LICOR_FLYLEFT

Powered by WP Bannerize

KESHEVFLYRIGHT

Powered by WP Bannerize

הקשר בין גמילה מסוכר לבין קבוצות הרזיה

מאת: - נועה פרומן לתזונה והדרכה לאורח חיים בריא
סוכר, בדומה לאלכוהול ולסמים, השפעה רעה על הגוף שלנו. גמילה מסוכר אפשרית כחלק מתהליך; נועה פרומן מספקת טיפים 

למרות כל מה שאנחנו יודעים על סוכר, שהוא חומר רעיל בדומה לאלכוהול ולסמים, שהוא משפיע על תפקוד המוח, על מצב הרוח, פוגע בכבד, משבש את חילוף החומרים בגוף, פוגע בגזרה שלנו ומגביר את הסיכון לתחלואת לב ולסוכרת, אנחנו ממשיכים לצרוך סוכר. כן, סוגר מהווה חלק גדול משגרת המזון של רובנו – מבוגרים וכמובן ילדים. הסיבה פשוטה: כמעט כל מוצר מכיל סוכר.

אם גם אתם פותחים את הבוקר עם קפה הפוך ועוגיה (כמובן בריאה), אחרי כמה שעות בעבודה חייבים איזה שוקולד או דיאט קולה, בצהרים אוכלים פסטה, אורז ומשהו קטן מתוק בסוף הארוחה… ובשעה חמש, בין ההתרוצצויות, יש לנו נפילת אנרגיה המחייבת עוד קפה עם סוכרזית וחטיף גרנולה – עוד לפני שהגענו לערב וללילה שם נצרוך עוד סוכר וכך הלאה…  כדאי שתפנימו: אתם בעצם נשלטים בסוכר ולא אתם שולטים בו. הבשורות הטובות שזה מצב הפיך, אבל באו נבין מה מתרחש בגופנו.

 

איך המוח מגיב כשאנו אוכלים סוכר ולמה המוח מטעה אותנו בתחושות?

"כשאנו אוכלים קולטני הטעם הנמצאים על הלשון מזהים טעמים: מלוח, חמוץ, מר או מתוק. בחלק הקדמי של הלשון מצויים הקולטנים לטעם המתוק, ואלה מעבירים אותות ישירים למוח בשרשרת תהליכים הגורמת למוח לשחרר הורמון בשם דופמין. בדומה לצריכת אלכוהול, ניקוטין והרואין שאף הם גורמים לשחרור דופמין, הדופמין שעולה בצורה ניכרת  גורם לנו להרגיש בתחושת "היי" דבר המוביל להתמכרויות. אותו תהליך מתרחש בסוכר. יש כאן מצב אבסורד, שכל פעם שנרגיש שאנחנו לא מרוכזים ושאין לנו אנרגיה, נרצה משהו מתוק. המוח משדר לנו שזה מה שעוזר לנו, וזה בעצם מה שגורם לנו לחוסר אנרגיה. תזהרו מהאויב באריזה המתוקה".

 

כיצד סוכר משפיע על הורמון האינסולין והאם זה מזיק לגוף?

"תהליך נוסף שמתרחש כאשר אנו אוכלים סוכר, הגוף מפריש את הורמון האינסולין. כתוצאה מכך תאי הכבד, השרירים ורקמת השומן סופגים את הסוכר מהדם ומאחסנים אותו בצורת גליקוגן על מנת לשמר אנרגיה. כאשר אוכלים הרבה סוכר בבת אחת, רמות האינסולין מרקיעות ואז צונחות, ואחר כך מגיעה תחושת עייפות. העייפות הזו גורמת לנו לרצות לצרוך מזונות נוספים מלאי סוכר כדי להתעורר. זאת הסיבה שלעיתים אנחנו אוכלים ארוחה גדולה עתירה בסוכר וזמן קצר אחר כך אנחנו רעבים שוב…"

 

סוכר יש כמעט בכל מוצרי המזון, אז למה הכוונה כשמדברים על צריכת סוכר?

"אבהיר למה אני מתכוונת כשאני אומרת סוכר.  כמובן סוכר עצמו. אולם, גם מוצרים כגון עוגות, עוגיות, גלידות, דגני בוקר, לחם לבן ופיתות. ישנם הרבה לחמים ולחמניות שמסתתר בהם סוכר, משקאות מתוקים על כל סוגיהם, אורז לבן, פסטות, קמח, קטשופ, רטבים למיניהם, אבקות מרק וגם… תחליפי סוכר כמו סוכר חום, דבש, מייפל טבעי או סילאן, מתפקדים ומתפרקים בגוף כמו סוכר. ישנים עוד הרבה מזונות מתוקים ומלוחים המכילים סוכר ואשר מסתתרים תחת שמות שונים מבלי שנזהה, שבעצם מדובר בסוכר לצורותיו השונות. לדוגמא: סוכרוז, דקסטרוזה, גלוקוזה, פרוקטוזה, לקטוזה, מלטוזה והרשימה עוד ארוכה….(גם אם הם חסרי קלוריות)".

איך בעצם קבוצת הרזיה מסייעת להליכי גמילה מסוכר – או לפחות הפחתה משמעותית בצריכה שלו?

"אכילת סוכר בכמות קטנה תספק לנו הרגשה טובה מספיק, אך צריכה מוגברת תגרום לנו להמשיך ולהרגיש את פעולת הדופמין ואז הסוכר משפיע עלינו קצת כמו סם. הדרך הנכונה והיעילה ביותר להפסיק את מעגל ההתמכרות לסוכר, זה להפסיק לצרוך סוכר ומוצריו לתקופה מסוימת. אז ניתן יהיה לשלב סוכר בכמות קטנה ומוגבלת, כחלק בלתי נפרד מהליכי תזונה נכונה. הליך מסוג זה קשה לבצע ללא ליווי מקצועי, התאמת תזונה מותאמת אישית ו… קבוצת הרזיה המשמשת גם כקבוצת תמיכה, במסגרתה ההליך האישי משתלב עם ההליך המשותף ויחד – כידוע – קל יותר והמוטיבציה חזקה יותר. התהליך עצמו לא פשוט, אבל במהלך הקריירה שלי עזרתי למאות מטופלים לחיות בלי התלות בסוכר, באופן פרטי או באחת מקבוצותיי לירידה במשקל ולאורח חיים בריא".

 

מהם שלושת הטיפים החשובים ביותר להליכי גמילה מסוכר?

"כדי להצליח ביתר קלות בהליכי גמילה מסוכר, אני מלמדת ומדריכה את המשתתפות בקבוצותיי לירידה במשקל עשרה כללים, אשר הופכים תוך תקופה לדרך חיים. בראש ובראשונה לאכול חמש עד שש ארוחות קטנות ומאוזנות ביום, המותאמות באופן אישי – זאת במטרה לא להיות רעבים במהלך היום. בכל ארוחה יש לשלב פחמימה מורכבת כדי למנוע נפילות של גלוקוז וכן ירקות טריים ומבושלים שמטרתם להאט ספיגת פחמימות וכך לסייע במניעת נפילת סוכר. בתקופת הגמילה להתמקד מצד אחד בבישול ביתי בשליטה ומנגד באי הכנסת מזון עתיר סוכר לבית. כלל נוסף מבוסס שתיית מים או חליטת צמחים, המסייעת לתחושת שובע ועל הדרך מסייעת לגוף ומעודדת פינוי פסולת מהגוף. להגביל את כמות הפירות שאנו אוכלים ביום לעד שלוש מנות פרי, שאותן נפזר בחוכמה לאורך היום. כידוע, פירות מכילים סוכר ויש להם טעם מתקתק. אם נרתום נכון את הפירות, הדבר יהווה תחליף לצורך במתוק. העיקרון החשוב ביותר הוא, שבתהליך הגמילה לא עולים על משקל – כולל ההבנה שבתחילת התהליך ועד שהגוף יורגל למצב החדש, ייתכן ונרגיש קצת עייפות ואפילו עצבנות (כאן נכנסת לתמונה התמיכה שיש בקבוצת הרזיה). זכרו, כי מדובר בתהליך שמטרתו לשפר את איכות חיינו ותוצאת הלוואי שלו היא גם גמילה מסוכר וגם ירידה במשקל"

 

נועה פרומן,תזונה והדרכה לאורח חיים בריא, מפעילה קבוצות תמיכה לירידה במשקל.

צרו קשר עם נועה פרומן
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: