצים בכנס אוכלים בריא 10. כנס "אוכלים בריא 10" המתקיים בתיאטרון גבעתיים, משלב הרצאות מקצועיות מעשירות של מיטב המומחים המעניקות כלים יעילים לשינוי תזונתי, וזאת במטרה להעלות את המודעות הציבורית להשפעת התזונה על איכות החיים ולהביא לקהל ידע עדכני.

מקורות

Cui W, Liu G, Bezerra M, Lagos DA, Li Y, Cai Y. Occurrence of Methylmercury in Rice-Based Infant Cereals and Estimation of Daily Dietary Intake of Methylmercury for Infants. J Agric Food Chem. 2017 Nov 8;65(44):9569-9578

Rothenberg SE, Jackson BP, Carly McCalla G, Donohue A, Emmons AM. Co-exposure to methylmercury and inorganic arsenic in baby rice cereals and rice-containing teething biscuits. Environ Res. 2017 Nov;159:639-647.

Li Y, Zhao J, Guo J, Liu M, Xu Q, Li H, Li YF, Zheng L, Zhang Z, Gao Y. Influence of sulfur on the accumulation of mercury in rice plant (Oryza sativa L.) growing in mercury contaminated soils. Chemosphere. 2017 Sep;182:293-300.

Su YB, Chang WC, Hsi HC, Lin CC. Investigation of biogeochemical controls on the formation, uptake and accumulation of methylmercury in rice paddies in the vicinity of a coal-fired power plant and a municipal solid waste incinerator in Taiwan. Chemosphere. 2016 Jul;154:375384.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו