ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

זרקור על היוגה: יוגה והשפעתה על מערכת העיכול

בואו להכיר את התזונה שלכם בדרך שלא הכרתם ולראות איך היוגה ממליצה לכם לאכול. רחל פלטין, מרצה ליוגה במכללת אדמה, מעניקה מבט מרתק על היוגה ומערכת העיכול.
yoga

צילום: 123RF

דבר ידוע הוא, שלמזונות שאנחנו אוכלים, יש השפעה על תגובת מערכת העיכול ועל בריאותנו בכלל. יש שיטות תזונה ושיטות טיפול רבות ובכל זאת רבים מאיתנו סובלים מגזים, מאי נוחות בבטן, מגיהוקים ובחילות, מעצירות או שלשול.

אם כך, מדוע איננו אוכלים רק את מה שנוח למערכת העיכול שלנו? למה אנחנו סובלים? מסתבר שהקושי העיקרי הוא להתמיד ולאכול רק מזונות מועילים. רבים מאיתנו אוכלים מזון שמזיק לנו.

יוגה

צילום: PEXELS

האושר שבאכילה נכונה

כבר באלף הראשון שלפני הספירה התייחסו כתבי היוגה העתיקים לאושרו של אדם שאוכל נכון. מכך יכולים אנו להסיק שאכילה מרובה ומזיקה אינה "מחלה" מודרנית בלבד, הנובעת משפע המזון ושפע המזון המתועש שסביבנו. היא קיימת כבר מאות שנים. חכמי היוגה נדרשו לנושא והציעו כלים להתמודדות עם חולי זה. הטכניקות שתורה עתיקה זו מציעה מתאימות מאד לאורח החיים המודרני והאינטנסיבי. לא לחינם היוגה נעשתה פופולרית ומקובלת בעולם המערבי.

היוגה מציעה תזונה יוגית, המתבססת על מספר עקרונות פשוטים:

א. המזונות כולם נחלקים ל3 טיפוסים עיקריים:

מזון סאטווי – שהוא מזון בסיסי כמו דגניים, זרעים, אגוזים, מרבית הפירות והירקות ומוצרי חלב.

מזון רג’סי – שכולל, תבלינים ומזון חריף, מר מלוח או חמוץ, שום ובצל

מזון טמסי – שהוא מזון שאינו טרי ומזון שתסס או שבושל זמן רב מידי.

תזונה בריאה עפ"י היוגה תתבסס בעיקר על מזון סאטווי ומעט מזון רג’סי. תלוי במצבו של האדם. במקרים של חולשה או כאב, מזון רג’סי יכול לעזור. ממזון טמסי שכולל בשר ואלכוהול – כדאי להימנע.

ב.תיאבון הוא חלק חשוב באכילה. כשרעבים, המזון טעים יותר. וכפי שאומרים במקומותינו: “פה רעב, הכל ערב". מרווחים בין הארוחות מגבירים את התיאבון ומאפשרים למזון שכבר אכלנו להתעכל ( כ 2-3 שעות) ולמערכת העיכול לנוח ולהתחדש לקראת הארוחה הבאה (כשעתיים נוספות).

ג. ערך המזון לגוף עולה כאשר המזון נאכל בשמחה בהנאה ובתודה

ד.אכילה מתונה ואיטית מאפשרת מודעות לכמות המזון שאוכלים בארוחה, כך שבסופה רק מחצית הקיבה יתמלא במזון,רבע יתמלא במים וברבע הנוסף ישאר אויר.

עקרונות אלה, שנכתבו לפני מאות שנים, ניתן למצוא גם בתורות תזונה רבות אחרות.

פרוביוטיקה טבעית

איך לעשות טוב למערכת העיכול שלנו? צילום: 123RF

 

איך ליישם ולאכול אוכל בריא בעזרת יוגה?

הקושי העיקרי הוא ביישום. איך קורה שאנחנו מחליטים על תפריט ומוצאים את עצמנו אוכלים את ההיפך?

תרגול יוגה יומיומי יכול לעזור לנו להתחבר אל עצמנו, לאהוב את גופנו, להישאר נאמנים להחלטות שלנו ולהתמודד עם “חשקים” למיניהם.

תרגול היוגה מאזן את הנפש. הוא מרגיע ומפתח את יכולת השליטה העצמית. הוא מאזן את פעילות הגוף ע"י שיפור זרימת הדם, זרימת הלימפה, תנועתיות המעיים, תפקוד הכבד ופינוי הפסולת מהגוף.

תנוחות היוגה, נראות כמו התעמלות אך היוגה במהותה היא אינה התעמלות בלבד. התנוחות, הנקראות אסנות, מהפשוטות שבהן ועד המורכבות שבהן,יוצרות חיבור מיידי בין הגוף הפיזי ובין הנפש והתודעה.  הן משלבות בתוכן את ענפי היוגה הנוספים, ענף הנשימה, ענף ההתבוננות וענף המדיטציה. בתנוחות המורכבות, נעשות תנועות שאינן נעשות בחיי היומיום ושרירים רבים  עולים לתודעתנו במהלך התרגול.

למי כדאי לתרגל יוגה ומתי כדאי לעשות את זה?

התרגול מתאים לכל אחד, בהתאם ליכולותיו. אין כאן תחרותיות או השגיות אלא תנועה מודעת ושקטה. חשובה ההתמדה היומיומית, גם אם נוכל להקדיש לה רק כרבע שעה בכל יום. (ראו דוגמא בהמשך)

יש יתרון לתרגול יוגה בבוקר, היות ועדיין לא אכלנו הקיבה ריקה מהלילה. התרגול עוזר  לסיום תהליך העיכול התרחש במהלך הלילה ומאפשר להתחיל את היום ברוגע ושלווה.

 

תרגול ממוקד ואפקטיבי כדאי ללמוד בהדרכתו של מורה. בהדרכה נוכל ללמוד תרגול מזין ויעיל למערכת העיכול.  נלמד כיצד להפעיל ספציפית את שרירי הבטן המניעים את המעיים (אודיאנה בנדה ונאולי), נלמד כיצד לבצע נשימות אינטנסיביות לאזור העיכול ( אפאנה ואיו, מאנה ואיו , קפלבהתי) שמשפרות את הפריסטלטיקה של המעיים ומקדמות הוצאת גזים או צואה שנתקעה בסעיפי המעיים.

בתרגול אסנות מתקדמות ובעיקר באסנות מקבוצת התנוחות ההפוכות, נוצר אפקט עוצמתי ובעל השפעה ארוכת טווח ולחיזוק  פעולת המעיים. בתנוחות ההפוכות מנח המעיים משתנה, החלקים שהיו למעלה ימצאו למטה. כך לנוכח שינוי השפעת כח הכובד בהיפוך, שרירי המעיים שהם שרירים חלקים שאין לנו שליטה עליהם, מתחזקים.

בכדי להגיע למערכת עיכול מאוזנת ויציבה אנחנו זקוקים לתודעה ממוקדת, לנפש שלווה ולפעילות מעיים טובה. תודעה ממוקדת תהיה מודעת בזמן אמת למזון שנכנס לגופנו. נפש שלווה לא תחפש ולא תזדקק  לנחמה שבמזון. ופעילות מעיים מייטבית, תמצה את רכיבי המזון החשובים לפעילות הגוף ותפנה את עודפי המזון והפסולת שהגוף אינו זקוק להם, ביעילות ולאורך זמן.

 

בחירה בדרך היוגה היא בחירה בבריאות ובאיכות חיים.

דוגמא לתרגול בקר פשוט להמרצת פעילות המעיים:

מתחילים בתנוחת הגוויה, (שכיבת פרקדן) שבה כל הגוף פרוש על מזרון התרגול, הידיים לצידי הגוף, כפות הידיים פתוחות אל השמיים ופישוק קל בין הרגליים. עוצמים עיניים ומקשיבים לכל אברי הגוף, במשך כ -20 10 נשימות.

  1. כופפים ברכיים לתנוחת קרוס, ולסרוגין, תוך כדי נשיפה, מקרבים ראש לברך.
  2. יוצרים מצבי פיתול בשכיבה ושוהים בכל מצב פיתול כ 10 נשימות.
  3. שוהים בתנוחת העובר
  4. מסיימים בתנוחת הגוויה.

 

הכתבה באדיבות רחל פלטין, מרצה ליוגה במכללת .

 

מקורות:

  1. An Offering To Spiritual Aspirants, Sawami Ramananda 1977
  2. Asana, Pranayama Mudra, Bandha,.Swami Satyananda Saraswati
  3. לחיות באמת, בהגוד גיתה כמות שהיא, סוואמי פרבהופאדה.

הכותבת היא מורה בכירה ליוגה. מתרגלת יוגה עשרות שנים ומכשירה מורות צעירות ליוגה ב"קורס מורי היוגה" במכללת גבעת וושינגטון.

צרו קשר עם "אדמה"- בית הספר לרפואה משלימה גבעת ושינגטון
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: