9KATEDRAFLYL

Powered by WP Bannerize

9KATERDRFLYR

Powered by WP Bannerize

במה להאכיל את החיידקים ששומרים עליכם בריאים?

מאת: שרון איילון
חיידקים פרוביוטים הם קו ההגנה הראשון של הגוף. רופאים רבים יודעים זאת וממליצים על פרוביוטיקה, אבל היא לא תמיד 'עושה את העבודה'. מדוע זה כך ומה צריך לעשות כדי לגרום לחיידקים הטובים להגן עלינו?
פרוביוטיקה

פלאורוטוס. עשירה ביותר ברכיבים פרה-ביוטים (shutterstock)

מערכת העיכול בגופנו מהווה מערכת אקולוגית שלמה. היא חיונית לבריאות האדם ומשפיעה כמעט על כל מערכות הגוף. במערכת העיכול מתבצעים תהליכים של עיכול המזון, ספיגה של רכיבי תזונה חיוניים מהמזון שאנו אוכלים והפרשה של פסולת. אך לא רק. את מערכת העיכול שלנו מאכלסים דרך קבע מאות משפחות של חיידקים, אשר משקלם הכולל כ-1.5 ק"ג!!

כ־400 זני חיידקים שונים מאכלסים בקביעות את מערכת העיכול שלנו, והם חלק בלתי נפרד מתפקודה התקין. אוכלוסייה מגוונת ומאוזנת זו של חיידקים קרויה "הפלורה של המעי". הפלורה של המעי מורכבת משני סוגים עיקריים של חיידקים:

• חיידקים ידידותיים, המכונים חיידקים פרוביוטים
• חיידקים פתוגנים, שהם חיידקים מזיקים ומעוררי מחלות

המחסום החיידקי

החיידקים הפרוביוטים (הידידותיים) מספקים לגוף הגנה מפני חיידקים פתוגנים, המנסים בכל עת לחדור לגופנו ולהתנחל בו, זאת משום שהם מתחרים עם אלו הפתוגנים על שטחי המחייה במעי ועל מקורות המזון שבו. הם, החיידקים הפרוביוטים, יוצרים סביבה המקשה על החיידקים הפתוגנים להתקיים במעי. בקרב אנשים בריאים, מהווים אפיתל המעי (הרקמה הרירית המצפה את המעי) והפלורה של המעי מחסום מפני פלישת מיקרואורגניזמים פתוגנים (מעוררי מחלות) ומרכיבים מזיקים, מחלל המעי לזרם הדם – מחסום המבטיח במצבו האופטימלי הגנה ועמידות חיסונית של הגוף ומניעת היווצרות מחלות. כך שלמעשה החיידקים הפרוביוטים משמשים כקו ההגנה הראשון של הגוף, ויש להם חלק חשוב במערך החיסוני של הגוף.

מנגנוני הפעולה המורכבים של אותו מחסום כוללים:

• שמירה על איזון אוכלוסיית החיידקים במעי לטובת החיידקים הפרוביוטים, איזון המתקיים בזכות יצירת תחרות על שטחי המצע במעי בשטח הרירית.
• יצירה של תנאים שלא מאפשרים שגשוג של חיידקים פתוגנים, כגון העלאת חומציות המעי וייצור חומרים אנטימיקרוביאליים הנקראים בקטריוצידים, שהם רכיבים הקוטלים את החיידקים המזיקים.
• פירוק סוכרים במעי המשמשים כמזון לקנדידה, לאי-קולי ולמחוללי מחלות אחרים.
• השפעה על חוזקם ותפקודם של תאי האפיתל (הרקמה הרירית המצפה את המעי) – המהווים מחסום בפני חדירת חיידקים פתוגנים למחזור הדם.
• הפעלה של תאי דם לבנים המסייעים לגוף להגן על עצמו מפני פתוגנים.
• ויסות ישיר ועקיף של מערכת החיסון המקומית של המעי ומערכת החיסון של הגוף כולו.

לחיידקים הפרוביוטים תפקידים נוספים:

• ייצור של ויטמינים מקבוצת ויטמיני ה-B ושל ויטמין K.
• החיידקים הפרוביוטים משלימים את פירוק החלבונים מהמזון.
• החיידקים הפרוביוטים מייצרים חומצה לקטית, שמפעילה את שרירי מערכת העיכול, ובכך מתאפשר זמן פינוי סביר של תוכן המעי הגס ונמנעת עצירות. כמו כן הם מפנים באופן יעיל רעלים מהגוף ומונעים מרעלים אלה לחדור חזרה לגוף.
• מחקרים רבים מצאו שלחיידקים הפרוביוטים יכולת לעודד יצור סרוטונין ולשפר את מצב הרוח שלנו.
• מחקרים מראים כי חיידקים פרוביוטים מפחיתים את תנגודת הגוף לאינסולין.
• מחקרים רבים מצאו שלהרכב הפלורה השפעה על המשקל שלנו.

מי הורג לכם את החיידקים הטובים?

פרוביוטיקה

טרמטס. לפטריות שונות חשיבות קריטית לשגשוג החיידקים הפרוביוטים (shutterstock)

מכאן, שקיימת סכנה בריאותית בצמצום אוכלוסיית החיידקים הפרוביוטים במעיים. אורח החיים המודרני, יחד עם גורמים חיצוניים, גורמים לפגיעה באיזון האקולוגי של פלורת המעי הטבעית וביכולת ההגנה של מחסום המעי:

• תזונה לקויה – לתזונה השפעה מכרעת על הרכב אוכלוסיית חיידקי פלורת המעי. התזונה המערבית, המכילה מזון מזוקק ומעובד ודלה בסיבים תזונתיים, פוגעת ומדלדלת את אוכלוסיית החיידקים הפרוביוטים על חשבון אלה הפתוגנים.
• גורמים חיצוניים, כגון זיהום אוויר, חומרי ריסוס והדברה, קרינה אלקטרומגנטית ועישון, משפיעים לרעה על איזון והרכב הפלורה.
• סטרס (עקה) – נוסף על ההשפעה המדכאת שיש למתח הנפשי על מערכת החיסון, סטרס משפיע גם על זרימת הדם למערכת העיכול ועל הפריסטלטיקה, ומכאן גם על פלורת המעי.
• אנטיביוטיקה, תרופות והורמונים (גלולות למניעת היריון והורמונים לטיפול בתופעות גיל המעבר) פוגעים גם הם בהרכב פלורת המעי.

תוספי הפרוביוטיקה מכילים חיידקים פרוביוטים חיים, אשר מסוגלים לשרוד במעבר הקיבה והמעי הדק ולהשתרש במעי הגס. פרוביוטיקה תורמת להעלאת כמות החיידקים הפרוביוטים במעי על חשבון אלה הפתוגנים. מידת השתרשות החיידקים הפרוביוטים במעי תלויה בכמה גורמים:

• בסוגי החיידקים ובזני החיידקים המצויים בתוסף הפרוביוטיקה.
• במספר החיידקים החיים הניתנים בתוסף.
• במשך זמן נטילת התוסף.
• בבריאות מערכת העיכול של הנוטל את התוסף.
• בנוכחות סיבים פרה-ביוטיים התורמים לשגשוג החיידקים הידידותיים.

למה פרוביוטיקה לא תמיד עושה את העבודה

פרוביוטיקה

פלאורוטוס. מסייעת בהתחדשות המעי (shutterstock)

חוקרים מצאו כי בעת נטילת פרוביוטיקה, חשוב להוסיף רכיבי הזנה פרה-ביוטים לחיידקים, כדי לשפר את יכולתם להשתרש וליצור מושבות במעי. במגוון מחקרים נמצא כי לפטריות מרפא יש פעילות פרה-ביוטית. סיבי הפטריות הם בעלי תכונה פרה-ביוטית והם מהוים מצע מזון מצוין לחיידקים הפרוביוטים. נמצא כי השילוב של רכיבים פרה-ביוטים אשר מקורם בפטריות מרפא, משפר את תפקוד מערכת החיסון של המעי, מפחית תדירות של דלקות וזיהומים בחלל המעי, ומסייע בהפחתת תגובות אלרגיות, תוך שיפור העיכול ותנועתיות המעי.

פטריות המרפא מכילות מגוון של רכיבים בעלי פעילות פרה ביוטית. כיטין (Chitin), אחד המרכיבים העיקריים בדופן התא של פטריות, מוגדר כסיב בעל פעילות פרה-ביוטית.

פטריית המרפא פלאורוטוס (Pleurotus Ostreatus) היא מהעשירות ביותר ברכיבים הפרה-ביוטים. פרופ' Synytsya מהמכון למחקר ביוכימי בפראג הוכיח במחקר שערך בשנת 2008, כי תוספת של פטריית המרפא פלאורוטוס למצע של חיידקים פרוביוטים גרמה לשגשוג של 9 זנים שונים של חיידקים פרוביוטים. בנוסף נצפתה עליה ברמות חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFA) שלהן תפקיד חשוב בהתחדשות תאי המעי. עליה ברמות ה-SCFA מעידה על היכולת של החיידקים הפרוביוטים להיזון מהסיבים, כאשר חומצות השומן הן תוצר לוואי של עיכולם.

מחקר שנערך בשנת 2013 בדק את השפעת הסיב שמקורו בפטריית המרפא טרמטס (Trametes Versicolor) על פלורת המעי על ידי בדיקת צואה של בני אדם. במחקר נמצאה השפעה דרמטית על גדילה של חיידקים פרוביוטים מסוג לקטובצילוס, כמו כן נצפתה ירידה בכמות החיידקים הפתוגנים מסוג סטפילוקוקוס, קולוסטרידיום ואנטרוקוקוס.

לסיכום, שילוב של חיידקים פרוביוטים עם פטריות מרפא הינו שילוב סינרגטי עוצמתי, המשפר את הטמעת החיידקים הפרוביוטים במעי ומספק חומרי הזנה איכותיים להעשרת פלורת המעי בפרט ולשיפור המטבוליזם בכלל.

לקריאה נוספת בנושא פרוביוטיקה.

שרון איילון, נטורופתית (N.D), החטיבה המקצועית – מיקוליביה פטריות מרפא

הכתבה באדיבות מיקוליביה פטריות מרפא

השאירו תגובה: