Nikui_Fly
Thymoquin_Fly

שלבים בהקמת גינה אורגנית

מאת: מתוך האתר "גינה אורגנית"
זמן קריאה: 3 דקות
רוצים להקים גינה אורגנית בעצמכם? הכתבה הבאה תוכל להקנות לכם מידע על איך מתחילים.
Nikui_IN

תכנון ראשוני

תכנון הגינה הוא שלב ראשוני שכל מגדל בעל עניין להפיק יבול לצורכי מאכל נדרש לבצע. להלן מספר שאלות שיכולות לעזור לנו לאסוף מידע הדרוש לתכנון הראשוני של הגינה. כמובן ששלב התכנון חוזר על עצמו בסיומו של כל מחזור גידול, בעיקר בגלל שהטבע נמצא בתהליך של שינוי מתמיד ולכן תכנונים שתכננו בדרך כלל דורשים עדכונים ושכלולים מעונה לעונה ומשנה לשנה.

אלו סוגי ירקות, פירות ועשבי תבלין אנו מעוניינים לגדל? בעיקר נשים לב לאזור האקלים בו אנו מצויים (נגב, שפלה, הר, גליל או גולן), ניתן לבחור גידולים בעזרת "המדריך לחקלאי" שמרכז מידע מקיף יותר לגידול זנים שונים בעונות שונות ובאזורים שונים.

מהי כמות היבול הנדרשת לצריכה שבועית, חודשית ושנתית? ראשית, יש לבדוק באופן אישי או קבוצתי מהי הצריכה הנוכחית לירקות השונים כל חודש. בסופו של דבר נבנה טבלה חודשית ובה כמויות משוקללות לפי ק"ג לירק בחודש. בשלב הבא נחשב כמה שתילים או זרעים יש לשתול או לזרוע כדי לקבל תנובה מסוימת בחודש הנתון.

מהו שטח האדמה הדרוש לייצור תצרוכת מזון מסוימת? לאחר שחשבנו וקבענו את הכמות הרצויה של שתילים או זרעים, נבדוק אם עומדת לרשותנו חלקת אדמה מספיקה.

תזמון הזריעה, ההנבטה והשתילה של הצמחים השונים – נשתמש בטבלת הגידול לחישוב הזמן הדרוש לנביטה, צמיחה מלאה והתחלת הקטיף ההדרגתי בהתאם לבשלותו של כל פרי.

נבנה טבלה חדשה ובה מועדי זריעה ושתילה מדורגים ועונתיים של הצמחים בהם אנו מעוניינים (מומלץ ליישם כמות שתילים הגדולה ב- 30% מהכמות אותם תכננו לשתול, לפחות בשנה הראשונה, כדי להגביר את מקדם ההצלחה).
בנוסף, וכדי להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים אף יותר, ניתן להשתמש בידע שמציגים המגדלים בשיטה הביו-אורגנית שאת גידוליהם הם זורעים ושותלים לפי ירחון הכוכבים (לוח חודשי מחושב של זריעה ושתילה).

שילוב הצמחים השונים – כדי להגן על גידולים מסוימים וכדי לעודד ולחזק גידולים אחרים, נשתמש בטבלאות גידול ירקות עם ירקות, גידול ירקות עם עשבי תבלין, עשבי תבלין ובעלי חיים. כך נשלב מגוון רחב של גידולים המעודדים ומגינים זה על זה ולמען הרמוניה ואיזון ביולוגי מושלמים.

מחזור גידולים – כדי למנוע מחלות וכדי שלא נדלל את האדמה מחומרי תזונה נוסיף לתכנון מחזור גידולים רב שנתי או עונתי בעזרת דוגמאות שונות מטבלאות מחזור גידולים.

סוג האדמה והצורך לשפר את טיבה – מהו סוג האדמה העומדת לרשותינו ובאילו דרכים נשפר את יכולתה לגדל גידולים שונים. האם יש ברשותנו חלקת אדמה גדולה מספיק לדרישות הגידול שקבענו? מהי דרגת החומציות של האדמה? האם היא מתנקזת ממים במהירות?

כמות האור באזור הגידול המיועד לאורך עונות השנה – נפנה את תשומת ליבנו אל הסביבה בה בחרנו להקים את הגינה ונבחן לאיזו מנת אור שמש החלקה זוכה? האם היא מוגנת מרוחות ע"י עצים או גדרות החוסמים אור שמש? רוב הצמחים דורשים אור שמש כ- 10 שעות ביום.

גידול ירקות ופירות הוא תהליך המורכב ממספר שלבים החוזרים על עצמם בזה אחר זה במקביל לעונות השנה, החודשים והימים.

שלבים בהקמת גינה

תכנון

בחירת סוגי הפירות, הירקות ועשבי התבלין הרצויים (בהתחשבות בעונת השנה, תנאי האקלים וטיב האדמה).
תכנון תצורה משולבת של ירקות עם ירקות וירקות עם עשבי תבלין באופן שיבטיח איזון ביולוגי גבוה מספיק שימנע מאוכלוסיה של בעלי חיים לגדול ולהתפתח בצורה חריגה.

טיוב הקרקע

בדיקת סוג הקרקע (חולית, אדומה, שחורה), מרכיבי הקרקע (מינרלים, מים, אוויר וחומר אורגני), שיפור פוריות הקרקע (קומפוסט, הומוס, מצע שתילה, חומרים ומשפרי מבנה), עיבוד, זיבול, קילטור, חיטוי וטיוב.

פריסה של מערכת השקיה

הכנה של צנרת מים, ברז השקיה ופריסה של קוי טפטוף בין הערוגות.

זריעה בערוגות או במשתלה

קניה של זרעים או שתילים, זריעה, הנבטה, תוספים ותערובות השרשה, דילול והעברת שתילים לערוגות.

מעקב אחר הגדילה

השקיה, גיזום, כיוון הצימוח, זיבול, חיפוי  ואיזון מחלות.

שלב הקטיף

מעקב גידול, דילול פרי, פריחה ושמירת זרעים לעונה הבאה, שימור פרי לאורך זמן, הגנת הפרי בפני מזיקים ומתאי קוטפים.

מתי שותלים ומתי זורעים?

כמו כן, חשוב להקפיד על : זריעה או שתילה בעונה המתאימה, באקלים המתאים ובסוג האדמה המתאים בכדי לקבל תוצאות טובות של יבול איכותי ובריא.

 

עונה ירקות ופירות תבלינים פרחים
אביב ארטישוק, אספרגוס, סלק, ברוקולי כרובית, כרוב, גזר, סלרי, תירס מלפפון, חציל, קולורבי, כרישה, חסה מנגולד, שעועית, מלון, פטרוזיליה כוסברה, שמיר, פלפל, דלעת, קישוא עגבניה, צנון, אבטיח, כוסמת ועירית. ריחן, מרווה,נענע, קורנית גרניום-לימוני, רוזמרין, אורגנו אכילאה, אנג'ליקה, קמומיל, אניס(כמנון), מיורם, ציטרה ראשד ובן-חרצית. כובע-הנזיר, לוע-הארי, ציפורני חתול, טגטס, תורמוס, זיניה, קוסמוס, אזבעונית, בורג', זוטה-לבנה, ונפית-החתולים.
קיץ שעועית עגבניה סלרי תירס מלפפון חציל מנגולד מלון פלפל דלעת קישוא צנון אבטיח תרד(ניו-זילנדי) בטטה(שתילים) במיה לוביה(שעועית תאילאנדית ארוכה).
זנים מתאימים של: חסה, סלק וגזר.
אלו-ורה, הדס, זוטה-לבנה, ולואיזה. נפית-החתולים
סתיו סלק, ברוקולי, גזר, סלרי, כרוב לבן/אדום, קולורבי, חסה, מנגולד, בצל, פטרוזיליה, תרד, לפת, תות-שדה, צנון, שום, תפו"א וכרישה. זעטר(אזוב), כרויה(קימל) בן-חרצית, כוסברה, שמיר, שומר, מליסה, עלי-דפנה, רוזמרין, רשד ושיבה. ואלרין, עשב-לובי, עשב-לימון, ציפורני-חתול, כובע-הנזיר, אמנון ותמר, סלסלי כסף, לובליה, ציפורן, ולוע-הארי.
חורף חסה, כרוב, כרובית, ארטישוק, פול, סלק, ברוקולי, גזר, סלרי, קולורבי, כרישה, חסה, סילקה(מנגולד), בצל, פטרוזיליה, אפונה, כוסברה, שמיר, תרד, צנון, לפת, רוקט, שום, שומר, תפו"א, בטטה(מנביטים בחממה). אכילאה, לענה, לבנדר, קמומיל, מליסה, לואיזה וזעטר(אזוב). כובע-הנזיר, נרקיס, ציפורן ותורמוס

הערה: למרות הטבלה, מומלץ לקחת "סיכונים" לפעמים ולזרוע (או ליתר ביטחון לשתול) צמחים מזנים שונים שלא לפי העונה המצוינת בטבלה. לכל צמח זנים שונים, חלקם עמידים לתנאי אקלים השונים מהתנאים האופיניים לגידול המקורי, בעיקר זנים המקדימים את העונה המקורית של הגידול או מאחרים אותה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו