Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

טעים להכיר את ד"ר שאול טל

הוא אוכל סביח בלי חציל מטוגן ורואה בהפצת המידע על תזונה שליחות חיים. הכירו את ד"ר טל
Thymoquin_In

גאים לארח את ד"ר שאול טל מנכ"ל והבעלים של הוצאת פוקוס, שמוציאה לאור ספרי בריאות.

"אני זוקף את בריאותי הטובה בגיל 77 לטבעונות הבריאה שאני מקיים מזה 25 שנה, גם כאשר פעם בשבוע אני מפנק את עצמי במזון מן החי ולכן אני מגדיר את עצמי כ- "טבעוני-לייט".

 

מה המאכל שאתה הכי אוהב לאכול?

מוזלי שאני מכין ב-5 דקות כאשר אין תבשיל זמין אחר במקרר.

 

מה האוכל המושלם לשבת בבוקר?

האמת היא ששבת בבוקר אינה שונה אצלי משאר ימות השבוע, כי כבר איני צריך לשלוח ילדים קטנים לבית הספר, ולכן אני אוכל בשבת את אותו סלט ירקות טעים ועשיר, כמו בשאר ימות השבוע.

 

איזה מיתוס הכי גדול על תזונה אתה מכיר?

שחלבונים מהחי זה דבר בריא. אני מסכים שבשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב הם טעימים בטירוף, אבל להגיד שהם בריאים לא נשמע הגיוני וגם לא מתיישב עם ממצאי המחקר המדעי. הסיבה לכך פשוטה – חלבונים מהחי הם חלבונים יד שנייה, כלומר הם נוצרו על ידי בעלי חיים לאחר שצרכו לעצמם מזון מיד ראשונה, שהוא המזון הצמחי המלא. כפי שאני אעדיף לא לקנות מכונית יד שנייה, אשתדל גם לא לאכול חלבון יד שנייה, כל עוד הטבע מאפשר לי ליהנות מחלבון מקורי מיד ראשונה – מהצומח.

 

איזה מאכל מעלה לך הכי הרבה זיכרונות?

חמין של אמא, עליה השלום, שהיתה מכינה לשבת. היא כמובן היתה מכינה חמין עם בשר (כי מי חשב על טבעונות בעת ההיא) אבל היום אני אוהב את הגרסה הטבעונית, נטולת הבשר, עם הרבה קטניות, תפוחי אדמה ואפילו תוספת של ביצה היא דבר טעים ומקובל מבחינתי.

 

מה בחיים, אבל בחיים לא תאכל?

אני לא אוכל מזון מטוגן, כמו צ'יפס, פלאפל, חציל וכו'. מוכר הסביח כבר מזהה אותי מרחוק כלקוח המוזר שלו שמבקש סביח 'בלי חצילים' והוא תוהה אם אני נורמלי. בסביח שלי יש סלט ירקות, טחינה, חומוס, עמבה, בצל פטרוזיליה ואפילו ביצה. והכול בתוך פיתה רחמנא ליצלן. זה החטא המתירני ביותר שאני מרשה לעצמי, וגם זה לא יותר מפעם בשבוע.

 

איזה אוכל תיקח איתך ליום ארוך ולא צפוי?

זה נורא פשוט מבחינתי – פיצוחים לא קלויים כמו שקדים, אגוזים, פקאן, אגוזי מלך יחד עם משהו מתוק כמו תמרים. אני ממליץ על תמר אורגני תוצרת קיבוץ סמר שבערבה שנקרא "ברהי".

 

מה החטא האהוב עליך?

אילוצים חברתיים מוציאים אותי מדי פעם למסעדות שאינן טבעוניות ואז החטא הכי טעים לי זה דג טוב כמו סלמון או דג ים אחר.

 

במי לבחור, דיאטנית קלינית או נטורופתית?

אני מאוד מעריך את הדיאטניות, אבל רק בתנאי שהן חזרו בתשובה. דיאטנית קלינית היא תואר אוניברסיטאי ויש לי כבוד רב ללימודים באוניברסיטה.

הבעיה שלי היא עם הפקולטה לחקלאות, זו שמכשירה את הדיאטניות בישראל, שחיה בין השאר מכספי מענקי מחקר שמגיעים מתעשיית המזון ולכן המושג "מזון מתועש" אינו פסול בעיניה. לשמחתי, יש כיום לא מעט דיאטניות שחזרו בתשובה לאחר שהבינו שמזון מתועש לא הולך טוב עם בריאות. אני מסתייג מדיאטניות שמדברות בתקשורת וממליצות לכל עם ישראל לאכול שלוש מנות מוצרי חלב ביום, או "דיאטות לחם", או שניצל עוף וכדומה. מבחינתי הן מדקלמות מסרים פסולים שלמדו בחסות תעשיית המזון. אני מאמין מאוד בגישה הנטורופתית, זו שהפכה אותי לפני כ-25 שנה לטבעוני. כל נטורופתית מנוסה טובה בעיניי כמו דיאטנית שחזרה בתשובה וממליצה על מזון צמחי חי ומלא. היתרון של נטורופתית טובה שהיא מתייחסת גם להיבטים נוספים של בריאות, כמו שינה טובה, פעילות גופנית, הורדת לחצים, חיי משפחה וחברה ועוד.

 

מה דעתך על המשפט? "זה לא מה שאתה אוכל אלא מה שאוכל אותך?"

זה משפט נכון, אבל כדאי להרחיב – הבריאות שלנו עומדת על 3 יסודות

תזונה

פעילות גופנית

שליטה במתח הנפשי

יש אנשים שמרגישים בטעות שאכילה היא סוג של פורקן להורדת המתח הנפשי שלהם ובכך הם חוטאים פעמיים – הם גם מעמיסים קלוריות מיותרות וגם אינם משתחררים מהמתח.

 

המתכון המנצח של שאול – מוזלי קליל

כל אחד יכול לזרוק ליוגורט – בין אם הוא טבעוני או חלבי – מספר תוספות  ולקבל מאכל בריא וזמין בחמש דקות. אני מכין אותו על בסיס יוגורט או מעדן סויה, ומוסיף פתיתי שיבולת שועל, גרנולה, אגוזים ופירות טריים ויבשים. ניתן עוד להוסיף זרעי צ'יה, פשתן, מורינגה, ספירולינה ועוד. אם נדרשת המתקה אז אני מוסיף מעט אבקת סטיביה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו