Nikui_Fly
bari14_Fly

הרכיב שפועל כנגד סרטן, דלקות והזדקנות מוקדמת

מאת: - כתב עת בנושא תזונה ובריאות טבעית
הוא נמצא בסלט הישראלי, באגוזים, מנגו, תותים ועוד. בואו ללמוד על השפעותיו המיטיבות של הפיסטין

הרכיב שנלחם בסרטן, דלקות והזדקנות. צילום: pixabay

Nadar_IN

אחת הדרכים להארכת תוחלת החיים ולהתמודדות עם מחלות הינה הרס תאים ספציפיים המאיצים הזדקנות.

אצל אנשים מבוגרים לא תמיד מנגנון טבעי זה עובד טוב כפי שהוא עובד אצל צעירים.

זו אחת הסיבות בגינה האוכלוסייה המבוגרת פגיעה יותר למגוון מחלות.

כדי להאריך את תוחלת החיים יש להפחית את הנטל על התאים ולסייע במגוון תהליכים השומרים עליהם. אחד העזרים הטבעיים היכולים לסייע בכך הוא הפלוונואיד פיסטין.

פיסטין הינו פלוונואיד הנמצא באגוזים, בפירות (תותי שדה, תפוחים, ענבים, קיווי, מנגו ואפרסמון) ובירקות (עגבניות, בצל ומלפפונים) – ויש לו השפעות עמוקות על הארכת תוחלת החיים.

לפיסטין השפעות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון, אנטי-סרטניות, אנטי-סוכרתיות, וכן השפעות המגינות על המוח ועל הלב.

כמו כן, לפיסטין השפעות מעכבות זקנה והוא יכול לסייע לאוכלוסייה המבוגרת באתגרים עמם מתמודדים חבריה.

חילוף החומרים של פיסטין מתבצע במהירות במערכת העיכול ורק מעט ממנו נותר כדי להיספג במחזור הדם.

לכן, שנים רבות הושקעו בפיתוח תוסף פיסטין שיהיה בעל ספיגה טובה ועתה ישנו כזה.

אגוזים מכילים פיסטין. צילום: pexels

אגוזים מכילים פיסטין. צילום: pexels

יתרונות הפיסטין בלוחמה בסרטן

ההשפעות האנטי סרטניות של פיסטין יוחסו למספר מאפיינים: יכולת הפיסטין לגרום לתהליכים תאיים כמו אפופטוזיס (מות תאים, חיסול סלקטיבי של תאים, כגון תאים שעברו מוטציה ועלולים לפגוע בגוף האדם) ואוטופגיה (תהליך בו מוסרים מן התאים רכיבים מיותרים ו/או בלתי מתפקדים שלהם – מעין "סילוק פסולת" תאית).

בסרטן – מצליחים תאים לא בריאים לעקוף את תהליך האפופטוזיס וכך תאי הסרטן מתחילים להתרבות ללא שליטה.

פיסטין מסייע בשחזור תהליכי אפופטוזיס שנפגעו וכך מסייע במלחמה נגד הסרטן. בנוסף מסייע פיסטין לקיום תהליך האוטופגיה בגוף. הוא נלחם נגד מחלות נוספות, כגון: סוכרת, דמנציה ומגוון הפרעות מטבוליות.

כמו כן, נמצא כי פיסטין משפר הסרה סלקטיבית של תאים סנסנטיים ב-70% (תאים המפסיקים להתחלק – זהו מנגנון של הגוף בעל יתרונות וחסרונות. במקרה של תאים סרטניים, כאשר התאים מפסיקים להתחלק ניתן לראות את הדבר כיתרון – אולם התהליך פעמים רבות משפיע על הפסקת ההתחלקות של תאים סמוכים שאינם סרטניים ובכך ניתן לראות גם חיסרון). הסלקטיביות מאופיינת בכך שיש לפיסטין השפעה לטובה על מיקום הפסקת התחלקות התאים ובכך טמון יתרון גדול שלו.

פיסטין נלחם נגד גרורות סרטניות

פעמים רבות המוות ממחלת הסרטן נוצר כתוצאה מגרורות. תאים בגידול הראשוני "נודדים" ממנו לאזורים אחרים בגוף ושם מתרבים – ואלו הגרורות שנוצרות.

פיסטין מסייע בחסימת גורמים המאותתים לתאים הסרטניים לפלוט אנזימים המאפשרים את תופעת היווצרות הגרורות. מחקר מעבדה על תאי סרטן השד, מצא כי פיסטין הפחית נדידת תאים סרטניים ב – 76%, על ידי הפרעתו למספר מסלולים המעורבים בהיווצרות הגרורות.

למאמרים אודות רכיבים נוספים הנלחמים בסרטן:

סלרי לקטילת תאי סרטן

5 הפירות לחולי סרטן

כיצד למנוע סרטן של מערכת העיכול?

מנגו מכיל פיסטין. צילום: pexels

מנגו מכיל פיסטין. צילום: pexels

עיכוב אנגיוגנזה

אנגיוגנזה היא היווצרות כלי דם חדשים, התורמים להתפתחות סרטן על ידי מזון וחמצן שהם מספקים לתאים הסרטניים. פיסטין יכול לתרום לעיכוב אנגיוגנזה על ידי שיבוש אותות ששולחים תאים סרטניים כדי לקדם את היווצרות כלי הדם הללו.

מחקר מצא כי פיסטין מעכב אנגיוגנזה  עד כ-92% בתאי טבור אנושיים. מחקר אחר, בעכברים, מצא כי פיסטין מעכב אנגיוגנזה וצמיחת גידול בריאות.

יתרונות הפיסטין בדיכוי דלקות

דלקת כרונית היא תגובה חיסונית ממושכת של הגוף, המובילה למגוון רחב של מצבים פיזיולוגיים – פתולוגיים כגון: מחלות לב וכלי דם, סוכרת, השמנת יתר, מחלות ריאה, מחלות אוטו-אימוניות, בעיות מוחיות, סרטן ועוד.

לכן, עיכוב של דלקת כרונית מפחית את הסיכון למחלות כרוניות הקשורות למצבים דלקתיים. מחלות כרוניות הקשורות לדלקת דורשות טיפול ממושך ללא תופעות לוואי.

טיפול באמצעים תזונתיים ובמגוון חומרים שאינם תרופות, יכול לענות על דרישה זו. אחת הדרכים לטיפול במצבים דלקתיים הנה באמצעות הפלוונואיד פיסטין.

במחקרים, פיסטין הוגדר כמעכב גורמים דלקתיים רבים, כגון: אלפא TNF, ביטא IL-1, IL-6 ו – IL-8. במחקר של סרטן הכבד אצל חולדות, אשר טופלו עם פיסטין, עוכבו הגורמים הדלקתיים אלפא TNF ו – ביטא IL-1, גורמים דלקתיים המעורבים בסרטן הכבד, מה שהוביל לירידה בכמות הנגעים בכבד.

בניסוי קליני אקראי מבוקר פלסבו, שנערך עם 37 חולי סרטן המעי הגס שעברו כימותרפיה, ניתן להם פיסטין או פלסבו במשך שבעה שבועות. בתום הניסוי, ירדו אצל החולים שטופלו עם פיסטין רמות ה – IL-8 בדם, רמות חלבון C-תגובתי ורמות האנזים MMP-7. כל אלו הנם גורמים דלקתיים בחולי המעיים. גם כאשר חולים אלו בוחרים לעבור כימותרפיה, פיסטין יכול להוות טיפול משלים עבורם. כמובן שיש מקום להמשיך לערוך מחקרים נוספים בנושא.

סלט עם מלפפון, עגבניה ובצל מהווה מקור לפיסטין. צילום: pexels

סלט עם מלפפון, עגבניה ובצל מהווה מקור לפיסטין. צילום: pexels

תרומת הפיסטין לעיכוב תהליכי הזדקנות

לפיסטין תכונות המגנות על המוח, בין היתר בזכות תכונותיו האנטי – דלקתיות. תועלתו של הפיסטין נחקרה במחלות כמו: אלצהיימר, אירוע מוחי, פרקינסון והנטינגטון וכן במצב של חבלה מוחית טראומטית. נמצאו מגוון יתרונות של הפיסטין, כגון: הפחתת רמות בטא עמילואיד (מה שמפחית את הסיכון לאלצהיימר), עיכוב התהליך בו חלבוני טאו הופכים להיות רעילים ועוד. המשמעות של יתרונות אלו באה לידי ביטוי בשיפור תהליכי למידה, שיפור הזיכרון ועוד. מחקר על עכברים שטופלו בפיסטין מצא אצלם שיפור במגוון תהליכים קוגניטיביים, כגון אלו.

מחקר בחולדות מצא כי פיסטין משפר אצלן את תפקוד ההיפוקמפוס, שבא לכדי ביטוי בשיפור יכולת זיהוי האובייקט והזיכרון לטווח הארוך אצלן. הדבר נותן תימוכין נוספים ליכולתו של התוסף פיסטין להועיל למצבם של חולים הסובלים מהפרעות זיכרון שונות.

כמו כן, נמצא כי פיסטין מסייע להישרדות תאי עצב שנחשפו לסטרס קריטי כגון דלקות והפרשת ציטוקינים, זהו היבט נוסף בשמירתו על תפקודי המוח.

מקורות:

  1. Flavonoid fisetin promotes ERK-dependent long-term potentiation and enhances memory

Pamela Maher, Tatsuhiro Akaishi, Kazuho Abe

Proceedings of the National Academy of Sciences Oct 2006, 103 (44) 16568-16573; DOI: 10.1073/pnas.0607822103

  1. Pal H.C., Pearlman R.L., Afaq F. (2016) Fisetin and Its Role in Chronic Diseases. In: Gupta S., Prasad S., Aggarwal B. (eds) Anti-inflammatory Nutraceuticals and Chronic Diseases. Advances in Experimental Medicine and Biology, vol 928. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41334-1_10
  2. Pamela Maher (2006) A comparison of the neurotrophic activities of the flavonoid fisetin and some of its derivatives, Free Radical Research, 40:10, 1105-1111, DOI: 1080/10715760600672509
  3. Life Extension Magazine February 2021
צרו קשר עם תזונה פלוס



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו