Effect_Migdal
Eat12_Migdal

חשיבות הכורכום עבור ספורטאים

מאת: - חברת אקוסאפ מפתחת ומשווקת תוספי תזונה ייחודיים המבוססים על פטנטים יחודיים. המחויבות שלנו לבריאות אופטימלית באה לידי ביטוי באיכות חומרי הגלם שאנחנו משתמשים במוצרים שלנו. על ידי שילוב של מדע וטבע, אקוסאפ מציעה פורמולות חדשניות המגובות בפטנטים פורצי דרך בעולם תוספי התזונה.
החל מהפחתת דלקות וכאבים וכלה בשיפור מדדים - כל הדרכים בהן הכורכום עשוי לעזור לכם, ולמה מומלץ לספורטאים לצרוך אותו כתוסף תזונה
חשיבות הכורכום עבור ספורטאים. צילום: pixabay

חשיבות הכורכום עבור ספורטאים. צילום: pixabay

לרובנו הוא מוכר כתבלין בעל טעם דומיננטי, אך שורש הכורכום הוא למעשה אחד מצמחי המרפא העתיקים בעולם, ששימשו ברפואה המסורתית לטיפול במגוון מחלות: החל מבעיות עיכול, דרך כאבי מפרקים וכלה במחלות לב וכלי דם.

עם השנים והתפתחות המדע, נחקרו רכיביו של שורש הכורכום, על מנת לבדוק האם יש תוקף מדעי להשפעתו המיטיבה.

כך נמצא כי רכיב הכורכומין, הרכיב הפעיל ביותר בצמח, הוא נוגד חמצון עוצמתי בעל תכונות אנטי דלקתיות(1), התורם להפחתת כאבים(2) ובעל יכולת למנוע ולטפל במחלות כלי דם ולב(3), במחלות במערכת העיכול(4) ועוד.

ECO_CU_IN250

מכיוון שהכורכומין מהווה רק עד 5% משורש הכורכום, נעשה שימוש במרבית המחקרים בתוסף כורכומין מרוכז, על מנת להגיע לתוצאות קליניות מיטביות.

בשנים האחרונות, נטילת כורכומין כתוסף תזונה, הפכה לחלק אינטגרלי משגרת יומם של ספורטאים ומתאמנים, ולא בכדי.

סקירה עדכנית (5) של 11 מחקרים שונים שעסקו בתרומת הכורכומין לאנשים פעילים ספורטיבית מצאה כי הוא עשוי להוות עבורם גורם חיזוק משמעותי.

להלן הממצאים המרכזיים:

הפחתה של סטרס חמצוני

מצב של סטרס חמצוני בתאי השריר, הוא מצב של  ריבוי רדיקלים חופשיים ברקמת השריר. כתוצאה מכך מעטפת השריר נפגעת, מה שמעורר דלקות וכאבים.

במחקר שנערך באיטליה(6) בקרב רוכבי אופניים כמו גם במחקר שנערך ביפן(7) בקרב העוסקים בפעילות אירובית (הליכה או ריצה בהליכון), נמצא כי הקבוצות שקיבלו את תוסף הכורכומין הציגו ערכים נמוכים יותר של מטבוליטים המאפיינים סטרס חימצוני לאחר האימון.

הפחתת דלקתיות

עצם הפחתת הסטרס החימצוני, כפי שצוין לעיל, מועילה להפחתת התפתחות דלקות. יחד עם זאת הכורכומין יעיל גם בטיפול בדלקות פעילות. במחקר(8) שנערך בקרב אנשים שסבלו מדלקות מפרקים פעילות, נבחנה מהי שיטת הטיפול היעילה יותר – וולטרן או נטילת תוסף כורכומין.

במחקר נמצא כי נטילת תוסף כורכומין במינון של 500 מ"ג, מידי יום, במשך שמונה שבועות, הייתה יעילה מטיפול בוולטרן מבחינת דירוג חומרת המחלה והקלה על מדדי הדלקת, נפיחות המפרקים וכדומה. עוד נמצא כי טיפול בוולטרן וכורכומין יחד – הוא המועיל ביותר.

תגובות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות טובות יותר

ניסוי קליני  שנערך בבריטניה(9) הראה כי מתאמנים בפעילות אירובית שנטלו תוסף כורכומין נהגו לתת ציון סובייקטיבי טוב יותר לתחושותיהם בעת האימון, לעומת קבוצת הפלסבו וקבוצת הביקורת.

מחקר נוסף(10) שמדד תגובות פיזיולוגית כמו טמפרטורת הגוף וקצב הלב לאחר אימון – מצא כי התגובות התרמיות והקרדיווסקולריות היו טובות יותר בקרב המתאמנים שנטלו את התוסף.

הכורכומין תורם להפחתת סטרס חמצוני בשרירים, להפחתת דלקות ולשיפור מדדים. צילום: pixabay

הכורכומין תורם להפחתת סטרס חמצוני בשרירים, להפחתת דלקות ולשיפור מדדים. צילום: pixabay

ההשפעות המיטיבות של יתר רכיבי הכורכום

עד כה פירטנו על יתרונותיו הבריאותיים של הכורכומין, שמהווה כ-5% משורש הכורכום, אך מה לגבי ה-95% הנותרים?

שורש הכורכום עשיר ברכיבים תזונתיים נוספים העשויים לתרום לבריאותנו(11). ביניהם: נוגדי חמצון כגון פוליפנולים ופלבנואידים, חומצות אמינו, סיבים תזונתיים, חלבונים, פחמימות מורכבות וכן מינרלים וויטמינים חשובים: ברזל, נחושת, אבץ, סידן, כרום, אשלגן, מנגנז, זרחן, מוליבדן, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, ויטמין A וויטמין E.

זאת ועוד נמצא כי מכלול הרכיבים בשורש הכורכום, חיוניים לספיגתו האופטימלית של הכורכומין.

כאשר הכורכומין ניטל בנפרד משאר רכיבי השורש הוא מסיס בשמן ולכן אינו נספג ביעילות במערכת העיכול שלנו שמהווה סביבה מימית.

בנוסף, על פי עיקרון הסינרגיה, המקובל ברפואה המסורתית ולאחרונה מקבל תוקף גם במחקרים מדעיים(12), השלם גדול מסך חלקיו. כאשר אנו מבודדים חומר פעיל בצמח אנחנו מוותרים על אפקט חשוב שנוצר בלעדית מהסינרגיה בינו לבין שאר מרכיבי הצמח.

על כן חשוב ליטול תוסף שמצד אחד מכיל ריכוז גבוה של כורכומין, אך מצד שני אינו מבודד אותו משאר רכיבי השורש.

שורש הכורכום - עשיר ברכיבים העשויים לתרום לבריאותנו. צילום: pixabay

שורש הכורכום – עשיר ברכיבים העשויים לתרום לבריאותנו. צילום: pixabay

תוסף הכורכום של חברת אקוסאפ:  שילוב בין שתי טכנולוגיות מהפכניות לספיגה אופטימלית של הכורכומין

טכנולוגיית PNS (או Polar Non Polar Sandwich)

טכנולוגיה פורצת דרך המשלבת ריכוז גבוה במיוחד של כורכומין שנעטף במארג של רכיבים טבעיים המופקים משורש הכורכום: שמן נדיף, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד.

מארג זה הוא בעל מסיסות גבוהה בסביבה המימית של מערכת העיכול, ובנוסף יש לו יכולת משופרת לחדור לתאי המעי – בהם מתרחשת הספיגה של הכורכומין.

כתוצאה מכך מולקולת הכורכומין נספגת בגופנו בצורה טובה משמעותית(13). בערך פי 10 בהשוואה לכורכומין מבודד.

בנוסף, מאפשרת הטכנולוגיה ליהנות מכל היתרונות הבריאותיים של שאר רכיבי שורש הכורכום, וכן היא מיישמת את עיקרון הסינרגיה, לפיו האפקט של מכלול רכיבי הצמח  ביחד גדול מזה של כל רכיב בנפרד.

הטכנולוגיה הליפוזומלית

מקורה של הטכנולוגיה הליפוזומלית הוא במדעי הרפואה, והיא משמשת לשיפור ספיגה של תרופות ותוספי תזונה.

הליפוזום, המורכב מפוספוליפידים, כמו אלה הנמצאים בתאי גופנו, עוטף את התוסף וכך מגן עליו מפני חומציות הקיבה ומסייע לו להיספג במעי ומשם במחזור הדם.

לסיכום

תוסף הכורכומין הוא אחד מהתוספים הנפוצים ביותר בקרב אנשים הפעילים גופנית. הוא מסייע בהפחתת סטרס חימצוני ודלקות ועוזר לשפר את המדדים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים של העוסקים בספורט.

על מנת ליהנות משלל יתרונותיו הבריאותיים, מומלץ לצרוך אותו בשילוב עם שאר מרכיבי שורש הכורכום, וכך ליהנות גם מיתרונותיהם התזונתיים, מספיגה מוגברת ומהאפקט הסינרגי שהם מייצרים ביחד.

בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות חדישות כמו טכנולוגיית ה-PNS והטכנולוגיה הליפוזומלית שמשפרות משמעותית את ספיגתו של הכורכומין בגוף. השילוב בין הטכנולוגיות הוא ייחודי לתוסף הכורכום של חברת אקוסאפ, והוא נמצא כמגביר את ספיגת הכורכומין עד פי 16.5 ביחס לתוסף כורכומין רגיל.

לפרטים נוספים על תוסף הכורכום של חברת אקוסאפ

תוסף הכורכום הליפוזומלי של אקוסאפ - משלב בין שתי הטכנולוגיות המובילות לשיפור הספיגה של הכורכומין

תוסף הכורכום הליפוזומלי של אקוסאפ – משלב בין שתי הטכנולוגיות המובילות לשיפור הספיגה של הכורכומין

*

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי, הוא לא מהווה המלצה רפואית מוסמכת והוא לא מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה, הוראה או עצה לשימוש, לשינוי או להורדה של תרופה כלשהי, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר. נשים בהיריון, מניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

 

מקורות:

1. Mollazadeh, H., A. F. G. Cicero, C. N. Blesso, M. Pirro, M. Majeed, and A. Sahebkar. 2019.

Immune modulation by curcumin: The role of interleukin-10.

Critical Reviews in Food Science and Nutrition 59 (1):89–101. doi: 10.1080/10408398.2017.1358139.

2. Karlapudi, V., A. V. V. Prasad Mungara, K. Sengupta, B. A. Davis, and S. P. Raychaudhuri. 2018.

A placebo-controlled double-blind study demonstrates the clinical efficacy of a novel herbal formulation for relieving joint discomfort in human subjects with osteoarthritis of knee.

Journal of Medicinal Food 21 (5):511–20. doi: 10.1089/jmf.2017.0065.

3. Li, H., A. Sureda, H. P. Devkota, V. Pittalà, D. Barreca, A. S. Silva, D. Tewari, S. Xu, and S. M. Nabavi. 2020.

Curcumin, the golden spice in treating cardiovascular diseases.

Biotechnology Advances 38:107343. doi: 10.1016/j.biotechadv.2019.01.010.

4. Ghosh, S. S., H. He, J. Wang, T. W. Gehr, and S. Ghosh. 2018.

Curcumin-mediated regulation of intestinal barrier function: The mechanism underlying its beneficial effects.

Tissue Barriers 6 (1):e1425085. doi: 10.1080/21688370.2018.1425085.

5. Lara Gomes Suhett, Rodrigo de Miranda Monteiro Santos, Brenda Kelly Souza Silveira, Arieta Carla Gualandi Leal, Alice Divina Melo de Brito, Juliana Farias de Novaes & Ceres Mattos Della Lucia (2021)

Effects of curcumin supplementation on sport and physical exercise: a systematic review,

Critical Reviews in Food Science and Nutrition,

61:6, 946-958, DOI: 10.1080/10408398.2020.1749025

6. Chilelli, N., E. Ragazzi, R. Valentini, C. Cosma, S. Ferraresso, A. Lapolla, and G. Sartore. 2016.

Curcumin and Boswellia serrata modulate the Glyco-oxidative status and lipo-oxidation in master athletes.

Nutrients 8 (11):745. doi: 10.3390/nu8110745.

7. Takahashi, M., K. Suzuki, H. Kim, Y. Otsuka, A. Imaizumi, M. Miyashita, and S. Sakamoto. 2013.

Effects of curcumin supplementation on exercise-induced oxidative stress in humans.

International Journal of Sports Medicine 35 (06):469–75. doi: 10.1055/s-0033-1357185.

8. Chandran B, Goel A. A randomized, pilot study to assess the efficacy and safety of curcumin in patients with active rheumatoid arthritis.

Phytother Res. 2012 Nov;26(11):1719-25. doi: 10.1002/ptr.4639. Epub 2012 Mar 9. PMID: 22407780.

9.Sciberras, J. N., S. Galloway, A. Fenech, G. Grech, C. Farrugia, D. Duca, and J. Mifsud. 2015.

The effect of turmeric (Curcumin) supplementation on cytokine and inflammatory marker responses following 2 hours of endurance cycling.

Journal of the International Society of Sports Nutrition 12 (1):5. doi: 10.1186/s12970-014-0066-3.

10. Szymanski, M. C., T. L. Gillum, L. M. Gould, D. S. Morin, and M. R. Kuennen. 2018.

Short-term dietary curcumin supplementation reduces gastrointestinal barrier damage and physiological strain responses during exertional heat stress.

Journal of Applied Physiology 124 (2):330–40. doi: 10.1152/japplphysiol.00515.2017.

11.Sanatombi R., K. Sanatombi (2018)

Nutritional value, phytochemical composition, and biological activities of edible Curcuma species: A review.

Journal International Journal of Food Properties Volume 20, 2017 – Issue sup3

12.Moghadamtousi SZ et al (2014) A review on antibacterial, antiviral, and antifungal activity of curcumin.

Biomed Res Int.2014:186864

13.Amalraj A, et al. (2017) Preparation of anovel  bioavailable  curcuminoid  formulation  (CureitTM)  using  Polar-Nonpolar-Sandwich  (PNS)  technology  and  its  characterization  and applications.

Mater Sci Eng C 75: 359-367.

  1. *
  2. הפורטל לתזונה בריאה Eatwell אינו נושא באחריות כלשהי למוצר/שירות שניתן ע"י חברה או בעלי המקצוע המפורסמים באתר או בכלל.
    המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ פרטני עם איש מקצוע מוסמך מהתחום.

צרו קשר עם אקוסאפ – EcoSupp



    * שדות חובה


    השאירו תגובה: